1 fase auto - 3 fase huis -2 fase's zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• aernout2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-11 22:05
Als ik een 1 fase EV wil laden met de zonnepanelen stroom die beschikbaar is van mijn 2 zonnepanelen omvormers die aangesloten zitten op 2 verschillende fases in de meterkast, kan dat?

Stel dat ik de auto op fase 1 heb aangesloten. Op fase 1 zit ook een omvormer die 1500 watt levert, en op fase 2 zit ook een omvormer die 1500 watt levert. Kan ik de auto laden met 3000watt?

Heeft iemand hier ervaring mee?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tuurlijk kan dat.
Alleen gaat de stroom niet rechtstreeks van je 2e omvormer naar je auto.
Zolang je nog 100% mag salderen is dat geen probleem.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• aernout2
Dank je voor de reactie.
Ik wil graag mijn auto laden met stroom die ik zelf opwek. Dus niet salderen (want dat gaat er straks aan, en dan wil ik wel de juiste lader gekocht hebben).
Nu weet ik dat de meter zelf al saldeert tussen de fases (stel ik gebruik 1000 watt op fase 1 en lever er gelijktijdig 1000 terug op fase 3, registreert de meter 0).
Maar is er een EV lader die zo slim is om van de verschillende fases in de meterkast op te tellen wat hij op 1 fase maximaal kan laden van het totaal aan zonnepanelen?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:32

DukeBox

loves wheat smoothies

aernout2 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:05:
Maar is er een EV lader die zo slim is om van de verschillende fases in de meterkast op te tellen wat hij op 1 fase maximaal kan laden van het totaal aan zonnepanelen?
Nee en daarnaast is dat nutteloos omdat zoals je zelf al aangeeft, je energie meter 'intern' saldeert over de fasen heen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-11 22:00
Je bent op zoek naar een lader met smart charging. Dan kun je ongetwijfeld kiezen voor laden terwijl je anders zou terugleveren.

Maar wees je ervan bewust dat je niet de pv stroom alleen gebruiken kan voor de auto. Je verbruik van de woning etc gaat er uiteraard ook eerst af voordat je terugleverd.

Je kunt niet instellen dat de stroom voor je lamp altijd uit het net gehaald wordt en de zonnestroom 100% naar je auto gaat.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@S-te-fan met een smart charger kan je niet aangeven welke fasen gebruikt moeten worden.

• aernout2
DukeBox schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:09:
[...]

Nee en daarnaast is dat nutteloos omdat zoals je zelf al aangeeft, je energie meter 'intern' saldeert over de fasen heen.
Het gaat er om of de lader "weet" hoeveel stroom er totaal beschikbaar is op alle 3 de fases zodat de auto geladen kan worden met het totaal aan overschot (wat in de meter intern weer gesaldeert wordt).
Dus zeker niet nutteloos lijkt mij.

• aernout2
S-te-fan schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:16:
Je bent op zoek naar een lader met smart charging. Dan kun je ongetwijfeld kiezen voor laden terwijl je anders zou terugleveren.

Maar wees je ervan bewust dat je niet de pv stroom alleen gebruiken kan voor de auto. Je verbruik van de woning etc gaat er uiteraard ook eerst af voordat je terugleverd.

Je kunt niet instellen dat de stroom voor je lamp altijd uit het net gehaald wordt en de zonnestroom 100% naar je auto gaat.
Daar ben ik me zeker van bewust. Maar ik produceer 30kw per dag terwijl ik er maar een paar gebruik. Er is genoeg over. Alleen niet alles op dezelfde fase als waar de lader op zit ...

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

aernout2 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:20:
Het gaat er om of de lader "weet" hoeveel stroom er totaal beschikbaar is op alle 3 de fases zodat de auto geladen kan worden met het totaal aan overschot
Dat was niet wat je vroeg ;)
Als ik een 1 fase EV wil laden met de zonnepanelen stroom die beschikbaar is van mijn 2 zonnepanelen omvormers die aangesloten zitten op 2 verschillende fases in de meterkast, kan dat?
Dan is het antwoord van @S-te-fan precies wat je zoekt.

• S-te-fan
DukeBox schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:19:
@S-te-fan met een smart charger kan je niet aangeven welke fasen gebruikt moeten worden.
Omdat het niet uitmaakt welke fase afname is door een lader en op welke fase geleverd wordt door de pv.

Jouw hoofdmeter ziet enkel een totaal aantal kWh die teruggeleverd wordt of verbruikt wordt, dat is een som van de fasen.

Als het salderen eraf gaat wil je dus niet meer terugleveren, maar dan op dat moment je auto gaan laden (of andere verbruikers aanzetten)

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@S-te-fan Ja, dus wat ik al aangaf DukeBox in "1 fase auto - 3 fase huis -2 fase's zonnepanelen"

Ik gok dat we alle 3 het zelfde bedoelen maar er wat onduidelijkheid was in de oorspronkelijke vraagstelling.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 16-06-2022 22:25 ]

• S-te-fan

• aernout2
Sorry als mijn vraag niet goed overkomt. Het is best een lastige vind ik zelf ....
Maar inderdaad op het moment dat er in het totaal stroom over is, wil ik de auto op 1 fase gaan laden met hetzelfde vermogen ....

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

aernout2 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:26:
Maar inderdaad op het moment dat er in het totaal stroom over is, wil ik de auto op 1 fase gaan laden met hetzelfde vermogen ....
Het is op zich niet lastig alleen moet je het in 2 verschillende dingen zien.

Voorbeeld:
Je omvormers leveren 2kW op fase 1 en 3kW op fase 2 dus totaal 5kW

Een smart charger weet dat er op dat moment 5kW beschikbaar is en gaat dat dus verdeeld vragen van de 3 fasen.

Je meter zorgt voor het 'salderen' over de verschillende fasen.

• aernout2
Dus een smart charger weet dat er op de verschillende fasen totaal 5kw beschikbaar is, en kan met dat vermogen laden op een 1 fase aangesloten EV?
Dat dat met een 3 fase EV goed gaat kan ik snappen, maar wat nu als mijn auto slechts op 1 fase laadt? Werkt dat dan ook?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Vandaar de naam 'smart' ;)

• aernout2
Haha, je weet maar nooit hoe smart smart is ......
Ben wel meer vreemde dingen tegen gekomen in mijn leven.
Pagina: 1