Freeze/BSOD met dxgkrnl.sys en nvlddmkm.sys

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dynaw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:06
Sinds 20 mei ontvang ik op -naar mijn belevenis op volstrekt willekeurige momenten- freezes. Ik krijg niet daadwerkelijk een BSOD te zien maar Windows 10 creëert er wel een dump. Ik kan vervolgens alleen de computer herstarten met de reset knop want alles hangt, inclusief de eventueel aanwezige muziek.

Bij bekijken uitpakken van de minidumps in BlueScreenView geven ze allemaal Caused By Driver:
  • dxgkrnl.sys (20 mei)
  • dxgkrnl.sys (12 juni)
  • dxgkrnl.sys (13 juni)
  • nvlddmkm.sys (15 juni 16:20)
  • dxgkrnl.sys (15 juni 16:54)
Als iemand zelf graag wilt neuzen: https://www.dropbox.com/s...creenview%20dump.rar?dl=0

De laatste crash, die van 15 juni 16:54 is veroorzaakt nadat een FurMark (versie 1.30.0.0) test heb gedraaid. Namelijk de Preset:1080 (FHD) test. De test hield het nog geen minuut vol voor dat exact dezelfde freeze weer om de hoek kwam kijken. De temperaturen van mijn GPU zijn ook niet gek heet, namelijk ~ 44 - 55 graden.

Voor dat ik de laatst genoemde test ging driver heb ik ook eerst een oude driver van vóór 20 mei terug gezet. Helaas zonder succes dus.

Ik heb een zéér sterk vermoeden dat mijn videokaart stervende is, kan iemand dit bevestigen of ontkennen? Wij hebben hier overigens twee computers staan met een exact zelfde build en software/drivers. De ander heeft nergens last van.

Relevante software:
Chrome versie 102.0.5005.115 (met of zonder hardwareacceleratie maakt niet uit)
Windows 10 versie 21H1 19043.1706
NVIDIA driver 516.40 daarna 512.59
FurMark (versie 1.30.0.0)

Relevante hardware:
  • Intel Core i7-9700K Boxed
  • Asus ROG Strix Z390-F Gaming
  • Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5
  • WD Green WD7500AACS, 750GB
  • Western Digital Black WD2002FAEX, 2TB
  • Scythe Mugen 5 PCGH Edition
  • Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB
  • Corsair RM650x Zwart
  • Samsung 860 EVO 1TB
Overigens heb ik verder niets overclocked.

-----
Edit: Zojuist 2 maal de test gedraaid en nu werkt alles prima in orde. Heel gek, nu ook een derde test gedraaid onder afwijkende omstandigheden en ook dat gaat prima.

-----
Edit2:
Enkele dagen later heb ik helaas toch weer een freeze mogen ervaren met een bijbehorende minidump. Ook hier weer dxgkrnl.sys.

Ik heb in de tussentijd de nieuwste driver gedownload. Deze heb ik geïnstalleerd door eerst via de tool van Guru de ouder driver volledig te verwijderen in veilige modus. Vervolgens de nieuwe van Nvidia erop gezet en dat leek toen even goed te gaan maar helaas.

Ook heb ik een scan gedraaid van mijn Windows via sfc /scannow. Ook deze is foutloos teruggekomen.

Als laatste heb ik de software van Asus (Armoury Crate) terug gezet. Deze heb ik even verwijderd gehad, weliswaar eind april al maar je weet het niet. Deze heeft enkele Asus software updated, niets driver gerelateerd. Maar ook dat mocht dus niet baten.

Volgende stap is een controle van mijn SSD en geheugen.

----
Laatste edit, hopelijk. :p

Uiteindelijk heb ik ook mijn SSD, Geheugen (Uurtje of 10 Memtest86 laten draaien) en overige HDD uitvoerig gescand. Ook hier was niets mis mee.

Hierdoor kon ik vrijwel zeker zeggen -met uitzondering van het PCI slot en de voeding die ik simpelweg niet kon testen- dat het mijn videokaart was.

Deze reeds vervangen door bij de Prime days een mooie kaart te kopen. Meteen een M.2. 2TB Samsung Evo erbij gedaan voor de goede orde. Vervolgens opnieuw een grote backup gemaakt.
Nieuwe videokaart geïnstalleerd daarna de M.2. en via de Samsung migratie tool de boel overgezet. Dit is nu ongeveer een week geleden(?) Tot nu toe nergens last van. Dat was voorheen om de 2-3 dagen wel zo.

Dus voor mensen die in de toekomst mijn topic vinden (Hallo toekomstige bezoekers!), als je al het bovenstaande hebt gedaan; Vervang je videokaart!

[ Voor 30% gewijzigd door Dynaw op 22-07-2022 11:01 . Reden: Probleem opgelost ]