VLAN ID voor Ziggo netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rek0n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-07 20:41
Hoi medetweakers,

In verband met een verhuizing ga ik binnenkort van provider wisselen (Caiway --> Ziggo). Ik vroeg mij af welk VLAN ID jullie gebruiken om een DHCP lease te krijgen op de WAN interface bij Ziggo. Ik gebruik zelf momenteel VLAN100 op de WAN IF op mijn PFsense box voor Caiway. Voor Ziggo kon ik zo niets vinden wat zij gebruiken als VLAN ID om toegang tot het netwerk te krijgen.

Groeten rek0n

Beste antwoord (via rek0n op 18-06-2022 14:26)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52
Ziggo is, uitzonderingen nagelaten, kabelinternet. Als je modem in bridge staat krijg je gewoon een wan IP via DHCP, geen vlans nodig.

Dan sluit je de PFSense box, zonder vlan configs op zn wan, aan op de modem van Ziggo en je bent klaar

Vlans zie je vooral bij glasvezelproviders en VDSL.

In dit geval ga je terug van glasvezel naar kabelinternet en dan heb je niets meer van doen met vlans.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-08 16:59
in de comments van dit artikel lees ik VLAN 34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-08 18:36
Heb je wel docsis modem dan?
Met alleen een PFsense box gaat dat natuurlijk niet werken.

Als je een docsis modem hebt moet je het macadres van je modem naar Ziggo sturen en dan sturen zij je een configuratiebestand voor je modem.

Lijkt me overigens slimmer om gewoon het door Ziggo geleverde modem te gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 16:52
Ziggo is, uitzonderingen nagelaten, kabelinternet. Als je modem in bridge staat krijg je gewoon een wan IP via DHCP, geen vlans nodig.

Dan sluit je de PFSense box, zonder vlan configs op zn wan, aan op de modem van Ziggo en je bent klaar

Vlans zie je vooral bij glasvezelproviders en VDSL.

In dit geval ga je terug van glasvezel naar kabelinternet en dan heb je niets meer van doen met vlans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Je PFSense kan niet rechtstreeks aan een Coax kabel van Ziggo. Daar moet een modem tussen, zelfs al gebruik je hem in bridged mode als veredelde mediaconverter. Van modem ga je met een UTP kabeltje jaar je WAN interface van je PFsense doos.

Eens dat je beter de standaard modem kunt gebruiken hiervoor, gezien je er toch niks mee van doen hebt als-ie eenmaal in bridge staat.

[ Voor 11% gewijzigd door nelizmastr op 17-06-2022 15:57 ]

I reject your reality and substitute my own