Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeauVerwijlen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
Tweakers, ik heb er al veel gebruik van gemaakt, maar nu voor het eerst een eigen topic.

Ik heb een vraag:
Sinds korte tijd mag ik gebruik maken van de oude AV-receiver van mijn vader, een Marantz SR5300.
Hierop had ik een Sony TC-RX361 cassettedeck staan, waar ik zo nu-en-dan nog wel eens gebruik van maakte.
Afgelopen week had ik er weer zin in, cassette erin. Op een gegeven moment stopte ik de cassette en slipte het bandje. Raar. Ik moest hem rewinden, en toen ik op de rewind-knop klikte ging het deck het tegenovergestelde doen: fastforward! Alsof het mechanisme niet goed meer aangestuurd werd.

Ik heb hem aan de kant gezet en vervangen voor een DVD speler van Marantz, DV4003.
Een goedkope manier om nog wat surround-liveopnames van concerten te beluisteren. Hij werkte altijd goed, en ook vandaag deed die het nog perfect. Maar toen, een apparaat wat vasthangt, hapert en momenteel zelfs geen DVD's/CD's laadt. Hij heeft er gewoon geen zin in.

Beide apparaten hebben op een versterker gestaan die enorm heet wordt, dus nu de vraag:
Kan dit soort apparatuur snel bezwijken van hitte?
Ik begin er haast aan te twijfelen, ookal zijn beide apparaten natuurlijk niet de jongste meer.
Lang verhaal kort, misschien dat jullie er wat van weten!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05:55
Fijn mechanies spul aangedreven door rubberen riempjes, en die riempjes hebben wel eens de neiging om te verslijten.
Bij de cassette speler zal het waarschijnlijk een vastgelopen/hangende koppeling zijn ergens in de aandrijving.

Een leuk hobbyprojectje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-06 20:26
De levensduur van electronica word minder bij een hoge temperatuur o.a de condensatoren gaan minder lang mee.

Als het even kan dient een versterker los te staan zodat de ventilatie gaten niet geblokkeerd worden. Dit staat als het goed is ook in de handleiding. Of de versterker bovenaan en de rest van de apparatuur onder.

[ Voor 10% gewijzigd door Roderiktweaker op 16-06-2022 01:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeauVerwijlen
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 25-10-2023
vrilly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 01:21:
Fijn mechanies spul aangedreven door rubberen riempjes, en die riempjes hebben wel eens de neiging om te verslijten.
Bij de cassette speler zal het waarschijnlijk een vastgelopen/hangende koppeling zijn ergens in de aandrijving.

Een leuk hobbyprojectje
Maar, het zou eventueel ook kunnen dat de besturing van zo'n apparaat bezwijkt?
De Dvd-speler is uiteraard niet mechanisch, maar daar hangt de elektronica van vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:03

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het zou zo kunnen zijn dat de warmte de rubberen riemen in de dvd speler of het cassettedeck wat soepeler heeft gemaakt en ze daardoor gek doen, maar dat is een longshot. De meeste apparaten kunnen er wel tegen. Jaren 80 en 90 had je de grote stereotoren en daar stond alles op elkaar, dat ging ook prima.

Je Marantz kan een heethoofd zijn, maar zoveel warmte komt er nou ook weer niet het andere apparaat in. Ik denk dat het gewoon toeval is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:28
The Eagle schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:22:
Jaren 80 en 90 had je de grote stereotoren en daar stond alles op elkaar, dat ging ook prima.
Het jaren 80 en 90 had wel veel minder vermogen wat het kwijt moest in warmte, het merendeel was toen nog gewoon stereo en 2 keer 100 watt was het wel zo'n beetje. Al zullen er zeker uitzonderingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Eens met @The Eagle , dit is normaal gesproken qua warmte echt geen probleem. Ik denk dat het toeval is, en het meest waarschijnlijk een versleten rubber riempje, stof, vuile laser etc. - van alles wat er kan gebeuren, beide zijn natuurlijk niet nieuw meer.
Pagina: 1