Bakken met smd componenten... bewaren of weggooien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 15:02
Goedemiddag!

Ik ben bezig met een magazijnopruiming bij een bedrijf en ik ben dozen vol met smd-componenten tegen gekomen. Het bedrijf heeft in het verleden printplaten ontwikkeld en geproduceerd maar heeft deze werkzaamheden gestopt en is ook niet van plan deze te hervatten (het was een uitstapje buiten de eigen scope en dat is slecht bevallen :/ )

De componenten gaan van doodsimpele 0603/1005/1608 weerstandjes/condensatoren en smd inductoren, tot mcu's zoals de SAMD21-chips. Het zit allemaal wel nog in de strip (geen zakjes met losse componentjes :P) maar het zijn allemaal korte stukjes van wat ooit een reel was.

Ik heb zelf geen ervaring met smd soldeerwerk, maar ik heb bij het meeste van dit spul het idee dat het helemaal niets meer waard is. Een reel met 10.000 weerstandjes heb je voor nog geen €10, en dit zijn echt kleine overblijfselen die (volgens mij) in een doos zijn geflikkerd en niet meer naar is omgekeken.

Maar, nogmaals, ik heb er geen ervaring mee. Dus voordat ik besluit dozen vol met dit spul in de container te gooien, wil ik graag even controleren of mijn vermoeden ook klopt. Er wordt hier namelijk aan mij gevraagd 'ja maar er is toch een chip-tekort? Kunnen we dit dan niet verkopen?', en ik heb nou niet direct een goed antwoord op. Ja, die is er, maar die betreft meer ic's dan losse componentjes volgens mij... maar zeker weten doe ik dat niet.

Mijn vraag is dus: Met de wetenschap dat dit bedrijf er verder geen baat bij heeft dit spul langer te bewaren (de activiteiten met het produceren van pcb's zijn permanent gestopt), zijn meerdere dozen vol met smd componenten nog iets waard? Zijn er hobbyisten die ik er nog blij mee kan maken? Is het zinvol om alles even door te zoeken naar bepaalde ic's/modules/headers/oid die mogelijk nog iets waard zijn?

Ik hoop dat iemand met iets meer ervaring met smd soldeerwerk en kennis van de huidige elektronica-markt hier iets zinvols over kan zeggen! :)

[ Voor 3% gewijzigd door naarden 4ever op 17-06-2022 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:11

AlphaRomeo

FP PowerMod
Misschien leuk voor een lokale hacker space? Ik weet dat ze bij die in Enschede in ieder geval zelf SMD solderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:30

The Bad Seed

Chaotic since 1983

SMD passives die al van de reel zijn ga je geen kopers voor vinden, daar kan je misschien een hobbyist of maker space nog blij mee maken (maar persoonlijk heb ik geen zin in dozen componentjes met half-leesbare labels te sorteren)

Actives kunnen best wel veel waard zijn, 10tallen tot ver boven 100 euro per stuk voor high performance adc/dac/mcu/fpga's zijn geen uitzondering. In normale tijden koopt men die doorgaans liefst van een gekende bron, maar tegenwoordig zijn er hobby en small scale productieprojecten die compleet stil liggen omdat ze pas binnen maanden of jaren terug leverbaar zijn via reguliere kanalen.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:56
Op CircuitsOnline zijn genoeg liefhebbers voor dit soort spul: https://www.circuitsonline.net/aanbod

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@naarden 4ever In de container flikkeren moet je dus in ieder geval nooit doen. :N
(nog afgezien van het feit dat het eigenlijk technisch/chemisch afval is).

Je kunt er wellicht altijd anderen mee blij maken. :)
Wat @AlphaRomeo ook al zegt. Of de suggestie van @ThinkPad .

Desnoods bied je het alhier bij V&A aan. Voor een habbekrats of desnoods een taart ofzo. :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:23

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Je kunt altijd wat elektronica component winkels benaderen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 15:02
Ontzettend bedankt voor alle reacties tot dusver! Stuk voor stuk goede bijdragen :)
AlphaRomeo schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:50:
Misschien leuk voor een lokale hacker space? Ik weet dat ze bij die in Enschede in ieder geval zelf SMD solderen.
Dit vind ik zelf een ontzettend goed idee, dit ga ik zeker voorstellen!

Enschede zit niet bepaald om de hoek maar er zijn wel andere hackerspaces in de buurt of langs mijn veelgebruikte routes. Ik ga eens bellen :)
The Bad Seed schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:01:
SMD passives die al van de reel zijn ga je geen kopers voor vinden, daar kan je misschien een hobbyist of maker space nog blij mee maken (maar persoonlijk heb ik geen zin in dozen componentjes met half-leesbare labels te sorteren)
Dat dacht ik dus ook al.

Het is gelukkig allemaal wel bewaard in de originele antistatische zakjes, dus alles is nog wel gelabeld. Als het allemaal ook nog eens los zou liggen of uitzoeken zou zijn wat het precies is, dan denk ik niet dat ik daar ook maar iemand blij mee zou kunnen maken…
ehtweak schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:32:
@naarden 4ever In de container flikkeren moet je dus in ieder geval nooit doen. :N
(nog afgezien van het feit dat het eigenlijk technisch/chemisch afval is).

Je kunt er wellicht altijd anderen mee blij maken. :)
Wat @AlphaRomeo ook al zegt. Of de suggestie van @ThinkPad .

Desnoods bied je het alhier bij V&A aan. Voor een habbekrats of desnoods een taart ofzo. :+
Nee, de container was bij wijze van spreken; dan ging het naar de GAD bij het elektronica-afval.

V&A heb ik ook aan gedacht maar er is niet echt een goed geschikte categorie voor en Tweakers is niet echt een plek voor elektronica in die zin (of iig niet meer), dus dat leek mij niet de meest geschikte plek.

Nogmaals allen bedankt voor de suggesties! Ik ga eens voorstellen om in ieder geval al die passives naar een hackerspace te brengen. Dat lijkt mij het leukste idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-09 22:39

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Een hacker space is een mooi doel hiervoor :)

En ondanks de V&A hier niet echt een goede categorie voor heeft ( @ modjes? ), vind ik persoonlijk Tweakers wel een goede plek voor componentjes. Veel tweakers die er wel mee bezig zijn om de kleinste frutsels aan elkaar te bakken om een alarm in te kunnen stellen voor wanneer de frietpan boven de 225 graden komt (bij wijze van spreken).

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1