Hoe weet Google mijn locatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Als ik naar maps.google.nl ga dan weet Google mijn locatie tot aan mijn huis. Dat vind ik een eng idee qua privacy. In het verleden was ik alleen tot aan mijn ISP te traceren. Hoe weet Google mijn locatie?
  1. Locatie in Windows 11 staat uit
  2. Ik zit niet op WiFi met deze PC
  3. Mijn WiFi access point eindigt op _nomap
  4. Locatie in MS Edge staat uit Locatie stond op "Ask First"
  5. Ik ben niet ingelogd met Google
  6. Ik heb alle cookies en browser data in mijn browser weggegooid
  7. Tracking prevention in MS Edge staat op strict

[ Voor 4% gewijzigd door Tyrian op 19-06-2022 19:18 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 23:49

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Heb je een android toestel?

Speedtouch freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ja, en die is wel ingelogd op een Google account voor de Play Store.
Op het Android toestel staat locatie uit.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik doe zo maar even een gokje: Bij JOU staat alles uit. Maar je buren hebben ook een aansluiting bij dezelfde club als waar jouw internetaansluiting vandaan komt, en die malen niet om hun privacy.
Omdat jullie bij dezelfde leverancier zitten, is het bijzonder aannemelijk dat jullie dus ook op dezelfde wijkcentrale aangesloten zitten...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er hoeft maar 1 persoon ooit de GPS locatie van jouw (vaste) ip-adres doorgegeven te hebben en Google weet het.
Dat kan elk apparaat zijn wat ooit aan jouw WiFi of vaste netwerk verbonden is geweest.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Juup schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:26:
Er hoeft maar 1 persoon ooit de GPS locatie van jouw (vaste) ip-adres doorgegeven te hebben en Google weet het.
Dat kan elk apparaat zijn wat ooit aan jouw WiFi of vaste netwerk verbonden is geweest.
Dan is dat het wellicht. Dat kan ook mijn eigen smartphone geweest zijn toen ik hem installeerde. Vaak staan alle privacy-instellingen dan standaard op "privacy nachtmerrie". Op dat moment heb ik al een WiFi verbinding. En het kost me een half uur om door alle privacy-instelling te spitten en dan is het kwaad wellicht al geschied.

Oplossing is dan wellicht een VPN (ga ik niet doen vanwege kosten en andere problemen) of ervoor zorgen dat ik een ander IP adres krijg van ZeelandNet. (Kan ik wel doen door een andere router/MAC adres te koppelen.)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

(...) of ervoor zorgen dat ik een ander IP adres krijg van Zeelandnet. (Kan ik wel doen door een andere router/MAC adres te koppelen.)
Een ander IP-adres is leuk, maar de meeste alle(?) IP-adressen van Zeelandnet zullen toch al wel door Google (en alle andere clubs die IP-adressen aan een locatie weten te koppelen) in kaart gebracht zijn. Dus ook met een nieuw IP-adres is het niet heel moeilijk om je locatie (redelijk) in kaart te brengen.
En dat heeft geen moer te maken met het al dan niet door de straat rijden van een camera-auto van Google, die op basis van je '_nomap' alleen het verzoek krijgen de naam van je wifinetwerk gelijk weer te vergeten. Het gaat om de andere kant van je router, die met een draadje aan de infrastructuur van Zeelandnet is gekoppeld.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Jester-NL schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Een ander IP-adres is leuk, maar de meeste alle(?) IP-adressen van Zeelandnet zullen toch al wel door Google (en alle andere clubs die IP-adressen aan een locatie weten te koppelen) in kaart gebracht zijn. Dus ook met een nieuw IP-adres is het niet heel moeilijk om je locatie (redelijk) in kaart te brengen.
En dat heeft geen moer te maken met het al dan niet door de straat rijden van een camera-auto van Google, die op basis van je '_nomap' alleen het verzoek krijgen de naam van je wifinetwerk gelijk weer te vergeten. Het gaat om de andere kant van je router, die met een draadje aan de infrastructuur van Zeelandnet is gekoppeld.
Daar is geen camera auto voor nodig, elk Android toestel met WiFi aan, zal jouw netwerk zien en die van de buren. Na een tijdje zal Google 1+1=2 doen en weten waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Kan je iets verduidelijken...
Bedoel je dat je in google maps ziet wat je adres is?
of
dan je vandaag op je huisadres was of bent?

Het eerste is geen punt, het tweede zou door je instellingen van je telefoon niet moeten en dan is er iets aan de hand.
Ik zie bijv gen enkele info op timeline, maar hij weet wel mn adres wat ik niet zo boeiend vind (en zelf heb aangegeven want ons stuk straat en uis stond nog niet in maps :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Silent7 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 15:55:
Kan je iets verduidelijken...
Bedoel je dat je in google maps ziet wat je adres is?
of
dan je vandaag op je huisadres was of bent?

Het eerste is geen punt, het tweede zou door je instellingen van je telefoon niet moeten en dan is er iets aan de hand.
Ik zie bijv gen enkele info op timeline, maar hij weet wel mn adres wat ik niet zo boeiend vind (en zelf heb aangegeven want ons stuk straat en uis stond nog niet in maps :) )
als ik naar maps.google.nl ga en klik op Mijn locatie (blauwe target icoontje) dan wijst hij direct naar mijn huis. Onder de condities die ik in de startpost beschrijf.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
En als je dan links menu klikt en "mijn tijdlijn" wat zie je dan bij "vandaag"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Silent7 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:02:
En als je dan links menu klikt en "mijn tijdlijn" wat zie je dan bij "vandaag"?
Niets, dan ga ik naar een inlogscherm omdat ik het met een browser doe die niet op Google is ingelogd. (En alle cookies/geschiedenis/storage gewist heeft)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
Interessant
bij Chrome zegt ie met een kleine pop up: Google Maps heeft geen rechten om je locatie te gebruiken.

Toen opende ik MS Edge, daar maps, en prompt werd ik precies boven ons huis gezet als startpunt.
ik klik locatie, en krijg pop up of locatiegegevens gedeeld mogn worden, geweigerd en weer op locatieknop en opnieuw de kleine pop up met "Google Maps heeft geen rechten om je locatie te gebruiken."

Wat al eerder gezegd is, hij zal die eerste locatie gdaan hebben op basis van wifi,
Krijg jij die pop up niet?
zitten er geen extensies oid in de weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
maar bij mij is de locatie bepaald bij eerste bezoek, toestemming of niet.
Daarna kan ik niets met die locatiebutton.
Jij dus wel, ooh is er mischien een pop up blocker oid actief? dat ie revert naar de eerste locatie als standaard, jij de pop up niet ziet en omdat je thuis bent het erg raar vindt (wat ik ook zeker zou vinden, gezien je maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Update: Locatie stond in Edge op: Ask First.
Echter, er wordt niets gevraagd! Blijkbaar is dit een edge bug.
Als ik "Ask before accessing" uit zet, kan Google mijn locatie niet meer zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Tyrian op 19-06-2022 19:21 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
geen pop blocker die het vraag pop-upje blokt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Silent7 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:21:
geen pop blocker die het vraag pop-upje blokt?
Nee: Installed extensions
You haven't installed any extensions

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-10 14:02
Tyrian schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:17:
Update: Locatie stond in Edge op: Ask First.
Echter, er wordt niets gevraagd! Blijkbaar is dit een edge bug.
Als ik "Ask before accessing" uit zet, kan Google mijn locatie niet meer zien.
Bijzonder. Dat zou impliceren dat je ooit deze toestemming hebt gegeven aan maps.google.nl. Of een bug, maar hier werkt het i.i.g. wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door eric.1 op 19-06-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
eric.1 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:24:
[...]

Bijzonder. Dat zou impliceren dat je ooit deze toestemming hebt gegeven aan maps.google.nl. Of een bug, maar hier werkt het i.i.g. wel :)
Nee hoor.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9lf2mOs.png

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
Wat @Tyrian al aangaf, die eerste installatie en instellingen periode, daar lijkt iets gebeurd te zijn, iets wat toen nog aanstond.
Scherp dat je het zag trouwens, als ik iets uitzet dan check ik het meestal niet, we vertrouwen ze maar gewoon, dank, zal er nog eens doorheen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ik zal locatie nu geforceerd uit laten. Gelukkig heb ik Edge nauwelijks gebruikt. Ik gebruik normaal Firefox maar die is zodanig dichtgetimmerd qua privacy dat ik Google Maps niet eens kan bezoeken. Daarom start ik Edge even op als ik het nodig heb.

Ik heb inmiddels een paar keer ander IP van ZeelandNet gevraagd zodat Mijn IP niet langer aan mijn huisadres gelinkt is qua locatie.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tyrian schreef op zondag 19 juni 2022 @ 19:36:
Ik zal locatie nu geforceerd uit laten. Gelukkig heb ik Edge nauwelijks gebruikt. Ik gebruik normaal Firefox maar die is zodanig dichtgetimmerd qua privacy dat ik Google Maps niet eens kan bezoeken. Daarom start ik Edge even op als ik het nodig heb.

Ik heb inmiddels een paar keer ander IP van ZeelandNet gevraagd zodat Mijn IP niet langer aan mijn huisadres gelinkt is qua locatie.
Misschien beetje off-topic, maar waarom wil je niet dat Google of Microsoft je locatie weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Topicstarter
Ernemmer schreef op zondag 19 juni 2022 @ 20:00:
[...]

Misschien beetje off-topic, maar waarom wil je niet dat Google of Microsoft je locatie weet?
Dat gaat ze niets aan en is niet nodig voor de diensten die ik van hen afneem.

[ Voor 10% gewijzigd door Tyrian op 19-06-2022 23:26 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Tyrian schreef op zondag 19 juni 2022 @ 23:25:
[...]

Dat gaat ze niets aan en is niet nodig voor de diensten die ik van hen afneem.
Dat maken hun wel uit >:) ff een VPN-etje aanklikken dan maar?

[ Voor 7% gewijzigd door The_BoKmeester op 19-06-2022 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Laatst online: 04-10 18:36

Het ‘ik zal locatie nu’ uitlaten is al mosterd na de maaltijd. Je kunt je dit voorstellen als een tabel waarin jouw ip is gekoppeld aan jouw coördinaten. Dat hoeft maar 1 keer en daarna staat het er in.

Wat gebeurd er als je met een laptop/tablet op een vreemd netwerk inlogt, wordt je locatie dan ook goed ingeschat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-10 14:11
Ik gebruik normaal Firefox maar die is zodanig dichtgetimmerd qua privacy dat ik Google Maps niet eens kan bezoeken. Daarom start ik Edge even op als ik het nodig heb.
Even bij Google maps "force=canvas" in de url als parameter erbij en magisch is er weer beeld!
Pagina: 1