Vergelijking Domoticz - Home Automation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Registratie: Juli 2021
  • Niet online
Is ergens een vergelijking te vinden tussen Domoticz en Home Automation?
Wat ik zo lees en aan afbeeldingen zie lijkt Home Automation beter en ziet er ook beter uit. Maar is dat ook zo? Ik snap ook wel dat verstokte gebruikers van het ene of het andere systeenm de loftrompet zullen blazen over hun voorkeur, maar ik zoek meer een neutrale en correcte vergelijking.

Ik draai nu Domoticz op een Raspberry Pi 4b en dat doet het al bijna een jaar zonder problemen. Maar i kben altijd op zoek naar beter.

Is ergens een vergelijking? Zo niet, kan iemand een serieuze vergelijking maken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:55
Voor beiden zijn tig topics te vinden. Heb je daar al is rond gelezen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:20
Draai het om, wat mis je nu aan Domoticz dat je een overstap overweegt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik ben 2 jaar geleden overgestapt van Domoticz naar Home Assistant. Naast dat ik het interessant vond om iets anders te proberen was voor mij ook de snellere ontwikkeling van HA een overweging.

De userbase/community van HA is veel groter dan bij Domoticz. Dat zie je hier op het forum al in het verschil in activiteit in het topic van HA vs het topic van Domoticz; in het Domoticz topic is er de laatste 5 dagen 1 post geplaats, in het HA topic zo'n 140 posts.
Er werken veel meer developers aan HA en uitbreidingen (Integrations) voor HA dan bij Domoticz. Omdat de community groter is zijn er ook veel meer diverse projecten en voorbeelden te vinden, vergelijk bijvoorbeeld het aantal filmpjes op YouTube over HA met dat over Domoticz.

Als iemand in 2022 zou beginnen met domotica zou ik niet adviseren om nog met Domoticz te starten. Als je al Domoticz hebt moet je voor jezelf afwegen of je moeite wil doen om over te stappen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 16-06-2022 07:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
Dank voor jullie respons.

@Tux3.14: Nee, ik vind het efficiënter om eerst aan de deskundigen te vragen wat ze vinden. Ik moet niet eigenwijzer zijn dan de deskundigen en daramee kan ik veel gerichter gaan zoeken én ik heb al een richting van wat wel of juist niet handig is.

@gastje01: Zeker zinvol om de zaken eens om te draaien, maar ik denk dat het al voldoende in mijn eerste vraag stond: "Wat ik zo lees en aan afbeeldingen zie lijkt Home Automation beter en ziet er ook beter uit.". Mijn vraag was dan ook: "Is dat ook zo?" Deskundigen zoals jij geven antwoorden en kunnen de argumenten geven om die vraag te beantwoorden. Overigens mis ik in Domoticz duidelijk een eenvoudig in te stellen export-mogelijkheid om de verzamelde gegevens met een instelbare interval geautomatiseerd te exporteren naar mijn netwerk.

@Gizz: Jouw antwoord is duidelijk en geeft op feiten gebaseerde argumenten waarom HA beter zou kunnen zijn. Dat betekent niet dat ik het blindelings ga volgen, maar wel dat ik er in ga duiken. Daarna ga ik zeker een weloverwogen afweging maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• felix63
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-10-2023
@G5-2021 Ik zou je aanraden - als je nog wat hardware hebt liggen - om gewoon Home-Assistant eens te installeren, bijvoorbeeld in een container. Zo ben ik ooit ook even 'gaan kijken' en ben binnen een week overgestapt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
@felix63: Dank. Ik ga het ook eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
felix63 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:28:
@G5-2021 Ik zou je aanraden - als je nog wat hardware hebt liggen - om gewoon Home-Assistant eens te installeren, bijvoorbeeld in een container. Zo ben ik ooit ook even 'gaan kijken' en ben binnen een week overgestapt!
@G5-2021 Als je een extra Micro SD kaartje of nog beter een USB SSD (zoals de Samsung T5 of T7) hebt, is het misschien makkelijker om daar Home Assistant (niet automation :>) op te installeren. Dat is redelijk eenvoudig. Zie de handleiding op https://www.home-assistant.io/installation/raspberrypi

Ik ben ook lange tijd Domoticz gebruiker geweest. Toen ik Home Assistant testte, was ik direct verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvdWerfhorst
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-04 19:38
Ik heb een lange tijd naar volle tevredenheid Domoticz gebruikt. Maar toen, ergens begin dit jaar kwam er een nieuwe stabiele versie uit. Omdat ik weet dat mijn eerder een keer ineens niet meer compatibel was met een oudere versie van Raspberry PI OS (of was de naam toen nog Raspbian?), dacht ik, ik pak het meteen goed aan. Verse installatie, alles up to date en dan een backup van de data terug zetten.

Resultaat: Een Domoticz installatie die meteen crasht.. Dus toen maar weer mijn niet up to date installatie gepakt en weer verder draaien.

Maar er knaagde iets aan me. Het is altijd gedoe met Domoticz als je up to date wil blijven. Dat wil ik niet. Want mijn installatie is best wel complex in wat er allemaal verbonden is. Z-wave, zigbee, Google Nest speakers, Google nest thermostaat, slimme meter verbonden, nog wat Tasmota gecustomized apparatuur. En scripts die bepaalde dingen automatiseren. Bijvoorbeeld dat als ik muziek naar mijn Chromecast audio stream, ook mijn versterker aanspringt, zodat er ook daadwerkelijk geluid is. En deze weer uit gaat als er even niets gestreamd wordt.

Dus ik was toe aan iets stabielers. En toen besloot ik om Home Assistant te testen, had ik binnen een paar dagen alle core functionaliteit er in zitten. Waarbij ik merkte dat het er beter uitziet, heel veel dingen out of the box al gedetecteerd werden, heel wat minder workarounds nodig waren voor de automatiseringen. Mijn testinstallatie werd mijn 'productie' installatie. Ik vond Domoticz niet slecht, maar Home Assistant is op alle vlakken beter in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G5-2021
  • Niet online
@tdn135 en @AvdWeefhorst: Dank beiden voor jullie reacties. Mede door jullie ga ik een realistische praktijktest uitvoeren met Home Automation.

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Ik draai al enkele jaren Domoticz en wil misschien ook wel de overstap wagen. (uiteraard eerst op een systeem ernaast)

Is er ook een mogelijkheid om opgeslagen data uit Domoticz (van bv P1, PV-opbrengst) te migreren naar HA?

Tevens draai ik naast Domoticz Homebridge om de Domoticz devices via Apple home te kunnen benaderen. Is dat er ook voor HA?

[ Voor 21% gewijzigd door Burning_Tyre op 01-09-2022 10:57 ]

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik vind Domoticz beter en handiger werken dan Home Assistant. Home Assistant ziet er mooi uit maar is mij veel te uitgebreid en teveel en te vaak gedoe met updates. Als nieuweling op dit vlak heb ik Home Assistant en Domoticz onlangs eens uitgebreid vergeleken.

Grootste voordeel van Domoticz vindt ik dat het direct op een gewone Raspberry OS installatie werkt en je niet vast zit aan de keuzes die een ander / Home Assistant voor je heeft gemaakt. De reden dat ik ook liever Arch Linux gebruik op de desktop dan bijvoorbeeld een Ubuntu of Windows. ;)

Wanneer je iets anders wil dan wat de makers hebben bedacht moet je dan gaan hopen dat er iets op HACS beschikbaar is. Ronduit slecht van Home Assistant is dat ze de linux package manager apt eruit hebben gesloopt, zodat je niet allerlei andere apps tegelijk kunt uitvoeren. Of dat heel lastig wordt wanneer je bijvoorbeeld Rclone wilt gebruiken voor backups naar de cloud. Voor ssh moet je nodeloos ingewikkeld doen met add-ons.

Domoticz is snel en compact en kan precies hetzelfde. En met Dashticz kun je het zo mooi maken als je wilt.
https://dashticz.readthedocs.io/en/master/index.html

Ik ben inmiddels fan van deze dials.
https://dashticz.readthed...blocks/specials/dial.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMk5ZFO71s8lwRga29bXE3u8yvI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FoG5ULtbrNFniZP3qOCgCg49.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teo1966
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:40
Burning_Tyre schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:56:
Ik draai al enkele jaren Domoticz en wil misschien ook wel de overstap wagen. (uiteraard eerst op een systeem ernaast)

Is er ook een mogelijkheid om opgeslagen data uit Domoticz (van bv P1, PV-opbrengst) te migreren naar HA?
iemand al geprobeerd om te migreren met behoud van data ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Werk al jaren met Domoticz, zeer solide en stabiel.
Twee keer HA geïnstalleerd, dit werkte wel aardig, maar de hoeveelheid netwerk verkeer was absurd.
HA genereerde drie maal de hoeveelheid netwerk verkeer als het gehele huishouden bij elkaar.
Er waren toen meer mensen die hier over klaagden, maar geen enkele reactie.
Wat ik vaak hoor, dat er na een update, het de vraag is of alles daarna nog draait. (vaak niet)
HA zag er mooi uit en de meeste dingen werkten wel. (geen klachten op dat gebied)
Voor mijn gevoel is Domoticz een meer stabieler platform en HA meer vooruitstrevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 21:28
teo1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Officieel gaat dat niet. Er zijn wel mensen die dit geprobeerd hebben, maar ik kan niet direct een bron vinden waarbij dat ook (goed) gelukt is. Ik vind dat ook nog steeds erg jammer, alhoewel ik al jaren geleden gewisseld ben.

Anoniem: 1004743 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Twee keer HA geïnstalleerd, dit werkte wel aardig, maar de hoeveelheid netwerk verkeer was absurd.
HA genereerde drie maal de hoeveelheid netwerk verkeer als het gehele huishouden bij elkaar.
Er waren toen meer mensen die hier over klaagden, maar geen enkele reactie.
Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Home Assistant doet inderdaad een overvloed aan DNS requests. Geen netwerkverkeer. Dit doen ze voor versie- en internet-check. Ook is er een reactie geweest van de ontwikkelaars. Zij vonden dit namelijk correct gedrag. Home Assistant maakt bij mij inmiddels gebruik van een andere DNS server, maar ik weet dat er destijds zo'n 10 DNS requests per minuut kwamen. Dit kun je ook uitgebreid via Google vinden.
Wat ik vaak hoor, dat er na een update, het de vraag is of alles daarna nog draait. (vaak niet)
Dit is al jaren niet meer zo. De laatste keer dat er bij mij iets zomaar kapot ging door een update is misschien 2 jaar geleden. En dan heb ik zo'n 50 integraties met zo'n 900 entiteiten en 250 automatiseringen. Ik bedoel, het is geen kleine installatie.
HA zag er mooi uit en de meeste dingen werkten wel. (geen klachten op dat gebied)
Voor mijn gevoel is Domoticz een meer stabieler platform en HA meer vooruitstrevend.
Er is niets mis met Domoticz en wellicht is het nog steeds wel wat stabieler. Dat weet ik niet. Maar ook dat platform heeft z'n nukken. Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat events vanuit Lua opvangen ook niet altijd even eenvoudig was. Of betrouwbaar.

En alhoewel ik het zeer vaak oneens ben met de visie van de Home Assistant ontwikkelaars wil ik het zeker niet meer instabiel noemen. Bij Home Assistant hebben ze namelijk zeer veel moeite gestoken in het gebruiksvriendelijk en stabiel maken van hun platform. Het kan altijd beter, meer ik hoef nooit meer bang te zijn een update uit te voeren. Ook heeft Home Assistant backups die je eenvoudig kunt maken én terugzetten. En door Docker zijn de componenten wat makkelijker te managen.

De enige functionaliteit die ik nog steeds mis uit Domoticz, is de mogelijkheid tot het corrigeren van gegevens. Dat was ontzettend makkelijk. Want werken met data in Home Assistant is een regelrecht drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1004743

Misschien een vreemde vraag, wat heeft HA op het internet te zoeken.
Het systeem moet standalone draaien, heeft niets te zoeken op internet.
Een beetje veiligheidsbeleid kan geen kwaad, programma's moeten niet zomaar contact maken met Jan en alleman.
Het is ieder zijn eigen keus, maar dat item, irriteerde mij zeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Anoniem: 1004743 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:56:
Misschien een vreemde vraag, wat heeft HA op het internet te zoeken.
Dat gaf @alex3305 al aan; HA kijkt of er updates beschikbaar zijn. Niet alleen voor HA zelf, maar ook het OS in het geval van HAOS en add-ons die je geïnstalleerd hebt.
Het systeem moet standalone draaien,
Dat doet het ook. Voor de normale werking is HA niet afhankelijk van de cloud of zo. Het is alleen om je te attenderen dat er updates klaar staan.
Een beetje veiligheidsbeleid kan geen kwaad, programma's moeten niet zomaar contact maken met Jan en alleman.
Is bij de ontwikkelaars van het programma checken of er updates zijn 'Jan en alleman'?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tb4hv
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Tja ik gebruik ook al jaren Domoticz en ben ook instaat om eenvoudig wat data te corrigeren. Home Assistant vind ik erg gesloten. Voor schakelen heeft het een wat modernere interface. Maar voor meten van energie en temperatuur heeft Domoticz toch wel handige standaard grafieken met diverse mogelijkheden om gegevens op andere tijdsintervallen te bekijken. Voorlopig wil ik nog geen afscheid nemen van Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kai_the_one
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:31
teo1966 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:44:
[...]

Inmiddels al weer twee maanden later.... maar wellicht nog relevant?; anyway heb je dit topic gezien? https://community.home-as...omoticz-history/162489/39

Ik ben reeds overgestapt van domoticz naar hass en heb de historische (P1) data vanuit Toon gemigreerd naar hass gebruikmakend van het volgende script (welke ook gebruikt kan worden voor andere provider migraties, dus wellicht met wat aanpassingen ook voor domoticz): https://community.home-as...-toon-and-others/556356/5
Pagina: 1