Bij elke modernere installatie is dat verplicht. En zodra het een oud huis is zal de aansluiting juist van metaal zijn en heb je sowieso geen probleem

Maar je hebt gelijk dat er een minimale kans is dat er geen aardlek is, maar er wel niet-metaal stukken in de leidingen zit.
Maar al zit die er dan heb je best kans dat deze pas uitschakelt op het moment dat iemand aan een radiator of CV-leiding vastpakt, dat is natuurlijk eigenlijk precies te laat.
[...]
Ach, met een aardlek merk je daar niet zo heel veel van (been there, done that

), dan is aan de 230 hangen veel gevoeliger (been there, done that

<- deze was wel buiten mijn schuld)
Ook zonder defect in de PC zal er ongeveer de halve netspanning op staan door het netfilter, maar loopt er inderdaad geen hoge stroom.
Klopt, maar dat merk je snel zat omdat je dan schokken krijgt zodra je de radiator/gasleiding aanraakt. Aangezien hier geen vermogen achter zit is het iig totaal ongevaarlijk.
Een noemenswaardige stroom loopt er inderdaad pas bij een defect. Maar laat daar de aarding nou juist ook voor bedoeld zijn: beschermen bij een defect.

En dan komen we bij het 1e punt, het moet wel heel raar lopen wil het daarmee een probleem worden. Waarbij ik niet ontken dat je het eigenlijk niet moet doen. Mijn reaktie was dan ook vooral over de grote kans op ontploffende huizen e.d.