Vervanging voor MacBook Pro (13 inch, early 2015)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14:41
Ik ervaar steeds vaker kuren met mijn MacBook Pro. Reageert soms traag, accuduur is niet meer goed, kan erg warm worden/blazen (zonder moeilijke taken uit te voeren) en recent een paar keer meegemaakt dat hij met opstarten een zwart scherm liet zien en erg hard ging blazen. Voordat deze overlijdt zou ik graag een vervanger willen kopen.

Huidige specs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oYGZw4c6aBj3eCci69DLfZVb5wI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WJEwLMkrYuZBXylAWbLcXN0d.png?f=user_large

Mijn eisen zijn niet enorm ingewikkeld. Ik moet daarbij ook vermelden dat ik een fatsoenlijke werklaptop heb maar af en toe beperkingen heb in het installeren van programma's en privé gebruik ervan.

Wensenlijst:
  • Ik merk af en toe beperkingen met de opslagruimte van 128gb, minimaal het dubbele is wenselijk. Verder maak ik ook gebruik van een NAS en cloudopslag.
  • Ik vind het leuk om filmpjes te monteren van vakanties, familie-uitjes etc. Ik gebruik hiervoor alleen iMovie en filmpjes geschoten op een iPhone 13 Pro Max.
  • In het verleden wel het e.e.a. gedaan met het Adobe pakket, zou dit wel weer op willen pakken maar niet in professionele zin. Af en toe eens een plaatje bewerken dan houdt het wel op.
  • Verder licht gebruik voor browsen, films streamen en ook streamen van MacBook naar TV d.m.v. HDMI.
  • Voorkeur voor een accuduur van tenminste 4 tot 6 uur, maar volgens mij zit dat bij alle nieuwe modellen wel snor.
Volgens mij volstaan zowel een MacBook 2020 Air M1 als een MacBook Pro 2020 M1 waarbij ik neig naar het laatste. Ik zou alleen nu graag een keuze willen maken zodat ik weer de komende 5/6 jaar vooruit kan met mijn wensen. Dus wellicht dat er nog andere eye-openers zijn waar ik zelf niet aan denk ik op dit moment.

Mijn budget is ca. € 1.600,-. Wie kan mij in de juiste richting duwen of van nieuwe inzichten voorzien? :Y)

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Beste antwoord (via Daedalus op 16-06-2022 16:05)

• Slappyjoez
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb voor nu besloten om de aanschaf nog heel even uit te stellen. Ik wil niet overhaast vóór mijn vakantie (nog anderhalve week) snel een beslissing nemen zodat ik hem mee kan nemen. Ook niet vanwege de komst van de M2 modellen. En de MacBook Pro 14" ziet er ook aanlokkelijk uit, dus nog even nadenken over het budget.

Voor nu de huidige MacBook even flink opgeschoond, kritisch wat bestanden en achtergrondprocessen gecheckt en zal over een maand of drie eens even kijken hoe het ervoor staat.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Zowel de Air als Pro kunnen beide wat jij wilt.

Kies voor de M1 Air als je de prijs, stilte en het gewicht belangrijk vind.
Nadeel: Niet veel aansluitpoorten, officieel ondersteuning voor 1 externe monitor, verouderd design, webcam etc.

Kies voor de 14" Pro als je waarde hecht aan zaken als MiniLED scherm, MagSafe, HDMI poort, Kaartlezer, Meerdere schermen aansluiten, nieuw design etc.
Nadeel: Prijs ligt iets hoger dan je budget maar via V&A of MP nieuw al wel rond de 1800,- te vinden.

De normale M1 of M2 Macbook Pro zou ik skippen tenzij je echt helemaal gek bent van een touchbar. (Ben persoonlijk bilj dat ze hem er uit hebben gehaald in het 14" model en gewoon fysieke knoppen gebruiken)

Heb zelf ook jaren lang het 2015 model gebruikt en de 14" voelt qua design en aansluitingen daarom ook het meest vertrouwd.

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 15-06-2022 12:05 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Of de nieuwe Macbook Air met M2 processor. Basis model met 8GB RAM en 256GB SSD kost 1.519,-

De nieuwe Macbook Pro 13" met M2 kan ook, is € 100 duurder (1.619) maar heeft dan een 10 core GPU ipv 8 core. De touchbar heb je echt helemaal niets aan, enige voordeel tenopzichte van de air is volgens mij dat de Pro actieve koeling heeft waar de air passieve koeling heeft. Daarmee zou de Pro dus meer prestatie uit de M2 moeten kunnen halen.
De Macbook pro 13" heeft een iets verouderd design, maar retro is hip toch ;). Schijnt de op een na best verkopende laptop te zijn.

Beide hebben geen HDMI aansluiting, maar je kunt ook een USB-C naar HDMI kabel gebruiken om dat probleem op te lossen.

Wil je zeker geen gedonder, dan moet je voor de Macbook Pro 14" gaan, maar dan zul je je budget moeten verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15:06
Als je niet al te zware taken uitvoert, zou ik voor de MB-air gaan.

overigens wat je aan symptomen beschrijft, geeft mij het idee dat er een aantal (onnodige) processen op de achtergrond draaien. een etrecheck report kan daar inzicht in geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb voor nu besloten om de aanschaf nog heel even uit te stellen. Ik wil niet overhaast vóór mijn vakantie (nog anderhalve week) snel een beslissing nemen zodat ik hem mee kan nemen. Ook niet vanwege de komst van de M2 modellen. En de MacBook Pro 14" ziet er ook aanlokkelijk uit, dus nog even nadenken over het budget.

Voor nu de huidige MacBook even flink opgeschoond, kritisch wat bestanden en achtergrondprocessen gecheckt en zal over een maand of drie eens even kijken hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Slappyjoez schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:09:
Voor nu de huidige MacBook even flink opgeschoond…
Ook de binnenkant, dus de hardware? Na 7 jaar is het wel eens tijd om de boel open te schroeven, koelpasta te vervangen, ventilator schoon te borstelen en alles eens lekker opfrissen van binnen. Stof heeft een heel lelijke werking op de warmte-afvoer waardoor een laptop meer moet blazen om warmte af te voeren, met als gevolg dat je accu ook eerder leeg is.

Het eerder blazen, ook wanneer je niet met moeilijke taken bezig bent kan ook duiden op uitgedroogde koelpasta. Dit is zeker de moeite waard om die eens te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
sypie schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:36:
[...]
Ook de binnenkant, dus de hardware? Na 7 jaar is het wel eens tijd om de boel open te schroeven, koelpasta te vervangen, ventilator schoon te borstelen en alles eens lekker opfrissen van binnen. Stof heeft een heel lelijke werking op de warmte-afvoer waardoor een laptop meer moet blazen om warmte af te voeren, met als gevolg dat je accu ook eerder leeg is.

Het eerder blazen, ook wanneer je niet met moeilijke taken bezig bent kan ook duiden op uitgedroogde koelpasta. Dit is zeker de moeite waard om die eens te vervangen.
Hele terechte reactie. Echter voor de resterende drie maanden en de paar keren dat ik hem in die tijd gebruik ga ik dit niet meer ondernemen.

Pagina: 1