Sensoren/knopjes in een kast of alles op ze plek staat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 09-07-2022
Mijn vraag:

Ik heb een idee, maar ik weet niet hoe ik deze kan uitvoeren. Mijn idee is om in een kast met gereedschap een aantal knopjes of sensoren te maken. Zodra een stuk gereedschap op zijn plek staat moet hij de sensor of knop activeren/indrukken. Als alle stukken gereedschap op ze plek staan moet er een lamp die op de kast staat groen gaan branden. Het zou nog mooier zijn dat ik op mijn computer kan zien of alles in de kast staat in plaats van de lamp die groen gaat branden, maar dat ik misschien de volgende stap

Ik gebruik nu Arduino, maar ben bereid me te verdiepen in andere systemen mocht dit makkelijker zijn.

Als iemand mij een tip kan geven, heel graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Hoeveel stuks gereedschap hebben we het over? Een capacitieve sensor zou mooi zijn maar dat wordt een dure bedoeling als je veel gereedschap hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Het zou best kunnen zijn dat je dit makkelijker met een camera en beeldherkenning kan oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_
@TheBorg het gaat om een kast met electrische handgereedschappen zoals 3 bovenfrezen 3 lamello frezen en wat accutollen

@Yucon en met welke producten kan ik dan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Moet het kunnen omgaan met mensen die actief proberen de "beveiliging" proberen te omzeilen?

Ik zou denk ik gewoon gaan voor een rij micro-switches op een tactische plek tegen iedere houder. Met minder dan ~16 apparaten kan je dat praktisch zonder extra electronica op een standaard Arduino de stand van elke schakelaar uitlezen. Voor meer schakelaars (of om pinnen vrij te maken voor andere doeleinden) gebruik je extra chips en ga je multiplexen om schakelaars één-voor-één uit te lezen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom_
@OnTracK Klinkt als een idee, het gaat namelijk om gereedschap wat op een school in een kast staat in het praktijklokaal. Het gaat er mij om dat ik en mijn leerlingen in één oogopslag kan zien dat alles teruggezet is. er zitten wel glas in de deurtjes, maar het is voor iedereen overzichtelijker als er een lampje op het kastje groen brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16
Ik zou dan misschien denk ik wel ook individuele ledjes monteren bij iedere schakelaar. Als er één apparaat niet in correct in de houder zit wil je niet alles moeten proberen alleen omdat je groene lamp niet aan is. Maakt het wel wat complexer aangezien je dan al snel over je pin-limiet heen zit zonder extra hard- en/of software.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@OnTracK Die lampjes zouden gewoon parallel aan de Arduino (aan als terug) of schakelaar (aan als weg) kunnen. Geen extra pinnen nodig.

@Tom_ Je wilt dit neem ik aan zelf maken? Of verwacht je een kant en klare oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:01

snmght

imho dan he

Maken we het hier niet onnodig ingewikkeld? Je kunt toch met een schaduwbord ook in één oogopslag zien of alles compleet is?

[ Voor 3% gewijzigd door snmght op 17-06-2022 14:17 ]

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom_
@snmght

Zo een schaduwbord ziet er goed uit, maar hoe werkt het precies. ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Is dat ook te automatiseren? ik wil eigenlijk graag op mijn laptop kunnen zien of alles aanwezig is, ook van een afstand. Ik ben namelijk lokaal beheerder en ik sta niet elke dag in het lokaal les te geven, er staan ook andere collega's les te geven die iets minder zuinig zijn met de gereedschappen.

[ Voor 56% gewijzigd door Tom_ op 23-06-2022 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

heuveltje

KoelkastFilosoof

onder elk plekje een licht sensor monteren ?

https://www.hobbyelectron...Gp4_g68mtI2QaAt1mEALw_wcB

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Je zou dit ook met behulp van RFID of BLE kunnen doen, die je aanbrengt in of aan het gereedschap. Kun je ook voorkomen dat het de deur uitloopt ;).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Tom_ schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 22:47:
@snmght

Zo een schaduwbord ziet er goed uit, maar hoe werkt het precies. ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Is dat ook te automatiseren? ik wil eigenlijk graag op mijn laptop kunnen zien of alles aanwezig is, ook van een afstand. Ik ben namelijk lokaal beheerder en ik sta niet elke dag in het lokaal les te geven, er staan ook andere collega's les te geven die iets minder zuinig zijn met de gereedschappen.
Dat is gewoon een bord met een tekening erop. Dus niet echt wat je zoekt. Meer dat daar een bepaald item hoort te hangen en je dit weet door het silhouet erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Wil je het per stuk hebben of alleen weten of alles compleet is ? In geval van het laatste kan je ook het gewicht van de kast meten. Anders zou ik het aanpakken met een camera en optische controle.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taliesin
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-10-2022
esp8266 deur sensoren op de gereedschappen en dock plakken en dan de sensoren flashen met tasmota (https://templates.blakadder.com/sensors.html)

Die kan je dan aansluiten op een system dat domoticz, home assisant of iets anders draait en daar kan je dan een display of een aantal lampjes via relays aanhangen.

nog makkelijker is mischien een reed switch onder het gereedschap dat een ledje bestuurd en een magneet op het gereedschap.
Pagina: 1