Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjiiwab
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-01-2024
Mijn vraag

Ik heb sinds bijna drie weken geen productie meer van mijn zonnepanelen. Op dagen als deze (zonnig en 25+ graden) levert mijn installatie tussen de 25 en 30 kWh per dag. Met mijn huidige contract scheelt mij dit zo'n 10 euro per dag...

Vanmorgen heb ik te horen gekregen dat het bedrijf dat mijn installatie heeft geplaatst, volgende week een nieuwe omvormer komt plaatsen. Volgens Solardedge was dit nodig...

Ik vraag mij nu af of het een optie is om een schadeloosstelling te eisen. Ik zit straks meer dan drie weken zonder productie, terwijl ik het al vrijwel direct heb aangegeven. Ik heb gezocht naar de voorwaarden van het installatiebedrijf, maar die heb ik niet gevonden.

Overigens begrijp ik ook dat het nogal een uitzoekwerk wordt om te bepalen wat mijn schade dan zou zijn.

Iemand enig idee of dit mogelijk is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 20:32
Volgens mij gaat het om gemiste inkomsten en niet om schade. Ik ben geen jurist maar dat verschil lijkt mij wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjiiwab
maniak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:02:
Volgens mij gaat het om gemiste inkomsten en niet om schade. Ik ben geen jurist maar dat verschil lijkt mij wel belangrijk.
Je hebt helemaal gelijk. Beroepsdeformatie.....

Ik bedoel natuurlijk gemiste inkomsten, of noodzakelijke uitgaven die niet nodig zouden zijn geweest als de omvormer niet kapot was gegaan of er sneller een andere omvormer zou zijn geleverd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Lijkt me kansloos.. in de IT zou je dan maar een SLA, redudantie, hot/cold back-up achtige zaken moeten regelen.. oftewel, iets wat je als particulier niet snel zal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je garantie of een servicecontract? Daar zou in moeten staan hoe lang ze er over mogen doen. Ze zullen het wel op overmacht gooien, door chiptekorten e.d. zullen ze zelf ook last hebben van lange levertijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Lijkt me een kansloos verhaal.

Je hebt recht op reparatie/vervanging binnen een redelijke termijn als er problemen zijn. 3 weken lijkt me op dit moment een alleszinds redelijke tijd, zeker als iemand het voor je moet komen installeren.

Is jammer, maar verlies gewoon nemen, dit is het gezeur niet waard.

Begin juni was overigens vrij beroerd weer voor de panelen, ik denk dat je het over een goede 100 euro hebt al met al (het was echt geen 3 weken lang 10 euro/dag).

Ik neem dan idd aan dat je geen servicecontract hebt (waarom zou je dat willen, bij zonnepanelen), wel garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Voor dit soort garanties sluit je normaliter een servicecontract af. En zelfs dan is de vergoeding meestal op allerlei manier beperkt en minder dan wat je werkelijk misloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik zie toch wel mogelijkheden om gevolgschade te claimen. In beginsel is iedere toerekenbare tekortkoming in de nakoming van een verbintenis aanleiding voor een vergoeding van de daardoor geleden schade, waaronder ook gevolgschade valt. Of er sprake is van een toerekenbare tekortkoming hangt onder meer af van de leeftijd van de installatie, of TS dit defect op deze termijn kon verwachten, en hoe de omvormer kapot is gegaan. TS zegt het niet expliciet, maar het lijkt erop dat de omvormer onder garantie wordt vervangen, wat een aanwijzing is dat de leverancier geen goede omvormer heeft geleverd. Als de omvormer door blikseminslag of door eigen schuld kapot is gegaan, is schadevergoeding niet aan de orde.

TS kan de schade claimen bij degene van wie hij de panelen heeft gekocht. Misschien was dat de installateur, maar misschien heeft hij de panelen ergens anders gekocht.

De vergelijking met IT en SLA loopt mank omdat deze schade voorzienbaar is en TS een consument is. Het contractueel uitsluiten van aansprakelijkheid - als dat al is gebeurd - wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn, en dat vermoeden is vanwege de genoemde omstandigheden moeilijk te weerleggen.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

PB-powell

Mr. Laziness

Met alle respect maar moeten we echt deze kant op gaan om overal maar schadeloos gesteld te worden alles iets stuk gaat? Waarom niet gewoon accepteren dat dingen stuk gaan en we daar last van hebben? In de huidige markt is vervanging met 3 weken zeer netjes waarmee de leverancier zich prima aan z’n garantie houdt. Daarnaast ga je natuurlijk nooit met terugwerkende kracht kunnen berekenen wat je opbrengst had kunnen zijn vs verbruik en gemiste inkomsten hiervan, laat staan het juridische getouwtrek waarin je terecht gaat komen.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Kijk maar in de fabrieksgarantie voorwaarden van de omvormer, staat altijdwel een passage in over geen vergoeding van gemiste opwekking

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19:56
Ga ze dan huren, met een SLA van 12u/365d, dan ligt het risico bij de ander. Wat je daarvoor betaald als je het al vind. Meer dan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjiiwab
Point taken :).

Ik was inderdaad meer benieuwd naar wat de mogelijkheden waren, dan dat ik er vreselijk veel tijd in wilde stoppen om die 100 tot 150 euro terug te krijgen.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboudew
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09-2022
3 weken is inderdaad een redelijk termijn. Bij mij is omvormer inmiddels stuk sinds 28 juni, nu dus bijna 2 maanden. Met 40-45 kWh per dag op zonnige dagen toch inmiddels een aardige post van misgelopen inkomsten. Omvormer is geplaatst in september 2019, dus nog geen 3 jaar geleden. Er zit 10 jaar garantie op. Nog geen omvormer te bekennen bij de installateur. Twee weken geleden zou hij bij de Nederlandse transporteur zijn, maar nu nog steeds niet binnen. Is 2 maanden nog steeds acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
@mboudew En de installateur kan niet tijdelijk iets anders ophangen??? Twee maanden in deze periode is enorm zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mboudew
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-09-2022
@jongetje : helaas. Ik heb ook het idee dat de installateur er weinig urgentie aangeeft. Vaak contact met ze (ze zijn wel goed bereikbaar), maar weinig antwoorden waaruit blijkt dat ze er bovenop zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 03:36
Helaas, ik zit hier ook met een kapotte omvomer(Solar Edge) via zelfstroom. Ding is stuk maar in de leveringsvoorwaarden staat binnen redelijke termijn en dat is erg rekbaar. Ook al contact gehad met Solar edge maar die verwijzen weer naar de installateur.

Verkopen willen ze wel maar daarna..... Overigens zal het chip tekort hier ook geen goed aan doen. Wel sprak zelfstroom uit zichzelf over een eventuele compensatie mocht het de spuigaten uit lopen, ook weer zo lekker rekbaar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gaat lekker met de Solar Edge storingen die hier inmiddels aan de lopende band voorbij komen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1