Raam oven blijft vuil na gebruik pyrolyse functie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:53
Begin dit jaar heb ik bij Ikea de SMAKSAK Heteluchtoven zelfreinigingsfunctie gekocht. Deze zou zichzelf moeten reinigen d.m.v. pyrolyse. Nu wordt de gehele inhoud van de oven keurig schoon, echter blijft op het ruit een zwarte waas achter. Het midden van de ruit wordt wel keurig schoon maar vanaf de rand een 5 tot 15 cm vanaf links onder en rechts blijft zwart. Doordat je hier doorheen kijkt lijkt de oven enorm smerig zelf nadat de zelf reinigingsfunctie is gebruikt. Hieronder een paar foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ueHbuj6hl_6bvVTzkzGPf9qwpXs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xSeKoDyDdZ9XS5RLV1MYZEAV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QOdarLK7r-tA-tBIcLZOxLLikY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7B0F3KU3h6mdQwbf5N3ZuhZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWoxszypoS1Mag6vItIIaZeOulo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JJR2Nm8w5M273j7o0GvIz8xZ.jpg?f=fotoalbum_tile

Hier is een monteur bij geweest en deze gaf aan dat het normaal is dat het glas van de deur niet schoon wordt bij dit type ovens. Dit zouden alle ovens met pyrolyse functie hebben volgens de monteur. Hierbij maakt het niet uit of je een oven van Ikea, Bosch of AEG hebt. De deur zou je met een staalsponsje schoon moeten boenen.

Het vreemde is dat ik hier op internet weinig over kan vinden. Niemand hoor ik er over dat je de deur handmatig moet reinigen. Op video's en foto's is het alleen de as uit een oven vegen en klaar.

Ik ben dan eigenlijk benieuwd hoe andere mensen een oven met pyrolyse ervaren, moet er echt nog handmatig gebeuren of is er echt iets mis met deze oven?

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergdwerg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 09:23
Geen idee of het wel of niet normaal is dat het deurtje niet schoon wordt, maar ik heb goede ervaringen met het schoonmaken van de ovendeur met een glaskrabber. Hij is dan bij mij naar een paar minuten schoon.

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer. ~ H.F.V.M. Finkers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:52
Niemand hoor ik er over dat je de deur handmatig moet reinigen.
Soort van in de handleiding.
Er wordt uitgelegd hoe je de glasplaten kan verwijderen en hoe je deze moet schoonmaken.
Je zou dit niet zo snel in een handleiding zetten, als het niet nodig is.

Pagina 64, https://www.ikea.com/nl/n...staal__AA-2048972-5-1.pdf
Voordat u pyrolyse aanzet:
• verwijder alle accessoires en
verwijderbare inschuifrails.
• reinig de oven met warm water en een
mild reinigingsmiddel.
• maak de binnenruit van de deur schoon
met lauw water en een zachte doek.
• sluit de ovendeur.
Zowel de oven als binnenruit heeft voorbereiding nodig, maar bij de oven hebben ze het over reinigen, en bij de binnenruit over schoonmaken.
Geen idee of ze daarmee bedoelen dat de binnenkant zo schoon mogelijk moet, en de ruit echt schoon moet.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:50
Dit voegt echt helemaal niks toe, maar: SMAKSAK is wel de meest smerige naam voor een oven :+

Onze Bauknecht-oven werkt met hydrolyse: daar moeten we een ovenschaal met water inzetten en hij zou dan schoon moeten stomen. Werkt wel een beetje, maar beter is het om de oven überhaupt niet al te vies te laten worden. Ik weet ook niet hoe TS aan die vieze spetters/druppels op de ruit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
Glaskrabber vind ik een goed idee, ga ik proberen!

Met een doekje iets schoonmaken is natuurlijk geen probleem. Dit is echter zulk hardnekkig vuil dat je hier flink moet boenen of met een chemische oven reiniger aan de slag moet gaan. Ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere mensen met pyrolyse om te kijken of dit een fout is in deze oven of dat het standaard zo is.

We maken eigenlijk al het eten klaar in de oven. De spetters zijn kleine olie druppels van het bakken van krieltjes of bijvoorbeeld een schnitzel. Deze zwarte aanslag zag je eerst niet totdat je de eerste keer pyrolyse start. Voor je ogen kleurde het ruit zwart. Dit zag er al zo uit na 2 weken gebruik wat ik wel extreem snel vind. Dit is dus zeker geen aanslag van een maand of jaar gebruik!

En ja, SMAKSAK klinkt niet smakelijk hahahahah

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je bent verbaasd dat een oven je oven niet helemaal spik en span achterlaat nadat hij zich tot een hoge temperatuur heeft opgewarmd? Dat meen je hopelijk niet ;)

Je maakt je vaatwasser en wasmachine toch ook wel een schoon. Een doekje over het glas van je oven heenhalen valt gewoon onder normaal onderhoud. Zelfs als je, het voor sommige mensen tot heilig gemaakte, Pyrolyse gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik doe het zelf ook altijd met een glaskrabber en dan nadoen met een doekje met HG oven-reiniger. Glas ziet er dan weer als nieuw uit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
@t14wo Ik snapte zeker wel dat je er een doek door heen moet halen, maar ging er wel van uit dat alles in de oven "verbrand" zou zijn. En ja dat je daar een keer met een doek en sop doorheen moet gaan tuurlijk. Snap ook dat je na een half jaar de randjes bij een deur echt zelf moet doen.

Vind alleen dat het glas na 2 weken er niet zo uit zo mogen zien. Had namelijk verwacht dat het glas op dezelfde manier schoon zou zijn als de rest van de oven.

Pyrolyse wordt verkocht als zijnde lekker makkelijk, weinig schoonmaken. Dit is verre van. Zelfs op de site van de Ikea zie je een vrouwtje met een stof doek de as verwijderen. En ja, dat is misschien een iets te positief beeld, maar dit ruit moet ik nu op dezelfde manier schoonmaken als bij een normale oven zonder pyrolyse functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
MrNOnamE schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:06:
@t14wo Ik snapte zeker wel dat je er een doek door heen moet halen, maar ging er wel van uit dat alles in de oven "verbrand" zou zijn. En ja dat je daar een keer met een doek en sop doorheen moet gaan tuurlijk. Snap ook dat je na een half jaar de randjes bij een deur echt zelf moet doen.

Vind alleen dat het glas na 2 weken er niet zo uit zo mogen zien. Had namelijk verwacht dat het glas op dezelfde manier schoon zou zijn als de rest van de oven.

Pyrolyse wordt verkocht als zijnde lekker makkelijk, weinig schoonmaken. Dit is verre van. Zelfs op de site van de Ikea zie je een vrouwtje met een stof doek de as verwijderen. En ja, dat is misschien een iets te positief beeld, maar dit ruit moet ik nu op dezelfde manier schoonmaken als bij een normale oven zonder pyrolyse functie.
Ik ben net zo teleurgesteld als jij hoor. Ik vind het ook vies tegenvallen. Het doet wel iets, maar je bent toch nog aan de gang met schoobmaaktroep om de oven schoon te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Reinier

\o/

t14wo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:52:
Je bent verbaasd dat een oven je oven niet helemaal spik en span achterlaat nadat hij zich tot een hoge temperatuur heeft opgewarmd? Dat meen je hopelijk niet ;)

Je maakt je vaatwasser en wasmachine toch ook wel een schoon. Een doekje over het glas van je oven heenhalen valt gewoon onder normaal onderhoud. Zelfs als je, het voor sommige mensen tot heilig gemaakte, Pyrolyse gebruikt.
Ik heb twee ovens: eentje met pyrolyse en een stoomoven met een ander soort zelfreiniging. Die met pyrolyse maak ik absoluut NIET zelf schoon. Ik doe er NIETS aan. Pyrolyse aanzetten en 2 uur later is het ding schoon. Alleen wat as wegvegen.
De accessoires uitgezonderd ;)

Die stoomoven vereist wél wat handmatig reinigen. En bij dat ding krijg ik de binnenkant van de deur inderdaad alleen met een glaskrabber schoon. Zo eentje die je ook voor je inductieplaat gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Ik gebruik altijd Dasty van de Wibra, werkt perfect. Wel redelijk hard poetsen maar resultaat is het waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Met een glaskrabber krijg je het glas in de deur echt schoon als nieuw. Helemaal als je het glas er ook nog uit kunt halen. Been there, done that.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/491/237/00/DV_8_0900345_01_4c_DE_20120620142601.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 15-06-2022 15:09 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-06 23:43

TommyGun

Stik er maar in!

Weet je zeker dat 't aan de 'buitenkant' van het glas zit? Bij mijn oven wordt het wel eens vies tussen de glasplaten in...

Deurtje demonteren is dan de oplossing.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
MrNOnamE schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:36:
Ben vooral benieuwd naar ervaringen van andere mensen met pyrolyse om te kijken of dit een fout is in deze oven of dat het standaard zo is.
Ik heb dezelfde ervaring met de pyrolyse function van Bosch en Neff ovens. Het probleem is gewoon dat ondanks de hoge temperatuur de glazen overdeur gewoon niet heet genoeg wordt om het aangekoekte vet te verkolen. De glazen deur verliest gewoon (teveel) warmte aan te omgeving en wordt daarom onvoldoende heet.

Bij mijn ovens is het overigens niet alleen de glazen deur, maar ook de rand bij de deur. Daar wordt het ook niet heet genoeg.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
@Reinier Welk type oven heb je thuis met pyrolyse? Zoek namelijk een nieuwe die wel goed werkt hahahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:22

Reinier

\o/

Dat moet ik opzoeken. Het is een Siemens uit 2017...

Edit: https://www.siemens-home....roductoverzicht/CM876GBS1

[ Voor 42% gewijzigd door Reinier op 15-06-2022 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:18
Een krabber of sponsje is misschien makkelijk genoeg. Zelf maak ik hem wel eens schoon met HG kachelruitjes reiniger. Dat is er op sprayen, even wachten en afnemen met een keukenrol. Zelfs flink aangekoekte zooi veeg je zo weg.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13-06 18:18

OmeJoyo

This is me

Hoe krijg je uberhaupt die ovendeur zo vies in 2 weken? Dat zijn ze bij mij nog niet na een jaar en ik ben echt geen beste schrobber voor mijn beide ovens die ook nog een bijna dagelijks worden gebruikt.

Pyrolyse is leuk, werkt goed, maar niet als alles gewoon echt bovenmatig vies is. Ditzelfde ga je ondervinden bij andere merken en bijvoorbeeld ook bij stoomovens.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij ons is de deur ook niet zo vies en de oven zit al 10/11 jaar in de keuken ;) Gewoon af en toe schoonmaken, ik denk dat dit minder tijd kost dan dat die oven nodig heeft met die functie.

Die zelfreinigende methode klinkt een beetje zoals ik mijn bbq schoonmaak, goed heet stoken en zelfs dan krab ik er nog deeltjes af met een staalborstel. Maar dan moet je niet verwachten dat het er perfect schoon uit ziet, wel is het dan weer hygienisch omdat alles verbrand is. Volgens mij kun je beter een fles dasty kopen als het er schoon moet uitzien.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:29
Ik gebruik altijd zon staalsponsje. Werkt prima.

Afbeeldingslocatie: https://www.123schoon.nl/image/Inox_staalspons_3_stuks_123schoon_huismerk_SDR00027_big.jpg

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
BK >>> HHW

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
chaoscontrol schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:57:
Ik gebruik altijd zon staalsponsje. Werkt prima.

[Afbeelding]
Krijg je dan geen krassen op het glas?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:29
SmurfLink schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:28:
[...]

Krijg je dan geen krassen op het glas?
Nee het glas is harder dan die spons.