Remko 491DC airco split unit koelt amper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Ik heb een Remko 491DC airco split unit airco gekregen. Deze lijkt te werken maar koelt maar amper. De fan draait volop, de kompressor ook maar de lucht die uit de airco komt kan je amper koel noemen.

Ik merkte op dat de koelleidingen achteraan die naar de split unit gaan langs 1 kant erg koud zijn en langs de andere kant heeeel erg warm. Ook de slang die naar de grote ventilator voor de buitenunit gaat, is merkbaar warm. Ik vermoed dat de koelunit buiten niet van de hitte af geraakt en dat deze om welke reden dan ook in de koelleiding/slang blijft zitten.

Heeft iemand een idee wat ik zelf zou kunnen doen? Of iemand een idee wat dit zou kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:12
bucovaina89 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:04:
....
Heeft iemand een idee wat ik zelf zou kunnen doen?
Handleiding
Een regelmatige verzorging en het opvolgen van enkele basisvoorwaarden, waarborgen een storingsvrij gebruik en een lange levensduur van het apparaat. Het apparaat moet na elke langere gebruiksduur, echter minimaal één keer per jaar, worden nagekeken en grondig worden gereinigd. De gehele koude-installatie mag alleen door hier-voor speciaal geautoriseerde vakbedrijven worden onderhouden, resp. gerepareerd
Airco bevat nog R 410A koudemiddel en is zeer slecht voor de ozonlaag. Zelf sleutelen is zoals de handleiding dus ook (wettelijk!) niet toegestaan.

Heb je toevallig de koppeling tussen de binnen en buitenunit los gehad om de unit op te bergen in de wintertijd? Elke keer dat je dat doet lekt er wat gas weg.
Dan acht ik de kans groot dat er te weinig koelmiddel nog in 't systeem zit.
Ook de leeftijd kan tot gevolg hebben dat er in de loop der tijd koelmiddel weggelekt is.

Dus wat je zelf kan doen is de buitenunit een schoon maken. En als dat niet helpt, gecertificeerd bedrijf inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb iemand gevraagd om er nieuw koelmiddel op te steken. Dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

bucovaina89 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 20:04:
Ik heb een Remko 491DC airco split unit airco gekregen.
[...]
Maak ik hieruit op dat het ding tweedehands is? Zoja; geen idee hoe oud dat ding is, maar afhankelijk van de leeftijd zou ik me dan afvragen hoeveel moeite je er nog in wil steken...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
Ik heb'm gekregen van mijn tante. Volgens haar zelden gebruikt geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs000
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-06 01:09
Als de leidingen naar de verdamper erg koud zijn en de leidingen terug na de compressor warm dan zit er hoogst waarschijnlijk te weinig koudemiddel in.

Maar als je een 2de handse split airco opnieuw hebt opgehangen neem ik aan dat er iemand met verstand bij is geweest om de leidingen te solderen af te persen en vacumeren alvorens het koudemiddel er weer op te zetten. Wellicht kan deze monteur je verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Kan je ons wat meer vertellen over hoe de installatie geplaatst is? Is daar een monteur bijgeweest die de airco heeft geinstalleerd, dus leidingen vacumeren, dichtsolderen, druk controleren en dat werk? Heeft die monteur de airco gecheckt, en hoe lang geleden is dat geweest?

Of heb je dat ding gewoon bij je tante losgeschroeft, in de auto gezet, weer aangesloten en nu doet ie het niet :+ ?

[ Voor 17% gewijzigd door Widow op 17-06-2022 13:51 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:36

BrZ

Widow schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:50:
Kan je ons wat meer vertellen over hoe de installatie geplaatst is? Is daar een monteur bijgeweest die de airco heeft geinstalleerd, dus leidingen vacumeren, dichtsolderen, druk controleren en dat werk? Heeft die monteur de airco gecheckt, en hoe lang geleden is dat geweest?

Of heb je dat ding gewoon bij je tante losgeschroeft, in de auto gezet, weer aangesloten en nu doet ie het niet :+ ?
Het is een mobiele split airco, dus ik neem aan dat er weinig te schroeven was :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bucovaina89
De monteur is langs geweest, alles gesoldeerd, druk erop gezet en zei zelf datum die unit niet veel gaf.
Pagina: 1