Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik ben me druk aan het inlezen in de zonnepanelen materie, maar aangezien er hier mensen zijn met veel meer kennis, wil ik de volgende offerte hier voorleggen.Vooral ook omdat haast geboden is, alle leveranciers melden dat ze het verschrikkelijk druk hebben/geen rijd hebben of niet eens offertes uitbrengen.
(Ik heb nog meer aanvragen uitstaan maar tot nu toe nog niets van gehoord, mocht ik nog reactie krijgen update ik dit topic wel)

Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVn2PwVTsanUeRwR76y1Z86dqeI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ncVW9rmGmbwe5lNjk3W9Gvwp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCe5lpUt4eRbhf3pXQW4sO9ZTLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CrDSSJEomTuV3Io50voPVts5.jpg?f=fotoalbum_large

Dakhelling is 40 graden.

Beschikbare (dak)ruimte
Weet ik niet precies, maar meer dan genoeg lijkt me.

Schaduw
Niet veel, de boom voor het huis is niet heel hoog, verder geen obstakels

Jaarverbruik
Ik schat dat al snel op 4.5kWh/maand maar ik wil rekening houden met een toekomstige warmtepomp, electrische auto, etc. Overcapaciteit is gewenst, het hele dak hoef nou ook weer niet vol, dat wordt een te grote investering denk ik.

Huidige elektriciteitsaansluiting
Weet ik niet.

Budget en doel
Zie boven. Ik heb 10k in mn budget opgenomen (na teruggave BTW).

Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga het zeker niet zelf doen, dus een all-in-one oplossing gaat het worden.

Bijhouden van data
Vind ik niet heel belangrijk een simpel overzcihtje is genoeg (hoeft niet per paneel).

Reeds verkregen offertes
Ik heb een offerte binnen voor:
  • 16 URE 395 WP Full Black
  • Growatt/ Solis Mod 5000 TL3-X (3 fase)
  • Montagemateriaal Clickfit/Solfix voor pannendak
Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWAGeWd5t9YX1HHO1rdzM-hYUes=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/h3lroUJH2CNIhsevaJYFzI6Z.jpg?f=user_large
 .
Regio
West-Brabant

Dit is volgens de leverancier goed voor 6.320 Wp met een verwachte opbrengst van 5.426 kWh per jaar
Kosten van het geheel inclusief montage etcetera is € 7.614,95 excl. BTW (na teruggave dus)
Het lijkt me best een redelijke prijs in deze overspannen tijd.

Ik vraag me nog wel af of het raadzaam zou zijn om nog 2 (misschien 4) panelen extra te laten plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:47
Opzich wel een redelijk prijs in deze markt, maar ik zou inderdaad wel meer panelen neerleggen.
Warmtepomp en electrische auto als toekomst plannen dan gaat je jaar verbruik een stuk omhoog.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel je rijdt etc, maar het zou zonde zijn als de installateur over 2 jaar terug moeten komen om er een aantal panelen bij te leggen zodat je aan je energie aanvraag voldoet.

Ik denk dat je er nog wel 4 kan bijleggen en dan kom je rond de 10k uit.
Zit je rond de 6700 kWh (wattpiek x 0,85) per jaar, zo even snel uitgerekend.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die 'extra' panelen zijn in verhouding erg goedkoop en nu nog een korte terugverdientijd. Zeker met je plannen in de toekomst is dat extra beetje met name in de maanden waar de dagen korter zijn interessant als je bij je gebruik daar rekening mee kan houden.

[ Voor 7% gewijzigd door DukeBox op 15-06-2022 11:53 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:21
Op welke tijdstippen en met welke oriëntaties zijn deze foto's genomen?

Ga AUB voor meer panelen, jij gaat hier zeer ernstige niet-vol-leg-spijt krijgen anders. Meer panelen kosten absoluut meer maar je euro/wp prijs zou verder moeten zakken (tenzij de installateur een oplichter is en de voorrijkosten ook verdubbeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
@Sleepie Wat is je verbruik? 4.5kWh/maand klopt echt niks van ;-)

Wat verbruik je aan gas? Dat getal in m³ * 2 á 2,5 is wat je verwacht te gebruiken met toekomstige warmtepomp
Auto gooit er rustig nog 2000kWh bij.

Ik denk dus dat je minimaal je budget zou moeten gebruiken om zoveel mogelijk te leggen... en misschien zou je moeten nadenken over wat meer nog ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:24:

Wat verbruik je aan gas? Dat getal in m³ * 2 á 2,5 is wat je verwacht te gebruiken met toekomstige warmtepomp

Ik denk dus dat je minimaal je budget zou moeten gebruiken om zoveel mogelijk te leggen... en misschien zou je moeten nadenken over wat meer nog ;-)
Meer is beter :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
mathijshooi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:58:
Op welke tijdstippen en met welke oriëntaties zijn deze foto's genomen?
Dat weet ik helaas niet. Maar orientatie van het huis is zo'n beetje pal Oost/West (zon komt op recht aan de voorkant).
Ronald schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:24:
Sorry 4500kWh/jaar moet dat zijn.
Kleine 950 kuub/jaar
Ik snap dat meer = beter, maar de huizenmarkt is ook al oververhit en mijn bankrekening is helaas eindig ;)
Ik zal eens kijken of er nog wat rek in zit, als ik zo reken mag er nog wel wat bij. Zal alvast eens informeren wat dat kost.

Nog op/aanmerkingen over de voorgestelde hardware? Ik heb geen idee welke merken goede kwaliteit zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
Sleepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Dat weet ik helaas niet. Maar orientatie van het huis is zo'n beetje pal Oost/West (zon komt op recht aan de voorkant).

[...]

Sorry 4500kWh/jaar moet dat zijn.

[...]

Kleine 950 kuub/jaar

[...]

Ik snap dat meer = beter, maar de huizenmarkt is ook al oververhit en mijn bankrekening is helaas eindig ;)
Ik zal eens kijken of er nog wat rek in zit, als ik zo reken mag er nog wel wat bij. Zal alvast eens informeren wat dat kost.

Nog op/aanmerkingen over de voorgestelde hardware? Ik heb geen idee welke merken goede kwaliteit zijn?
Vraag om te beginnen een offerte aan met bijvoorbeeld 26 panelen en vergelijk dan de euro/wp prijs. Dan weet je of de installateur fair is of niet.

10 panelen extra past makkelijk en ik denk dat wanneer je net als de buurman op de zeikanten van je dak de panelen legt een simpele string oplossing met 2 strings prima werkt.

Wanneer je meer dan die 26 panelen gaat leggen kom je meer in de schaduw van je kappelletjes, dan zou eventueel een ander systeem beter zijn.

Onderzoek anders ook duurzaamheids leningen, heeft collega ook gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Sleepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:59:

Die huizenmarkt is niet zo relevant als je niet verhuist :-) En koelt hard af met rente die richting 3x zo hoog is als 2 jaar terug.

Er is weinig slechte PV Hardware te krijgen. Verkrijgbaarheid is dramatisch - vandaar dat je al 2 alternatieven op je offerte hebt...

Qua prijs mag je echt heel blij zijn met wat er voor je ligt... Staat echt zwaar onder druk door de verkrijgbaarheid.
Vorig jaar kon je bij de online toko's kiezen uit 30-40 typen panelen... Nu mag je blij zijn als je wat kan krijgen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepie
@Ronald We hebben dit huis net gekocht vandaar de huizenmarkt.

De strekking is me duidlelijk:
Het is geen slechte offerte qua materiaal en prijs.
Ik ga vragen wat de prijs is voor meer panelen.

Tot zover bedankt allemaal alvast, als ik nog meer vragen heb meld ik me weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Is de offerte inclusief benodigde aanpassingen in de meterkast?

Growatt is niet het beste van het beste, ook niet echt slecht. Positief is wel dat het een omvormer is met 2 MPP-trackers, want je hebt twee dakvlakken. Persoonlijk vind ik een stringomvormer vergelijkbaar met een nieuwe pc met CRT-monitor en zou ik altijd voor microomvormers gaan, maar dat is wel duurder.

Ik sluit mij aan bij het advies om er veel meer panelen op te leggen. Er moet dan wel een zwaardere omvormer komen. Pluspunt van microomvormers is dat je er later met weinig gedoe panelen bij kunt leggen, mits de bekabeling solide (lees: dik) genoeg is voor het extra vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@SvMp Die vergelijking met een CRT is ... Niet best...

Micro omvormers hebben zeker technische nadelen. Die leg je even keihard naast je neer.

Financieel: Ze kosten genoeg meer dat je er t.z.t een nadere omvormer naast kan hangen... Dus uitbreidbaarheid is een onzin argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepie
Ik heb intussen van dezelfde leverancier twee nieuwe offertes ontvangen voor meer panelen.
Ik zet ze hier even onder elkaar (inclusief de originele offerte)

Panelen
Wp
Opbrengst/jaar
Prijs (ex. BTW)
Prijs/Wp
16
6320
5426 kWh
€ 7.614,95
€ 1.205
20
7900
6724 kWh
€ 9.127,18
€ 1.155
26
10270
8731 kWh
€ 11.226,81
€ 1.093

Budget een beetje oprekken en voor 26 panelen gaan dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:08

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken maar ik had het wel geweten voor 3k6 extra. Ik denk dat zelfs met 8731 kWh je niet je jaar verbruik kan afdekken als je over gaat naar een warmtepomp en elektrische auto.

Kosten die je nu dus extra maakt verdien je deels op korte termijn terug met terug leveren en salderen. In de toekomst verdien je het terug door eigen gebruik mits je daar slim gebruik van kan maken.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Sleepie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:35:
Ik heb intussen van dezelfde leverancier twee nieuwe offertes ontvangen voor meer panelen.
Ik zet ze hier even onder elkaar (inclusief de originele offerte)

Panelen
Wp
Opbrengst/jaar
Prijs (ex. BTW)
Prijs/Wp
16
6320
5426 kWh
€ 7.614,95
€ 1.205
20
7900
6724 kWh
€ 9.127,18
€ 1.155
26
10270
8731 kWh
€ 11.226,81
€ 1.093

Budget een beetje oprekken en voor 26 panelen gaan dus?
Kijk, dit vind ik mooi! Een installateur die je niet oplicht waar je bij staat. _/-\o_

De euro/wp kosten voor 4 extra panelen zijn namelijk 0.96 euro/Wp (delta euros/delta in Wp).
Kosten voor 10 extra panelen zijn zelfs 0.89 euro/Wp. Dit is 26% goedkoper dan de eerste 16 panelen!

Hier zie je dus netjes het effect van vaste kosten uitsmeren over meer Wp :)

Afhankelijk van je portemonnee zie je dus dat de terugverdientijd sterk naar beneden gaat met extra panelen.

Nu komt dus de vraag tot hoe ver je wilt gaan. Ik zou zelf even een simulatie maken in sunny design, om te kijken hoe vol je het kan krijgen zonder dat je nadelige effecten krijgt van de schaduw van je kappellen. Mocht je zoveel panelen willen dat je de ruimte naast je kapel nodig hebt...
Pagina: 1