Soundbar met HDMI 2.1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
In een zoektocht naar een nieuw soundbar loop ik tegen een kennisgat aan.
Ik heb een LG OLED65C16LA welke HDMI 2.1 poorten heeft. Daarnaast heb ik een Xbox Sersies X welke is heb aangesloten op de HDMI 2.1 poort van mijn TV om zodoende gebruik te kunnen maken van 4K/120hz.

Nu lijkt het mij dat wanneer ik een nieuwe soundbar koop, deze ook over een HDMI 2.1 poort moet beschikken. Anders kan ik geen gebruik maken van 4K/120hz en dat zou erg zonde zijn.

Als ik het huidige aanbod soudnbars bekijk, kom ik HDMI 2.1 ook niet tegen. Ik heb gekeken naar de Sony HT-A7000, Sonos Arc en Samsung Q950A.

Ze hebben wel HDMI eARC en dat schijnt onderdeel te zijn van de HDMI 2.1 specificaties, maar ik lees/hoor hier weer tegenstrijdige verhalen over. In die zin dat dit niet hoeft te betekenen dat je dan gebruik kan maken van 4K/120hz. Ik ben dus lost.

Dus hopelijk iemand het een en ander verhelderen.

PSN ID Binloading_nl

Beste antwoord (via steefje op 16-06-2022 15:04)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:11

FeaR

In GoT we trust

steefje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:49:
HDMI 2.1 is er al een paar jaar maar door hardware fouten tijdens de implementatie en weinig grondstoffen is het aanbod beperkt. Voor films is HDMI 2.0 afdoende (die doen immers geen 4K op 120 Hz), vandaar dat het aanbod mogelijk is. Waarbij alleen de term "HDMI 2.1" ook niets zegt. Bandbreedte speelt ook mee. Dat gaat tot 48 gbps maar er zijn merken met (veel) minder bandbreedte op de poorten.

In principe wil je altijd HDMI 2.1 hebben. Als je alle bronnen op de TV aan gaat sluiten ga je met HDMI eARC terug naar de sound bar voor geluid. Voor surround in LPCM heb je eARC nodig wat officieel pas vanaf HDMI 2.1 wordt ondersteunt. Er zijn merken die eARC onder HDMI 2.0 hebben geïmplementeerd maar ga daar niet blind van uit. Ik ken dit ook alleen van receivers maar ik ben, gelukkig, niet alwetend.

Ga je alles op de Sound Bar aansluiten (alleen mogelijk bij HDMI In op de Sound Bar) dan wil je zeker HDMI 2.1 omdat je dan gebruik kan maken van de 4K 120Hz en andere game opties die de Xbox Series X ondersteunt.

Let wel dat alleen HDMI 2.1 niet zegt of alle opties ook daadwerkelijk worden ondersteunt. Bandbreedte had ik al genoemd hierboven. Lees de handleiding goed door dat niet alleen de hoge resolutie/refreshrate ondersteunt wordt maar ook andere opties als VRR. Als je bronnen op de TV aansluit en via HDMI (e)ARC terug maakt het niet uit wat de sound bar ondersteunt qua beeld specs, beeld komt immers nooit bij de sound bar aan.

Bij een Sonos is er maar één HDMI, dan vervalt de optie al om de Xbox op de Sonos aan te sluiten. Sonos gaat er van uit dat je de TV als hub gebruikt. Enige nadeel met een LG TV (en Samsung, Panasonic...) is dat je geen DTS hebt.

Aanvullend als je maximaal Dolby Digital afdoende vindt (geen DTS want LG...) dan kom je zelfs weg met S/PDIF naar de receiver of gewoon HDMI ARC, daar kan bitstream Dolby Digital overheen. Beste kwaliteit levert de Xbox (en de PS5) met LPCM alleen dan wil je voor surround HDMI eARC hebben omdat ARC tot maximaal twee kanalen kan dragen in LPCM.

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 15-06-2022 18:18 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

steefje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:49:
HDMI 2.1 is er al een paar jaar maar door hardware fouten tijdens de implementatie en weinig grondstoffen is het aanbod beperkt. Voor films is HDMI 2.0 afdoende (die doen immers geen 4K op 120 Hz), vandaar dat het aanbod mogelijk is. Waarbij alleen de term "HDMI 2.1" ook niets zegt. Bandbreedte speelt ook mee. Dat gaat tot 48 gbps maar er zijn merken met (veel) minder bandbreedte op de poorten.

In principe wil je altijd HDMI 2.1 hebben. Als je alle bronnen op de TV aan gaat sluiten ga je met HDMI eARC terug naar de sound bar voor geluid. Voor surround in LPCM heb je eARC nodig wat officieel pas vanaf HDMI 2.1 wordt ondersteunt. Er zijn merken die eARC onder HDMI 2.0 hebben geïmplementeerd maar ga daar niet blind van uit. Ik ken dit ook alleen van receivers maar ik ben, gelukkig, niet alwetend.

Ga je alles op de Sound Bar aansluiten (alleen mogelijk bij HDMI In op de Sound Bar) dan wil je zeker HDMI 2.1 omdat je dan gebruik kan maken van de 4K 120Hz en andere game opties die de Xbox Series X ondersteunt.

Let wel dat alleen HDMI 2.1 niet zegt of alle opties ook daadwerkelijk worden ondersteunt. Bandbreedte had ik al genoemd hierboven. Lees de handleiding goed door dat niet alleen de hoge resolutie/refreshrate ondersteunt wordt maar ook andere opties als VRR. Als je bronnen op de TV aansluit en via HDMI (e)ARC terug maakt het niet uit wat de sound bar ondersteunt qua beeld specs, beeld komt immers nooit bij de sound bar aan.

Bij een Sonos is er maar één HDMI, dan vervalt de optie al om de Xbox op de Sonos aan te sluiten. Sonos gaat er van uit dat je de TV als hub gebruikt. Enige nadeel met een LG TV (en Samsung, Panasonic...) is dat je geen DTS hebt.

Aanvullend als je maximaal Dolby Digital afdoende vindt (geen DTS want LG...) dan kom je zelfs weg met S/PDIF naar de receiver of gewoon HDMI ARC, daar kan bitstream Dolby Digital overheen. Beste kwaliteit levert de Xbox (en de PS5) met LPCM alleen dan wil je voor surround HDMI eARC hebben omdat ARC tot maximaal twee kanalen kan dragen in LPCM.

[ Voor 46% gewijzigd door FeaR op 15-06-2022 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steefje
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:04
@FeaR Dank je voor je enorm uitgebreide antwoord en de moeite die je hiervoor hebt genomen. Mijn wens is idd om alles via de soundbar aan te sluiten en de soundbar op de TV, zo ben ik het ook gewend met een "receiver".

Op basis van de soundbars die ik nu op het oog heb, zal dat er dus voor zorgen dat ik geen optimaal gebruik kan maken van mijn Xbox door het ontbreken van HDMI 2.1.

Wil ik nu toch een soundbar dan zou ik alles op mijn TV moeten aansluiten en vandaar weer door naar de soundbar, dit met de nadelen die je noemt.

Als ik dit zo lees, dan voelt dat als een wat beperkte oplossing en kan ik beter wachten op soundbars die HDMI 2.1 ondersteunen (al zegt dat dus ook nog niet alles)

Omdat ik weinig kan vinden over dit onderwerp en ik zou verwachten dat er meer mensen zijn die hier tegenaan lopen, vraag ik me af of ik dan zo moeilijk denk..

PSN ID Binloading_nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

...vraag ik me af of ik dan zo moeilijk denk..
Ik denk dat je vooral vraagt naar iets waar geen vraag (meer) naar is. Gemiddelde consument is super happy met alles naar de TV en één kabel naar de sound bar. Werkt alles makkelijk met HDMI CEC en ARC. Het niet ondersteunen van DTS door veel TV's is voor de gemiddelde consument ook geen issue aangezien alles wat Netflix, Amazon, et cetera biedt in Dolby Digital Plus is. Afhankelijk van de prijsklasse waarin je kijkt heb ik het idee dat in het lagere en middensegment men vooral Sonos achteraan gaat met één HDMI aansluiting. Maar puur gevoel.