Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 13:28
Hallo allen,

Enige tijd heb ik een server draaien in een 4U case.
Nu dat het weer warmer wordt, vind ik eigenlijk dat de componenten te warm worden.

Daar ik een intertech kast heb, heb ik 'kort' geleden een intertech 3fan setje gekocht.
Opzich werken deze, maar heb het idee dat het beter kan. Maar kom er niet echt uit.

Nu zit ik te kijken naar de noctua NF-F12 industrial 3000PWM. Deze lijken een flinke luchtverplaatsing te hebben van 180+ m3//h, ten opzichte van de andere noctua fans welke rond de 110m3/h zitten.

Maar dan zoek je reviews, welke beter zijn, welke niet etc. en dan zie je eigenlijk dat mensen voornamelijk focussen op het geluid per RPM. Wat voor mij minder relevant is (ja natuurlijk wil ik wel een degelijk geluidsniveau, maar volgens mij is de bedoeling van een FAN nog steeds het koelen).

Daarnaast kom je op de site van Noctua terecht (https://noctua.at/en/nf-a...son-to-nf-f12-and-nf-s12a) en daar word ik al helemaal niks wijzer fan. :9

Momenteel zit ik naar deze te kijken. Ter referentie het setje van inter-tech erbij gezet.
https://tweakers.net/pric...e/1574258;391632;1171413/

Dus nu de vraag . . . om mijn server componenten het beste te koelen. Zou ik dan voor een NF-F12 gaan met hoge piek airflow van 180m3, of is een andere misschien beter?
Ik heb niet heel veel weerstand te overkomen daar de fans in een caddy in het midden van de case zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Decarsul op 16-06-2022 09:08 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-06 00:58

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zie GamersNexus, hij heeft hierin ook nog als toevoeging een reactie van een Corsair engineer die het verschil uitlegt tussen high airflow en high static pressure fans.

Ik vermoed dat je in een computer kast eigenlijk altijd een fan wil hebben die toch wat static pressure kan leveren omdat de airflow altijd wel wordt tegengewerkt door fan grills en andere componenten. Je hoeft niet een fan te nemen die ook goed zou werken bij een radiator of heatsink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:53

Umbrah

The Incredible MapMan

Zit de kast ook in een rack, in een server ruimte? Het aspect wat veel mensen vergeten is dat serverkoeling een heel ander vak is dan 'klassieke'-PC koeling. Vooral omdat de kast vaak een windtunnel is (met enkel passieve heatsinks in de kast zelf) en een hoop zaken voorin zoals storage. Bovendien is de omgeving van ene rack vaak ook een gekoelde (of in ieder geval: een beheerste ruimte). Het gaat er heel vaak om, om zoveel mogelijk watt/performance per kubieke meter te kunnen plaatsen. Daar zijn racks ook op ontworpen, en de koeling van een chassis dus ook. 100+W aan fan vermogen voorin zetten is doorgaans dan ook geen probleem, en afwijkende (niet-12V) voltages ook niet, omdat geluid geen factor is: het gaat puur om de koeling.

Supermicro 4000rpm fans zijn best betaalbaar, 5200rpm zie je ook wel eens. TKFans zijn blijkbaar bij miners populair geweest. Wel ~72DB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:39:
[YouTube: Ask GN 63: Static Pressure vs. Airflow Fans, "Delid" A GPU]
Zie GamersNexus, hij heeft hierin ook nog als toevoeging een reactie van een Corsair engineer die het verschil uitlegt tussen high airflow en high static pressure fans.

Ik vermoed dat je in een computer kast eigenlijk altijd een fan wil hebben die toch wat static pressure kan leveren omdat de airflow altijd wel wordt tegengewerkt door fan grills en andere componenten. Je hoeft niet een fan te nemen die ook goed zou werken bij een radiator of heatsink.
Dank, ga het filmpje eens bekijken. Het verschil tussen de fans begrijp ik wel. Maar gaat mij meer om het totaal plaatje. Alleen RPM, alleen geluid of alleen RGB boeien mij niet. En het gaat niet om een 'normale' computer kast, maar echt een server kast, eigenlijk een lade met een computer erin ;)

edit: 14:01 16/06/2022
Heb het filmpje bekeken. Daar wordt inderdaad de toepassing van de verschillende type fans uitgelegd.
Geeft echter geen antwoord op mijn vraag, welke is beter? ofwel, welke heeft meer airflow?
Heeft een NF-F12 meer airflow op 2000rpm (van max 3000rpm) of heeft de NF-A12 meer airflow op 2000rpm?

[ Voor 13% gewijzigd door Decarsul op 16-06-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:39:
[YouTube: Ask GN 63: Static Pressure vs. Airflow Fans, "Delid" A GPU]
Ik vermoed dat je in een computer kast eigenlijk altijd een fan wil hebben die toch wat static pressure kan leveren omdat de airflow altijd wel wordt tegengewerkt door fan grills en andere componenten.
Elke fan kan wel wat static pressure leveren. Of de airflow wordt tegen wordt gewerkt ligt aan de hele setup, als de fan grill uit dunne 'draden' bestaat houdt dat weinig airflow tegen dus dan kan een fan zonder veel static pressure prima. Of de componenten en koelblokken nog airflow tegenhouden ligt ook aan de fans die daar weer op zitten. Trekken de CPU-fan en PSU-fan de lucht wel verder door de kast heen, dan hoeft een intake fan niet veel te doen anders dan gewoon veel lucht naar binnen blazen. Zeker als de andere fans in het verlengde liggen van de intake fan.

Als de lucht na de intake-fan eerst nog tegen componenten zonder fan aanblaast, of als de lucht moeilijke hoeken door moet, dan is static pressure weer belangrijker om de lucht de bocht om te duwen.

Hoe veel luchtverplaatsing of luchtdruk er nodig is niet zo simpel uit te rekenen, dat is vooral een kwestie van uitproberen en meten. Een server met high-end Epyc kan misschien wel een 3000RPM-fan gebruiken, voor een server met een low-end consumenten-CPU is dat echter totale overkill.

[ Voor 10% gewijzigd door bwerg op 16-06-2022 13:56 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Umbrah schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:47:
Zit de kast ook in een rack, in een server ruimte? Het aspect wat veel mensen vergeten is dat serverkoeling een heel ander vak is dan 'klassieke'-PC koeling. Vooral omdat de kast vaak een windtunnel is (met enkel passieve heatsinks in de kast zelf) en een hoop zaken voorin zoals storage. Bovendien is de omgeving van ene rack vaak ook een gekoelde (of in ieder geval: een beheerste ruimte). Het gaat er heel vaak om, om zoveel mogelijk watt/performance per kubieke meter te kunnen plaatsen. Daar zijn racks ook op ontworpen, en de koeling van een chassis dus ook. 100+W aan fan vermogen voorin zetten is doorgaans dan ook geen probleem, en afwijkende (niet-12V) voltages ook niet, omdat geluid geen factor is: het gaat puur om de koeling.

Supermicro 4000rpm fans zijn best betaalbaar, 5200rpm zie je ook wel eens. TKFans zijn blijkbaar bij miners populair geweest. Wel ~72DB.
Dank voor je reactie.
De 4U hangt niet in een rack, en ook niet in een gecontroleerde ruimte. Daarom dat ik dus ook 'overhead' wil hebben ten opzichte van nu. Geluid is wel soort van belangrijk, maar airflow is belangrijker. (daarentegen, mijn limiet zit wel beetje bij 50db)

Verder heeft de cpu een actieve koeler en geen passief. maar de fans zijn wel verantwoordelijk om de hdd's ervoor te koelen, net als de ram sticks en andere componenten (HBA en SFP kaart worden lekker krokant). Dus vandaar dat ik wel airflow nodig heb.

[ Voor 8% gewijzigd door Decarsul op 16-06-2022 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Wat ik zoek . . . is het volgende:

https://www.legitreviews....f12-pwm-fan-review_1797/7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
bwerg schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:53:
[...]

Hoe veel luchtverplaatsing of luchtdruk er nodig is niet zo simpel uit te rekenen, dat is vooral een kwestie van uitproberen en meten. Een server met high-end Epyc kan misschien wel een 3000RPM-fan gebruiken, voor een server met een low-end consumenten-CPU is dat echter totale overkill.
Heb je nog even stiekem toegevoegd huh?
Ja, heb er een EPYC 7352 in zitten. momenteel gebruik ik ruwweg 15% 'constant' en blijf ik met fans op 1000rpm rond de 40 gemiddeld zitten (ram is vaak 10 graden hoger en HDD's 5 lager). Magoed, de fans die er nu in zitten gaan maar tot iets van 1500rpm. Dus als ik nu dat ding ga laten vlammen, gaat dat zeker niet goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-06 15:30
Maar de belangrijkste vraag is, heb je ook gemeten dat ze ook warmer zijn? Anders zou ik het zo laten.
Mijn server staat ergens donker onder een afgesloten trap. Het is daar meestal 23c. Misschien nu iets warmer, hooguit 2 graden.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:28:
Maar de belangrijkste vraag is, heb je ook gemeten dat ze ook warmer zijn? Anders zou ik het zo laten.
Mijn server staat ergens donker onder een afgesloten trap. Het is daar meestal 23c. Misschien nu iets warmer, hooguit 2 graden.
Jazeker, ik bekijk het dagelijks. Het heeft natuurlijk ook te maken met de kamer temperatuur die met dit weer omhoog gaat.
Als het buiten rond de 20 graden constant is, dan heb ik bovenstaande temperaturen op een lagere rpm (200 lager ongeveer, varieert een beetje).
Waar ik me nu voornamelijk zorgen over maak is dat ik niet veel ruimte over heb om de airflow te verhogen mocht dit nodig zijn (door toegenomen belasting of stijgende omgevings temperatuur).
Daarom dat ik nu dus aan het kijken ben wat de betere optie is qua fans met hogere airflow met een acceptabel geluidsniveau. Als geluid een issue wordt kan ik dat altijd weer wat terugschroeven met de PWM.
Pagina: 1