Foto's
/f/image/KeY0wPiZR9YPOHpjHjwdRU5v.png?f=fotoalbum_large)
Het idee is dus 9 panelen op noord-oost en 17 panelen op zuid-west. Dak is 36 graden
Schaduw
Er valt geen schaduw op ons dak.Jaarverbruik
verwachting is tussen de 6 en 7000 kWh per jaarHuidige elektriciteitsaansluiting
3-fasen 25ABudget en doel
geen specifiek budget.Wie gaat het project uitvoeren
een aannemer / zonnepanelen leverancier.Bijhouden van data
geen specifieke wensenReeds verkregen offertes
Ik heb twee offertes gekregen waarvan de leveranciers elkaar tegenspreken. Ik heb al een poging gedaan om het één en ander zelf te berekenen maar dit laatste stukje lukt mij niet.Beide leveranciers bieden een Growatt MOD 7000TL3-X omvormer aan. Deze heeft een max DC voltage van 1100V.
Ik zou graag 17 panelen zuid-west op een dak van 36 graden willen hebben liggen en 9 panelen op noord-oost. In totaal dus 26 panelen
Leverancier 1 geeft aan maximaal 16 panelen op 1 string te kunnen plaatsen. Zij bieden Jinko Solar JKM370N-6TL3-B panelen aan. In totaal dus 1 paneel minder dat mijn ideale setup.
Leverancier 2 zegt dat er geen probleem is en dat hij alles gewoon kan aansluiten met Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 385Wp panelen.
Regio
Friesland / AchtkarspelenOmvormer:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ourv87TEBZJ2KL1rgwzkuSfg.png?f=user_large)
Jinko Solar JKM370N-6TL3-B:
:fill(white):strip_exif()/f/image/VOFTeLT5LNws6Lx8wiEVYdWS.png?f=user_large)
Q.Cells Q.PEAK DUO-BLK-ML-G9 385Wp:
:fill(white):strip_exif()/f/image/JLOoEsycRTEuG3N4oWosUKT7.png?f=user_large)
Nu heb ik zelf zitten rekenen:
Jinko Solar heeft een Voc van 41,59 x 26 panelen + 10% = 1189, wat dus boven de 1100V van de omvormer is. Echter met 25 panelen kom ik uit op 1144, wat ook nog steeds te hoog is. Met 24 panelen kom ik wel onder de 1100 uit, namelijk 1098.
De Q.Cells hebben een Voc van 45,08 x 26 + 10% = 1289. Met hun panelen kom ik pas onder de 1100 met 22 panelen.
Omdat ik met mijn berekeningen op andere conclusies kom dan beide leveranciers ga ik er vanuit dat ik iets verkeerds doe. Kloppen mijn berekeningen niet omdat de panelen in verschillende windrichtingen liggen? Of moet je een andere formule gebruiken wanneer de zonnepanelen op verschillende strings komen?
Het is helaas vrij lastig om online te vinden hoe je de max van een omvormer kan berekenen en waar je allemaal rekening moet houden.