Hoogte schutting 140cm uit erfgrens?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11:10
Ik kan nergens mijn antwoord vinden, vandaar hier de vraag.

Ik wil aan de zijkant van mijn dijwoning een schutting plaatsen van 230cm hoog en ook laten begroeien met een Herdera.
De schutting komt 140cm uit de erfgrens en de muur van de buren staat weer 30cm uit die erfgrens.
Over die 140cm loopt mijn eigen trap de dijk af.

Mag ik dus een extra hoge schutting van 230cm hoog plaatsen omdat hij feitelijk 140cm uit de erfgrens staat?
Hij dient dus niet als erfafscheiding.
Je zou denken dat hij onder de regels van tuinhuisjes valt. Dan is mag hij 250cm hoog zijn.

Ik lees wel diverse teksten dat je minimaal 100cm vanaf de erfgrens moet zitten.

Ja ik weet dat sommige gemeenten andere regels hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heb je een situatie tekening, klinkt alsof je in het voorerfgebied van de woning zit en dan mag erf afscheiding of een ander vergunningsvrij bouwwerk niet hoger zijn dan een meter.

[ Voor 11% gewijzigd door twain4me op 15-06-2022 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:48

lord_fh

PS5

Gewoon doen, als het zon sstuk uit de grens is en de buren hebben er geen last van, wie gaat er miepen over 30cm ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

Je wilt de "schutting" laten begroeien met Hedera. Dan doe ik je de volgende suggestie:
maak er een open schutting van met van dat betongaas. Dan zit je niet aan die 1 meter vast.
Dat het binnen 1 tot 2 jaar is dichtgegroeid door die Hedera is een heel ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
lord_fh schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:17:
Gewoon doen, als het zon sstuk uit de grens is en de buren hebben er geen last van, wie gaat er miepen over 30cm ?
Mijn buurman wel. Ambtenaar die niets anders te doen heeft dan moeilijk doen. Ik heb het opgelost middels bakken van een meter hoog en daarin planten die lekker de hoogte in groeien. Is geen schutting. Opgelost. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
servies schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:18:
Je wilt de "schutting" laten begroeien met Hedera. Dan doe ik je de volgende suggestie:
maak er een open schutting van met van dat betongaas. Dan zit je niet aan die 1 meter vast.
Dat het binnen 1 tot 2 jaar is dichtgegroeid door die Hedera is een heel ander verhaal.
1 waarschuwing. Je snoeit je te pletter ieder jaar. Heb 30 meter in mijn achtertuin en is veel werk het strak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:20:
[...]

1 waarschuwing. Je snoeit je te pletter ieder jaar. Heb 30 meter in mijn achtertuin en is veel werk het strak te houden.
Da's inderdaad waar... overigens alleen in de lente t/m midden herfst...
Extra suggestie: electrische heggeschaar kopen.

Het kan overigens nog erger wat snel groeien betreft: blauwe regen, als ik naar binnen ga na het snoeien van de blauwe regen bij ons en me weer omdraai, zie ik de eerste uitlopers al weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20
op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view kun je (voor de meeste gemeentes) het bestemmingsplan van jouw adres vinden. Daar staat vaak beschreven wat wel en niet mag.

Staat er niks, dan telt die 2,5m. Zolang je meer dan 1m van de erfgrens af bouwt. Binnen 1m is het voor de voorgevel max 1m en daar achter 2m hoog.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Hij is maar 3m lang en 230cm hoog.
Feitelijk staat hij bijna midden in mijn tuin om privacy te geven. (Privacyscherm) Hij dient niet als erfafscheiding.
De 140cm achter de schutting is gewoon van mij en loop ik dagelijks.

Zijkant woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruud888
RocketKoen schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:28:
op https://www.ruimtelijkeplannen.nl/viewer/view kun je (voor de meeste gemeentes) het bestemmingsplan van jouw adres vinden. Daar staat vaak beschreven wat wel en niet mag.

Staat er niks, dan telt die 2,5m. Zolang je meer dan 1m van de erfgrens af bouwt. Binnen 1m is het voor de voorgevel max 1m en daar achter 2m hoog.
Dankje voor de eenvoudige uitleg.
Ik had al zo een vermoeden maar jij bevestigd het nog is extra.

In wezen is het gewoon een privacyscherm van 300cm lang en 230cm hoog wat 140cm uit de erfgrens staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Ruud888 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:31:
Hij is maar 3m lang en 230cm hoog.
Feitelijk staat hij bijna midden in mijn tuin om privacy te geven. (Privacyscherm) Hij dient niet als erfafscheiding.
De 140cm achter de schutting is gewoon van mij en loop ik dagelijks.

Zijkant woning
Volgens mij kan dit gewoon. Ik heb 2 taxussen die ondertussen zeker 250 cm hoog zijn tegen mijn schuur aanstaan in zuilenvorm geknipt. Je mag toch ook zoveel meter uit de erfgrens bomen planten? En anders bel je even je gemeente als je echt huiverig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:20
MotorBeast schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:37:
[...]

Volgens mij kan dit gewoon. Ik heb 2 taxussen die ondertussen zeker 250 cm hoog zijn tegen mijn schuur aanstaan in zuilenvorm geknipt. Je mag toch ook zoveel meter uit de erfgrens bomen planten? En anders bel je even je gemeente als je echt huiverig bent.
Daar zijn de regels wel lekker vaag voor.
Een boom mag niet binnen 2m van de erfgrens staan.
Een struik of haag wel. Als die struik of haag als erfgrens dient is er geen maximale hoogte. Als er wel een schutting ofzo staat dan moet de struik of haag daar minimaal 50cm vanaf staan. En als hij binnen 1m staat mag hij niet hoger worden dan de schutting.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Ja struiken en bomen zijn een ander verhaal.

Maar een vast privacyscherm van 230cm hoog en 300cm lang op 140cm van de erfgrens lijkt mij onder de noemer tuinhuis, overkapping, klimrek, en speelhuis te vallen.
Dus max 250cm of 300cm hoog.

Een schutting die binnen 100cm van de erfgrens staat van de buren mag max 200cm hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ruud888 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:56:
Ja struiken en bomen zijn een ander verhaal.

Maar een vast privacyscherm van 230cm hoog en 300cm lang op 140cm van de erfgrens lijkt mij onder de noemer tuinhuis, overkapping, klimrek, en speelhuis te vallen.
Dus max 250cm of 300cm hoog.

Een schutting die binnen 100cm van de erfgrens staat van de buren mag max 200cm hoog zijn.
eerst het voor- en of achtererfgebied vaststellen. zijtuinen kunnen leuke verrassingen geven wat wel en niet mag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:17
Je kunt de vraag ook voorleggen bij de gemeente; veel gemeenten geven hierop een antwoord voor de specifieke locatie. Voor een schriftelijk antwoord rekent de gemeente soms leges. Een pergola op het achtererf gebied mag 2,5 meter hoog. Lijkt me vergelijkbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Bas.013 op 15-06-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-04 17:49
Volgens mij is dat allemaal relatief. Ik heb hier 200 meter beukenhaag van 4 meter hoog en 1,5 meter dik die elk jaar 2 keer gesnoeid moet worden van beide kanten. Dan trommel ik 10-15 vrienden en familie op en zijn we een dagje bezig. BBQ aan, biertje erbij: eigenlijk wel dagen waar ik inmiddels naar uitzie.
Pagina: 1