Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS Kropotkin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-06-2022
Ik ga komende zomer voor een lange tijd wandelen/hiken en zou graag wat leesvoer meenemen. Ik zal 48 dagen op weg zijn en een enkele dwarsligger lijkt me wat beperkt. Een e-reader lijkt me dus wel handig.

Op basis van verschillende reviews leken de Kobo Clara HD, de Amazon Kindle Paperwhite en de PocketBook Touch HD 3 me het interessantst. Vooral die laatste spreekt me aan, omdat die verschillende bestandsformaten ondersteund. Volgens een aantal reviews is die echter nogal fragiel en het lijkt me dan ook niet handig die mee te nemen op een reis waar die toch wel wat zal moeten ondergaan.

Welke e-readers zouden hiervoor het meest geschikt zijn? Is het überhaupt een goed idee om een e-reader mee te nemen of zoek ik toch beter een andere oplossing? Zorgen covers voor extra stevigheid of beschermen ze enkel tegen krassen?

Gewicht en grote zouden best zo laag mogelijk zijn. Ook een lange batterijduur is een meerwaarde. Natuurlijk zou ik liefst vermijden dat de e-reader het halverwege begeeft. Mijn budget ligt tussen de €100 en €200.

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Neem dit ook even mee in je overweging: met (gratis) Calibre software kan je je boekenvoorraad managen maar belangrijker, je kan diverse bestandsformaten omzetten naar diegene die op jouw reader werkt. Dat zou het voordeel van de PocketBook ook naar de Kobo reader kunnen brengen (daar gebruik ik het mee). Hoe dit met de Kindle werkt durf ik niet te zeggen, daar heb ik geen ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 10-08 08:26

C11

Ik heb de Kobo Clara en ben hier erg tevreden mee.
Zeer laag gewicht, dus makkelijk mee te nemen. Ik ben er zelf ook mee gaan hiken en een cover is echt wel noodzakelijk. Ik heb in het verleden ook andere ereaders gehad en ik vond ze eigenlijk allemaal wel fragiel. Je moet sowieso wel een beetje opletten waar je die in je rugzak stopt.

Een grote meerwaarde voor de Kobo vind ik de naadloze verbinding met bol.com. Aankopen daar verschijnen automatisch op je ereader, zodat je niet moet klungelen met specifieke software.
Ik zou je sowieso niet te hard baseren op bestandsformaten. Zoals bovenstaande poster al zegt is daar software voor, maar in praktijk zijn de meeste boeken ook gewoon beschikbaar in epub-formaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Alle ereaders kun je met Calibre formaten converteren.
Heb even een overzicht samengesteld in de Pricewatch: https://tweakers.net/pric...;1308582;1180431;1360886/
Zelf ben ik een groot fan van de Amazon Kindle. Reden is de grote boekwinkel die online gekoppeld is, maar ook dat je zelf boeken per email naar je apparaat kunt sturen of via een USB kabel er op kunt zetten zonder beperkingen. Heb zelf de Oasis tegenwoordig met officiele boekcover zodat die automatisch in slaapstand gaat als ik die sluit en start als ik die open.

Kijk ook even naar de oplaadpoorten van de ereader versus je andere apparatuur, scheelt mogelijk weer een kabeltje meenemen... En naar waterdichtheid, afhankelijk hoe je bepakt bent kan dat ook fijn zijn.

P.S. ben zelf op wereldreis geweest en in elk land boeken kunnen kopen op de Kindle via de geïntegreerde winkel.

[ Voor 17% gewijzigd door swhnld op 18-06-2022 12:26 . Reden: PS toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amp9
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-09 15:53
E readers lijken misschien fragiel, maar heb mijn Kobo al een jaar of 7 los in mijn laptop tas zonder cover. Sjouw die tas echt overal naartoe, Kobo Ereader werkt nog steeds zonder problemen, wel wat krasjes hier en daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerdvd
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21:13
Hier ook een kobo. En eentje die waterdicht is. Niet dat ik van plan was ermee te zwemmen. Maar fijne gedachten dat als die in bad valt bij het lezen dit niet erg is 😁.
Pagina: 1