Officieel gaat dat niet. Er zijn wel mensen die dit geprobeerd hebben, maar ik kan niet direct een bron vinden waarbij dat ook (goed) gelukt is. Ik vind dat ook nog steeds erg jammer, alhoewel ik al jaren geleden gewisseld ben.
Anoniem: 1004743 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:53:
[...]
Twee keer HA geïnstalleerd, dit werkte wel aardig, maar de hoeveelheid netwerk verkeer was absurd.
HA genereerde drie maal de hoeveelheid netwerk verkeer als het gehele huishouden bij elkaar.
Er waren toen meer mensen die hier over klaagden, maar geen enkele reactie.
Sorry, maar dit is gewoon niet waar. Home Assistant doet inderdaad een overvloed aan DNS requests. Geen netwerkverkeer. Dit doen ze voor versie- en internet-check. Ook is er een reactie geweest van de ontwikkelaars. Zij vonden dit namelijk correct gedrag. Home Assistant maakt bij mij inmiddels gebruik van een andere DNS server, maar ik weet dat er destijds zo'n 10 DNS requests per minuut kwamen. Dit kun je ook uitgebreid
via Google vinden.
Wat ik vaak hoor, dat er na een update, het de vraag is of alles daarna nog draait. (vaak niet)
Dit is al jaren niet meer zo. De laatste keer dat er bij mij iets zomaar kapot ging door een update is misschien 2 jaar geleden. En dan heb ik zo'n 50 integraties met zo'n 900 entiteiten en 250 automatiseringen. Ik bedoel, het is geen kleine installatie.
HA zag er mooi uit en de meeste dingen werkten wel. (geen klachten op dat gebied)
Voor mijn gevoel is Domoticz een meer stabieler platform en HA meer vooruitstrevend.
Er is niets mis met Domoticz en wellicht is het nog steeds wel wat stabieler. Dat weet ik niet. Maar ook dat platform heeft z'n nukken. Ik kan mij bijvoorbeeld herinneren dat events vanuit Lua opvangen ook niet altijd even eenvoudig was. Of betrouwbaar.
En alhoewel ik het zeer vaak oneens ben met de visie van de Home Assistant ontwikkelaars wil ik het zeker niet meer instabiel noemen. Bij Home Assistant hebben ze namelijk zeer veel moeite gestoken in het gebruiksvriendelijk en stabiel maken van hun platform. Het kan altijd beter, meer ik hoef nooit meer bang te zijn een update uit te voeren. Ook heeft Home Assistant backups die je eenvoudig kunt maken én terugzetten. En door Docker zijn de componenten wat makkelijker te managen.
De enige functionaliteit die ik nog steeds mis uit Domoticz, is de mogelijkheid tot het corrigeren van gegevens. Dat was ontzettend makkelijk. Want werken met data in Home Assistant is een regelrecht drama.