Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speuler
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-03-2024
Hallo allemaal,

Ik zit er al een hele tijd aan te denken om het roer om te gooien door een thuisstudie MBO/HBO in de richting van de ICT te gaan volgen. Ben de afgelopen 10 jaar actief geweest in de logistieke ketens van bedrijven. En ben dit nog steeds maar dit trekt mij toch steeds en steeds meer.

Nu zie ik alleen nog op om als 30 jarige, jonge wat worden we oud, een stage te gaan zoeken. En vroeg ik mij af of dit als extreem abnormaal wordt gezien in de IT wereld. Helemaal als dit een MBO plek betreft.

Mijn vraag is dan ook of iemand hier tips voor heeft. Ik denk niet dat ik via mijn huidige werk een plek kan gaan regelen.

Zullen bedrijven meer twijfels hebben om een ouder iemand als stagair aan te nemen? Het gaat mij namelijk niet om een hoge stagevergoeding als nodig te worden gezien.

Alvast bedankt voor jullie hulp en feedback,

Sven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:32
Is zo'n doorstroom aan niet wat voor je? Je wordt klaargestoomd tot de functie die je gaat beoefenen, zonder een hele opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speuler
Hallo Ruud

Hartstikke bedankt voor je snelle reactie.

Ik kan via mijn huidige werk niet doorstromen naar een IT functie. Maar ik denk dat ik je helemaal verkeerd begrijp. Bedoel je om zo'n verkorte opleiding te volgen zonder stage?

Worden die wel als volwaardig gezien tijdens het solliciteren naar een baan later?

Sorry voor al mijn vragen en nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Al eens naar deeltijdopleidingen gekeken? Dan kun je nog even bij je huidige werkgever blijven en als je al wat kennis hebt van baan wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speuler
Frieda schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:19:
Al eens naar deeltijdopleidingen gekeken? Dan kun je nog even bij je huidige werkgever blijven en als je al wat kennis hebt van baan wisselen.
Deeltijd en thuisstudies hebben inderdaad mijn voorkeur. Mijn zorgen zijn vooral geplaatst over hoe er tegen oudere, 30, stagaires aan wordt gekeken. Want ooit in die opleiding zou je dan een stage moeten lopen, tenminste voor de volledige. Voor de verkorte opleidingen kan je dan weer zonder stage doen maar hoe wordt er dan tegenaan gekeken door bedrijven dat je een diploma hebt zonder stage te hebben gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
speuler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Deeltijd en thuisstudies hebben inderdaad mijn voorkeur. Mijn zorgen zijn vooral geplaatst over hoe er tegen oudere, 30, stagaires aan wordt gekeken. Want ooit in die opleiding zou je dan een stage moeten lopen, tenminste voor de volledige. Voor de verkorte opleidingen kan je dan weer zonder stage doen maar hoe wordt er dan tegenaan gekeken door bedrijven dat je een diploma hebt zonder stage te hebben gelopen.
Voor deeltijd heb je geen stage nodig, wel een werkplek waar je je kunt ontplooien. Er zijn zat werkgevers die deeltijdstudenten aannemen! Er is werk zat, en door het volgen van een opleiding laat je zien dat je in elk geval erg gemotiveerd bent. Niks mis mee!

Op de HvA is de gemiddelde leeftijd van de deeltijdstudenten zo'n jaar of 30. Je past er prima in.

[ Voor 6% gewijzigd door Frieda op 17-06-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• speuler
Frieda schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Voor deeltijd heb je geen stage nodig, wel een werkplek waar je je kunt ontplooien. Er zijn zat werkgevers die deeltijdstudenten aannemen! Er is werk zat, en door het volgen van een opleiding laat je zien dat je in elk geval erg gemotiveerd bent. Niks mis mee!
Sorry voor al mijn vragen, het is een best groot iets namelijk xD, maar is er een site of ergens waar je terecht kan om als startende deeltijdstudent te kunnen zien wat voor vacatures er zijn?

Echt hartstikke bedankt voor je hulp zover al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
speuler schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:28:
[...]

Sorry voor al mijn vragen, het is een best groot iets namelijk xD, maar is er een site of ergens waar je terecht kan om als startende deeltijdstudent te kunnen zien wat voor vacatures er zijn?

Echt hartstikke bedankt voor je hulp zover al.
Voor zover ik weet niet, maar kijk eens op LinkedIn bij de detacheerders. Verder vooral naar open dagen gaan en daar ook al je vragen stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speuler
99ruud99 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:04:
Is zo'n doorstroom aan niet wat voor je? Je wordt klaargestoomd tot de functie die je gaat beoefenen, zonder een hele opleiding.
Sorry om dit zo te doen ik had het namelijk niet gedaan bij mijn eerste reactie.

Maar wat bedoelde je precies met een doorstroom? Binnen mijn huidige werkplek is dit namelijk niet mogelijk.

Hartstikke bedankt voor je hulp zo ver al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat is je basisniveau, welke diploma's heb je (mbo, HBO, etc) en hoe veel werkervaring in de logistiek in welke functie?
Logistiek is vrij breed, maar kent ook een hoop automatisering. Als je op een raakvlak kunt gaan zitten maak je het jezelf makkelijk, want telt je werkervaring zwaarder.

Ondersteuning van een logistiek ICT system zal voor jou makkelijker zijn omdat je de business snapt verwacht ik.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:13
Er zijn zat traineeship achtige mogelijkheden. Calco oid. Er zijn tegenwoordig best veel lui die gaan zij instromen, ik weet niet hoe dat in de IT is maar ik verwacht dat niemand er raar van opkijkt. Bij mij komt er een gozer van ~30 vanuit de IT bij ons werken (zorgsector, snap niet waarom je zou overstappen naar zorg maar dat terzijde haha) Traineeships hebben meestal wel fixed salaris maar je moet wat opgeven om verder te komen, lijkt mij het offer waard.

Hoe dan ook, meestal als je als een hbo diploma hebt kom je doorgaans overal wel goed binnen.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:32
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een nieuwe plek, 2aar ze mbv bijvoorbeeld een traineeship je klaarstomen.
Weet dat veel bedrijven mensen aannemen van alle hoeken (vriend van mij was scheikunde docent, en werd in jaar klaargestoomd tot backend developer) (al weet ik nog steeds niet wat je dan exact doet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:14
Bij mijn (voltijd) HBO-ICT studie waren wel enkele mensen van 30 die een (afstudeer)stage zochten (en gevonden hebben ;)). Denk dat je je daar niet zo'n zorgen om hoeft te maken. Kijk meer naar wat je echt leuk lijkt om te doen en welke richting je in wilt, en hoe je daar gaat komen dan naar of het gek is of je op je 30e stage wilt gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Ik geef zelf les op deeltijd HBO. De meesten zijn veel ouder dan 30. En in de sector waar jij een opleiding wilt volgen kun je vrij makkelijk een aantal plekken vinden die je zonder knipperen aannemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 18:52
Frieda schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Voor deeltijd heb je geen stage nodig, wel een werkplek waar je je kunt ontplooien.
Voor duaal niet, maar voor deeltijd wel, is het niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-06 20:30
Mijn man heeft hetzelfde gedaan. Afgestudeerd HBO vliegtuigbouw, jaren in de horeca gewerkt en in 2003 (denk ik) heeft hij een deeltijdstudie opgepakt (HBO bedrijfseconomie). Omdat hij al werkte kreeg hij een vrijstelling voor de stage. Wel heeft hij, samen met het hotel waar hij werkte een afstudeeropdracht bedacht die hij in het hotel kon doen. De school was daar volgens mij vrij flexibel in. En aangezien hij het afstuderen op zijn eigen werkplek deed keek niemand vreemd op. Hij heeft zijn HBO in tweeeneenhalf jaar gehaald.

Meneer heeft vervolgens een administratieve baan gevonden bij een ICT bedrijf en heeft het truukje daar herhaald, nu met een deeltijdstudie aan de UvA. Opnieuw geen stage of grote opdracht nodig, want de ervaring had hij echt wel. En opnieuw heeft het tweeeneenhalf jaar geduurd.

Ik ben best wel trots op hem.

[ Voor 8% gewijzigd door noostenb op 21-06-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Niet online
wheel schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Voor duaal niet, maar voor deeltijd wel, is het niet?
Aan de HvA is het zoals ik het schreef. Dat is deeltijd, en dus geen stage nodig maar een werkplek waar je je kunt ontplooien. Van duaal heb ik geen verstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Tip. Een associate degree (HBO) IT opleiding.
Binnen 2 jaar ben je (enigszins) klaar voor de arbeidsmarkt.

Ik zie dat je in Nijmegen woont. In Ede is een dergelijke opleiding.
Pagina: 1