Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yosh1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 12:45
Mijn vraag:

Hoe factureer ik een bedrijf als particulier zonder KvK? (lees: ik heb als particulier geen KvK of BTW-nummer)

Ik heb ooit als particulier betaald voor een workshop bij een bedrijf dat een workshop heeft neergezet. Echter is het bedrijf niet al zijn afspraken nagekomen, waardoor ik met overeenstemming een deel van de betaalde kosten terugkrijg. Nu wil ik €200,- factureren bij dat bedrijf, maar ik heb als particulier geen KvK of BTW-nummer... Ik heb op internet wel gelezen over een kwitantie, maar dat kwam belastingtechnisch minder goed uit voor het bedrijf.

Hoe kan ik formeel de €200,- terugvragen van het bedrijf?

Beste antwoord (via Yosh1 op 17-06-2022 11:47)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou jij het bedrijf een factuur/kwitantie moeten sturen? Jij levert toch niks aan dat bedrijf? Het bedrijf zou jou een creditnota/-factuur moeten sturen en het overeengekomen bedrag terugstorten.

Los daarvan: waarom zou een kwitantie (zo heet het namelijk gewoon als je als particulier een 'factuur' stuurt) voor het bedrijf 'minder goed uitkomen'? Klinkt alsof ze geen BTW willen terugbetalen/verrekenen. Maar als particulier heb jij daar helemaal niks mee te maken, als jij hebt afgesproken dat je in feite 200 euro korting krijgt op de workshop, moet het bedrijf jou gewoon een aangepaste factuur of creditfactuur sturen en de 200 euro naar jou overmaken.

[ Voor 53% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-06-2022 11:36 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-05 13:24

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

https://financieel.infonu...r-een-factuur-sturen.html

EDIT: Dat probleem van het bedrijf is niet jouw probleem, bovendien, kan het bedrijf je toch gewoon terug betalen, daar hoeven ze toch geen factuur voor? Je hebt toch niets geleverd?

[ Voor 49% gewijzigd door Lawwie op 17-06-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 23:51
Dat bedrijf kan jou toch gewoon een credit-factuur sturen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Waarom zou jij het bedrijf een factuur/kwitantie moeten sturen? Jij levert toch niks aan dat bedrijf? Het bedrijf zou jou een creditnota/-factuur moeten sturen en het overeengekomen bedrag terugstorten.

Los daarvan: waarom zou een kwitantie (zo heet het namelijk gewoon als je als particulier een 'factuur' stuurt) voor het bedrijf 'minder goed uitkomen'? Klinkt alsof ze geen BTW willen terugbetalen/verrekenen. Maar als particulier heb jij daar helemaal niks mee te maken, als jij hebt afgesproken dat je in feite 200 euro korting krijgt op de workshop, moet het bedrijf jou gewoon een aangepaste factuur of creditfactuur sturen en de 200 euro naar jou overmaken.

[ Voor 53% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 17-06-2022 11:36 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Nortepe85 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:28:
Dat bedrijf kan jou toch gewoon een credit-factuur sturen?
Dit.

Maar heb je al een afspraak met ze dat je dat geld terugkrijgt?
Of wil je enkel dat bedrag op ze vorderen en dat doen door ze een 'factuur' te sturen?

Dat tweede werkt iets anders en geeft een heel andere discussie.
Edit: blijkbaar eerste.

Dan is dit dus een kluitje ik in het riet om te rekken.
Vraag om een credit factuur.

[ Voor 12% gewijzigd door sambalbaj op 17-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad -geen- factuur (of kwitantie) sturen als het gaat om een terugbetaling. Los van wat de voordelen voor het bedrijf zijn: als je het via kwitantie doet moet je het als inkomsten aangeven bij de belastingaangifte.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-05 21:09
Yosh1 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:26:
Mijn vraag:

Hoe factureer ik een bedrijf als particulier zonder KvK? (lees: ik heb als particulier geen KvK of BTW-nummer)
Niet. Die lui moeten gewoon geld overmaken naar jou en hoe zij dat regelen, is hun probleem. 🤷🏼‍♂️

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yosh1
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 12:45
Bedankt voor alle reacties.

Ik heb gevraagd aan het bedrijf of zij een creditfactuur kunnen opstellen, om vervolgens het bedrag daarna naar mij over te kunnen maken.

Om eerlijk te zijn, wist ik dus niet hoe dit allemaal belastingtechnisch werkte en dus ook niet van het bestaan van creditfacturaties, oops...

Ik sluit nu de topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:48

Yucon

*broem*

Weten ze dat je een particulier bent?
Pagina: 1