Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-11 14:28
Goedemorgen allen.

De huidige zonnepanelen installatie (ca. 1.2kWp) gaat op de schop. Prijzen zijn enorm omhooggegaan uiteraard, bij de ene wat meer dan de ander.

Ik wil graag wat input vergaren om tot een goed oordeel te komen, met dank aan de residente experts.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PhkndrLdtUQMe3qTSx4wlj2XHtw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AnzxmZhOXEJBgCg2i09FDnei.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zSIdQ_lUdZIGTI8IDsxKXYjQXuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nwx7lqSmsZ2WDCAGYYRwBtE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nv8qROZ-n67YAAGtq9as_43vM1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqoL3f259Z2e7mKb1QJpehK8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yx3Y921AVob7xA2txgTJXP8fcmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GS0IHJCITw7xtnq368hQApLz.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Onbekend, panelen 1723 mm (L)1 x 1133 mm (W)
Schaduw
dakkapel
Jaarverbruik
2200kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
8k, zelfvoorzienend zijn met toekomstige airco/warmtepomp.
Wie gaat het project uitvoeren
nnb
Bijhouden van data
nnb
Reeds verkregen offertes
1. 12x 400Wp Ureco + micro inverters Enphase IQ7+ EUR 7.600 incl BTW en incl demontage oude panelen
2. 12x 370Wp Longi + SolarEdge optimizers EUR 5.700 excl BTW en excl demontage oude panelen
3. 12x 370Wp Longi + micro inverter Enphase IQ7+ EUR 6.300 excl BTW en excl demontage
Regio
Zuid-Holland

[ Voor 6% gewijzigd door Skyrunner op 16-06-2022 10:54 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Beste antwoord (via Skyrunner op 18-06-2022 03:39)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Zouden geen slechte panelen moeten zijn. 6 stuks denk ik?

6x290 vervangen voor 7x370 vind ik best wel een kostbaar verhaal worden. Kun je niet beter laten liggen en op dak uitbouw bij leggen?

Wat betreft SolarEdge: op je voorzijde heb je 2 en 3 panelen per richting staan: dat is iets waar SolarEdge helemaal niet lekker mee om gaat... Dus je zit beetje vast aan Micro-omvormer oplossingen.

Zonder demontage zou offerte 1 denk ik best okay zijn. Realiseer je wel dat iQ7+ een financieel compromis is: je hebt er een % aftop verlies op jaarbasis mee, je gaat vlakke topjes zien... maar IQ7A is gewoon teveel duurder om het rendabel te maken.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• Ronald
Panelen van 1133 breed zijn mogelijk vrij modern?
Is het nuttig ze er af te halen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Skyrunner
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:54:
Panelen van 1133 breed zijn mogelijk vrij modern?
Is het nuttig ze er af te halen?
De afmetingen betreffen de nieuwe panelen zoals getoond in de layout. Dat had ik niet goed aangegeven.

De oude panelen zijn 290Wp BISOL.

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald

6x290 vervangen voor 7x370 vind ik best wel een kostbaar verhaal worden. Kun je niet beter laten liggen en op dak uitbouw bij leggen?

Wat betreft SolarEdge: op je voorzijde heb je 2 en 3 panelen per richting staan: dat is iets waar SolarEdge helemaal niet lekker mee om gaat... Dus je zit beetje vast aan Micro-omvormer oplossingen.

Zonder demontage zou offerte 1 denk ik best okay zijn. Realiseer je wel dat iQ7+ een financieel compromis is: je hebt er een % aftop verlies op jaarbasis mee, je gaat vlakke topjes zien... maar IQ7A is gewoon teveel duurder om het rendabel te maken.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
1723 mm (L)1 x 1133 mm (W) = 1,952159M2

290/1,95=148 WP/M2 => 14.8% Opzich is daar wel ruimte voor verbetereing.. mits de gegevens kloppen.

• Ronald
@twain4me Die Bisol zijn kleiner: 17,2% paneelrendement volgens datasheet.

Links of rechtsom: heel erg veel kosten voor ~700Wp winst

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Zelfvoorzienend met tuitgevel en dakkapel wordt denk ik wel een lastig verhaal. Je zou nog wat panelen op je aanbouw kunnen overwegen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:16:
@twain4me Die Bisol zijn kleiner: 17,2% paneelrendement volgens datasheet.

Links of rechtsom: heel erg veel kosten voor ~700Wp winst
ah, dan heb ik verkeerd gelezen. :+

• Ronald
@twain4me @Skyrunner maakte verkeerd lezen wel erg makkelijk ;-)

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik kijken of je je bestaande set kan verkopen voor een minimaal bedrag wat vervaging nog enigszins kan rechtvaardigen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Skyrunner
Ronald schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:26:

Sowieso is het een duur verhaal vandaag de dag.

De insteek is dat niet alleen de oude panelen vervangen worden, maar de oost/zuid-kant van het huis erbij betrokken wordt. Dit is nu niet het geval en gebruik van de inductiekookplaat 's ochtends bijv. wordt dus ook niet opgevangen. Ik probeer dus het daadwerkelijke verbruik te dekken en tegelijk in te dekken voor de toekomst, voor zover mogelijk met alle rare hoeken en vlakken van ons dak.

De uitbouw erbij betrekken is inderdaad een idee (mits er wat ruimte overblijft voor ramen lappen en dergelijk praktisch geneuzel), daar zouden 3 panelen moeten passen met Z/W oriëntatie. De schuur zou ook nog kunnen, hoewel dit wel betekent dat er een aparte groep aangelegd moet gaan worden.

Last but not least wil ik alles graag 'full black' hebben voor het estethische. De oude panelen zijn denkelijk nog wel verkoopbaar.

• Ronald
Okay, Als vervangen voor jouw de kosten waard is prima. Hoe diep is die uitbouw? 1 rij portrait zou 5 zijn ;)

• Skyrunner
Ronald schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 06:10:
Okay, Als vervangen voor jouw de kosten waard is prima. Hoe diep is die uitbouw? 1 rij portrait zou 5 zijn ;)
Dank je voor jouw 'as usual' zeer nuttige input :-)

De uitbouw is ca. 1,5m, dus een rijtje portrait zou moeten kunnen en die oriënteer ik dan Z of N/W? Overmatig teruggeven lijkt me, met de afbouw van saldering, ook niet helemaal ideaal?

• Ronald
Panelen zijn minimaal 1,70... Dan lukt alleen landscape.

Zonder saldering wil je juist meer meer meer... Hier meer, hoe meer direct eigen verbruik. Dus minder afname tegen hoog tarief.

Oriëntatie zou even door de simulatie gehaald moeten worden.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-11 16:22
Mag er iets (lichtgewicht) bij op de dakkapel? Bijplaatsen lijkt mij ook voordeliger dan vervangen, houd je geld over voor een accuutje...

Wat voor omvormer hangt er aan je huidige panelen? Is omvormer (optimizers) vervangen wellicht ook interessant?

[ Voor 29% gewijzigd door MSXBas op 17-06-2022 12:51 ]

• Skyrunner
MSXBas schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:48:
Mag er iets (lichtgewicht) bij op de dakkapel? Bijplaatsen lijkt mij ook voordeliger dan vervangen, houd je geld over voor een accuutje...

Wat voor omvormer hangt er aan je huidige panelen? Is omvormer (optimizers) vervangen wellicht ook interessant?
Ik ben nog aan het bomen om de oude panelen met micro inverter op de uitbouw en dakkapel te plaatsen. Laatstgenoemde zou zonder problemen moeten kunnen volgens de leverancier, hier heb ik nog wel een lijntje over uitstaan.

De huidige panelen hangen aan een string inverter, deze komt dan te vervallen in de nieuwe configuratie omdat ik alles laat voorzien van micro inverters.

Pagina: 1