Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _A3
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-01-2023
Mijn vraag
Mijn TV gaf na aanzetten geen beeld meer. Aleen als ik heel dicht bij ga staan zie ik nog contouren. Na wat onderzoek begrijp ik dat dit te maken heeft met de backlight. En dat die uit twee onderdelen bestaat. De backlight led strips en de backlight inverter. Hoe kan ik erachter komen aan welk van de twee onderdelen het ligt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Philips 55PUS6561/12

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet gezocht en dat de oorzaak van het geen beeld hebben aan de backlight ligt en dat het naar een leverancier brengen om het te repareren gezien de arbeidsuren erg prijzig kan zijn en je dan beter een nieuwe TV kunt kopen. Dat ook al gedaan :)
Maar ik wil gaan proberen om de defecte TV zelf te maken om die dan op mijn slaapkamer te kunnen gaan gebruiken.
Tevens gevonden dat als het de LED strips zijn dat die hier via Ali te bestellen zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-02 21:45
Heb je dit op kunnen lossen? Mijn TV heeft hetzelfde euvel en ik heb de backcover er zojuist afgehaald om verder te onderzoeken. Ik heb een tester waarmee ik de ledstrips mee kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik zou met een multimeter de individuele leds met de diodetestfunctie nameten. Dan kun je de defecte led identificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Bedoel je dan dat je individuele leds, of slechts 1 strip vervangt? Ik las dat het mogelijk is dat als er 1 strip kapot is, de rest soms één voor één volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
Laat maar, ik was te ongeduldig en mijn scherm is gebroken. Ik had even om hulp moeten vragen bij het verwijderen van de glasplaat. Op naar een nieuwe TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Oei, helaas dan!

Om de vraag te beantwoorden, of de rest van de leds zwaarder belast wordt hangt af van het ontwerp, het hoeft niet. Je wilt het liefst hele strips vervangen, omdat het vinden van een witte led die de juiste hoeveelheid licht geeft vaak een stuk lastiger is dan de juiste strip vinden. In beide gevallen moet je evenwel weten wat er stuk is. Als je weet welke led stuk is, weet je ook welke strip stuk is.

Maar... mocht het zo zijn dat er geen geschikte strip te vinden is, dan is het op zich best doenlijk om een nieuwe led op een strip te solderen.

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 09:55

phizzie

always look on the bright side

Begin 2022 hadden wij ook storing met LED strips, de bovenste serie was uitgevallen nadat 2 dagen er een donker vlekje zat (1 defecte LED). Voor ~€25 via de Chinese groothandelaar/bulkverkoper vervangende LEDstrips geregeld.

Klusje kost je ruim een uur, je hebt eigenlijk twee mensen nodig en twee tafels om je LCD netjes weg te leggen en daarna de werkplek te hebben om de strips los te maken en opnieuw op te hangen. Niet elke strip set heeft de 'juiste' gaatjes, dus let daar op, maak eventueel eerst een keer de TV open.

Bij vervangen opletten dat de verschillende diffusie velletjes goed zitten, anders ontstaan van die backlight-bleed vervormingen. Het voordeel is dat je nu zelf er achteraan kan om deze goed te zetten als het niet goed zat. Praktisch gezien zijn backlight bleed vervorming problemen bij deze TV klaarblijkelijk slecht geplaatste vellen van de diffuser van het licht(!).

Al met al is het kleurverschil door een andere kwaliteit LED aanwezig, maar niet heel storend. Iets mindere performance van deze LEDstrip. Desondanks nog een ronde TV vervanging uitgesteld, want met het paneel is niks mis, zonde om nu al een 4K TV weg te moeten doen. Nu nog eens custom firmware vinden voor deze apparaten...

aw snap, was dat het alweer?

Pagina: 1