Computer aanzetten met Philips Hue

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stopmerkbord
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-04 09:07
Hallo allemaal.

Hier ga ik even neerzetten hoe ik op zeer simpele wijze mijn game PC thuis kan aanzetten vanaf werkelijk elke plek in de wereld.

++++++++++ INLEIDING ++++++++++++++++

Ik wil al lange tijd af en toe kunnen gamen als ik voor mijn werk ergens moet overnachten in een hotel. Maar ook als er op werk iets is waardoor ik enkele uren moet wachten op een volgende inzet. Nu heb ik vroeger een game laptop gehad... Best leuk, maar om iedere dag met 5 extra kilo's te zeulen is niet houdbaar. In mijn game PC zit een RTX3070 en gelukkig beschik ik ook over een vlotte internetverbinding.

Naar werk heb ik altijd wel een iPad of android tablet bij mij voor wat youtube of muziek, en aangezien ik niet de game PC in de woonkamer mag neerzetten van vrouwlief heb ik de hele handel draaiend via Moonlight game streaming (Gratis) https://moonlight-stream.org/

Het enige dat ik dus in de woonkamer heb is een beeldscherm met een Chuwi Larkbox, toetsenbord en muis, maar het werkt ook prima via een Raspberry Pi 3 of 4 die je aan je scherm hangt. Dit werkt fantastisch betrouwbaar, maar niet op afstand, je moet op hetzelfde netwerk zitten, en dat werkt dus niet in bijvoorbeeld Belgie, Duitsland of Zwitserland.

+++++++++ Zero Tier One +++++++++

We willen dus inloggen op bijvoorbeeld de android tablet en gamen terwijl we in Brussel zitten en de Game PC een paar honderd kilometer verderop staat in Almere. Dat kan, en ook nog eens gratis.

Wat je hiervoor moet doen is een VPN netwerk maken op het internet waarin je de Game PC koppelt en ook bijvoorbeeld je android tablet, je telefoon of een iPad.

Hoe je dit opzet lees je ook op de site van moonlight: https://github.com/moonli...reaming-over-the-internet

En geloof me, als ik het kan, nou dan kan echt iedereen het.

Je kan de verbinding testen door de game PC aan te zetten, en je tablet te verbinden via de 4G of 5G lijn van je mobieltje. Op je tablet activeer je Zero Tier one en je zal na een paar seconden bij android een sleuteltje te zien krijgen naast je wifi symbool en bij iOS een [vpn] logo. Als het goed is kun je nu via het mobiele datanetwerk je PC bedienen. Werkt het niet, dan moet je nog even ergens de settings induiken.

Werkt het via je mobiele datalijn, dan mag je er nu best vanuitgaan dat het ook werkt via een willekeurig Wifi netwerk (bijvoorbeeld in een hotel)

Wel even een tip en allicht ten overvloede maar zorg er alsjeblieft voor dat je echt stevig wachtwoord hebt voor je Zero-tier account. Zelf gebruik ik Nordpass voor alle wachtwoorden en zodoende heb ik voor zero-tier een wachtwoord van ongeveer 60 caracters.

++++++ Overal te rwereld je PC aanzetten, geen gedonder met DNS en je router ++++++++++++

Leuk he dat je nu vanaf je bank, of bij je schoonmoeder kan gamen met je eigen spullen zonder alles mee te moeten sjouwen.

Klein probleemje, de energierekening. Met de huidige prijzen niet echt leuk om je PC de hele dag of weken lang te laten draaien zonder dat je die tijd en de daarbij gepaarde kosten benut. Wat je wil, is die computer aanzetten wanneer je 'm nodig hebt, en weer uitzetten als je klaar bent.

Ben je een whizzkid en goed met DNS servers en Wifi router poort forwarding en dergelijke?

Ik ook niet.
Ik heb wat online tutorials geprobeerd en ook wat accountjes aangemaakt op sites als No-IP en Dynu DNS. Maar ik heb het niet werkend gekregen. Geeft niks, het is gratis dus je loopt er niet op leeg als het niet werkt. Maar je wil iets dat wel werkt....

De oplossing is echt super simpel. Ik kan in mijn huis de lampen aanzetten vie de Philips Hue app. Ook op mijn telefoon als ik dus niet thuis ben. (Buitenhuisbesturing even inschakelen)

Maar als ik lampen aan kan zetten.... Dan kan dat ook met de waterkoker, de wasmachine of inderdaad de PC. Bij de waterkoker zet je de schakelaar in, en zolang er geen stroom op staat zal er niks gebeuren. Maar als ik nu eens de Philips Hue smart plug inschakel, dan komt er plots wel stroom op en gaat dat ding gewoon doen wat ie moet doen. pricewatch: Philips Hue smart plug - EU

Dit gaan we nu gewoon doorvoeren met onze computer. We zetten de smart plug tussen de PC en het stopcontact en maken een nieuwe "lamp" aan in de Hue app en owemen die bijvoorbeeld "Computer". Weet dat ding veel dat je er iets anders mee doet.

In de BIOS van de PC moet je even instellen dat de PC aangaat na een stroomstoring (boot after power cut / loss). Meestal kom je met ESC of F2 in de BIOS van je moederbord, en anders even online zoeken naar je type.

Met de Hue smart plug tussen de PC en de muur kunnen we nu een stroomstoring simuleren omdat de PC daadwerkelijk geen stroom krijgt. (na PC gebruik dus even je lamp "computer" uitzetten, want lekstroom moet volledig uit je PC verdwenen zijn)

Probeer het eerst eens over je WiFi en dan over de mobiele datalijn. Ik heb het op mijn mobiel via VPN zelfs kunnen doen via een server in Nieuw Zeeland. YouTube: Turn on your PC over cellular from any place in the world without DN...

Veel plezier, je kan nu overal ter wereld gamen of de bestanden op je PC opvragen en bewerken.

Geeft af op slecht gepland treinverkeer en slapende verkeersleiders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-05 21:32
Dus jij zet je PC gewoon uit door in de hue app de schakelaar om te zetten van de hue plug en je pc dondert uit… en jij denkt dat dat goed is voor je hardware?

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stopmerkbord
Nee natuurlijk niet. Afsluiten doe je op de gewone manier (via moonlight). Als die uitgeschakeld is, dan is er niks mis mee de volledige stroomtoevoer af te sluiten.

[ Voor 6% gewijzigd door Stopmerkbord op 16-06-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07:06
Dit doe ik al een aantal jaren op deze manier. Een soort WOL maar dan anders.

Overal ter wereld te bedienen vanuit de Hue app (incl. thuiswerk schema, dus op mijn thuiswerk dagen staat de PC keurig om 8.00 aan)

Je moet er inderdaad wel op bedacht zijn dat je niet zomaar deze switch overhaalt. Ik heb dan ook een aparte kamer gemaakt met een aparte schakelaar binnen de Hue app, om te voorkomen dat hij niet per ongeluk uit gaat als iemand het licht op het kantoortje uitzet.

Bovendien heeft het ook een hoge WAF door dat op deze schakelaar ook gewoon een aan/uit knopje zit. Dus wil mijn vriendin op de PC werken, dan kan ze hem met deze knop aanzetten.

Interpolis, glashelder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:37
Ik doe dat door middel van WOL, maar ik draai thuisautomatiseringssoftware. Zowel Domoticz en Home Assistant kunnen WOL sturen.

Als je alleen een Hue bridge hebt, dan kan je die inderdaad helaas niet gebruiken om een WOL te sturen. Diverse TVs doen daar overigens ook aan! Mijn Samsung TV schop ik dus ook aan via WOL-pakketjes.

[ Voor 11% gewijzigd door Groentjuh op 16-06-2022 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wellicht ten overvloede, maar dit werkt natuurlijk prima met elk relais dat je op afstand aan kunt sturen. Of het nou om zigbee oplossingen gaat (Ikea, Lidl, Philips) of wifi (Shelly, Tasmota, zelfbouw ESP) of.. maakt natuurlijk niet uit ;)

Dus gewoon "Computer aanzetten door van spanning te voorzien".

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stopmerkbord
WOL had ik al draaien.... Ging mij er om dat ik het commando ook van buiten mijn huis kon geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:00

Mavamaarten

Omdat het kan!

Stopmerkbord schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:09:
WOL had ik al draaien.... Ging mij er om dat ik het commando ook van buiten mijn huis kon geven.
Je kan prima ervoor zorgen dat Home Assistant op afstand te bereiken is. Ofwel via VPN, via reverse-proxy, nabu casa, Google Assistant integratie etc etc. Je kan Home Assistant dan gewoon de instructie geven om je PC aan te zetten, en je HA-instance draait binnen je eigen netwerk dus dat zal gewoon werken.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-05 20:49
Stopmerkbord schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:09:
Ik kan vanuit mijn Fritz app anders gewoon van buiten mijn huis mijn router die WOL laten sturen zonder allerlei opties, is gewoon ene native feature van de fritzbox.

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:22
Ik doe dit ook via VPN. Mijn Ziggomodem/router ondersteund geen WOL over het internet, dus ik ben een Wireguard VPN server draaien op een raspberry pi. Daarop heb ik een shell script draaien die het WOL commando uitvoert als ik deze op mijn android telefoon start via JuiceSSH.

Random WTF

Pagina: 1