Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:02
Hallo,
Wij willen op het dak van onze garage zonnepanelen gaan leggen, de garage is gericht op het zuiden en is 7.30x9.75m met een opstaande rand aan de drie zijkanten van ongeveer 25cm hoog en 35cm breed.

We hebben op het schuine dak al zonnepanelen liggen met een jaaropbrengst van ongeveer 2600kw/h. Omdat we een jaar geleden een elektrische auto hebben gekocht en in de toekomst (1-2 jaar) waarschijnlijk willen gaan verwarmen met een warmtepomp willen we zonnepanelen bijplaatsen op het platte dak naast ons huis. In het afgelopen jaar hebben we netto ongeveer 3000kw/h stroom en 1400m3 gas gebruikt. Het verwachte verbruik van een warmtepomp zal dan dus ongeveer 3000kw/h per jaar worden. We willen zoveel mogelijk van deze benodigde energie zelf opwekken en willen daarom ook het dak van de garage vol leggen met zonnepanelen.
Het dak ligt dus pal op het zuiden, maar omdat aan de westkant ons huis staat, is er vanaf ongeveer 14:15 al schaduw op het dak. Ook zit er een ontluchtingspaddenstoel op het dak die in de winter en ‘s morgens vroeg voor schaduw kan zorgen. Ook willen we achter op het dak ruimte houden om later eventueel een lucht/water warmtepomp of airco op te kunnen zetten.

Wij dachten er zelf aan om het dak vol te leggen met zonnepanelen in oost-west opstelling.
- 19x Trina solar Vertex mono 400 (TSM-400DE09.08)
- SMA Sunny Tripower 6.0 3AV
- Montagesysteem o.b.v. flatfix fusion
Ik heb geprobeerd dit in te vullen in Sunny design web, en die gaf een verwachte jaaropbrengst aan van ongeveer 5000kw/h.
Rekening houdend met een vrije zone van ongeveer 40cm van alle randen zou het er dan ongeveer zo uit kunnen gaan zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIn9C_OvzmpCeMkAolj_Wp2xAbU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Vpq3b3PNWaQzufGjfb9zUdh.png?f=fotoalbum_large

Onze vragen zijn nu:
- Is de zonnepanelen op deze manier op het dak leggen inderdaad het efficiëntste?
- Mogen de kabels van de zonnepanelen in een mantelbuis door de ontluchtingspaddenstoel naar binnen gevoerd worden (met plus en min in een aparte mantelbuis)?
Andere aanvullingen en ideeën zijn ook zeker welkom! ;)

[ Voor 17% gewijzigd door TmcM op 23-06-2022 16:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
zo even op het oog............ oriënteren op west terwijl je vanuit west schaduw hebt lijkt niet heel handig.

ik zou meer op Oost/Zuid proberen te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
Dit is inderdaad wat ik aanvankelijk ook dacht, maar onderstaande configuratie geeft in Sunny design web een verwachte jaaropbrengst van maar 4400kw/h.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNJp9tWr4RjYayi96c1EmPC7n1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7hYaAH2Jc2YgaUymb7EnJRf9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:52
- Is de zonnepanelen op deze manier op het dak leggen inderdaad het efficiëntste?

Zoals ik het zo zie wel. Door die opstaande rand heb je weinig last van de wind.

- Mogen de kabels van de zonnepanelen in een mantelbuis door de ontluchtingspaddenstoel naar binnen gevoerd worden (met plus en min in een aparte mantelbuis)?

Heb ik wel gedaan. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Een puntje wat ik niet terug zie komen is of het dak wel geschikt is om het gewicht van de zonnepanelen te dragen. Bij een plat dak moet er voor zover ik weet ook een counterweight gebruikt worden voor de zonnepanelen.
Soort zonnepaneel Gewicht Omvang
Plat dak inclusief stellage en ballast 30 – 50 kilo per m2 2,5 m2 per paneel
Schuin dak inclusief stellage en ballast 15 – 25 kilo per m2 1,65 m2 per paneel
bron: https://www.zonnepaneel-e...uws/gewicht-zonnepanelen/

[ Voor 39% gewijzigd door kevlar01 op 17-06-2022 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:40

timovd

Voorsprong door techniek

Een flinke schans op Oost een optie? Dan kan die ook nog over het pijpje.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
kevlar01 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:00:
Een puntje wat ik niet terug zie komen is of het dak wel geschikt is om het gewicht van de zonnepanelen te dragen. Bij een plat dak moet er voor zover ik weet ook een counterweight gebruikt worden voor de zonnepanelen.
Goed punt inderdaad, we hebben een constructeur naar het dak laten kijken. De ene helft van het dak is van beton en zeker sterk genoeg, de andere helft heeft een houten constructie en is nu eigenlijk al niet stevig genoeg. Deze helft van het dak laten we daarom binnenkort verstevigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TmcM
timovd schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 16:00:
Een flinke schans op Oost een optie? Dan kan die ook nog over het pijpje.
Dit is voor ons helaas geen optie omdat we er vanuit de tuin zo min mogelijk van willen zien, anders was een schans waarschijnlijk de beste oplossing geweest.
Pagina: 1