Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 10:12
Hi Allemaal,

Al even heb ik het gevoel dat mijn bedrade netwerk verbinding naar mijn laptop niet optimaal functioneerd. By speedtests kwam ik er achter dat ik maar maximaal 100Mbps heb. Het zelfde heb ik met mijn bedrade SmartTV. De router zelf doet een 300Mbps speedtest. Via Wifi haal ik 300Mbps. Als ik lan kabels er uit haal en in andere poorten stop gaat schiet mijn laptop opeens tijdelijk in 1000Mbps modus en haal ik de juiste snelheden. Als ik mijn laptop later opnieuw opstart of uit slaap haal gaat hij terug naar 100Mbps

Ik gebruik:

- Asus RT-AX88U (factory software - geen merlin)
- Asus RP-AX56
- Zelf getrokken Cat7 kabels in de muren
- Cat 6/6A kabeld naar apparaten, allemaal maximaal anderhalf jaar oud
- Dell Laptop + Dockingstaton met USB-C op de 2e verdieping
- TP Link LS10005G Router naar Media center met TV en netwerk speakers op begane grond

Ik heb de router een fatory reset gegeven. Laptop heeft auto negotiation aanstaan. Ik heb geen idee wat hier mis gaat omdat hij als ik een beetje kabels wissel alles het goed doet en 5 min later het weer mis is. Bovendien heeft dit allemaal in de begin periode allemaal prima gewerkt en is dit iets van de laatste tijd.

Bedankt voor ideeën

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CeoBiSEqOOoM2iUQ4jJ55gQ4RKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dfX0ciE15mzAhh1oKWorid00.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
100Mbps is het maximale wat je haalt over een kabel met 4 aders ( ipv 8 )
Ik zou met een kabel tester alles nalopen en kijken of je overal wel echt 8 aders gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screenager
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:06
https://www.snbforums.com...bps-on-asus-router.67366/

Zelfde probleem kennelijk was een ethernet poort defect van de asus router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
frankyfn126 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:24:
100Mbps is het maximale wat je haalt over een kabel met 4 aders ( ipv 8 )
Ik zou met een kabel tester alles nalopen en kijken of je overal wel echt 8 aders gebruikt.
Dat zou het probleem kunnen zijn maar omdat ik af en toe wel 1000MPbs haal (als ik alle kabels er uit haal en op nieuw er in stop) en dan ook met de speedtest de volledige snelheid haal.... hoe kan dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
screenager schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:35:
https://www.snbforums.com...bps-on-asus-router.67366/

Zelfde probleem kennelijk was een ethernet poort defect van de asus router.
Als ik mijn laptop direct op een poort aansluit.... geen probleem gewoon 1000Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14-05 16:17
BoudewijnM schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:38:
[...]

Dat zou het probleem kunnen zijn maar omdat ik af en toe wel 1000MPbs haal (als ik alle kabels er uit haal en op nieuw er in stop) en dan ook met de speedtest de volledige snelheid haal.... hoe kan dat dan.
Rj45 stekkertje dat soms wel /soms net niet goed connectie maakt (denk ik)
1 ader hoeft maar niet te werken en je valt terug naar 100Mbps op 4 aderen. (Uit m'n hoofd aders 1, 2 , 4 6 maar dat moet ik op zoeken)

In het verleden zelf ook gehad. Op mijn router van ziggo zag ik een groen lampje bij een 1000Mbps connectie en een blauw lampje bij een 100Mbps connectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:07

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zegt kabels door de muren te hebben getrokken. Dit hoort kabel met stugge kern te zijn. Zit dat op LSA of keystone afgemonteerd of op een stekkertje? Dat laatste is vragen om problemen.

Maar hang er idd even een kabeltester aan, ongeacht wat je nu met het in- en uitprikken denkt te concluderen.
Alle kabels moeten even worden doorgemeten of alle aderparen wel goed werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
nelizmastr schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:54:
Je zegt kabels door de muren te hebben getrokken. Dit hoort kabel met stugge kern te zijn. Zit dat op LSA of keystone afgemonteerd of op een stekkertje? Dat laatste is vragen om problemen.

Maar hang er idd even een kabeltester aan, ongeacht wat je nu met het in- en uitprikken denkt te concluderen.
Alle kabels moeten even worden doorgemeten of alle aderparen wel goed werken.
Goede punten allemaal. Ik heb onderstaande kabel, aan beide kanten een keystone (een uit de muur de andere in een patchpanel). Net een kabeltestje gedaan. Alle acht lichten ze op en en om de zoveel keer ook de G (kan niet vinden wat beteked behalve Ground). Na de test weer laptop ingeklikt.... en mijn laptop doet opeens weer 1000Mbps. maar dat duurt niet lang na een reboot gaat hij denk ik weer terug naar 100.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bq9fFcSGhi4-mZ1DKWn7pWiBiMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V6hTrpbkpHDksAdByYDkwVeO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MoheVohtWri_QJ5HzW3CAQNzG1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iAij0Y1lDN4CCIdhP4rYFMoQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
Is er misschien iets met de aarding misgegaan? Ground loop?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
laurens0619 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:07:
Is er misschien iets met de aarding misgegaan? Ground loop?
Geen idee kan ik daar achter komen en fixen? Kan dat te maken hebben met die koper tape die je om het einde van je kabel kan doen voordat je de keystone erop zet. Want dat heb ik niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:18
BoudewijnM schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Geen idee kan ik daar achter komen en fixen? Kan dat te maken hebben met die koper tape die je om het einde van je kabel kan doen voordat je de keystone erop zet. Want dat heb ik niet gedaan.
https://www.truecable.com.../how-to-fix-a-ground-loop

Is een longshot hoor. Ik heb alleen wel eens gehoord dat je met grounded moet opletten. Maar ik heb alleen die klok horen luiden ;)

Kans is groter denk ik dat bepaalde aders slecht contact maken? Misschien bij draaien kabel?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BoudewijnM schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:03:
[...]

Goede punten allemaal. Ik heb onderstaande kabel, aan beide kanten een keystone (een uit de muur de andere in een patchpanel). Net een kabeltestje gedaan. Alle acht lichten ze op en en om de zoveel keer ook de G (kan niet vinden wat beteked behalve Ground). Na de test weer laptop ingeklikt.... en mijn laptop doet opeens weer 1000Mbps. maar dat duurt niet lang na een reboot gaat hij denk ik weer terug naar 100.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat heb je exact met de aarde gedaan?
S/FTP moet aan een van beide, maar beslist niet beide kanten geaard worden. Heb je de shield toevallig aan beide kanten op aarding aangesloten? Of aan geen van beide?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Het beste advies voor thuisbekabeling is geen shielded kabel te gebruiken.

Heb je dat toch gedaan, zorg er dan voor dat je de shielding maar aan een kant aan aarde legt en het liefst op een centraal punt dus bijvoorbeeld het patchpaneel.
De andere kant van de kabel mag beslist niet aan aarde liggen, dus ook niet met een paar losse draadjes tegen de muur (bedenk het is hf signaal).
Metalen keystones zijn dus niet te gebruiken, omdat die via het raam op de muur geaard worden, dan heb je dus per definitie een aardlus.

Helemaal niet aarden is ook slecht, dat kan instralings aardloops veroorzaken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
dion_b schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 19:53:
[...]

Wat heb je exact met de aarde gedaan?
S/FTP moet aan een van beide, maar beslist niet beide kanten geaard worden. Heb je de shield toevallig aan beide kanten op aarding aangesloten? Of aan geen van beide?
Ik heb geen idee. Ik ben onbekend met aarden. Ik heb metalen keystones gewoon op de standaard manier gemonteerd aan beide kanten van de lijn. De keystone zit aan de ene kant in een goedkoop patchpaneel en aan de andere kan een standaard muur dingetje.

Als je een goede instructie film of manual hebt omtrent aanraden ontvang ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BoudewijnM schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 21:15:
[...]

Ik heb geen idee. Ik ben onbekend met aarden. Ik heb metalen keystones gewoon op de standaard manier gemonteerd aan beide kanten van de lijn. De keystone zit aan de ene kant in een goedkoop patchpaneel en aan de andere kan een standaard muur dingetje.

Als je een goede instructie film of manual hebt omtrent aanraden ontvang ik het graag.
Sowieso dit voor hoe de boel goed aan te sluiten op keystones, let daarbij vooral op stappen 3, 5 en 8:
https://downloads.monopri...uals/24756_QIG_171205.pdf

Maar dat is enkel hoe te zorgen dat de keystone correct aangesloten is. Een van de twee uiteinden van de kabel moet je ook (via keystone, als je aan beide kanten keystones gebruikt) aarden. Default is om in de meterkast/technische ruimte een geaarde patchpanel te gebruiken, dan in de overige ruimtes met keystones (of LSA plugs) te werken die niet geaard hoeven te zijn.

Zo'n patch panel komt in de regel met een groen-gele aardedraad. Die dient in de meterkast aangesloten te worden op je hoofdaardingsrail.

Maareh... geen zin om je in NEN-1010 te verdiepen mbt aarding? Waarom heb je dan gekozen voor een kabeltype die aarding vereist?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Aarden op het patchpaneel, en zorgen dat de keystones in de wcd geen aarde maken en als je metalen keystones hebt is dat vrij lastig, want die klikken in het draagraam en dat draagraam klemt meestal tegen de muur, dus is de kabel daar ook weer geaard.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:12
Smart tv's hebben in de meeste gevallen maar een 100Mbps poort waardoor een speedtest bedraad altijd max 100Mbps zal uitkomen.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
dion_b schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 22:27:
[...]

Sowieso dit voor hoe de boel goed aan te sluiten op keystones, let daarbij vooral op stappen 3, 5 en 8:
https://downloads.monopri...uals/24756_QIG_171205.pdf

Maar dat is enkel hoe te zorgen dat de keystone correct aangesloten is. Een van de twee uiteinden van de kabel moet je ook (via keystone, als je aan beide kanten keystones gebruikt) aarden. Default is om in de meterkast/technische ruimte een geaarde patchpanel te gebruiken, dan in de overige ruimtes met keystones (of LSA plugs) te werken die niet geaard hoeven te zijn.

Zo'n patch panel komt in de regel met een groen-gele aardedraad. Die dient in de meterkast aangesloten te worden op je hoofdaardingsrail.

Maareh... geen zin om je in NEN-1010 te verdiepen mbt aarding? Waarom heb je dan gekozen voor een kabeltype die aarding vereist?
Precies dat.... ik heb wat leeswerk gedaaan maar blijkbaar niet voldoende. Ik zocht een stugge kern kabel voor in de muur. Deze stond op amazon voor een goede prijs. Ben geen netwerk expert en heb blijkbaar wat verkeerde beslissingen genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoudewijnM
Dyckie schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:07:
Smart tv's hebben in de meeste gevallen maar een 100Mbps poort waardoor een speedtest bedraad altijd max 100Mbps zal uitkomen.
Klopt die conclusie heb ikzelf ook te laat getrokken.
Pagina: 1