Hoe kan de prijs van nieuwe televisies zo hard dalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomaat23
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-03 16:43
Ben een beetje aan het kijken voor een "nieuwe" (OLED) TV. Ik kijk dan voornamelijk naar de 2021 modellen (denk LG C1), vooral met het prijsargument in het hoofd. De 2022 lichting geeft nog wat extra druk op de prijs, dus dat is prima. De 2022 ga ik toch niet kopen want die zijn zomaar 1200 euro duurder bij release.

Wel nu, ik kijk voor de grap nog eens naar een C2 en het valt me op dat deze binnen de kort 3-4 maanden van release bijna 1000 euro in prijs is gedaald (€2300 > €1300). Althans bij een select aantal verkopers. De meesten zitten nog steeds rond de 2000 euro.

Als ik bij het CX model kijk zie ik ook zo'n harde daling, en begon ik me af te vragen hoe dit werkt voor de fabrikant en de verkoper (en mogelijke tussenleveranciers). Maar vooral het waarom? Ik bedoel dit is natuurlijk leuk voor de consument die hier een beetje op let, maar het lijkt me lastig voor verkopers.

Zit er vanaf de release dag een enorm marge op, en hopen de verkopers op ongeduldige mensen die direct het nieuwste willen?
Spreekt de verkoper met de leverancier/fabrikant een reclamestunt af? Maar dan niet met alle verkopers?

Ben heel erg benieuwd.

pricewatch: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6TDIFUsHLTbDoV5BylmtxlJRxfQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WCree8sEyt3tAUIySwlREkHc.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door tomaat23 op 15-06-2022 21:06 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-05 14:09
Dit zijn normale trends. Ik weet niet hoe goed je Engels is maar via de website Rtings wordt dit verder uitgelegd. (sowieso een mooie site om tv's te vergelijken, bijv. via de table tool)

In het kort: wanneer een nieuwe tv op de markt komt is de prijs het hoogst en kunnen winkels profiteren van 'vroege vogels' die het nieuwst van het nieuwste willen. Ik neem aan dat de marges op tv's hoog zijn omdat na deze periode de prijs langzaam zakt naar een meer normaal niveau, ook omdat winkels met elkaar op prijs gaan concurreren. Het hardst wordt geconcurreerd tegen het eind van het jaar, rondom black friday en de feestdagen. In het nieuwe jaar wordt vaak alweer een nieuwe variant geïntroduceerd en worden de 'oude' varianten tegen lage prijzen (uit)verkocht tot het moment ze niet meer beschikbaar zijn. Vaak zit er niet veel verschil tussen oude en nieuwe varianten dus in theorie is dat het beste moment om de tv te kopen voor de laagste prijs.

Er zijn ook winkels die buitenlandse varianten van de tv verkopen, waarbij ik begrepen heb dat het lastig kan zijn om beroep te doen op de garantie als er iets kapot gaat.

Het is wel verstandig om naast prijs ook te kijken naar de winkelbeoordelingen (mocht er iets kapot gaan wil je ook goede service), maar ook wat je krijgt voor die prijs. Zo zijn er bijvoorbeeld cashback-acties of krijg je gratis producten bij winkels die de tv voor een hogere prijs verkopen of geven zij langer garantie. Er zijn ook een aantal winkels waar je om een persoonlijke aanbieding kan vragen waarbij ze jouw een aantrekkelijk aanbieding doen waarbij de prijs lager ligt dan de 'normale' winkelprijs.

[ Voor 5% gewijzigd door mar88vdv op 16-06-2022 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Ik denk dat het inderdaad vooral een vorm van prijsdiscriminatie is zoals Mar88 omschrijft.

Door hoog te beginnen en laag te eindigen pak je de maximale winstmarge omdat mensen die bereid zijn de hoofdprijs te betalen dat ook daadwerkelijk doen en de mensen die dat niet willen later alsnog de tv kopen voor hun voor hun acceptabele prijs.

Wat verder mogelijk ook speelt is dat yields van een nieuwe t.v. verbeteren over de tijd, waardoor het goedkoper wordt om te produceren.

En ten slotte heb je te maken met hype rond een nieuw product, dat iets ´het nieuwste´ is, willen mensen een premium voor betalen. Die premium daalt naarmate je dichter bij de launch komt van een nieuwe versie van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
Ik ben nu enorm aan het twijfelen over The Frame tussen 2022 en 2021 uitgave, juist vanwege dat forse prijsverschil.

En waar te kopen: Hifiklubben met dure 150 per uur voor wandmontage maar met 5 jaar fabrieksgarantie. Of plattetv.nl met goedkopere montage maar waarbij verlengde garantie moet worden bijgekocht. Coolblue is een middenmoter en gaat niet mee in lagere prijzen bij concurenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:14
glider5 schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:30:
En waar te kopen: Hifiklubben met dure 150 per uur voor wandmontage maar met 5 jaar fabrieksgarantie. Of plattetv.nl met goedkopere montage maar waarbij verlengde garantie moet worden bijgekocht.
Huuh? Dat heb ik echt nooit begrepen. Een TV hang je toch gewoon zelf op en indien te groot samen met iemand anders? Van dat bespaarde geld zou je eventueel een beter model kunnen kopen.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13-05 17:04
Ik snap dat wel. ik zelf heb een allergie voor gereedschap dus zou het ook graag uitbesteden. Plus je bent dan in één keer klaar.

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mat.hi.as
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:54
Sowieso voor de 2022 kiezen als het kan. De art modus is veel 'vlakker'. Dat is natuurlijk extreem zichtbaar als ze naast elkaar hangen en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet het geval zijn in je woonkamer, maar ik ben er erg tevreden mee.

Bij plattetv kan je vaak nog extra korting regelen via de site. Zelf ook de 55 inch frame 2022 daar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RouterJockey
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-04 22:17
Ik vraag me wel af of we in de toekomst hier in Europa nog steeds goedkope tv's zullen blijven kunnen kopen.
Als ik het volgende lees: https://techunwrapped.com...ion-on-smart-tvs-in-2023/

Wellicht worden fabrikanten dan gedwongen speciale modellen uit te brengen in de Eu om aan die eisen te kunnen voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Ik kan wat in het artikel staat niet staven met bijlage VII van de betreffende richtlijn:

https://eur-lex.europa.eu...0R1062&from=EN#d1e32-79-1
Metingen dienen te worden uitgevoerd met een dynamisch videosignaal met uitgezonden inhoud die representatief is voor gebruikelijke televisie-uitzendingen; als gemeten waarde dient te worden genomen het gemiddelde elektriciteitsverbruik tijdens een aaneengesloten periode van tien minuten;
Het piekenergieverbruik van een televisie speelt dus geen rol in het energielabel, het gaat erom wat de televisie gemiddeld over 10 minuten gebruikt. Eventjes kort pieken in het energieverbruik om wat felle HDR-details weer te geven, is dus geen enkel probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-05 20:42

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Mijn link verwees niet naar de huidige versie van de richtlijn, deze is nieuwer:

https://eur-lex.europa.eu...9R2013&from=DE#d1e32-17-1
de metingen worden uitgevoerd met dynamische video-uitzendsignaallussen met uitgezonden inhoud die representatief is voor typische uitgezonden inhoud voor elektronische beeldschermen in SDR (standard dynamic range). Voor de HDR-meting moet het elektronische beeldscherm automatisch en correct reageren op de HDR-metadata in de testlus. Als gemeten waarde wordt het gemiddelde elektriciteitsverbruik tijdens een aaneengesloten periode van tien minuten genomen;
Mijn indruk is niet dat HDR-televisies opeens aan het stroomverbruik voor SDR dienen te voldoen. Wat ik er zo van lees, is dat inmiddels meer bekend is hoeveel SDR en HDR er gekeken wordt en het niet meer nodig is om twee aparte metingen te doen, in plaats daarvan doen ze nog maar één testlus met een gedeelte SDR en HDR. Het blijft gaan om het gemiddelde verbruik over 10 minuten, dus nog steeds kan een televisie gerust even flink in stroomverbruik pieken als HDR-materiaal daarom vraagt.

Bovendien:
„normale configuratie”: een instelling van het beeldscherm die in het menu bij de eerste opstart door de leverancier aan de eindgebruiker wordt aanbevolen, of de fabrieksinstelling die het elektronische beeldscherm heeft voor het beoogde gebruik van het product. Deze moet de optimale kwaliteit leveren voor de eindgebruiker in de bedoelde omgeving en voor het beoogde gebruik. De normale configuratie is de toestand waarin de waarden voor de uitstand, de stand-bystand, de netwerkgebonden stand-bystand en de gebruiksstand worden gemeten;
Pmeasured staat voor het gemeten vermogen, uitgedrukt in watt, in de gebruiksstand bij normale configuratie en vastgesteld zoals aangegeven in tabel 2;
Voor het energielabel telt dus het verbruik bij de standaardinstelling, instellingen waarbij je het scherm zelf helderder kan zetten zijn dus niet verboden.
Pagina: 1