Grafische kaart voor atom(TM) CPU C3758

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• simo211
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:12
Hoi

Ik heb een nas in elkaar gezet met deze
Moederbord Supermicro A2SDi-8C+-HLN4F

Deze heeft deze cpu :Atom(TM) CPU C3758 @ 2.20GHz. 8 cores

(Off topic: echt een aanrader, trouwens)

Dus ik dacht. Ik probeer het als een streaming server te gebruiken via vlc. (Alleen command line. Geen gui. )

Tot mijn grote verbazing kan ik1080p gewoon goed streamen met deze atom cpu. . Alleen is het traag met laden. 10 sec en kleine haperingen

Ik heb nog een slot over op moederbord. PCI-E 3.0 x4

Ik dacht misschien kan ik een grafisch kaart gebruiken . deze kan het encoden doen en werkt het misschien soepeler.

Dus mijn vraag. Klopt mijn aanname? Zou een graphische kaart kunnen helpen?

Ik wil alleen 1080p afspelen. Geen 4k.

Ik denk dat vlc command line automatisch grafisch kaart gaat gebruiken. Ik denk VDPAU interface voor AMD
https://wiki.videolan.org/VLC_GPU_Decoding/

Op internet zie ik alleen mensen gui gebruiken voor vlc maar ik gebruik alleen command line.

Er zijn zoveel dingen onduidelijk. Zou dit geschikt zijn?
RX 6500 XT OC Edition 4GB GDDR6

Of moet ik voor 8 gig gaan.

Enig aanraders voor een goede grafische kaart.
Nas draait trouwens op Debian proxmox.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:40

br00ky

Moderator Harde Waren

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
De gpu zit los op het bord door middel van een ASPEED AST2400 BMC. Deze Atoms hebben geen eigen gpu. In dit geval nogal jammer, want zijn zwakkere broertjes zijn bijvoorbeeld de veelgebruikte j3455 en die doet prima 4K encoding.

De Aspeed is alleen bedoeld om je beeld te geven en controle over de machine zelf (als management controller). Een gpu (met de juiste ondersteuning) daar bijzetten zou mijn inziens wel een goede encoder-snelheid moeten geven.

Er is wat dat betreft geen reden om voor 8GB te gaan.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
RX 6500 XT heeft geen support voor encoding. RX 6400 ook niet. In het goedkopere segment kijk je naar nVidia. GTX 1650 bijvoorbeeld.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:47
V&A aangeboden: Gigabyte GeForce GTX 1660 Ti OC 6G is dan ook een leuke aanbieding - voor zelfde prijs als een nieuwe 1650.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44
Wat is het type van de bronbestanden en waar wil je deze op afspelen? M.a.w. is het wel nodig de bestanden te en/recoden, vooral als het toch slechts 1080p is?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Welk merk en type voeding zit er trouwens in het systeem?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Een RX550 is eigenlijk al voldoende. Deze heeft encoders decoders en is prima voor 1080p en zelfs 4k. Ook een power draw van slechts 50W. Is momenteel alleen nergens meer te koop. Misschien dat ie nog weleens opduikt op V&A of Marktplaats voor 5 tientjes.

• simo211
Hi

@White Feather
Bedankt voor deze info.. Maar wat als ik parallel meerdere mp4 bestanden wil starten. 10 eigen tv zenders heb ik gecreëerd. Werkt super alleen traag tussen zappen. Misschien meer gig is meer vermogen. Overigens de nas heeft 32gig aan geheugen.

@Uszka . Oeps. Ik wist niet dat RX 6500 XT geen encoding ondersteunt. Hoe kan ik weten of het encoding support is niet? Dat is heel belangrijk anders had ik geld uitgegeven voor iets wat niet werkt. Encoding is juist wat ik nodig heb.

Voeding Seasonic FOCUS-GX-650 power supply unit 650 W. Nas heeft nu alleen 4 schrijven maar ik ga uitbreiden naar 8 harde schijven

Off topic zfs mirror is geweldig. Je kan makkelijk uitbreiden en disk toevoegen. Ik raad het iedereen aan

@99ruud99
Bedankt voor de tip. Geweldig. Ik ga naar kijken

@Nielson
Mp4 bestanden. Ik heb ook avi bestanden. Maar laden van die is trager. Nu speel ik alleen
mp4 bestanden. Overigens ik stream via http ts formaat. Nog geen tijd gehad om andere protocollen als rtsp en udp te onderzoeken. Udp kijkt me efficiënter maar werkte niet.

@Djarune
Bedankt voor de tip. Hoe weet ik of het encoding support. Mijn budget in 250 euro. Iets duurder is mogelijk. Geld is geen issue. Als het maar soepel draait

Het zou geweldig zijn als de nas ook soepel kan streamen. Dan hoef ik geen nieuwe pc aan te schaffen.
Maar uit de antwoorden kan ik concluderen dat de grafische kaart kan helpen mits het encoding ondersteunt

• simo211
Ik heb gevonden welke encoding ondersteunt

https://developer.nvidia....de-gpu-support-matrix-new

Ik heb dit tweede hands gekocht

GTX 1660 Ti OC 6G

Hopelijk werkt het.

Bedankt voor advies
Pagina: 1