Beste, wie heeft er ervaring met het integreren van een alarmsysteem in een KNX omgeving (met HA ernaast). Echter moet het wel ietwat officieel zijn omwille van certificaten voor de verzekering.
Dat kan je met bijvoorbeeld een Satel Integra regelen, standaard een KNX module voor koppeling met je KNX systeem.
Met de ETHM-1 Plus IP module kan je de koppeling maken met HA https://www.home-assistant.io/integrations/satel_integra/
Met de ETHM-1 Plus IP module kan je de koppeling maken met HA https://www.home-assistant.io/integrations/satel_integra/
Het ding is: ik heb natuurlijk al bewegingsmelder en raamcontacten id KNX setup, kunnen deze dan gekoppeld worden ad satel integra?
Ik weet dat het mogelijk is met Honeywell Galaxy aangesloten op de rs232. Maar dat protocol is gesloten ( heb wel een NDA document daarvan)
Maar wel je de status uitlezen in knx/ ha of wil je ook dat je HA als input dient voor je alarm system?
Verwacht namelijk niet dat je knx modules aan enige GRADE 2 of hoger voldoen.
Je zou de opbouw zo moeten doen dat je alarm volledig stand-alone kan werken ( ook bij uitval van je domotica)
En als je van de verzekering een alarm systeem moet hebben mag je daar simpel gezegd niet aanzitten. Tenzij je minimaal je MBV hebt +werkzaam bent bij een installateur. Of je projecteringsdeskundige papieren naast je MBV.
Maar wel je de status uitlezen in knx/ ha of wil je ook dat je HA als input dient voor je alarm system?
Verwacht namelijk niet dat je knx modules aan enige GRADE 2 of hoger voldoen.
Je zou de opbouw zo moeten doen dat je alarm volledig stand-alone kan werken ( ook bij uitval van je domotica)
En als je van de verzekering een alarm systeem moet hebben mag je daar simpel gezegd niet aanzitten. Tenzij je minimaal je MBV hebt +werkzaam bent bij een installateur. Of je projecteringsdeskundige papieren naast je MBV.
[ Voor 20% gewijzigd door The-Source op 17-06-2022 10:05 ]
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Zoals @The-Source aangeeft dient een alarmsysteem volledig stand-alone te kunnen werken.
Zo ook de doormelding hiervan, indien dit een vereiste is.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat volgens de regelgeving een alarmsysteem niet beïnvloed mag worden van buitenaf. Dit wil zeggen dat als jij in KNX of HA een programmering maakt die niet goed werkt en het alarmsysteem daardoor niet goed functioneert, een verzekering niet zal uitkeren in geval van inbraak of brand.
Dus eigenlijk zou je geen koppeling met een niet gecertificeerd systeem mogen maken (KNX en HA).
Zo ook de doormelding hiervan, indien dit een vereiste is.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat volgens de regelgeving een alarmsysteem niet beïnvloed mag worden van buitenaf. Dit wil zeggen dat als jij in KNX of HA een programmering maakt die niet goed werkt en het alarmsysteem daardoor niet goed functioneert, een verzekering niet zal uitkeren in geval van inbraak of brand.
Dus eigenlijk zou je geen koppeling met een niet gecertificeerd systeem mogen maken (KNX en HA).
@The-Source @etienne001
Dat is wat ik al vreesde, volledig los van andere home-automation...Hmmm lijkt me wat gek om een huis dubbel uit te rusten met bewegingsmelders en raamcontacten, maar als het niet anders kan...
Dat is wat ik al vreesde, volledig los van andere home-automation...Hmmm lijkt me wat gek om een huis dubbel uit te rusten met bewegingsmelders en raamcontacten, maar als het niet anders kan...
Als je alarm system alles heeft mag het uitlezen van contact/ input wel. Dan heb je zeker niet alles dubbel.bramv101 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:20:
@The-Source @etienne001
Zo zou je ook de status van alarm ingeschakeld/ deelbeveiliging kunnen uitlezen.
Overigens heeft alphatronics een knx module voor hun alarm paneel. Verder geen ervaring met deze module.
Wanneer je naast de KNX module met een ander systeem gaat koppelen bijv. HA, Fibaro of Homey dan vervallen helaas de certificaten. Het is namelijk zo dat een niet gecertificeerd systeem het Satel systeem kan beïnvloeden. Bijv. uit en aan zetten zonder extra autorisatie. Dus wees er wel bewust van voordat je de deur open gaat zetten naar een domotica systeem :-)bramv101 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:53:
Beste, wie heeft er ervaring met het integreren van een alarmsysteem in een KNX omgeving (met HA ernaast). Echter moet het wel ietwat officieel zijn omwille van certificaten voor de verzekering.
Ontdek op https://pro-alarm.nl meer over naadloze integraties
Koppeling met HA kan op diverse manieren en ook goedgekeurd qua verzekering. Mijn oud werkgever installeerde beveiligingssysteem ( die tak werkte ik) maar ook domotica. Het alarm systeem was volledig stand alone te gebruiken en doormelding stond ook los van de HA. Maar alle zone / alarm statussen waren uitleesbaar. Via sleutelschakelaar constructie kon het alarm in/uit geschakeld worden. Dit was natuurlijk wel via authenticatie afgeschermd. Maar soms werd er juist gekozen voor een keycard oplossing die volledig in het alarm systeem was geïntegreerd. Er zijn vele mogelijkheden maar je installateur en systeem moeten wel de mogelijkheden bieden.Pro-alarm schreef op zondag 11 september 2022 @ 22:23:
[...]
Wanneer je naast de KNX module met een ander systeem gaat koppelen bijv. HA, Fibaro of Homey dan vervallen helaas de certificaten. Het is namelijk zo dat een niet gecertificeerd systeem het Satel systeem kan beïnvloeden. Bijv. uit en aan zetten zonder extra autorisatie. Dus wees er wel bewust van voordat je de deur open gaat zetten naar een domotica systeem :-)
Ik weet niet of de behoefte er nog is maar voor anderen ter informatie:
Ik heb Satel met KNX geïntegreerd en daarnaast ook nog met OpenHAB integratie. Zoals @The-Source al suggereerde heb ik alle sensoren in het alarmsysteem en kan ik die in de rest van mijn domotica uitlezen. Bij OpenHAB heb ik integratie zonder user-account, dus het is niet mogelijk het systeem te bedienen. Ik overweeg wel een integratie mét user-account te maken, maar dan aan de zijde van het alarmsysteem zodanig te configureren dat deze het systeem uitsluitend kan INschakelen. Anders loop je inderdaad een risico dat je alarmsysteem toegankelijk wordt vanuit je domotica.
Ik heb Satel met KNX geïntegreerd en daarnaast ook nog met OpenHAB integratie. Zoals @The-Source al suggereerde heb ik alle sensoren in het alarmsysteem en kan ik die in de rest van mijn domotica uitlezen. Bij OpenHAB heb ik integratie zonder user-account, dus het is niet mogelijk het systeem te bedienen. Ik overweeg wel een integratie mét user-account te maken, maar dan aan de zijde van het alarmsysteem zodanig te configureren dat deze het systeem uitsluitend kan INschakelen. Anders loop je inderdaad een risico dat je alarmsysteem toegankelijk wordt vanuit je domotica.
Pagina: 1