Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bij mij in de straat (Eindhoven / Acht / bouwjaar 1989, geschakelde 2/1 kappers, dak = 45 graden pal zuidoost) is nu zo'n 80% van de huizen van ieder 12 panelen voorzien. Ik zal er ook aan moeten, al was het maar om geen "vreemde eend in de bijt" te worden als je in de straat loopt en omhoog kijkt :)

Maar wat ik echt zou willen is een compleet systeem waarmee ik meteen van het gas zou kunnen.

- Te hoge netspanning ivm terugleveren lijkt geen probleem te gaan worden voorzover ik dat nu kan zien, blijft ook bij volle zon onder de 240V.
- Huidige aansluiting 1 x 35A
- Ik heb beneden al vloerverwarming laten leggen toen ik hier in 2016 in trok, cv ketel (uit 2011) op 60 graden gezet voor verwarming en warm water.
- Huisisolatie is OK, dubbelglas en kozijnen vervangen op de slaapkamers en beneden zou wellicht een optie kunnen zijn.
- gaskookplaat vervangen voor inductie, wellicht ook meteen een quooker in de keuken, want het duurt nu idioot lang voordat er warmwater in de keuken is. Heb het idee dat die warmwater buis van de CV op zolder naar beneden ongeïsoleerd in de muur zit.

Wat nu te doen? Ik denk aan het volgende maar weet niet of dat technisch en financieel uit kan:
- 12 panelen op het dak, cv ketel vervangen door een warmtepomp, en een 200L boiler / warmwatervat als "accu"
- wasmachine met warmwater toevoer, wellicht andere slimmigheden, home automation...

Een van de dingen die ik me afvraag is of je zo'n boilervat ook kan gebruiken als buffer en warmtewisselaar voor de huisverwarming. Zou je dat willen? Zou je 'zomers je huis kunnen koelen en de warmte in dat vat kunnen pompen?

Zou het nuttig zijn om behalve zonnepanelen ook een warmwaterpaneel te plaatsen? En hoe integreer je dat dan op een slimme manier in je totale systeem?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:59
isolatie op orde maken
panelen plaatsen
warmtepomp erin

je kan prima in de zomer je huis koelen met je warmtepomp, maar die warmte gaat normaal naar buiten.
je kan ook warmte met een warmtepompboiler in water stoppen, dan kun je ermee douchen.

zonneboiler zou ik niet aan beginne, weinig rendement. beter PV leggen op die plek

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• hobby-icter
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-09-2022
Hallo Joopv,
Ik zit in hetzelfde proces maar ik wil dan graag van de stadsverwarming af.
Wat mij opviel in je tekst;
Je hebt nu nog 1x 35 ampère aansluiting. omdat je steeds meer overgaat op electrisch is het heel raadzaam die te opwaarderen naar 3x 25A.

Bedenk ook goed dat besparing/isolatie je eerste winst is. Dus Hr++ glas als dat kan. Mochten er verbouwingen aankomen kijk dan ook gelijk waar je winst kan behalen met isoleren en energie en warmte terugwinnen.
Inventariseer ook goed wat je energieverbruik is nu en wat het in de toekomst word en stem daar je panelen op af.
Zoals jij het beschrijft dat is er al; Dat zijn zonnepanelen met een warmtewisselaar achterop die voorzien in warmte en warm tapwater. kijk maar eens op triple solar en Qsilence. Daar staan de systemen zoals jij die voor ogen hebt. IK ben ook wel benieuwd naar gebruikers van deze systemen. Vraag daarover die ik nog heb is kan je met zo een systeem ook voorzien in je volledige electrische behoefte?
Op dit forum zijn er nogal wat mensen die er negatief tegenaan kijken. I

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
joopv schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:54:
Bij mij in de straat (Eindhoven / Acht / bouwjaar 1989, geschakelde 2/1 kappers, dak = 45 graden pal zuidoost) is nu zo'n 80% van de huizen van ieder 12 panelen voorzien. Ik zal er ook aan moeten, al was het maar om geen "vreemde eend in de bijt" te worden als je in de straat loopt en omhoog kijkt :)
Advies nr 1, niet bezig zijn met wat andere van je huis vinden

Advies nr 2 inventariseren hoe de afgifte nu is, eventueel plannen maken om deze te verbeteren, isoleren is altijd een goed idee. panelen op het dak en een wp erin.

Advies nr3 kijk heel goed alle naden/kieren/ bouwknopen na. hier is doorgaans bij oudbouw van jouw periode het meeste mee te winnen voor een lage investering.