Vraag

• Wobbleking
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-07-2022
Mijn vraag
Ik heb een nieuwe MSI X570 Unify gekocht samen met een R9 5950X en 64gb 3600 Corsair werkgeheugen (CMN32GX4M2Z3600C16).
Nu krijg ik bij het opstarten continu error code 22 op het debug scherm. De handleiding heeft deze code er niet in staan. Wat kan het zijn en hoe kan ik het oplossen?

Wanneer ik de PC Reset krijg ik error code F0. Dit duidt op een Firmware geactiveerde recovery mode. Hier blijft hij ook in hangen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 9 5950X
MSI Meg X570 Unify
2x Corsair 3600 cl 16 ram (CMN32GX4M2Z3600C16)
XFX RX480 RS 8GB
PNY 1TB CS3030
Dark Rock Pro 4
Corsair RM1000X voeding

Op de voeding en videokaart na betreft het allemaal nieuwe hardware.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de bios geflashed naar de nieuwste versie doormiddel van de button.
Meerdere malen de CMOS gecleared, via zowel de button als jumper.

[Voor 27% gewijzigd door Wobbleking op 18-06-2022 09:42]

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:16

nelizmastr

Goed wies kapot

https://forum-en.msi.com/index.php?threads/code-22.371957/

Staat je geheugen op de QVL?

Ander kitje om te testen?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Kan je ons meer info geven:

* volledige spec van je pc
* volledige spec van je ram + versienummer dat op de latjes staat
* fotootjes zodat we kunnen zien hoe alles aangesloten is.

Corsair + ryzen = vaak problemen zoals je hier op het forum ook kunt lezen, maar je moet meer moeite doen als je wil dat we je helpen

• Wobbleking
manzonderdas schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 08:15:
Kan je ons meer info geven:

* volledige spec van je pc
* volledige spec van je ram + versienummer dat op de latjes staat
* fotootjes zodat we kunnen zien hoe alles aangesloten is.

Corsair + ryzen = vaak problemen zoals je hier op het forum ook kunt lezen, maar je moet meer moeite doen als je wil dat we je helpen
Zie de bijgevoegde foto's. Ik heb ook de specificaties geupdate zoals je gevraagd had.
Ik heb helaas geen andere kitje Ram om mee te testen.

[Voor 110% gewijzigd door Wobbleking op 18-06-2022 09:45]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:09
Doe het RAM in A2 en B2 ipv A1 en A2.

• Wobbleking
Uszka schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:40:
Doe het RAM in A2 en B2 ipv A1 en A2.
Ik heb 4 stripjes RAM van 16gb per stripje.

[Voor 63% gewijzigd door Wobbleking op 18-06-2022 09:45]

• Wobbleking
https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-UNIFY/support#mem

Wanneer ik hier de code van het RAM invul krijg ik niks terug. Zou dat het probleem zijn?
Ik wist niet dat er tegenwoordig issues zijn met RAM compatibiliteit. De laatste keer dat ik een PC bouwde was in 2014, toen hadden we nog geen DDR4 en Ryzen. 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• manzonderdas
  • Nu online
Probeer eens met 2 sticks?
Staat docp op?
Los van de ryzen + corsair ben je ook 4 dual ranks aan het doen wat mogelijks niet op docp/ xmp gaat werken.
Als het niet werkt met twee latjes, overweeg dan de corsair terug te sturen en 2x 32 gb te nemen
Je ram is ryzen compatibel dus dat zou geen probleem mogen zijn

[Voor 9% gewijzigd door manzonderdas op 18-06-2022 10:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-04 23:14
4 geheugen modules en een overclock (3600Mt/s) gaan meestal niet goed samen.
Met 4 geheugen modules belast je de geheugen controller in de cpu meer en dan kan je meestal niet meer goed overclocken.
Ook is Ryzen wat kieskeurig met geheugen dies.
Heb je al een memtest gedaan?
Probeer je mem speed lager te zetten en kijk of dat beter gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Of probeer gewoon met 1 stick. Eerst maar eens proberen om überhaupt die PC een keer succesvol laten opstarten, meer sticks en meer slots in gebruik betekent meer factoren die het opstarten kunnen laten falen. Met 1 stick kun je ook alle sticks en alle slots één voor één afgaan om te zien of er iets defects tussen zit.

Krijg je het zo alsnog niet aan de praat, dan weet je dat het niet aan het aantal modules ligt. Krijg je het zo wel aan de praat, dan kun je modules gaan toevoegen tot het probleem weer opspeelt en dan weet je waar het aan ligt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• manzonderdas
  • Nu online
bijkomend: kijk als je de latjes eruit neemt of de versienummer die op de latjes staat dezelfde is. Afhankelijk van de versie gebruikt corsair andere geheugenchips.

dus:
* corsair ram met Z erin is ok voor ryzen
* maar 16 gb latjes zijn dual rank - als je daar 4 van neemt (in 2 sets dan nog), dan belast je je controller meer en kan het zijn dat je geen 3600 kunt draaien (dat is nl al een overclock)
* moest je pech hebben, zijn de setjes nog met andere geheugenchips dus dat gaat ook niet werken

Als je dit ram wil houden, dan maar 1 setje gebruiken. Persoonlijk zou ik voor 2*32 sticks gaan, die ga je wel kunnen draaien.

• Wobbleking
manzonderdas schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:59:
bijkomend: kijk als je de latjes eruit neemt of de versienummer die op de latjes staat dezelfde is. Afhankelijk van de versie gebruikt corsair andere geheugenchips.

dus:
* corsair ram met Z erin is ok voor ryzen
* maar 16 gb latjes zijn dual rank - als je daar 4 van neemt (in 2 sets dan nog), dan belast je je controller meer en kan het zijn dat je geen 3600 kunt draaien (dat is nl al een overclock)
* moest je pech hebben, zijn de setjes nog met andere geheugenchips dus dat gaat ook niet werken

Als je dit ram wil houden, dan maar 1 setje gebruiken. Persoonlijk zou ik voor 2*32 sticks gaan, die ga je wel kunnen draaien.
Sorry dat het even duurde, maar ik heb het getest.
De versie nummers op de latjes zijn gelijk.

Ik ben van vier strips naar 1 gegaan in slot A2 (2e van cpu) en vervolgens start de pc op en kom ik, zowel in de bios als in windows. Dit bericht is dan ook geschreven vanaf de betreffende pc. De huidige snelheid is 3200MHZ

Update:
Op twee stripjes draait hij ook. Deze draaien beiden op 3600mhz.

Ik heb echter 64gb nodig voor mijn usecase (Solidworks en renderen) wat zou een eventuele goede set geheugen zijn die 64gb is, maar dan in twee stripjes, met de mogelijkheid om naar 128gb te gaan?
Het merk en de snelheid maakt me niet zoveel uit. En hoe weet je of een latje dual of single rank is?

Bijvoorbeeld deze:
Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK2/64
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-64GTZR

[Voor 6% gewijzigd door Wobbleking op 20-06-2022 15:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• manzonderdas
  • Nu online
welke versienummer heb je? Wat zegt taiphoon burner?

Als je 4 sticks wil draaien (voor 128GB) ga je zowieso trager dan 3600 uitkomen. Je zou je huidige sticks trager kunnen proberen.

Ik kan niet direct de chips terugvinden die op beide sets zijn; op subtimings is de g.skill iets sneller, maar dat verschil ga je niet merken. Ik gok dat het beide hynix is en dat is ok.

• Wobbleking
manzonderdas schreef op maandag 20 juni 2022 @ 16:59:
welke versienummer heb je? Wat zegt taiphoon burner?

Als je 4 sticks wil draaien (voor 128GB) ga je zowieso trager dan 3600 uitkomen. Je zou je huidige sticks trager kunnen proberen.

Ik kan niet direct de chips terugvinden die op beide sets zijn; op subtimings is de g.skill iets sneller, maar dat verschil ga je niet merken. Ik gok dat het beide hynix is en dat is ok.
De versie van mijn Ram is 3.32

Ik heb zojuist geprobeerd om twee sticks in slot A1 en B1 te plaatsen, dan krijg ik de error 0d.

Wanneer ik alle sticks erin steek en ik heb ze op 3200mhz gezet doormiddel van bios starten met 2 sticks en XMP uitschakelen. Dan krijg ik wederom error code 22. Daarnaast brand het CPU-error ledje. Ik kom ook niet in de Bios met 4 stickjes ram.

Nu vraag ik mij af of de memory controller in de CPU defect is? En hoe kom ik hier achter?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• marwatt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:30
Met 2 sticks moet je ze in A2 en B2 steken.

• Wobbleking
marwatt schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:10:
Met 2 sticks moet je ze in A2 en B2 steken.
Is het dan normaal dat hij niet eens opstart (Bios)? Vroeger was dat namelijk geen probleem?

• manzonderdas
  • Nu online
Als ik het opzoek, zitten daar waarschijnlijk micron-H of spectec chips op: verrevan het beste ram dat je zou kunnen krijgen. (Spectec zijn low-end rebranded micron chips, en de -H variant is niet veel over te vinden). Ik zou die zelf terugsturen, en als je toch voor 128 wil gaan, dan bv een gskill of kingston kit kopen die al 128 heefT.

Als je de 4 wil runnen, gaat dat niet op 3200 werken, je kan eventueel 2400 proberen. Ook als je aangepast geheugen koopt, is het realistisch dat je ze op max 2933 kunt krijgen - met wat trial en error helaas.

Je kan proberen je cpu eruit te halen en terug te steken (als je pech hebt is er iets met de pinnetjes). Anders zou je al een ander moederbord en cpu moeten hebben om de combinatie te gaan testen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:09

DataGhost

iPL dev

manzonderdas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:57:
Als ik het opzoek, zitten daar waarschijnlijk micron-H of spectec chips op: verrevan het beste ram dat je zou kunnen krijgen. (Spectec zijn low-end rebranded micron chips, en de -H variant is niet veel over te vinden). Ik zou die zelf terugsturen, en als je toch voor 128 wil gaan, dan bv een gskill of kingston kit kopen die al 128 heefT.

Als je de 4 wil runnen, gaat dat niet op 3200 werken, je kan eventueel 2400 proberen. Ook als je aangepast geheugen koopt, is het realistisch dat je ze op max 2933 kunt krijgen - met wat trial en error helaas.
Heb je het nou specifiek over die chips, of over Zen 2/3? Die laatste hebben namelijk prima geheugencontrollers ook als alle bankjes in gebruik zijn, in tegenstelling tot Zen(+). Naast de verhalen erover heb ik ook mijn eigen n=2, ik heb een 3900X gehad waarmee ik een setje van 4x16GB 3200 C16 helemaal stabiel op 3733 C16 1:1 had draaien, en op mijn huidige 5950X draait diezelfde set op 3800 C16 1:1. Dat is dan wel Micron E-die, dus wel wat anders dan TS heeft. Dit zou dus in ieder geval voor de geheugencontroller geen enkel probleem moeten zijn.

Voor TS zou ik uit proberen te zoeken of het probleem in de geheugenbankjes op het moederbord zit, of het met ander geheugen wat wel op de QVL staat nog steeds problemen geeft en daarna iets met een ander moederbord, andere CPU of timings. Die laatste is natuurlijk lastig in te stellen als de boel niet eens tot de setup komt na een CMOS clear.

[Voor 12% gewijzigd door DataGhost op 21-06-2022 17:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• manzonderdas
  • Nu online
Amd specifieert de geheugencontroller niet op 3200 MHz Quad rank. Micron-E is ongeveer de beste 16 Gbit chip op de ramlatjes die er zijn - dat is compleet iets anders dan Spectec.

Het kan een combinatie van veel factoren zijn:
* memory controller
* moederbord layout en traces (volgens mij bv bij Asus een verschil tussen de dark hero of hoger en de x570-e en lager)
* ram chips

• Wobbleking
manzonderdas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:07:
Amd specifieert de geheugencontroller niet op 3200 MHz Quad rank. Micron-E is ongeveer de beste 16 Gbit chip op de ramlatjes die er zijn - dat is compleet iets anders dan Spectec.

Het kan een combinatie van veel factoren zijn:
* memory controller
* moederbord layout en traces (volgens mij bv bij Asus een verschil tussen de dark hero of hoger en de x570-e en lager)
* ram chips
Oke, een kleine update.
Ik heb de stripjes van corsair teruggestuurd. Ik was nog binnen de 30 dagen van alternate.
Ik ben naar de site van zowel gskill als kingston gegaan. Hun bieden beide de mogelijkheid om op moederbord te zoeken. Daar vond ik 128gb setjes op 3200mhz.

Nu is mijn vraag, welk merk heeft de voorkeur? Ik heb zelf altijd kingston gehad. Die zijn op het moment van schrijven ook tussen de 100-50 euro goedkoper.

• manzonderdas
  • Nu online
Ik kan daar weinig over zeggen; persoonlijk heb ik de voorkeur voor G.Skill, omdat ik - niet meer dan - het gevoel heb dat ze iets beter kiezen welke chips ze gebruiken.

er zijn weinig tot geen reviews te vinden van het geheugen: 1 vind ik van G.Skill neo, en wel wat positieve userreviews over de royal, maar daartussen helaas niet veel .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:53
manzonderdas schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:07:
Heb je een bron? Ik ken zelf alleen 16Gbit Micron B IC’s en 8Gbit Micron E IC’s. Beide zijn vrij goed. 16Gbit Micron E IC’s bestaan wel, maar daar is vrij weinig over bekend. Dus geen idee waar het staat dat het ongeveer de beste 16Gbit IC’s zijn?
manzonderdas schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 12:59:
* maar 16 gb latjes zijn dual rank
Dat was heel lang geleden wel zo, maar dat gaat allang niet meer op. 32GB latjes zijn momenteel inderdaad dual rank. Bij 16GB latjes wisselt het enorm. Zelfs per type en zeker latjes geproduceerd na de zomer van 2021. Bij Corsair versienummers zijn x.4x 16GB latjes single rank en x.3x 16GB latjes dual rank. Het irritante is dat men het enkel aan het versienummer kan aflezen en niet aan het type nummer.

Bij Crucial gebeurt hetzelfde. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B was vroeger altijd dual rank Micron E. Tegenwoordig vrijwel altijd single rank Micron B. Voor verschillende kits van G.Skill geldt hetzelfde.
Wobbleking schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:42:
Ik heb echter 64gb nodig voor mijn usecase (Solidworks en renderen) wat zou een eventuele goede set geheugen zijn die 64gb is, maar dan in twee stripjes, met de mogelijkheid om naar 128gb te gaan?
Het merk en de snelheid maakt me niet zoveel uit. En hoe weet je of een latje dual of single rank is?

Bijvoorbeeld deze:
G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-64GTZR
Kingston / HyperX (= Kingston) is bij mij weten de enige interne geheugenboer die letterlijk op hun productsheets zet of de kit single, dual of quad rank is.

Voor jouw genoemde kit:
Daar staat duidelijk 2R oftewel deze kit is dual rank.

• Wobbleking
Djarune schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:41:
[...]

Heb je een bron? Ik ken zelf alleen 16Gbit Micron B IC’s en 8Gbit Micron E IC’s. Beide zijn vrij goed. 16Gbit Micron E IC’s bestaan wel, maar daar is vrij weinig over bekend. Dus geen idee waar het staat dat het ongeveer de beste 16Gbit IC’s zijn?

[...]

Dat was heel lang geleden wel zo, maar dat gaat allang niet meer op. 32GB latjes zijn momenteel inderdaad dual rank. Bij 16GB latjes wisselt het enorm. Zelfs per type en zeker latjes geproduceerd na de zomer van 2021. Bij Corsair versienummers zijn x.4x 16GB latjes single rank en x.3x 16GB latjes dual rank. Het irritante is dat men het enkel aan het versienummer kan aflezen en niet aan het type nummer.

Bij Crucial gebeurt hetzelfde. pricewatch: Crucial Ballistix BL2K16G36C16U4B was vroeger altijd dual rank Micron E. Tegenwoordig vrijwel altijd single rank Micron B. Voor verschillende kits van G.Skill geldt hetzelfde.

[...]

Kingston / HyperX (= Kingston) is bij mij weten de enige interne geheugenboer die letterlijk op hun productsheets zet of de kit single, dual of quad rank is.

Voor jouw genoemde kit:
Daar staat duidelijk 2R oftewel deze kit is dual rank.
Dankjewel voor je reactie. Nu heb ik deze sets op het oog:

pricewatch: Kingston Fury Beast RGB KF432C16BBAK4/128

pricewatch: Kingston Fury Renegade RGB KF432C16RBAK4/128

pricewatch: Kingston Fury Beast KF432C16BBK4/128

Zo heb ik ze gevonden:

https://www.kingston.com/...eg-x570-unify-motherboard

Wat adviseren jullie? Ze zouden allemaal compatibel moeten zijn met mijn moederbord. Volgens mij is het gewoon hetzelfde pcb, alleen andere heatspreaders.

Wat betreft Gskill:

https://www.gskill.com/co...ed_Speed%C2%A73200%20MT/s,

Daar heb ik keuze uit meerdere sets, maar Gskill is significant duurder, vooral de Royal reeks. Vanwege dat neig ik naar Kingston. Plus de ervaring die ik met kingston heb.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee