Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verbouwing: starten met smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bartpijnaert
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-11 10:39
We zijn momenteel gestart met het verbouwen van onze woning.

Als onderdeel hiervan zullen alle schakelaars, stopcontacten en verwarmingsketel/radiatoren vervangen worden. Graag zouden we dan ook onze woning iets slimmer maken dan deze nu is.

Wij dachten aan slimme verlichting/schakelaars, enkele stopcontacten die we op een tijdsschema kunnen zetten, rolluikschakelaars met een tijdsschema, de verwarming (Viessman Vicare).
Later zouden we dit ook willen uitbreiden met een slimme deurbel, een smart-tv/mediaspeler, een harde schijf die steeds bereikbaar is, spraakbesturing (via google nest),...

Zelf zijn we volledig leek in slimme schakelaars. Het eerste wat we mooi vonden waren deze zwarte wifi-schakelaars: wifi switch moes

Echter na verder opzoek- en leeswerk las ik dat veel wifi-schakelaars werd afgeraden aangezien het wifi-netwerk kan verzadigd raken, een router maar een beperkt aansluitpunten heeft en als de wifi uitvalt ook het volledige verlichtingssysteem niet meer zal werken. Hierna leerde ik ook Zigbee kennen.

Vervolgens dachten we er aan om schakelaars van Niko met Phillips Hue te combineren. Echter lijkt ons hier de kostprijs heel hoog en de mogelijkheid om later uit te breiden naar andere lampen/schakelaars/deurbellen/... (vb Ikea of Tuya) niet echt mogelijk.

Vervolgens vonden we deze zigbee schakelaars:
zigbee swith moes

Ook informeerde ik me verder over Home Assistant, Homey, Conbee II, Raspberry Pi, NUC,...

Homey leek ons op het eerste zicht interessant maar de ervaringen die ik hierover lees zijn niet altijd even positief.
Hierbij lijkt het me het beste om deze schakelaars via een Conbee II usb dongle op Home Assistant aan te sluiten.

Na deze inleiding zijn mijn vragen:
- Is mijn keuze voor de zigbee schakelaars inderdaad beter dan de wifi schakelaars?

- Identieke stopcontacten met zigbee vond ik niet, zijn enkele wifi stopcontacten geen probleem?

- Ik las veel discussies over Raspberry Pi 4 vs een NUC. Welk type en welk model zou in mijn specifieke geval (met de uitbreidingen in gedachten) het beste zijn?

- Zelf ben ik -al zeg ik het zelf- geen dommerik, heb ik wel wat Visual Basic ervaring in Excel, maar ken ik niets van Home Assistant, Zigbee, Raspberry Pi af. Is dit mogelijk om zelf in te stellen via de handleidingen die ik reeds terugvond of zeggen jullie dat er voor een leek hier geen beginnen aan is?

- Is het mogelijk om de schakelaars in te stellen via de Tuya smart home app en dit dan te integreren in de Home Assistant app of gebeurt dit rechtstreeks in Home Assistant?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
groeten,
Bart

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
bartpijnaert schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:20:
- Is mijn keuze voor de zigbee schakelaars inderdaad beter dan de wifi schakelaars?
Ja en nee. Het hangt van je wensen af. Ja, Zigbee vormt een eigen mesh netwerk en kent opties om zaken direct aan elkaar te koppelen. Maar Wifi schakelaars kennen vaak weer wat meer instellingen, zeker met Shelly/Tasmota/ESPhome.

En ja, je kan een router verzadigen met veel apparaten. En zelfs zonder smart-licht heb je tegenwoordig al veel apparaten. Maar voor een router en Wifi setup van kwaliteit (aka, niet je ISP setje) is dit geen issue. Dus als je toch aan het verbouwen bent zou je ook kunnen kijken of je Wifi ook te verbeteren, los van of je dit gaat gebruiken voor de smarts of niet.
- Identieke stopcontacten met zigbee vond ik niet, zijn enkele wifi stopcontacten geen probleem?
Pluggen (dus insteek tussen het stopcontact en aparaat) zijn er zowel in Wifi als Zigbee te vinden. Helaas bij Wifi wel lastiger om ze te vinden die werken met open software zoals Tasmota of ESPhome. Wil je een stopcontact in de wand "slim" maken dat kan je achter elk willekeurig stopcontact een wifi/zigbee/Zwave module zetten.
- Ik las veel discussies over Raspberry Pi 4 vs een NUC. Welk type en welk model zou in mijn specifieke geval (met de uitbreidingen in gedachten) het beste zijn?
Pi's zijn erggggg lastig te krijgen nu. Zelf draait Home Assistant hier met grote tevredenheid op een Pi 4 maar zou zelf nu ook wel kijken naar een NUC. Maar door veel meer keuze is het wel wat lastiger zoeken (qua verbruik en rekenkracht) dan gewoon een Pi 4 kopen.
- Zelf ben ik -al zeg ik het zelf- geen dommerik, heb ik wel wat Visual Basic ervaring in Excel, maar ken ik niets van Home Assistant, Zigbee, Raspberry Pi af. Is dit mogelijk om zelf in te stellen via de handleidingen die ik reeds terugvond of zeggen jullie dat er voor een leek hier geen beginnen aan is?
Ligt eraan voor wel systeem je gaat natuurlijk. Maar eigenlijk nog meer, hoeveel tijd wil je erin steken? Alles Hue is bijvoobeeld erg eenvoudig maar heb je wil minder opties en redelijk vendorlock. HA heeft afgelopen jaren enorme stappen gemaakt om het makkelijker te maken maar door de enorme hoeveelheid opties kost het gewoon meer tijd om het te snappen / er weerhoud je niets van fouten maken waardoor iets niet werkt.
- Is het mogelijk om de schakelaars in te stellen via de Tuya smart home app en dit dan te integreren in de Home Assistant app of gebeurt dit rechtstreeks in Home Assistant?
Via die weg blijven je schakelaars volledig via de cloud lopen. Altijd wat meer vertraging en geen internet = geen schakelaar. Er is ook een local Tuya om het meer direct te doen maar dan nog willen de modules dan internet. Vandaar dat het populair is om voor modules te kiezen die voorzien van een een ESP zodat er alternatieve firmware is of voor Shelly. Laatste ook op basis van een ESP maar heeft zelf ook firmware die lokaal kan werken met meer opties.

• bartpijnaert
Bedankt voor het antwoord!

Een snelle bijkomende tussentijdse vraag:
Een Raspberry Pi 4 met 4GB is voldoende of is hiervoor 8GB ram nodig?

Is een gesloten case met heatsinks voldoende of kies ik ook het beste voor een case met ingebouwde ventilator?

Bedankt!
groeten,
Bart

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Ben bezig geweest met die chinese zigbee switsches , in het kort gezegd niks werkt 100% met elkaar. Het ziet er heel mooi uit in theorie maar het doet niet wat je wilt dat het doet.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

Ook informeerde ik me verder over Home Assistant, Homey, Conbee II, Raspberry Pi, NUC,...

Homey leek ons op het eerste zicht interessant maar de ervaringen die ik hierover lees zijn niet altijd even positief.
Hierbij lijkt het me het beste om deze schakelaars via een Conbee II usb dongle op Home Assistant aan te sluiten.
Toen wij afgelopen jaar verhuist zijn was dit ook één van mijn grote vraagstukken. De bottom line komt neer op hoeveel tijd je er in wil steken.

Home Assistant is enorm koel maar vergt wel een behoorlijke investering in tijd. Een investering die ik niet bereid was te doen. Vandaar dat ik wel voor Homey gegaan ben en ik heb daar nog geen seconde spijt van gehad.

Het nadeel is dat je afhankelijk bent van anderen voor apps om apparaten aan te sluiten. Met als uitdaging dat sommige apparaten dus niet ondersteund worden.
Het voordeel is dat je apps kunt gebruiken die anderen gemaakt hebben. Je hoeft dus, bijvoorbeeld, niet zelf een driver voor je aircos te gaan schrijven.

Uiteindelijk kunnen Home Assistant en Homey in principe het zelfde. Je kunt de missende apps op Homey ook gewoon zelf gaan bouwen, net als op Home Asssistant. Maar veel is dus al voor je geregeld.

Wat apparaten betreft; ga niet voor de goedkope chinese meuk. Ik heb dat met de spots in de huiskamer wel gedaan met als resultaat dat ze de helft van de tijd hun verbinding kwijt zijn. Er hangen 6 spots en als ik zeg "Zet alle spots aan" springen er over het algemeen een stuk of 4 aan. De andere 2 reageren gewoon minutenlang nergens op. Hetzelfde bij het uit zetten..... De IKEA lampen die we hebben hangen hebben dat probleem nooit, noch de slimme stekkers die we bij veel lampen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Croga op 20-06-2022 08:43 ]

• bartpijnaert
Uiteindelijk kunnen Home Assistant en Homey in principe het zelfde. Je kunt de missende apps op Homey ook gewoon zelf gaan bouwen, net als op Home Asssistant. Maar veel is dus al voor je geregeld.
Welke apparatuur heb je dan nog naast de Homey aangeschaft?
Werk je met Shelly modules achter je schakelaars en stopcontacten?
Communiceer je met Zigbee of met Wifi
En dan een zigbee router? want de Homey heeft maar 15 mogelijke rechtstreekse verbindingen met zigbee.
Dient dit dan de Niko hub te zijn? Niko Hub
Voor de spraakbesturing dan Google nest?

• Mikey!
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11 09:28
Zelf zijn we volledig leek in slimme schakelaars. Het eerste wat we mooi vonden waren deze zwarte wifi-schakelaars: wifi switch moes

Echter na verder opzoek- en leeswerk las ik dat veel wifi-schakelaars werd afgeraden aangezien het wifi-netwerk kan verzadigd raken, een router maar een beperkt aansluitpunten heeft en als de wifi uitvalt ook het volledige verlichtingssysteem niet meer zal werken. Hierna leerde ik ook Zigbee kennen.
Ik heb vergelijkbare schakelaars hier in huis in gebruik (op Tuya gebaseerde), er zijn verschillende merken welke praktisch exacte dezelfde hardware/oplossing gebruiken en werken met de Tuya app. Je kan dus prima merken mixen en matchen, zolang het Tuya gebruikt.

Ik had al drie (bedrade, geen mesh) Access-Points in huis dus wat dekking betreft geen probleem, verzadiging is ook geen issue. De knoppen blijven gewoon werken zonder WiFi-verbinding, echter kan je ze dan uiteraard niet meer met de app aansturen (wel met de 'knop').

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

bartpijnaert schreef op maandag 20 juni 2022 @ 09:09:
Welke apparatuur heb je dan nog naast de Homey aangeschaft?
Werk je met Shelly modules achter je schakelaars en stopcontacten?
Communiceer je met Zigbee of met Wifi
En dan een zigbee router? want de Homey heeft maar 15 mogelijke rechtstreekse verbindingen met zigbee.
Dient dit dan de Niko hub te zijn? Niko Hub
Voor de spraakbesturing dan Google nest?
Apparatuur: Van alles. Voornamelijk IKEA Tradfri, wat Aeotec spul, Aqara knopjes en sensoren, Easee laders voor de auto, Fibaro spul, een Plugwise aansturing voor de verwarming, Sonoff voor de poort

Shelly modules heb ik nog niet. Staan wel op de planning voor de rolluiken.

Alles communiceert met zo'n beetje alle beschikbare protocollen. Hoofdzakelijk Zigbee maar heb ook Z-Wave en Wifi

Geen Zigbee router. We gebruiken een berg Zigbee stopcontact schakelaars die allemaal als router fungeren, de IKEA lampen zijn meteen router en ik heb 2 losse IKEA zigbee routers om ook achter in het huis (zo'n 40 meter verderop) nog bereik te hebben

Spraakbesturing doe ik niet aan. Ik heb er geen behoefte aan dat Google halverwege de dag reclame begint uit te kramen (nee, niet een theoretisch gevaar, ze hebben dat al eerder gedaan en zullen dat zeker weer gaan doen), noch dat Amazon precies weet wat ik allemaal in huis heb hangen. Ik ben principieel tegen bepaalde zaken en de enige manier om daar iets in te betekenen is door die dingen dus niet te doen; Google en Amazon zijn daar onderdeel van. Zodra er een fatsoenlijke lokaal-gehoste oplossing voor komt ben ik de eerste die dat doet.

• bartpijnaert
Ik heb vergelijkbare schakelaars hier in huis in gebruik (op Tuya gebaseerde), er zijn verschillende merken welke praktisch exacte dezelfde hardware/oplossing gebruiken en werken met de Tuya app. Je kan dus prima merken mixen en matchen, zolang het Tuya gebruikt.

Ik had al drie (bedrade, geen mesh) Access-Points in huis dus wat dekking betreft geen probleem, verzadiging is ook geen issue. De knoppen blijven gewoon werken zonder WiFi-verbinding, echter kan je ze dan uiteraard niet meer met de app aansturen (wel met de 'knop').
Bij jou werken die schakelaars dan wel?
Als ik het goed begrijp koos jij voor de wifi-versie en niet de zigbee-versie. Was daar een reden voor?

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-11 20:22
Ik zou voor de basis: zaken "op" of "in" de muur en backbone voor knx gaan en voor verlichting dali. Heb je deftig materiaal, veel keuze, allemaal well- en door engineered, een uniforme manier om alles te configureren en vooral een open systeem waar je van overal mee kan integreren. Zo is knx/dali minder geschikt voor logica in onder te brengen, dat kan dan weer op een andere manier.

Hou ook rekening met de heterogeniteit van je setup, zeker als je voor alternatieven gaat. Je moet denken, nu is het spelen leuk, maar wil je binnen 5 jaar een weekend doorbrengen omdat je iets wil veranderen maar de heel de setup niet meer begrijpt of dat componenten stuk zijn en de vervanger anders werkt, of dat een update van één of andere component plotseling een stuk breekt.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:18

Tazzios

..

bartpijnaert schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:34:
Bedankt voor het antwoord!

Een snelle bijkomende tussentijdse vraag:
Een Raspberry Pi 4 met 4GB is voldoende of is hiervoor 8GB ram nodig?

Is een gesloten case met heatsinks voldoende of kies ik ook het beste voor een case met ingebouwde ventilator?

Bedankt!
groeten,
Bart
Gezien je ook netwerk opslag noemt kun je ook een NAS nemen die docker en/ virtual machines ondersteunt.

Gebruik binnen raspberry een SSD IPV een sd kaartje voor een betrouwbaardere setup.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je dit goed wilt doen kijk dan in KNX en Loxone topic.

Loxone heeft een hele goede app en veelzijdige/goede config software. En als nadeel dat je in de basis wel vastzit aan hun systeem. Uiteraard kun je hier op doorbouwen met andere systemen zoals Hue.

KNX wordt geleverd door meerdere leverancier en is bewezen technologie. App en software zijn minder goed, ingewikkelder en vooral aan de prijs.

In beide gevallen zou ik in iedere ruimte verwachten; bewegingsmelder, lichtintensiteitmeting, temperatuur en stand van de ramen en deuren. Deze inputs gebruik je voor verlichting, zonneschermen, gordijnen en verwarming/koeling.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 21-06-2022 19:06 ]

• bartpijnaert
Eerst en vooral bedankt voor alle reacties!

Om te werken met KNX en dali dienen nieuwe kabels getrokken te worden. Dat ga ik niet doen.
Hoogstwaarschijnlijk is dit wel de meest performante maar ook duurdere oplossing.

De Raspberry Pi 4 4Gb is ondertussen reeds besteld.
Hierop zal ik een ssd-schijf aansluiten voor de performantie.

Over de schakelaars van Aliexpress heb ik ondertussen al veel slechte dingen gelezen dat deze vaak connectie verliezen of helemaal niet werken. Daarom hebben we besloten om deze niet te bestellen.
Geen idee of iemand 'betrouwbare' schakelaars met zwart glas kent?

De bestaande schakelaars zullen we slim maken door het gebruik van Shelly.
De verbinding met toekomstige lampen zal hoogstwaarschijnlijk via Zigbee-stick conbee II verlopen. Deze zal ik samen met onze eerste slimme lamp bestellen.
Op deze manier kan ik het systeem leren kennen en zo geleidelijk uitbreiden.

Vervolgens heb ik nog enkele vragen i.v.m. de raspberry Pi.
Ik las dat er interferentie was tussen wifi en zigbee en daarom aangeraden wordt om de conbee II met een verlengkabel aan te sluiten. Ook las ik dat de USB 3.0 poort voor problemen kan zorgen. Ik las hiervoor iets over een self-powered USB 2.0 hub.
Ik probeerde dit terug op te zoeken maar kan het niet onmiddellijk meer vinden.

Wat is de beste manier om SSD en conbee II aan te sluiten. Heb ik zo een USB 2.0 hub nodig of sluiten jullie deze wel gewoon rechtstreeks aan?

Verder vermoed ik dat de beste manier om te starten met Home Assistant dan is om Docker te installeren en een aparte container voor Home Assistant aan te maken en eventuele latere programma's in een nieuwe container te installeren.

Nogmaals bedankt voor alle tips/hulp/ervaringen!
Voor iemand met 0 ervaring is dit zeker een hele grote hulp...

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 17:44
Ik zou zeggen, kijk ook eens naar zwave. Iedereen noemt van alles van zigbee tot wifi maar zwave is ook behoorlijk stabiel.

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-10 09:49
Persoonlijk was ik voor een nas gegaan waar je VM's of Docker op kunt draaien zoals @Tazzios aan gaf. Dan heb je geen Raspberry Pi nodig.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:13
Persoonlijk heb ik niet zo'n denderende ervaringen met het Chinese spul op 240v en zou ik daar dus nooit aan beginnen, hoe leuk het er misschien ook uit ziet. Sowieso ontbreekt het vaak aan certificeringen en ik heb nu al twee keer meegemaakt dat dit spul 'poef' zegt bij gebruik. Dan zou ik liever gaan voor een iets minder fancy oplossing die gewoon stabiel werkt. Ook vind ik het wel aardig om op veel plekken gewone schakelaars op de muur te hebben, maar dat op de achtergrond alles smart werkt.

Maar concreet zou je ook nog kunnen kijken naar Fibaro inbouwoplossingen. Je hebt in Z-Wave land bijvoorbeeld de Fibaro Walli. Of voor Zigbee Senic Gira Friends of Hue. Dit spul is allemaal wat duurder, maar is ook echt dik in orde.

Als je toch per se goedkoop / Chinees wilt gaan zou ik zoals hier gesuggereerd sowieso naar Tuya of Sonoff kijken. Dit zijn dan toch wel de meest betrouwbare merken.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bartpijnaert schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:07:
Hierop zal ik een ssd-schijf aansluiten voor de performantie.
Grootste voordeel is vooral dat SD-kaartjes snel stuk gaan als er regelmatig schrijfacties op uitgevoerd worden.
Over de schakelaars van Aliexpress heb ik ondertussen al veel slechte dingen gelezen dat deze vaak connectie verliezen of helemaal niet werken.
Wat zijn dat precies? Er is niet 1 soort schakelaar op Aliexpress. Er zijn verschillende merken, verschillende connectiemogelijkheden (zigbee/wifi/z-wave/433Mhz).
De bestaande schakelaars zullen we slim maken door het gebruik van Shelly.
De verbinding met toekomstige lampen zal hoogstwaarschijnlijk via Zigbee-stick conbee II verlopen. Deze zal ik samen met onze eerste slimme lamp bestellen.
Als je toch met zigbee aan de slag gaat zou ik alles wat je ook maar enigszins met zigbee i.p.v. wifi kan oplossen ook echt via zigbee doen. Die zigbee-modules versterken je zigbee-mesh verder en zijn meestal ook net goedkoper en zuiniger dan hun wifi-broertjes.

Shelly is een handig product voor als je (nog) geen zigbee hebt, maar biedt voor een simpele schakelaar/relais geen voordelen boven een zigbee-module.
Vervolgens heb ik nog enkele vragen i.v.m. de raspberry Pi.
Ik las dat er interferentie was tussen wifi en zigbee en daarom aangeraden wordt om de conbee II met een verlengkabel aan te sluiten. Ook las ik dat de USB 3.0 poort voor problemen kan zorgen. Ik las hiervoor iets over een self-powered USB 2.0 hub.
Zie bijvoorbeeld de FAQ van Z2M:
  • Why does my device not or fail to pair?
  • There can be too much interference, try connecting the coordinator USB through an USB extension cable. This problem occurs a lot when used in combination with a Raspberry Pi 3 and 4.
  • If you are using a Raspberry Pi, try disconnecting any other USB devices. If after that pairing works, try connecting the USB devices via a powered USB hub.
Verder vermoed ik dat de beste manier om te starten met Home Assistant dan is om Docker te installeren en een aparte container voor Home Assistant aan te maken en eventuele latere programma's in een nieuwe container te installeren.
Dat is een mogelijkheid, maar dan heb je ook een extra OS dat je moet onderhouden. Als je gewoon Home Assistant Operating System installeert heb je daar verder geen omkijken naar en je kunt andere programma's als docker in Home Assistant OS gebruiken. Dat noemen ze bij HA add-ons, maar dat zijn eigenlijk gewoon programma's in docker containers :)
akatar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:59:
Ik zou zeggen, kijk ook eens naar zwave. Iedereen noemt van alles van zigbee tot wifi maar zwave is ook behoorlijk stabiel.
Z-wave is een beetje achterhaald mijns inziens. Het is duur, er is veel minder voor te krijgen (vergelijk eens het aantal lampen met ingebouwde zigbee vs. het aantal lampen met ingebouwde z-wave).

Daarnaast zal de markt op een gegeven moment overstappen op Thread. Thread lijkt erg op zigbee, zelfs zo erg dat je een zigbee-stick op basis van een CC2652-chip ook gewoon als Thread-coördinator kunt inzetten. Er zijn zelfs chips die het beide tegelijk kunnen, zie ook nieuws: Nabu Casa komt met USB-stick Home Assistant die Zigbee en Thread onde...

Nu nog met z-wave als primair platform beginnen zou ik zelf echt niet doen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• akatar
@Gizz
Ik moet eerlijk zeggen met meer dan 100 zwave devices en een 30 zigbee devices, dat als ik problemen heb het altijd de zigbee (goedkope alieexpress) modules zijn.

Wat betreft matter, dat moet ik zelf nog zien wat dat gaat worden en in hoeverre je dit moet hebben.
Tijd zal het leren :)

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45
bartpijnaert schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 17:07:
Ben je van plan im die Pi alleen voor Home Assistant te gebruiken? Want dan heeft Home Assistant een “bare metal” installatie beschikbaar waarbij Docker, de supervisor enz. Al volledig is ingericht.

• bartpijnaert
Persoonlijk heb ik niet zo'n denderende ervaringen met het Chinese spul op 240v en zou ik daar dus nooit aan beginnen, hoe leuk het er misschien ook uit ziet. Sowieso ontbreekt het vaak aan certificeringen en ik heb nu al twee keer meegemaakt dat dit spul 'poef' zegt bij gebruik. Dan zou ik liever gaan voor een iets minder fancy oplossing die gewoon stabiel werkt. Ook vind ik het wel aardig om op veel plekken gewone schakelaars op de muur te hebben, maar dat op de achtergrond alles smart werkt.
Dit zouden we dus inderdaad niet meer doen. We gaan voor Niko schakelaars gaan...
Als je toch met zigbee aan de slag gaat zou ik alles wat je ook maar enigszins met zigbee i.p.v. wifi kan oplossen ook echt via zigbee doen. Die zigbee-modules versterken je zigbee-mesh verder en zijn meestal ook net goedkoper en zuiniger dan hun wifi-broertjes.

Shelly is een handig product voor als je (nog) geen zigbee hebt, maar biedt voor een simpele schakelaar/relais geen voordelen boven een zigbee-module.
Shelly heb ik gevonden en lijkt me een goed product. Zo kunnen we de bestaande stopcontacten hergebruiken. De Zigbee varianten die we vonden is Sonoff of van Robbshop. Deze van Sonoff zijn dan weer chinees en bovendien moeten we om deze met 2 schakelaars te gebruiken (hotel- of wisselschakeling) een derde kabel tussen de schakelaars trekken). Deze van Robbshop zijn dan weer een pak duurder waardoor we dan evengoed de niko-zigbee schakelaars kunnen aanschaffen.

Zijn er andere Zigbee-relais die jullie gebruiken?
Of dan toch maar voor de Shelly's gaan?
Of Sonoff voor de lampen die maar 1 fysieke schakelaar hebben en shelly voor de wisselschakelaars?
Als je gewoon Home Assistant Operating System installeert heb je daar verder geen omkijken naar en je kunt andere programma's als docker in Home Assistant OS gebruiken. Dat noemen ze bij HA add-ons, maar dat zijn eigenlijk gewoon programma's in docker containers :)
Perfect! Dat wist ik niet... Heel erg bedankt! Zo zal ik het dan ook doen...

• bartpijnaert
Aangezien er een week geen reactie is gekomen stel ik mijn vraag nog eens:

Zijn er goede zigbee-alternatieven voor Shelly?
Is Sonoff een volwaardig alternatief?
En wat met een hotel/wisselschakeling waarvoor Sonoff niet bruikbaar is met maar 2 draden tussen de schakelaars?

Bedankt!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Sonoff's zijn in principe prima dingen. Alleen ja, het nadeel dat de schakelaar volledig gescheiden moet zitten. Eventueel zou je dat voor hotelschakelingen op kunnen lossen door achter beide/alle schakelaars een module te plaatsen en deze via Zigbee binding te koppelen.

Als alternatief zou je kunnen kijken naar een Lonsonho / QS relais. Deze schakelt wel met de L. Met die module specifiek geen ervaring maar alleen met de 2-gang dimmer. Deze zitten prima in elkaar en werken hier mooi.

• timmeeus
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-01-2024
Er wordt hier veel over de Chinese merken gesproken.
Kunnen jullie zeggen welke jullie al dan niet betrouwbaar vinden/ervaring mee hebben aub?

Moes lijkt me interessante oplossingen te hebben, maar deze natuurlijk niet doenj wat ze moeten...

• akatar
Ik zou zelf alleen de batterij gevoede chinese modules gebruiken.

Is er een reden (behalve de prijs) dat je voorkeur uitgaat naar chinese modules?

• timmeeus
De look en het feit dat je (als ik het goed versta) een schakelaar 2 of 3 voudig kan hebben die zowel een kring die met draad langs de schakelaar gaat als een andere willekeurige kring (ander kamer bv) kan bedienen.
Bij de andere opties moet hier meestal/altijd een aparte draadloze schakelaar voor geïnstalleerd worden, denk ik.

Link naar aliexpress

• akatar
Ben altijd huiverig voor dit soort dingen, de enige CE dat ze hebben is Chinese Export.

• timmeeus
Veiligheid gaat inderdaad voor.
Wat zou je dan eventueel aanraden?

• akatar
@timmeeus
Hangt er van af, zit je vast aan zigbee?
Wat gebruik je als controller?

Als je bv een module van fibaro/aeotec bij je lamp zet, kan je met goedkope zigbee alie meuk wandzenders die ook gewoon schakelen.
Zelf zou ik echt de 230vac dimmers/schakelaars van een goed merk halen.

(dit doe ik zelf ook zo)

• timmeeus
Ik wil een beperkte verbouwing aan een appartement starten, dus niet alles herbedraden, maar niet niet aan een systeem vast.

Wat betreft smart home is het dus starten vanaf 0

• akatar
@timmeeus
Op zich is dat mooi, dan kan je een systeem uitkiezen aan hetgeen je nodig hebt

Indien je gaat voor zwave only zou ik eens kijken naar fibaro hc3

Mocht je zo breed mogelijk willen gaan, dus zwave, zigbee (ikea/hue etc), p1 meters etc etc, kijk dan eens naar home assistent of homeseer

• timmeeus
Plak je dan gewoon een draadloze schakelaar voor de opening waar nu de analoge schakelaar aanwezig is

• akatar
timmeeus schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 20:54:
Plak je dan gewoon een draadloze schakelaar voor de opening waar nu de analoge schakelaar aanwezig is
Of in de centraaldoos waar de lap aan het plafond hangt?

Dit heb ik bv gedaan in het toilet -> pir schakelt de lamp aan/uit
inloop kast, deur sensor bestuurd de lamp

• akatar
en dan een wandzender oid waar jij hem hebben wil

• timmeeus
Ok, bedankt!
Heb je eventueel enkele merken/types die je hebt gebruikt en foto's van bij jou?

• akatar
Ik kan wel foto's plaatsen van bv een aeotec wandzender, maar die vind je overal....

Wat zou je dan graag op die foto willen zien?

• timmeeus
Heb je enkel met zwave gewerkt?
Dacht dat je eventueelk schakelaar had van chinese sites of dergelijke.
Pagina: 1