Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Wij hebben een huis, 2-onder-1-kapper, uit 1966 gekocht. In augustus krijgen wij de sleutel, maar we zijn ons al een beetje aan het voorbereiden om te bepalen wat we aan verduurzaming kunnen doen.

Info betreffende het huis:
Het huis is 'volledig' nageïsoleerd, er liggen 12 zonnepanelen (3100wp) op het dak, er zit een relatief nieuwe CV-ketel in van 2020 en het huis heeft energielabel C toegewezen gekregen. Ik zeg 'volledig' omdat, volgens het energiecertificaat, een groot deel van de vloer niet is geïsoleerd.

Het huis heeft een oppervlakte van 167m2 en een inhoud van ongeveer 700m3. We hebben van de huidige eigenaren een overzicht van hun gasverbruik gekregen en dat vonden wij aan de hoge kant. Gemiddeld verbruikten zij 2700m3 gas per jaar. De exacte details betreffende energieverbruik, hoe hoog zij de thermostaat zetten, weten wij niet.

Qua isolatie zijn de zwakke punten (volgens mij)
- Oude kozijnen en deuren met dubbelglas (geen HR++)
- Beperkte vloerisolatie

Vooral de bodem- en vloerisolatie is iets wat wij moeten aanpakken. In eerste instantie wilde ik het vervangen van de kozijnen uitstellen, ze zijn heel goed onderhouden en het ziet er nog perfect uit. Glas wilde ik tegelijk met de kozijnen vervangen (over een paar jaar). Gezien het gasverbruik overweeg ik nu om het glas toch eerder (ASAP) te laten vervangen.

Naast het verbeteren van de isolatie, heb ik ook naar andere verduurzamingen gekeken. In eerste instantie had ik een hybride-warmtepomp in het hoofd. Echter, aangezien we toch interesse hebben in een L/L warmtepomp voor de woonkamer, slaapkamer en zolder, overwegen we de aanschaf van een hybride warmtepomp even uit te stellen. Zo kunnen we eerst isoleren, de airco gebruiken om te verwarmen en daarna op basis van ons nieuw energieverbruik een hybride warmtepomp dimensioneren.

Is ons plan, om eerste te isoleren en het resultaat daarvan af te wachten voordat we een hybride warmtepomp aanschaffen, een slecht idee?
Is het overwegen van een L/L warmtepomp, om voorlopig, energiezuinig te verwarmen een slecht idee?
Zijn er andere tips die wij zouden moeten overwegen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-05 07:38
Zoals je zegt heb je geen idee van hoe de oude bewoners hun huis gebruiken vwb verwarming en warm water gebruik.
2700 m3 is een 13 kW warmtepomp, dus de isolatie (en ventilatie) nalopen en waar mogelijk verbeteren lijkt zeker de moeite waard.

Als je de L/L warmtepomp toch op de planning had staan is dat een goed alternatief voor de korte termijn.
Of het versneld vervangen van het glas zinvol is, voor de regelmatig verwarmde ruimtes zal het zeker schelen bij grotere oppervlaktes, voor bv slaapkamers mogelijk al minder.

Vloer en dak zijn de andere grote verliesposten qua warmte in het algemeen.
Zeker met vloerverwarming is de isolatie daar lonend en indien mogelijk tot ca R 5 als optimum.

De meeste hybride warmtepompen zitten in de 4 - 6 kW range trouwens dus er is helaas niet zo veel te dimensioneren, of je moet een reguliere L/W warmtepomp in gaan zetten als hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
Het plan om eerst de quick-wins qua isolatie te nemen icm een L/L warmtepomp om mee te verwarmen is geen gek idee.

Ik twijfel nog even hoeveel units ik wil ophangen. Wanneer we de woonkamer hoofdzakelijk gaan verwarmen met de L/L warmtepomp, zal de CV minder snel aanslaan en daardoor ook de slaapkamers niet zo snel verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:48

JT

VETAK y0

Wellicht goed om het huis na te lopen op tochtplekken. Ik heb wel vaker gehoord over huizen die goed geïsoleerd waren maar waar in hoekjes en dergelijke het niet luchtdicht was. Dus het huis luchtdicht krijgen. En dan is de volgende stap balansventilatie met warmteterugwinning; die systemen schijnen >90% van de warmte terug te winnen die in de lucht zit die naar buiten gaat. Daarbij is het mooiste om natuurlijk de aanvoer bijvoorbeeld helemaal in het uiterste hoekje van je slaapkamer te hebben en de afvoer dan op je hal. Nu kan dit in een bestaand huis natuurlijk een dingetje zijn om dat weg te werken. Bij toeval zag ik laatst dat Brink een systeem heeft waarbij min of meer alles via je trapgat gaat. Overigens heb ik geen idee hoe goed dat werkt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:53
Abom schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:52:
Gezien het gasverbruik overweeg ik nu om het glas toch eerder (ASAP) te laten vervangen.
Laat je je nou niet een beetje gek maken door de gasprijzen? Dat beetje gas dat je bespaart met nieuwe ruiten weegt niet op tegen:
a) de besparing om je huidige ruiten nog jaren te gebruiken (gezien ze er nog goed uit zien)
b) de extra moeite, druk, stress. Zoals het klinkt is er genoeg te doen, stel je prioriteiten, je doet alsof dit urgent is maar dat is het toch helemaal niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 18:21

Gerco-M

mijn tornado res.

Inderdaad, ik zou dat L/L systeem bovenaan de lijst zetten. Daarmee kan je 100% van het gas besparen op je verwarming, wat een veel hoger rendement is dan dat glas vervangen. En ook goedkoper waarschijnlijk. En ook hebben de airco mannen het lang niet zo druk als de WP mensen dus dat kan je vast ook sneller regelen, in de huidige markt.

Hier hebben we de woonkamer, thuiskantoor, hoofd slaapkamer en een hobby kamer gedaan met diverse L/L units. Woonkamer een single split, en slaapkamer verdieping een multi split. Werkt echt mooi! Zeker als je een goed merk hebt als MHI.

Ik heb hier het huis / dak ook geisoleerd en bespaar echt een hele bak energie.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
JT schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:38:
Wellicht goed om het huis na te lopen op tochtplekken. Ik heb wel vaker gehoord over huizen die goed geïsoleerd waren maar waar in hoekjes en dergelijke het niet luchtdicht was. Dus het huis luchtdicht krijgen. En dan is de volgende stap balansventilatie met warmteterugwinning; die systemen schijnen >90% van de warmte terug te winnen die in de lucht zit die naar buiten gaat. Daarbij is het mooiste om natuurlijk de aanvoer bijvoorbeeld helemaal in het uiterste hoekje van je slaapkamer te hebben en de afvoer dan op je hal. Nu kan dit in een bestaand huis natuurlijk een dingetje zijn om dat weg te werken. Bij toeval zag ik laatst dat Brink een systeem heeft waarbij min of meer alles via je trapgat gaat. Overigens heb ik geen idee hoe goed dat werkt.
Tocht plekken is inderdaad iets wat ik verder wil onderzoeken. WTW zal helaas iets moeilijker zijn om te plaatsen, zeker omdat het huis verder helemaal af is. WTW is zeker is voor de toekomst.
SCIxX schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:53:
[...]

Laat je je nou niet een beetje gek maken door de gasprijzen? Dat beetje gas dat je bespaart met nieuwe ruiten weegt niet op tegen:
a) de besparing om je huidige ruiten nog jaren te gebruiken (gezien ze er nog goed uit zien)
b) de extra moeite, druk, stress. Zoals het klinkt is er genoeg te doen, stel je prioriteiten, je doet alsof dit urgent is maar dat is het toch helemaal niet?
Je hebt misschien wel een beetje gelijk, dat ik me gek laat maken. Maar...met de huidige gasprijzen is 2700m3 dik 5k per jaar. Dat vind ik een behoorlijk bedrag. En dan moet het nog winter worden.

Het huis is verder helemaal tip-top, dus stress en dingen die we moeten doen, vallen allemaal erg mee. Dat zorgt er ook voor dat we juist naar verduurzaming kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@Abom De L/L warmtepomp zou ik ik inderdaad gewoon aanschaffen, dan kun je komende winter meteen zien of het werkt en waar de kou zit. De CV installatie zou ik nog even laten zitten als backup en warm water.
De hybride pomp zou ik overslaan, bespaard je misschien hooguit 50% op je gas, maar is dure investering die je beter ergens anders in kan steken.
Als je het hele huis toch moet verbouwen kun je de leidingen ook mooi wegwerken.
Bij de verbouwing meteen kijken of er nog ergens na moet worden geïsoleerd zoals de vloer.
Als de kozijnen nog goed zijn zou ik met het dubbelglas naar HR+++ nog even wachten.
Meestal hoeft de bovenverdieping niet (overal) echt te worden verwarmd en kun je makkelijk toe met een paar Airco binnenunits, voordeel met het weer van de afgelopen dagen konden wij er ook lekker mee koelen.
Wij verwarmen ook met een MHI Airco warmtepomp en gebruiken de CV niet meer en met een goed merk is het erg zuinig in verbruik, zeker als je ook nog zonnepanelen hebt.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:03
Dat is een fors gasverbruik voor het type woning, maar laat je vooral niet gek maken.

Waarschijnlijk kun je met simpele maatregelen het gasverbruik halveren. Bij ons ook vier jaar geleden: vorige bewoners 3000m3 per jaar, wij naar 1500m3 door slimmer gebruik (19 ipv 22 gr woonkamer, niet elke dag douchen/bad, gashaard niet gebruikt, alleen woon+badkamer verwarmen niet garage en slaapkamers).

Leer je huis kennen zodat je de beste (volgorde van) maatregelen kan nemen komende jaren. Kierdichting, CV afstellen zijn altijd nuttig. Steek tijd in maken van je eigen warmteverliesberekening (bv met ubakus u-wert) om inzicht te krijgen in grootste verliesposten. L/L zou ik zelf niet willen ivm tocht in winter, maar is erg persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@Abom er zijn dus minder invasieve opties voor ventilatie met wtw ;) Kom ik straks nog op terug.
rupie99 schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:12:
Dat is een fors gasverbruik voor het type woning, maar laat je vooral niet gek maken.
700m3 is dan ook een flinke inhoud voor een huis met 167m2 leefoppervlakte.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
JT schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:18:
@Abom er zijn dus minder invasieve opties voor ventilatie met wtw ;) Kom ik straks nog op terug.

[...]

Das een gemiddelde kamerhoogte van 4,2 meter, das idd wel veel, zeker dat dat klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:38
Als je sowieso airco wilt kan je alvast de L/L-warmtepompen plaatsen. Verder zou ik rustig deze winter afwachten om te analyseren waar je verlies zit, en op basis daarvan de juiste investeringen te doen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

@Abom Geen idee hoe goed dit werkt maar het is in ieder geval wat minder invasief dan een klassiek balansventilatiesysteem. Dan is er ook nog de Air70, die gebruik je per ruimte voor ventilatie met wtw. Wel prijzig volgens mij maar je zou kunnen overwegen om bijvoorbeeld deze alleen in de woonkamer te plaatsen en een centraal systeem boven, waar het wellicht makkelijker is om deze weg te werken dan helemaal op de begane grond.

En dan zullen andere fabrikanten ook vast wel iets hebben. Er is dus meer mogelijk dan alleen de klassieke opzet met overal buizen door het hele huis :)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Navi schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Das een gemiddelde kamerhoogte van 4,2 meter, das idd wel veel, zeker dat dat klopt?
Kan zijn dat er erg conservatief is geteld, grote gangen/overlopen/trappenhuizen enzovoort. Maar ik vond het wel fors ja.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Abom schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Tocht plekken is inderdaad iets wat ik verder wil onderzoeken. WTW zal helaas iets moeilijker zijn om te plaatsen, zeker omdat het huis verder helemaal af is. WTW is zeker is voor de toekomst.
Even achterop een bierviltje is je verbruik nu ongeveer 130W/m2 dat is extreem hoog. en is er totaal geen enkele aanwijzing dat er ook maar een vierkante meter isolatie aanwezig is.. dat is een score voor een huis van voor 1900 (zonder spouwmuur, met glas in lood, enkelglas etc) en zelfs dan is het een slechte score. of men stookt met de ramen open, dat kan natuurlijk ook.

Inventariseren daar zal het mee moeten beginnen, want dit klopt voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
De huidige eigenaren hebben iets meer inzicht gegeven in hun energieverbruik, wat uiteraard heel erg fijn is. Het huis heeft een gashaard en zij gebruiken deze dan ook af en toe. Een gashaard is aanzienlijk minder efficient dan een CV-ketel natuurlijk, dit kan een gedeelte van het hoge gasverbruik verklaren.
JT schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:38:
Wellicht goed om het huis na te lopen op tochtplekken. Ik heb wel vaker gehoord over huizen die goed geïsoleerd waren maar waar in hoekjes en dergelijke het niet luchtdicht was.
[...]
Tochtplekken onderzoeken staat op mijn lijstje, maar ik verwacht geen schokkende zaken. Vaak zijn deze ook relatief eenvoudig en goedkoop te verbeteren.
JT schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:18:
[...]
Ik heb de cijfers overgenomen uit de brochure en niet nagerekend. Ik denk ook dat 700m3 veel te hoog is, tenzij de garage is meegeteld.
JT schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:57:
@Abom Geen idee hoe goed dit werkt maar het is in ieder geval wat minder invasief dan een klassiek balansventilatiesysteem. Dan is er ook nog de Air70, die gebruik je per ruimte voor ventilatie met wtw.
[...]
Op dit moment is er alleen mechanische afzuiging op de badkamer.
Dat Air70 systeem ziet er wel interessant uit, maar erg prijzig. Daarnaast vraag ik me af hoe goed het werkt, aangezien de afzuiging en toevoer op dezelfde plek zit. WTW of vergelijkbaar systeem is echt iets voor de langere termijn.
twain4me schreef op zondag 19 juni 2022 @ 14:46:
[...]
Even achterop een bierviltje is je verbruik nu ongeveer 130W/m2 dat is extreem hoog. en is er totaal geen enkele aanwijzing dat er ook maar een vierkante meter isolatie aanwezig is.. dat is een score voor een huis van voor 1900 (zonder spouwmuur, met glas in lood, enkelglas etc) en zelfs dan is het een slechte score. of men stookt met de ramen open, dat kan natuurlijk ook.

Inventariseren daar zal het mee moeten beginnen, want dit klopt voor geen meter.
Het verbruik is ook aan de hoge kant en een van de redenen dat ik deze thread heb geopend. Het energiecertificaat geeft aan 200kWh/m2 per jaar, dat is aan de onderkant van energielabel C (zuinig).
Verbeterpunten volgens het energiecertificaat zijn:
1. Buitendeuren
2. Vloeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07:03
Abom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:
Tochtplekken onderzoeken staat op mijn lijstje, maar ik verwacht geen schokkende zaken. Vaak zijn deze ook relatief eenvoudig en goedkoop te verbeteren.
Verstandig om te doen, snelle winst te behalen. Tocht is erg oncomfortabel, waardoor thermostaat hoger wordt gezet. Je kan een blowerdoor test laten doen, of je afzuiging op hoge stand
zetten ;) Waarschijnlijk zijn buitendeuren lek, net als aansluitingen in/met dak.

Wordt dit huis verwarmd met radiatoren of vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
rupie99 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 17:12:
[...]

Verstandig om te doen, snelle winst te behalen. Tocht is erg oncomfortabel, waardoor thermostaat hoger wordt gezet. Je kan een blowerdoor test laten doen, of je afzuiging op hoge stand
zetten ;) Waarschijnlijk zijn buitendeuren lek, net als aansluitingen in/met dak.

Wordt dit huis verwarmd met radiatoren of vloerverwarming?
Het huis wordt verwarmd met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Abom schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:50:

Het verbruik is ook aan de hoge kant en een van de redenen dat ik deze thread heb geopend. Het energiecertificaat geeft aan 200kWh/m2 per jaar, dat is aan de onderkant van energielabel C (zuinig).
Verbeterpunten volgens het energiecertificaat zijn:
1. Buitendeuren
2. Vloeren
tsja dat is een stukje papier waar ik mijn reet nog niet mee zou afvegen. gewoon inventariseren op locatie.
Isolatie opmeten, rc waardes uitrekenen etc.
Pagina: 1