Plat dak: is het erg dat water blijft staan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-05 12:49
Hoi mede-tweakers,

Een paar maanden geleden hebben we de bitumen van onze platte daken laten vervangen, omdat die toch wel aardig slecht waren geworden. Op het balkonnetje hadden we vlondertjes dus die hebben we weggehaald voor de werkzaamheden.

Nu merken we dat als het heeft geregend, er veel water blijft staan en het soms weken duurt voordat het weg is. Zie hier een foto waar het enkele dagen daarvoor heeft geregend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1kySGb_PLPNrjhbDAHa5A5ueOgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9oy2HlGFHDuSteTmxmy50a8.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vinden we het vooral onhandig dat daar zo lang water blijft staan, maar mijn vraag is of dit kwaad kan. Is dit wachten op lekkage? De aannemer zegt dat er niets is veranderd aan de afloop van het dak, wat me ergens wel logisch lijkt. Anderzijds is het ons nooit eerder opgevallen (kan ook door de vlonders komen) en vind ik dat als de bestaande situatie niet oké was, hij ons had moeten adviseren om de afloop aan te passen. Morgen ochtend rond hij de rest van zijn werkzaamheden af en zal hij om de laatste betaling gaan vragen. Vinden jullie dat er zo gewoon goed werk is geleverd of is dit zo onacceptabel?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanV
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-06 19:20
Op het schuurtje 20 meter achter mijn huis vinden de muggen het een ideale broedplek, zo'n laagje water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:11
Maar heb je wel een hemelwaterafvoer in het dak zitten dan?

[ Voor 18% gewijzigd door GermanPivo op 17-06-2022 20:07 ]

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
ja, simpele reden MUGGEN.
Is het dakloos ook vernieuwd? Want dat ziet er niet uit alsof er altijd water heeft gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:48

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je dak watert verkeerd af en in principe had je dakdekker dat moeten controleren en aanpassen waar nodig.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Er is wel hemelwaterafvoer vanaf het dak, dus daar komt het water niet vandaan. Inderdaad ook ivm muggen geen wenselijke situatie dit. De vraag is meer of ik op mijn strepen moet gaan staan dat de aannemer dit moet fixen. Hij beweert dat alleen de bitumen zijn vervangen dus dat hij daarmee aan de opdracht heeft voldaan.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:43

JdM

Humbled

Damic schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 20:45:
Je dak watert verkeerd af en in principe had je dakdekker dat moeten controleren en aanpassen waar nodig.
Vanuit welk principe is dit dan, want als de opdracht is: bitumen vervangen> dan is dat wat het is :?
Het is dan gewoon een kwestie "niet mijn probleem" voor hem en dat kun je iemand kwalijk nemen, maar niet de dakdekker. Dus als jij niet betaalt, of maar een deel wil betalen dan denk ik dat je daarover aardig in discussie moet met je dakdekker/aannemer en dat niet wint. Tenzij je een offerte van hem hebt gehad waarop expliciet iets staat vermeld over het controleren van het afschot.

Verder is het voor de bitumen geen probleem, zoals eerder gemeld door anderen wel voor de muggen. Die vinden dat een feest, zeker wanneer het water echt een week of langer kan blijven staan.
Kun je nu weinig meer aan doen denk ik dan weer opnieuw laten dekken, met een nieuw afschot, tegen eigen kosten.

Leergeld.

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 17-06-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:52
Getest schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:11:
Er is wel hemelwaterafvoer vanaf het dak, dus daar komt het water niet vandaan. Inderdaad ook ivm muggen geen wenselijke situatie dit. De vraag is meer of ik op mijn strepen moet gaan staan dat de aannemer dit moet fixen. Hij beweert dat alleen de bitumen zijn vervangen dus dat hij daarmee aan de opdracht heeft voldaan.
Denk niet dat je op je strepen kunt gaan staan. Wel vind ik dat de aannemer had kunnen zien dat de afvoer vanaf het balkon (rechtsboven op de foto zo te zien) best hoog zit ten opzichte van het dak.
Je zou met aannemer kunnen bespreken wat een oplossing kan zijn, waarbij de kosten grotendeels voor jou zullen zijn. Of, als je het balkon niet echt gebruikt, plaats er wat sedum op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:40

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De afvoer zit nog niet eens zozeer te hoog, er zit gewoon geen enkel afschot in.

Het is normaal gesproken beter voor het dak als er geen water blijft staan, maar de aannemer valt in dit geval weinig te verwijten.

Dus zelf aankijken of nog een laag overheen branden, zodat je daarmee wat afschot creëert.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:17
@Getest
Je hebt hier duidelijk voor de goedkoopste optie gekozen, namelijk enkel overlagen. Dat is simpel gezegd enkel nieuwe bitumen direct over de oude plakken. Ook zie ik nog het oude lood zitten, want de voegen zijn niet vervangen. Enkel door de eerste rij stenen eruit te halen kan je correct het lood aanbrengen.

Wil je dit goed doen moet je alles weghalen, netjes met pir platen (direct isolatie) het dak op afschot leggen, nieuwe loodslabben in de muur zetten en nieuwe bitumen. Dan ben je voor de komende 50 jaar weer klaar.

De optie die hierboven werd gezegd, namelijk sedum erop is ook nog niet zo gek.
Of na elke regenbui even je dak leeg vegen, de afvoer in :P

[ Voor 10% gewijzigd door chrisborst op 18-06-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:23
Wat zit er onder het balkon? Leefruimte? Of gewoon nog een open buiten ruimte? En wat voor ondergrond? Beton? Hout?

Klein beetje water wat blijft staan is normaalgesproken geen ramp. Wel
Lijkt je lood vrij laag. Nu heb je kans op een capillaire werking (trekt het water via het lood om hoog) en kan het als nog achter je bitumen komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Getest
Dank jullie wel voor de reacties. Het is mij duidelijk dat de aannemer niet te verwijten valt. Ik zal hem wel zeggen dat ik graag was gewezen op het feit dat het niet afloopt, dan had ik het zeker duurzaam laten oplossen. Maar dat is nu een beetje jammer achteraf. Ik vind sedum inderdaad een goede suggestie en anders maar de boel droog vegen. Nogmaals dank voor jullie reacties, een onpartijdige blik helpt!
Passie-m schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:33:
Wat zit er onder het balkon? Leefruimte? Of gewoon nog een open buiten ruimte? En wat voor ondergrond? Beton? Hout?

Klein beetje water wat blijft staan is normaalgesproken geen ramp. Wel
Lijkt je lood vrij laag. Nu heb je kans op een capillaire werking (trekt het water via het lood om hoog) en kan het als nog achter je bitumen komen.
Onder het balkon zit de keuken. Dit is de oorspronkelijke situatie sinds 1934 en we hebben onlangs de keuken vervangen, waarbij ook het plafond er uit is geweest. Ik heb toen goed gekeken naar evt vochtplekken maar zag er allemaal goed uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Geen kantstroken, de uitloop lijkt vrij hoog te liggen.
Het lood is niet vervangen, als het verder nog goed is geen probleem alleen het moet wel ingekort worden.
chrisborst schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:09:
@Getest
Je hebt hier duidelijk voor de goedkoopste optie gekozen, namelijk enkel overlagen. Dat is simpel gezegd enkel nieuwe bitumen direct over de oude plakken. Ook zie ik nog het oude lood zitten, want de voegen zijn niet vervangen. Enkel door de eerste rij stenen eruit te halen kan je correct het lood aanbrengen.

Wil je dit goed doen moet je alles weghalen, netjes met pir platen (direct isolatie) het dak op afschot leggen, nieuwe loodslabben in de muur zetten en nieuwe bitumen. Dan ben je voor de komende 50 jaar weer klaar.

De optie die hierboven werd gezegd, namelijk sedum erop is ook nog niet zo gek.
Of na elke regenbui even je dak leeg vegen, de afvoer in :P
Hoe kan jij zien dat dit overlaagt is?
En het is een balkon, kans is groot dat dit enkel steens is, dan kan je het lood alleen maar inslijpen.
Isoleren met afschot isolatie red je waarschijnlijk ook niet met de beperkte hoogte met de balkondeur.

Sedum kan, alleen de dakbedekking die er nu ligt is daar niet geschikt voor, dan moet er een antiwortel doek onder. Wordt wel een heel gedoe voor zo'n klein dakje. en wederom redt je dat met de hoogte?

@Getest Hoeveel ruimte zit er tussen de onderkant van de deur en het dak?
Ik zou xps plaat van 2 cm er op met betontegels, randen 10 cm vrij en opvullen met grind.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:23
Denk inderdaad ook voor nu gewoon iets erop leggen zodat je tenminste geen natte voeten krijgt ;-) wel even goed het lood controleren qua hoogte vanaf het bitumen en ook misschien verstandig om te kijken hoe hoog het bitumen tegen de muur is op gezet. Lijkt niet echt heel hoog allemaal. En zoals hier boven kijken of er kantstukken zijn gebruikt. Lijkt van niet anders zag je het wel duidelijk rondom. In de hoeken wel van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-06 20:32
Ik had laatst een dakdekker over de vloer voor een lekkage, hij zag een dak verderop vol met water staan en zij dat het wel degelijk slecht is als er water voor lange tijd op een bitumen dak ligt. De levensduur zou er van achteruit gaan. Doe er mee watje wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
Het bitumen is 7cm lager dan de deur, dus dat biedt nog wel wat ruimte om er wat op te leggen, zoals bijv xps plaat zoals hierboven wordt genoemd. Ik heb het lood even opgetild en zie wel dat het bitumen tegen de muur is gezet en er kantstukken zijn gebruikt. De loodgieter was er vandaag (ipv de aannemer) en hij komt van de week nog even langs om te kijken of de afvoer nog een stukje verlaagd kan worden. Heb er nu wel meer vertrouwen in dat (ook als de afvoer niet verlaagd kan worden) er een oplossing kan komen die prima werkbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:08
Je kan ook nog subsidie krijgen voor die sedum. We zijn er zelf ook mee bezig voir een groter oppervlakte maar het kan wel.

Aanvragen via gemeente, die krijgt weer gekd van instantie die bij jullie water regelt

[ Voor 26% gewijzigd door gr8-jen op 18-06-2022 16:58 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 10:01

PauseBreak

derp!

Afhankelijk van de subsidieregeling kan je ook voor grind nog wel wat subsidie krijgen. Je houdt immers meer water zelf vast.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

gr8-jen schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:57:
Je kan ook nog subsidie krijgen voor die sedum. We zijn er zelf ook mee bezig voir een groter oppervlakte maar het kan wel.

Aanvragen via gemeente, die krijgt weer gekd van instantie die bij jullie water regelt
Is gemeente-afhankelijk. Helaas.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1