2x moederbord stuk door aarding aan gasleiding?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bikelike
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-10 21:17
Omdat ik gek werd van het elektrische rafelrandje in het geluid van mijn microfoon opnamen meende ik er goed aan te doen mijn computer te aarden. Ik verbond een draadje van de gasleiding naar de buitenkant van een usb plugje. Moederbord ging stuk. De reparateur zei dat ik alleen maar via het stopcontact moest aarden. Dat heb ik gedaan met een nieuw stopcontact met daarin hetzelfde draadje vanaf de gasleiding: moederbord stuk. Maar het nieuwe moederbord heb ik 2e hands gekocht...

Kan iemand met zekerheid aangeven dat de aarding de boosdoener is?

Alle reacties

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-10 16:26
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:33:
Omdat ik gek werd van het elektrische rafelrandje in het geluid van mijn microfoon opnamen meende ik er goed aan te doen mijn computer te aarden. Ik verbond een draadje van de gasleiding naar de buitenkant van een usb plugje. Moederbord ging stuk. De reparateur zei dat ik alleen maar via het stopcontact moest aarden. Dat heb ik gedaan met een nieuw stopcontact met daarin hetzelfde draadje vanaf de gasleiding: moederbord stuk. Maar het nieuwe moederbord heb ik 2e hands gekocht...

Kan iemand met zekerheid aangeven dat de aarding de boosdoener is?
Normaal horen metalen gasleidingen geaard te zijn, maar dat hoeft niet altijd goed gedaan te zijn. Dus het is heel misschien mogelijk dat daar rare dingen gebeuren. Heb je een ander stopcontact/aarde punt waarmee je kan controleren of je gasleiding goed geaard is ?

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:04
Je moet de aarding niet op je USB poort aansluiten...
Je voeding heeft een geaarde stekker. Die moet in een geaard stopcontact. Dat is de enige manier waarop je een PC kan aarden.

Ten tweede: Absoluut nooit je gasleiding gebruiken als aarde... Je mag blij zijn dat je huis er nog staat. Hoezo leek het je een goed idee om vonken op je gasleiding te maken?

Aarden van een stopcontact doe je met een aardkabel naar een aardpunt in de meterkast. En gezien je geen idee hebt waar je mee bezig bent, zou ik het met klem aanraden om dat door een professional te laten doen.

TheS4ndm4n#1919

• bikelike
Dat was ik vergeten te melden: Ik heb de aarding gecheckt met een stroommeter en die gaf geen verschil tussen de 2 polen van het stopcontact en de spanningspool en de aarding.

EDIT: onhandig geformuleerd: Ik mat de beide polen 226 of zo en de spanningspool en de aarde was vrijwel exact hetzelfde.

[ Voor 26% gewijzigd door bikelike op 15-06-2022 20:45 ]

• RocketKoen
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:38:
Dat was ik vergeten te melden: Ik heb de aarding gecheckt met een stroommeter en die gaf geen verschil tussen de 2 polen van het stopcontact en de spanningspool en de aarding.
Als dat zo is dan is je moederbord niet stuk, dan is je stroom uitgevallen...
Tussen de 2 polen van je stopcontact en de aarde hoor je 1 keer tussen de 220 en 240 Volt te meten. En op de andere pool 0V.
Bij 2 keer 0V meten heb je geen stroom, of je meter is stuk.
Als je bij geen van beide op 0V uitkomt heb je iig geen aarde.

[ Voor 25% gewijzigd door RocketKoen op 15-06-2022 20:42 ]

TheS4ndm4n#1919

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wacht, die laatste moet je even verduidelijken.

Heb je de meter in beide gaatjes gedaan en gemeten? En er werd niks aangegeven? Hoe krijg je dan je PC aan? Er moet immers een spanningsverschil zijn van ongeveer 230V wisselspanning.

Dat betekent dat je je multimeter op wisselspanning moet zetten én op een bereik waar in ieder geval 230V in valt. Een te klein bereik betekent ook dat je het niet kunt meten of weergeven.

Stroom meten heeft geen zin...

• bikelike
RocketKoen schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:38:
Aarden van een stopcontact doe je met een aardkabel naar een aardpunt in de meterkast. En gezien je geen idee hebt waar je mee bezig bent, zou ik het met klem aanraden om dat door een professional te laten doen.
Duidelijk wat betreft wat ik fout heb gedaan. Maar kan het 2e moederbord stuk zijn gegaan ondanks dat ik wel een echte aarding kon meten (en het USB debacle over heb geslagen)?

• RocketKoen
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Duidelijk wat betreft wat ik fout heb gedaan. Maar kan het 2e moederbord stuk zijn gegaan ondanks dat ik wel een echte aarding kon meten (en het USB debacle over heb geslagen)?
Je hebt geen echte aarding gemeten.

En ter verduidelijking. Waar heb je de 2e keer die kabel van de gasleiding op aangesloten?

TheS4ndm4n#1919

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nooit, maar dan ook nooit aarden via een gasleiding of welke andere leiding dan ook, dit kan alleen maar gevaarlijke situaties opleveren. Sterker nog als er brand uitbreekt en het huis brand af, men vindt deze constructie bij onderzoek naar de brand, dan loop je gewoon de kans dat de verzekering zich terugtrekt.

Neem nu gewoon de moeite en kosten door een extra aarde draad te trekken, laad het desnoods gewoon door een installateur doen, prutswerk gaat alleen maar voor problemen zorgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• bikelike
Onhandig geformuleerd: Ik mat de beide polen 226 V of zo en de spanningspool en de aarde was vrijwel exact hetzelfde.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:28

M2M

medicijnman

En toch is je moederbord stuk. Twee keer. Lijkt mij een goed idee om die gasleiding met rust te laten en een normaal aardedraadje aan te *laten* leggen.

-_-

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
Heb je een mooie zwart gepoederde-coatte kast en zit je moederbord erin vastgeschoeft met mooie zwart geanodiseerde stand-offs en schroefjes?

In dat geval is mist je moederbord waarschijnlijk chassis ground via de vlakjes rondom de montagegaten.
Of ben je schroefjes vergeten?

In principe is wat je deed gelijk aan het verbinden van bijvoorbeeld je pc met een wel ge-aard of ander apparaat, zoals een printer, of monitor via USB of HDMI. Dat mag niet leiden tot een probleem of defect, daarom maakt de buitenkant eerst contact.

Of gebruikte je de front USB plugjes van een budget kast in een plastic doosje?
Want dan moet alles door de GND van het moederbord terug naar de power suply, en dat gaat niet goed.

Als je wilt aarden met een aardleiding kun je een krimpoog gebruiken op een schroefje van de power supply. Zorg er dan voor dat het blank metaal is.
Soms wordt dit gedaan in uitzonderlijke laboratoriumomstandigheden of hifi-enthousiastelingen. Audio apparatuur biedt er vaak ook een speciale schroef voor achterop.

Gas en waterleidingen zijn geen aardleiding en geven levensgevaarlijke situaties.

• plukassen
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-07 11:01
Fout #1: Denken dat moeder aarde een afvoerputje voor stroom is. Dat is het namelijk niet. De stroom wet van Kirchhoff zegt namelijk dat de som van de stromen naar een knooppunt altijd nul is. Of te wel, stroom loopt altijd in een (gesloten) kring en verdwijnt niet mysterieus in moeder aarde zonder er ook weer uit te komen.

Het aarden van apparatuur wordt vooral gedaan om er voor te zorgen dat er geen gevaarlijke spanningen op het chassis kunnen komen te staan. Als dat toch gebeurd, dan is de aarde er voor om de stroomkring te sluiten zodat er een kortsluitstroom gaat lopen. Als het goed is, is je automaat of smeltpatroon dan juist gedimensioneerd om deze kortsluiting snel uit te schakelen, zodat de mens niet dood neervalt.

Probleem dat vaak ontstaat is dat mensen vanuit meerdere wandcontactdozen verschillende apparaten voeden. Soms zelfs vanuit verschillende groepen. De randaarde van die verschillende voedingspunten kunnen onderling (kleine) spanningsverschillen hebben. Als dan twee van deze randaardes via b.v. afgeschermde verbindingen een circuit verbinden, gaat er een stoorstroom(pje) lopen, want spanningsverschil.

Ergo: verstandig is om je computer vanuit de randaarde van je wandcontactdoos met aarde te verbinden, maar ook de eventuele voedingen van de overige apparaten die je met kabels aan je computer hebt verbonden uit die ene wandcontactdoos haalt (eventueel met een stekkerblok). Dat, of je afschermingen onderbreken of heel erg laag Ohmig maken.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jeroen3 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:07:
Gas en waterleidingen zijn geen aardleiding en geven levensgevaarlijke situaties.
Heel veel leidingen in de grond zijn vervangen door kunststof of nooit van metaal geweest.
Gietijzeren gasleidingen is iets van 50/60 jaar geleden.

• Trichoglossus
  • Laatst online: 17:56
bouwfraude schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:31:
[...]

Heel veel leidingen in de grond zijn vervangen door kunststof of nooit van metaal geweest.
Gietijzeren gasleidingen is iets van 50/60 jaar geleden.
Uhh nee? Er ligt in Nederland nog een aanzienlijke hoeveelheid hoofdleiding van grijs- en nodulair gietijzer, of staal. Zowel in de hoge druk als in de lage druk.

Daarnaast zijn de dienstleidingen (vanaf de hoofdleiding tot de gevel) nog zeer vaak van staal, bekleed of onbekleed.

Grijs gietijzer werd tot ca 1980 gebruikt, maar ook oudere gietijzeren leidingen liggen er nog steeds. In sommige gevallen liggen ze er inmiddels bijna 100 jaar.

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:21:
[...]

Uhh nee? Er ligt in Nederland nog een aanzienlijke hoeveelheid hoofdleiding van grijs- en nodulair gietijzer, of staal. Zowel in de hoge druk als in de lage druk.

Daarnaast zijn de dienstleidingen (vanaf de hoofdleiding tot de gevel) nog zeer vaak van staal, bekleed of onbekleed.

Grijs gietijzer werd tot ca 1980 gebruikt, maar ook oudere gietijzeren leidingen liggen er nog steeds. In sommige gevallen liggen ze er inmiddels bijna 100 jaar.
Mijn huis heeft dat nog. Wordt dit jaar wel vervangen, omdat de waterleiding t/m de meter vervangen gaat worden dus geen metaal meer.

Huis is 70jr oud.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
Soms is de verbinding tussen aardpen zelf en de dikke aardraad naar groepenkast compleet los (weg gecorrodeerd) dan kun je alles aarden wat je wil maar het heeft geen nut.
Ik heb voor mijn werk die koppelingen wel moet vervangen.

<knip> Onderwerp lijkt me prima op zijn plaats binnen DEI

[ Voor 22% gewijzigd door Septillion op 17-06-2022 09:32 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• bouwfraude
  • Niet online
Trichoglossus schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 18:21:
[...]
Ja, totdat het begint te lekken, ruim 50 jaar oud spul zag er niet best uit.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:46:
Onhandig geformuleerd: Ik mat de beide polen 226 V of zo en de spanningspool en de aarde was vrijwel exact hetzelfde.
Volgens mij is je formulering nog steeds niet zo handig. Je spanningspool en aarde is vrijwel exact hetzelfde? Er staat op het aardcontact dus 226V ten opzichte van nul/aarde, net zoals op het fasecontact? Dat klinkt als een recept voor dodelijke ongelukken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@RocketKoen
Ten tweede: Absoluut nooit je gasleiding gebruiken als aarde... Je mag blij zijn dat je huis er nog staat. Hoezo leek het je een goed idee om vonken op je gasleiding te maken?
Een gasleiding is een gesloten systeem, daar zit geen zuurstof in en al helemaal geen LEL of UEL level (explosiegrens gas)
Wat je in films ziet betreft explosies klopt veelal niet :)

@bikelike LAAT EEN ELEKTRICIEN DE BOEL NAKIJKEN, AL IS HET ALLEEN UIT VOORZORG.

Vroeger werden installatie op de drinkwaterleiding geaard. Echter omdat netbeheerders veelal kunststof of galvanisch gescheiden koppelingen gebruiken kan dit niet meer.
Echter je Gas, water en CV leidingen moeten wel geaard zijn op het centraal aardpunt. (Uitzondering voor meerlagenbuizen) Je huis installatie via de juiste manier op je groepenkast en vandaar uit op je centraal aardpunt.
(Maar ligt eraan of je installatie als TT of TN - Stelsel is aangesloten.)

[ Voor 12% gewijzigd door DutchWing op 16-06-2022 22:45 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• Trichoglossus
  • Laatst online: 17:56
DutchWing schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:40:
@RocketKoen

[...]

Een gasleiding is een gesloten systeem, daar zit geen zuurstof in en al helemaal geen LEL of UEL level (explosiegrens gas)
Wat je in films ziet betreft explosies klopt veelal niet :)
Een gasleiding zou inderdaad een gesloten systeem moeten zijn. Helaas blijkt de binnenleiding vaak lek bij afpersen. Slotje op de gasmeter, installateur laten bellen en lekkage verhelpen, op kosten van de bewoner.

Ik heb genoeg locaties gezien, waar er toch een aardige explosie plaats had gevonden, doordat de gasleiding ergens lekte. Je hoeft maar een gasmengsel te hebben van (ruwweg) 5 tot 15% gas. Lichtknopje aan, en je voor- en achtergevel liggen 10m verder. Dat ziet er toch erg naar uit hoor.
bouwfraude schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:39:
[...]

Ja, totdat het begint te lekken, ruim 50 jaar oud spul zag er niet best uit.
Hangt heel erg van de locatie af. Op de (drogere) zandgronden zien de leidingen er prima uit na 70 jaar.

Op de (nattere) veengronden in het westen is het tamelijk beroerd. Bovendien zakt de grond daar ook enorm, niet echt een goede combinatie voor koppelingen in de grond.

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Trichoglossus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:48:
[...]

Een gasleiding zou inderdaad een gesloten systeem moeten zijn. Helaas blijkt de binnenleiding vaak lek bij afpersen. Slotje op de gasmeter, installateur laten bellen en lekkage verhelpen, op kosten van de bewoner.

Ik heb genoeg locaties gezien, waar er toch een aardige explosie plaats had gevonden, doordat de gasleiding ergens lekte. Je hoeft maar een gasmengsel te hebben van (ruwweg) 5 tot 15% gas. Lichtknopje aan, en je voor- en achtergevel liggen 10m verder. Dat ziet er toch erg naar uit hoor.

[...]

Hangt heel erg van de locatie af. Op de (drogere) zandgronden zien de leidingen er prima uit na 70 jaar.

Op de (nattere) veengronden in het westen is het tamelijk beroerd. Bovendien zakt de grond daar ook enorm, niet echt een goede combinatie voor koppelingen in de grond.
Off-topic:

Veelal zijn dit kleine lekkages afkomstig van het gasblok van de cv ketel welke in wezen een tolerantie mag hebben van zoveel procent. Een bestaande leiding mag je nooit afpersen! Alleen een drukproef uitvoeren. Maar Netbeheerders kijken alleen op hun drukmeter oow ik lek zoveel mbar in zoveel minuten, laat maar eerst je installatie beoordelen. (Wat een goed streven is) Terwijl de regels gebaseerd zijn op een inhoud van 50 liter, 5 liter lekken, praktische afkeur grens 1 liter per uur.

Het ligt ook sterk aan de grote van de ruimte en ventilatie of je überhaupt je LEL en UEL bereikt van 5-15%. Maar zelfs dan heb je een verhoogde kans op brandgevaar.

De praktijkvoorbeelden die je op noemt, zijn geen kleine lekkages meer!

Maar ik ga nu teveel in op SCIOS Scope 7a materie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• bikelike
jeroen3 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:07:
Heb je een mooie zwart gepoederde-coatte kast en zit je moederbord erin vastgeschroefd met mooie zwart geanodiseerde stand-offs en schroefjes?

In dat geval is mist je moederbord waarschijnlijk chassis ground via de vlakjes rondom de montagegaten.
Of ben je schroefjes vergeten?
Nee, schroefjes niet vergeten en ja, ik heb me wel eens afgevraagd of die zwarte schroefjes in zwarte kast nou wel zo handig zijn. Hetzelfde geldt voor de voeding. Als ik een volgens moederbord heb ga ik een en ander eens blanke maken.

• bikelike
Een ander ding is: kan het zijn dat de voeding, die het ogenschijnlijk gewoon lijkt te doen, door de aardingspoging via USB, beschadigd is geraakt waardoor het MoBo een klap krijgt?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:43
Ja, net als alle andere onderdelen.
Zoals aangegeven, je mag blij zijn dat je huis er nog is.
Je kan nu opnieuw een nieuw mobo halen, en niet meer je pc aarden. Mogelijk werken de andere onderdelen nog. Alternatief is nieuwe voeding, mogelijk is die gefrituurd, al zou dat best knap zijn

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:29
Hoe ben je überhaupt op het idee gekomen om je PC te aarden met behulp van een USB ingang? :?

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-10 13:37
Dit lijkt op een potentiaalverschil, ik heb daar ooit een mooie blauwe vonk van gezien door 2 aardedraden tegen elkaar te tikken.

TS, heb je toevallig ook de spanning kunnen meten tussen de aarde van het stopcontact waar je pc op zit én de "aarddraad" van je gasleiding?

EDIT: ik denk dat ik verkeerd gelezen heb, de pc was aangesloten op een WCD zonder randaarde en daarna dus met het provisorische aarddraadje vanaf de gasleiding.

[ Voor 23% gewijzigd door Serpz0r op 17-06-2022 09:29 ]

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Verwijderd

bikelike schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 07:42:
[...]

Nee, schroefjes niet vergeten en ja, ik heb me wel eens afgevraagd of die zwarte schroefjes in zwarte kast nou wel zo handig zijn. Hetzelfde geldt voor de voeding. Als ik een volgens moederbord heb ga ik een en ander eens blanke maken.
Je moet niet alleen een nieuw moederbord halen. Maar ook als de sodemieter een elektriciën regelen die de boel naloopt en hersteld waar nodig. Niet voor je PC, maar voor je eigen veiligheid en die van je buren en huisgenoten. De situatie is nu levens gevaarlijk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:21

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Voeding stuk hierdoor lijk me niet. Dat was gewoon de boel gefrituurd door sterke ontlading via het USB pad. Tweede PC had je niet eerst even gewoon getest? Want nee, een leiding is absoluut geen veilige aarde. Maar lijkt me via de stekker ook geen issue voor de voeding/pc op te leveren.

@Verwijderd Je bedoelt dat draadje tussen de leiding en randaarde weghalen... :+

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-11 10:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Elektra is in principe best zelf aan te leggen. Wat basiskennis is daarbij wel essentieel en deze lijkt TS niet te hebben. Laat dus iemand komen en ga hier niet zelf mee klooien. Met elektra werken is niet zoals het bakken van een taart: als je zonder kennis een taart bakt en het mislukt dan gooi je de taart weg. Als je zonder kennis aan elektra werkt en het mislukt dan ben je dood.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-10 10:27
Toegegeven, ik vind zaken als een 'geaard' stopcontact versus een niet-geaard stopcontact missen in de scholing.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32

Kheos

FP ProMod
Voor we hier een gigantisch XY probleem van maken: ben je 100% zeker dat het elektrische rafelrandje in het geluid van je microfoon aan je aarding ligt? En niet aan ergens een software oversturing van het geluid, slechte drivers, een brakke microfoon, een scheurtje in het membraam van je micro, een brakke usb chipset die voor interferentie zorgt, een brakke microfoonkabel... ik noem maar wat

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:44
Al eens geprobeerd met een ferrietkern. Om de kabel.
Bij hoogfrequent inslag op mic/speakers filter je dat met een ferrietkern weg.

PVoutput (WH-MDC05H3E5) 12880WP /// SWW Atlantic Explorer v4 270L

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:25
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:38:

EDIT: onhandig geformuleerd: Ik mat de beide polen 226 of zo en de spanningspool en de aarde was vrijwel exact hetzelfde.
Als je niet weet wat je precies meet dan is het beter om het aan professionals over te laten.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ik lees dit topic net en schrik me dood ! ik heb zelf ook een aarde draad aangelegd doormiddel een aarde klem aan mijn radiator te klemmen nadat ik wat verf van de radiator had gestript.
En het andere eind een groen/gele kabel in de aarde van het stop contact gestopt tot op heden werkt het naar behoren maar jullie zeggen dat mijn huis kan afbranden als ik op deze manier de aarding regel?

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:41
@copywizard Alleen als er nog iemand zijn werk niet heeft gedaan.
Het grootste gevaar zit in werkzaamheden aan de installatie, als je een koppeling losmaakt staat er ineens spanning tussen twee stukken buis. Zonder functionerende aardlekbeveiliging of van veel groepen kan dat ook veel stroom meebrengen.

• Xander
@copywizard Brand zal meevallen, je hebt vooral een voor personen gevaarlijke situatie gecreëerd. De CV is namelijk geen betrouwbare manier van aarden. Steeds meer leidingen in de CV-installatie zijn kunststof, maar ook met stalen leidingen kan er wel eens een koppeling met tape of hennep tussen zitten waardoor de geleiding niet goed is.

Wanneer er nu een defect voordoet in de PC kun je (een deel van) de radiatoren in huis onder spanning zetten en daarmee misschien een huisgenoot letsel toebrengen.

Aarding hoor je gewoon aan te leggen met een groen/gele draad van de contactdoos naar de groepenkast, door dezelfde leidingen waar ook de fase- en nuldraad al doorheen liggen.

Al het andere kun je beter laten, je maakt het er niet veiliger mee.

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-10 15:18

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Ik neem aan dat je bedoelt dat je je PC hebt geaard via de C.V. Kachelbuis ? Waar zegmaar warm water doorstroomt en niet je gasleiding?

Asus Zenbook i7 256gb

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:28
copywizard schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:56:
ik lees dit topic net en schrik me dood ! ik heb zelf ook een aarde draad aangelegd doormiddel een aarde klem aan mijn radiator te klemmen nadat ik wat verf van de radiator had gestript.
En het andere eind een groen/gele kabel in de aarde van het stop contact gestopt tot op heden werkt het naar behoren maar jullie zeggen dat mijn huis kan afbranden als ik op deze manier de aarding regel?
Dat zeggen ze wel maar slaat helemaal nergens op. Het grootste risico dat je hebt is dat de hele boel simpelweg niet geaard is :) Eventueel kun je ook de leidingen onder spanning zetten, maar bij een groep achter een aardlek moet het wel heel raar lopen dat die niet er uit zal gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door redwing op 17-06-2022 15:31 ]

[removed]

• redwing
jeroen3 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:14:
@copywizard Alleen als er nog iemand zijn werk niet heeft gedaan.
Het grootste gevaar zit in werkzaamheden aan de installatie, als je een koppeling losmaakt staat er ineens spanning tussen twee stukken buis. Zonder functionerende aardlekbeveiliging of van veel groepen kan dat ook veel stroom meebrengen.
Dat kan alleen gebeuren als je al een sluitage in je PC hebt waardoor er 230V op je leidingen staat. Maar dan knalt je aardlek er al uit zodra je die koppeling aanraakt.

[removed]

• Xander
Ghostrider schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:26:
Ik neem aan dat je bedoelt dat je je PC hebt geaard via de C.V. Kachelbuis ? Waar zegmaar warm water doorstroomt en niet je gasleiding?
Bedoel je de topicstarter @bikelike?

Die bedoelt wel degelijk een gasleiding:
bikelike schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:33:
Ik verbond een draadje van de gasleiding naar de buitenkant van een usb plugje. Moederbord ging stuk. De reparateur zei dat ik alleen maar via het stopcontact moest aarden. Dat heb ik gedaan met een nieuw stopcontact met daarin hetzelfde draadje vanaf de gasleiding
Of bedoel je @copywizard?

Die heeft met de radiator verbonden:
Door de radiator zal inderdaad water stromen, geen gas. :P
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:30:
[...]

Dat zeggen ze wel maar slaat helemaal nergens op. Het grootste risico dat je hebt is dat de hele boel simpelweg niet geaard is :)
Nee, dat is niet het grootste risico.
Eventueel kun je ook de leidingen onder spanning zetten, maar bij een groep achter een aardlek moet het wel heel raar lopen dat die niet er uit zal gaan.
Je neemt alvast aan dat er een aardlekschakelaar zit, dat is natuurlijk ook geen zekerheid.

Maar al zit die er dan heb je best kans dat deze pas uitschakelt op het moment dat iemand aan een radiator of CV-leiding vastpakt, dat is natuurlijk eigenlijk precies te laat.
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:32:
[...]

Dat kan alleen gebeuren als je al een sluitage in je PC hebt waardoor er 230V op je leidingen staat. Maar dan knalt je aardlek er al uit zodra je die koppeling aanraakt.
Ook zonder defect in de PC zal er ongeveer de halve netspanning op staan door het netfilter, maar loopt er inderdaad geen hoge stroom.

Een noemenswaardige stroom loopt er inderdaad pas bij een defect. Maar laat daar de aarding nou juist ook voor bedoeld zijn: beschermen bij een defect. :+

• redwing
Xander schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:35:
[...]

Nee, dat is niet het grootste risico.

[...]

Je neemt alvast aan dat er een aardlekschakelaar zit, dat is natuurlijk ook geen zekerheid.
Bij elke modernere installatie is dat verplicht. En zodra het een oud huis is zal de aansluiting juist van metaal zijn en heb je sowieso geen probleem ;) Maar je hebt gelijk dat er een minimale kans is dat er geen aardlek is, maar er wel niet-metaal stukken in de leidingen zit.
Maar al zit die er dan heb je best kans dat deze pas uitschakelt op het moment dat iemand aan een radiator of CV-leiding vastpakt, dat is natuurlijk eigenlijk precies te laat.
[...]
Ach, met een aardlek merk je daar niet zo heel veel van (been there, done that O-) ), dan is aan de 230 hangen veel gevoeliger (been there, done that O-) <- deze was wel buiten mijn schuld)
Ook zonder defect in de PC zal er ongeveer de halve netspanning op staan door het netfilter, maar loopt er inderdaad geen hoge stroom.
Klopt, maar dat merk je snel zat omdat je dan schokken krijgt zodra je de radiator/gasleiding aanraakt. Aangezien hier geen vermogen achter zit is het iig totaal ongevaarlijk.
Een noemenswaardige stroom loopt er inderdaad pas bij een defect. Maar laat daar de aarding nou juist ook voor bedoeld zijn: beschermen bij een defect. :+
En dan komen we bij het 1e punt, het moet wel heel raar lopen wil het daarmee een probleem worden. Waarbij ik niet ontken dat je het eigenlijk niet moet doen. Mijn reaktie was dan ook vooral over de grote kans op ontploffende huizen e.d.

[removed]

• Xander
redwing schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:42:
[...]

Bij elke modernere installatie is dat verplicht.
:Y

Net zoals geaarde contactdozen... :+

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
bedankt voor de input maar lees nog steeds veel tegenstrijdige verhalen?

Op dit moment heeft het voor mij een probleem verholpen waarbij ik een PC aansloot op een niet geaard stop contant en als ik dan de pc case aanraakte kreeg ik een tintelend gevoel ook werkte deze pc nooit helemaal goed waarbij hij vaak crashte.

Nadat ik een aarding op de radiator had aangebracht waren als deze problemen opgelost.

Dit zelfde stop contact gebruik ik ook voor al mijn andere audio video apparatuur zoals tv en soundbar deze hebben allemaal een twee polige stekker en dus geen aarde nodig en werkte daarom al die jaren gewoon goed.

Tuurlijk begrijp ik dat het professioneel alles te laten vervangen wat duizenden euros kost beter is maar zeker in de huidige staat van de wereld is duizenden euro,s voor een elektricien (als je er al een kan vinden) meer een luxe.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• redwing
Xander schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:51:
[...]
:Y

Net zoals geaarde contactdozen... :+
Klopt, toevallig heb ik hier deze week nog een aarde naar de zolder gelegd ivm een airco aanleggen :+ Niet te vergeten dat er op zolder 3 verschillende groepen door elkaar waren gebruikt. Ik heb daar alles dus maar weg gehaald en ga nu 1 groep gebruiken voor die verdieping.

[removed]

• redwing
copywizard schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:58:

Op dit moment heeft het voor mij een probleem verholpen waarbij ik een PC aansloot op een niet geaard stop contant en als ik dan de pc case aanraakte kreeg ik een tintelend gevoel ook werkte deze pc nooit helemaal goed waarbij hij vaak crashte.

Nadat ik een aarding op de radiator had aangebracht waren als deze problemen opgelost.

Dit zelfde stop contact gebruik ik ook voor al mijn andere audio video apparatuur zoals tv en soundbar deze hebben allemaal een twee polige stekker en dus geen aarde nodig en werkte daarom al die jaren gewoon goed.

Tuurlijk begrijp ik dat het professioneel alles te laten vervangen wat duizenden euros kost beter is maar zeker in de huidige staat van de wereld is duizenden euro,s voor een elektricien (als je er al een kan vinden) meer een luxe.
Het grote punt is dat er geen garantie is dat die leiding geaard gaat blijven. Het klinkt alsof bij jou alles nog metaal is en daarmee die leiding doorloopt naar aarde. Mocht er echter iets in huis of in de straat verandert worden kan het zomaar zo zijn dat je aarding plotseling weg is.

Normaal gesproken zijn er best mogelijkheden om een aarde aan te leggen zonder dat het duizenden euros kost, maar dan moet je wel iemand hebben die dat kan nakijken. Want zelfs oude installaties hebben normaal gesproken wel ergens een rechtstreekse verbinding van de kamer naar de meterkast. En als je die hebt gevonden is het een kwestie van wat nieuwe draden trekken.

[removed]

• Xander
copywizard schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 15:58:
Dat valt wel mee toch? Kun je een reactie citeren die stelt dat het een goed idee is wat je hebt gedaan?

Iedereen is het er wel over eens dat dit geen goed idee is. De discussie gaat over de mogelijke gevolgen en de impact daarvan.
Overdrijven is ook een vak. We zitten hier op Tweakers toch? Doe het zelf en je bent voor €50 en een middagje werk klaar. Aangenomen dat je wel bruikbare leidingen en toegankelijke centraaldozen hebt, maar als dat niet zo is dan zit je in mijn ogen met een stukje achterstallig onderhoud...

Geen vakman die hier duizenden euro's voor rekent. Maar het kan wel prijzig worden inderdaad zeker als ze met 2 man komen (dat is wel zo handig met draad trekken).

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Als je het hebt over levensgevaarlijk: ik kom uit een diep dal waar toen ik mijn huis kocht in 2015 (!) de elektra in stalen buizen zat, met van die kousen omwonden koperdraad, op 2 groepen + nachtgroep verdeeld en kroonsteentjes om 4 draden te koppelen. Net even iets anders dan een verkeerd aardedraadje. Ik schat dat dit sinds de elektrificatie van het huis nooit is vervangen. Het huis staat er nog steeds.

Een DIY hier van maken is redelijk eenvoudig als je de basis doorgrond. Zelf heb ik ook mijn hele huis vanaf de (nieuwe) groepenkast opnieuw aangelegd. Ik kan je zeggen: na 1,5km kabel en 2 gebroken nylon trekveren heb je echt eer van je werk.

Paar basis regels die ik hanteer zonder uitzondering hierop:
- alles in gele PVC buizen leggen
- altijd minimaal 3 kabels per buis: bruin, blauw en groen/geel
- nooit meer dan 5 kabels (dus 2x zwart indien nodig)
- 1 groep met 2 fasen voor de kookplaat: dikkere gele buis
- nooit méér dan 1 groep per buis
- groepen strikt gescheiden houden
- nieuwe aardpen slaan, omdat het kan. Kost niet veel, maar geeft wel zekerheid. Deze kan ook worden doorgemeten om te bepalen of deze volstaat.
- onder de groepenkast naar de meter toe door een professional laten doen (die gecertificeerd onder spanning kan/mag werken of de hoofdzekering mag bedienen)
- testen vóór er ook maar een kabel wordt aangesloten op de groepenkast. De multimeter met 'piepje' voor het detecteren van een gesloten circuit is je vriend.

Bij twijfel kun je altijd alles voorbereiden (kabels trekken en verbinden BEHALVE bij de groepenkast), en daarna een en ander laten controleren door een professional vóór er spanning op gaat: laat verdeeldoosjes open, laat WCD's even los hangen zodat de pro kan zien hoe je het hebt gedaan.

Een bevriende elektriciën is een bakje koffie komen doen om de boel vooraf te beoordelen en schrok van wat hij zag.
Bij de volgende koffie kwam hij de nieuwe groepenkast ophangen en aansluiten, en heeft even een en ander bekeken en vond het erg netjes, doordat alles goed gestructureerd is

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10 21:48
plukassen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:00:
Fout #1: Het aarden van apparatuur wordt vooral gedaan om er voor te zorgen dat er geen gevaarlijke spanningen op het chassis kunnen komen te staan. Als dat toch gebeurd, dan is de aarde er voor om de stroomkring te sluiten zodat er een kortsluitstroom gaat lopen. Als het goed is, is je automaat of smeltpatroon dan juist gedimensioneerd om deze kortsluiting snel uit te schakelen, zodat de mens niet dood neervalt.

Probleem dat vaak ontstaat is dat mensen vanuit meerdere wandcontactdozen verschillende apparaten voeden. Soms zelfs vanuit verschillende groepen. De randaarde van die verschillende voedingspunten kunnen onderling (kleine) spanningsverschillen hebben. Als dan twee van deze randaardes via b.v. afgeschermde verbindingen een circuit verbinden, gaat er een stoorstroom(pje) lopen, want spanningsverschil.
Je maakt een fundamentele fout hier, wanneer er spanning op het chassis komt en deze is geaard dan gaat niet je smelt/automaat zekering trippen (kortsluitstroom zal nooit gehaald worden), maar je aardlek schakelaar omdat er verschil is tussen de ingaande en uitgaande stroom (er lekt stroom weg).

[ Voor 4% gewijzigd door carbidsjitter op 17-06-2022 21:25 ]

• bikelike
Kheos schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 12:14:
Voor we hier een gigantisch XY probleem van maken: ben je 100% zeker dat het elektrische rafelrandje in het geluid van je microfoon aan je aarding ligt? En niet aan ergens een software oversturing van het geluid, slechte drivers, een brakke microfoon, een scheurtje in het membraam van je micro, een brakke usb chipset die voor interferentie zorgt, een brakke microfoonkabel... ik noem maar wat
Ik heb een laptop en die geeft een uitstekend geluid. Als ik me goed herinner komt er iets meer ruis als hij aan de stroom hangt, op alleen batterijen is... Wat je van een Blue Yeti zou verwachten.

Als ik met nagenoeg dezelfde PC- en Premiere Pro-instellingen naar de opname ga luisteren dan is het resultaat absoluut onacceptabel. Doorspekt met gesis en gerafel. Maar dat was trouwens ook zo bij mijn vorige twee pc's. Nu ik voice-overs ga inspreken wil ik dat niet met de omweg via laptop gaan doen. USB kabel met ferrietkern maakt nul verschil.

Zodra mijn PC weer werkt wil ik specifiek hierover een topic starten.

• bouwfraude
  • Niet online
Trichoglossus schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 00:48:
[...]
Ja, al die factoren waren aanwezig.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
bikelike schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:16:
[...]

Ik heb een laptop en die geeft een uitstekend geluid. Als ik me goed herinner komt er iets meer ruis als hij aan de stroom hangt, op alleen batterijen is... Wat je van een Blue Yeti zou verwachten.

Als ik met nagenoeg dezelfde PC- en Premiere Pro-instellingen naar de opname ga luisteren dan is het resultaat absoluut onacceptabel. Doorspekt met gesis en gerafel. Maar dat was trouwens ook zo bij mijn vorige twee pc's. Nu ik voice-overs ga inspreken wil ik dat niet met de omweg via laptop gaan doen. USB kabel met ferrietkern maakt nul verschil.

Zodra mijn PC weer werkt wil ik specifiek hierover een topic starten.
Je quote me nu wel, maar geeft geen antwoord op de vraag.

• bikelike
Kheos schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:31:
[...]

Je quote me nu wel, maar geeft geen antwoord op de vraag.
Ik weet het niet zeker. Wat ik zeker weet is dat ik met mijn huidige en met mijn vorige laptop 0 problemen had. Heb net nog even getest of er een verschil is tussen wel of niet de voeding op de laptop (voeding in niet geaard stopcontact): 0 verschil. Perfect geluid.

Met desktops heb ik altijd problemen gehad. Niet alleen met microfoon, ook met geluidsweergave via versterker. De oplossing daar bracht een externe geluidskaart, althans voor weergave. Een aangesloten betrouwbare dynamische microfoon gaf eenzelfde rafelrand.

Wat wel enig verschil uitmaakte was als ik vanuit de keuken de desktop voedde via een verlengsnoer naar geaard stopcontact. Minder rafelrand, maar slechts 50% minder, nog steeds niks waar ik mee kan werken.

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Kun je eens laten horen wat je bedoelt met rafelrand?

• bikelike
Nee dat kan ik nou niet want nog geen nieuw moederbord. Het lijkt op een loszittend elektrisch contactje, maar dan net iets relaxter.

• FrankHe
Het hangt er van af hoe goed de rest van de installatie geaard is. Een radiator is nog weer iets anders dan een gasleiding.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

bikelike schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 09:00:
Nee dat kan ik nou niet want nog geen nieuw moederbord. Het lijkt op een loszittend elektrisch contactje, maar dan net iets relaxter.
Dat klinkt wel als een probleem met aarde. Zoals @redbullwaning aangeeft is dat heel makkelijk weg te filteren, als het dan nog niet weg is dan lig thet aan software. Dat is een veel betere (en volkomen veilige) oplossing.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17-10 19:02
FrankHe schreef op zondag 19 juni 2022 @ 06:37:
[...]

Het hangt er van af hoe goed de rest van de installatie geaard is. Een radiator is nog weer iets anders dan een gasleiding.
In moderne installaties zijn radiatoren aangesloten op kunstof cv leiding met aluminium inleg, totaal onbetrouwbaar voor aarding.
In oudere woningen kan alles van de cv van metaal zijn (en is de radiator in de douche apart geaard met een blanke 6mm aardedraad), dus uiteindelijk ook onbetrouwbaar voor aarding .

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 19-06-2022 09:24 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• FrankHe
natural colour schreef op zondag 19 juni 2022 @ 09:09:
[...]

In moderne installaties zijn radiatoren aangesloten op kunstof cv leiding met aluminium inleg, totaal onbetrouwbaar voor aarding.
In oudere woningen kan alles van de cv van metaal zijn (en is de radiator in de douche apart geaard met een blanke 6mm aardedraad), dus uiteindelijk ook onbetrouwbaar voor aarding .
Het werkt inderdaad alleen in oude woningen en dan nog is het geel erg oppassen. Het beste advies is om het niet te doen. Apparatuur aarden aan een gasleiding is een absolute no-go.

• plukassen
  • Laatst online: 02-07 11:01
carbidsjitter schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:20:
[...]

Je maakt een fundamentele fout hier, wanneer er spanning op het chassis komt en deze is geaard dan gaat niet je smelt/automaat zekering trippen (kortsluitstroom zal nooit gehaald worden), maar je aardlek schakelaar omdat er verschil is tussen de ingaande en uitgaande stroom (er lekt stroom weg).
Dat ligt er aan of je een installatie hebt met een aardlekschakelaar. Er zijn genoeg oude huizen te vinden waar dat de installatie nog niet volgens de laatste normen zijn aangelegd. Het principe van de veiligheidsaarde is dat het chassis is verbonden met de veiligheidsaarde. Zodra er voedingsspanning op het chassis komt zal er een kortsluitstroom gaan lopen, waardoor de beveiliging aanspreekt.

In geval van een installatie met een aardlek beveiliging, waarbij de verschilstroom tussen de fase en de nul wordt gemeten, zal de bij een sluiting naar het chassis de stroom door de nul afwijken van de stroom door de fase, want er gaat stroom door de veiligheidsaarde lopen. Hierop reageert de aardlek. Die is meestal sneller dan de "normale" beveiliging, maar bij een flinke sluiting is die selectiviteit niet gegarandeerd.

• carbidsjitter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-10 21:48
Ik zat idd aan een aardlek te denken, maar zonder aardlek, dan wordt de kortsluitstroom van een zekering nooit gehaald lijkt mij ? Wat is de weerstand van de aarde ? Dan is de zekering de veiligheid lijkt mij ?

• Xander
carbidsjitter schreef op maandag 4 juli 2022 @ 08:23:
Ik zat idd aan een aardlek te denken, maar zonder aardlek, dan wordt de kortsluitstroom van een zekering nooit gehaald lijkt mij ? Wat is de weerstand van de aarde ? Dan is de zekering de veiligheid lijkt mij ?
Als je geen aardlekschakelaars hebt, dan moet de zekering of installatieautomaat op tijd uitschakelen (= uiterlijk binnen 0,4s, soms sneller afhankelijk van het stelsel).

Voor een B-automaat moet je daarvoor een kortsluitstroom van 5x Inominaal hebben, dus 80A in het geval van een B16 automaat. De foutcircuitweerstand mag dan maximaal 230/80=2,875Ω) zijn. De grootste factor daarin is de aardverspreidingsweerstand, dit is niet de weerstand "van de aarde" maar de overgangsweerstand tussen de aardelektrode en de aarde.

Pagina: 1