Harde schijf kapot? I/O conflict?

Pagina: 1
Acties:

• Ericston
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 17:41
Ik heb onlangs een oud computertje op de kop weten te tikken. De voormalige eigenaar wist mij te vertellen dat de harde schijf kapot was en dat de verkoper (Vobis) hem verteld had dat er geen vervangende schijf voor gevonden kan worden... luiheid van Vobis? Maakt opzich niet zoveel uit, het gaat me namelijk hier om:

Wanneer ik de PC opstart worden de videokaart en het geheugen gedetecteert, maar daarna geeft hij deze twee meldingen:
code:
1
2
Conflict I/O ports: 2F8
Primary master hard disk fail

Wat wil dit zeggen? Hebben deze twee meldingen iets met elkaar uit te staan?

Als je meer informatie nodig hebt, geef een gil... :)

• Ericston
Oops, voor iemand reageert zal ik dit eerst uitproberen, brb. :)

[topic=188806/1/25]

( Search is toch wel handig... :P )

• Ericston
Ok, dat met dat I/O conflict is opgelost.
Nu heb ik nog dit:
code:
1
Primary master hard disk fail

De harde schijf is dus kapot.
Vobis stelt nu dat ze de harde schijf niet kunnen vervangen, kan dit kloppen of zitten ze gewoon te zwetsen?

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Je melding over 2F8 is inderdaad dat er "iets" in het systeem ruzie heeft met COM2:, want daarvan is het het standaard I/O-adres, en inderdaad, een bijgeplaatst intern modem is de meest waarschijnlijke veroorzaker.

Helaas voor jou is het erg onwaarschijnlijk dat dit iets met de klacht over de hdd te maken heeft. Die zal wel wijlen zijn. Aan de andere kant is het extreem onwaarschijnlijk dat er geen vervangende schijf voor kan worden gevonden, want zelfs MFM-, RLL- en ESDI-schijven duiken nog wel eens op in het 2e hands circuit, en op de PC-Discount zie ik er meestal wel een paar. Maar, 30 MByte is wel een grote (ik heb ooit een reus van 90 MByte gehad). Mocht dat mislukken dan zijn er ook nog losse IDE-controllers zat op de markt, en dan ben je so-wie-so binnen.

Als je hdd met 2 flatcables aangesloten is, dan heb je inderdaad zo'n pre-IDE-disk-controller. Geef in ieder geval de opschriften van je harddisk eens door, dan vinden we wel uit hoe en wat.

De vraag is echter wel of het dan niet goedkoper (maar minder sportief) is voor een snip een complete oude werkende 386-er op de kop te tikken.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Ericston
Ik schroef al! :)
Bedankt voor je hulp.

• Ericston
Het is een Quantum Bigfoot 2,5 GB, IDE.

Ik maak trouwens vooruitgang, de HD is gedetecteerd door de bios...

• Ericston
Okeee, hij doet het gewoon, IDE kabel zat los. :)
Beetje raar gedoe van Vobis. |:(
En het gekke is dat er ipv 2,5 GB nog maar 500 MB op de harde schijf zit... :?

Na ja, ik kan hem in ieder geval gebruiken, bedankt voor je reactie en je moeite. :)

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Op zondag 26 augustus 2001 00:32 schreef Ericston het volgende:
Okeee, hij doet het gewoon, IDE kabel zat los. :)
Beetje raar gedoe van Vobis. |:(
En het gekke is dat er ipv 2,5 GB nog maar 500 MB op de harde schijf zit... :?

Na ja, ik kan hem in ieder geval gebruiken, bedankt voor je reactie en je moeite. :)
't Kan zijn dat de partities een beetje verklooit zijn. Toen ik op een bepaald moment een partitie weghaalde en de computer tijdens het proces vastliep, was de ruimte van die partitie ook nergens te bekennen. Start es ff fdisk op en check of alle partitiegegevens wel snor zitten.

• Ericston
Op zondag 26 augustus 2001 00:37 schreef deviln het volgende:

[..]

't Kan zijn dat de partities een beetje verklooit zijn. Toen ik op een bepaald moment een partitie weghaalde en de computer tijdens het proces vastliep, was de ruimte van die partitie ook nergens te bekennen. Start es ff fdisk op en check of alle partitiegegevens wel snor zitten.
Ik heb al gefdisked, alle voormalige partities verwijdered, en gewoon een nieuwe primaire partitie aangemaakt:
"Wilt u de grootst mogelijke stationsomvang voor dit station selecteren (J/N)?"

Ja. En toen bleek het nog maar 500 MB te zijn.

Maar misschien heb ik wel iets verklooit, dus ik zal het nog een keer bekijken.

Daarnaast ben ik van plan om Linux te installeren, dus zal ik hoedanook het format moeten wijzigen... :)

• Kman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-01 15:40
Zou het niet zo kunnen zijn dat de BIOS hd's ondersteund tot de 500 mb?

Verwijderd

Ik geloof dat het iets van 528MB is, right?
dat ligt aan je moederbord (eigenlijk je IDE controller) die een beetje oud is en maar maximaal schijven van ~500MB aankan. De C/H/S combinatie kan maximaal ~500MB omdat 1 van die dingen gelimiteerd is. (gokje) bvb C/H/S (niet LBA mode) = maximaal 1024/16/63 en geeft 536870912 bytes. Als je per sector 512 bytes neemt. (wat vroeger standaard was)

Je kunt een bios update overwegen, maar als je een aparte IDE controller hebt, moet je een andere zoeken.

Ik weet het niet precies, maar er is een kleine mogelijkheid dat door een of andere tweak in linux dit omzeilt kan worden. En je dus wel de volle 2.5GB kunt gebruiken.

• Ericston
Ik heb het gevonden...

Het station werd automatisch FAT16 geformatteerd, omdat hij zogenaamd niet groter was dan 512 MB.
Nu had ik de modus op Normal staan omdat dit precies de juiste C/H/S gaf: 4994/16/63
Effe geswitcht naar Auto (deze detecteerde ook de juiste C/H/S) maar toen ik hem toen opstartte bleek hij in LBA te werken.

FDISK zag dat het goed was en vroeg mij of ik ondersteuning voor grote schijven wilde activeren, en nu ben ik hem aan het FAT32en. :)

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• Ericston
Schiet me net te binnen:

Nu zijn we beter dan Vobis, nietwaar? *D

• Devil N
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-10-2025
Op zondag 26 augustus 2001 11:41 schreef Ericston het volgende:
Schiet me net te binnen:

Nu zijn we beter dan Vobis, nietwaar? *D
't Is niet moeilijk om beter te zijn dan Vobis. Allemaal kneuzen daaro. Als je alleen al die computers ziet die ze daar samenstellen, sjongejonge |:(

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zeker een FIC 2005 moederplank met die 2,5GB HD erbij? Ik heb die set toen gekocht. Daarna ben ik gaan leren tweaken en zelfbouwen. >:)
Pagina: 1