Laptops voor zakelijk gebruik voornamelijk Excel en webappl.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-04 07:21
Hallo allemaal! Dit keer geen gamers vraagje maar een office advies vraag.

Wat ga je met je laptop doen?
Office werk. Grote excel sheets op een finance afdeling, de grootste excel bestanden zijn zo'n 70MB, dat in onbewerkte data, zo'n 250.000 regels, en een 20 kolommen? Dat gaan we dan vervolgens analyseren "old school" in excel. Dat gaat voorlopig niet veranderen... Verder is alles webbased. Het openen van deze excel bestanden is nu een kriem met vrij lange wachttijden.

Verder is het Zoom, Teams, E-mail, beetje Word, PowerPoint, Chrome, Edge het gebruikelijke zeg maar.

Daarnaast gebruiken we SalesForce en gaan we Unit4 erpX gebruiken. Maar dat zijn webbased applicaties en zullen niet veel impact hebben op de benodigdheden. Ik vermoed dat vooral de grotere Excel bestanden van invloed zijn.

De laptop moet worden geconnect met een DEL U2719DC https://tweakers.net/pric...u2719dc-zilver-zwart.html (usb-c via het scherm laad ook meteen de laptop op, dat is prettig), en dell bluetooth toetsenbord, muis en een plantronics bluetooth headset, de headset heeft een standaard USB poort om op te laden, die kan ook in het scherm. Sommigen van ons gebruiken de laptop ook om een telefoon te laden. Ook thuis wordt de laptop meestal aan eenzelfde scherm gekoppeld.

Wat is je budget?
Onze ITer (eigenlijk een programmeur) heeft een laptop uitgezocht voor EUR 980 incl BTW, EUR 812 Excl BTW. Het liefst heb ik een beter alternatief voor een lagere prijs. Maar alleen beter is al heel wat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, onze laptops gaan voortdurend mee op reis. Om thuis te werken of naar 1 van de andere kantoren in NL of op andere locaties in de wereld.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Onze IT (eigenlijk een programmeur heeft gekozen voor een https://www.centralpoint....-59v90eaabh-num-13722878/. HP ProBook 430 G8 notebook-pc, 13.3", Windows 10 Pro (beschikbaar via downgraderechten van Windows 11 Pro), Intel® Core™ i5, 8GB RAM, 256GB SSD, FHD HP ProBook 430 G8 Notebook PC, Intel® Core™ i5, 2,4 GHz, 33,8 cm (13.3"), 1920 x 1080 Pixels, 8 GB, 256 GB Ik mag met een beter alternatief komen voor een vergelijkbare of zelfde prijs. Ik kijk natuurlijk naar de best buy guides hier en vindt die Asus Zenbooks leuk, lekker dun en licht. Zeker die nieuwe, kan ik ook een beetje gamen, maar die zal wel buiten de boot vallen qua prijs.

Naast de advies vraag heb ik ook een gelinkte vraag. Mijn Game PC thuis is veel sneller met excel dan de laptops hier. Ik heb daar wellicht ook meer aan uitgegeven. Kan het zijn dat een grafische kaart helpt bij bewerkingen in Excel of is dat waarschijnlijk een geheugen dingetje (8GB op de laptop, 16GB thuis), of ligt het misschien ergens anders aan (processor)?

We zijn niet echt merkvast. Maar we houden wel van de gebaande paden: Lenovo, Asus, HP etc. Veel van ons gebruiken ook een MacBook, dat willen wij pertinent niet.

Beste antwoord (via PeterGamer op 16-06-2022 10:12)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

PeterGamer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:36:
Ik heb dat van Techscpot.com met dit plaatje erbij.
[Afbeelding]

Die specifieke i5 bungelt onderaan terwijl de Ryzen 7 5800u of 5700u ergens in het midden zit. Ik lees bijvoobeeld dat Excel het gebruik van meerdere cores toelaat en dat de rijzen dat beter kan verdelen over meer cores. Op andere sites, overigens.

Ik begrijp dat je hieraan twijfelt, heb je daar een reden voor? Eerlijk, ik weet niet wat de waarheid is, dus ik vraag het gewoon.
Pure ervaring...

Ja, als je veel ingewikkelde berekeningen er in hebt zitten zou dat kunnen helpen. De test die ze hier doen gaat ver, ver boven wat je met de dingen die je noemt gaat doen. Bij de data die je noemt en de gemiddelde analyse zal het verschil procentueel gezien mischien groot zijn maar in pure tijd niet zo heel veel.
De HP Paviljon is ook van HP. Daar zal dezelfde goede ondersteuning op zitten?
Degene in je eerste post is een zakelijk model. De pavillion is een consumenten model. Dus nee, dat is niet dezelfde ondersteuning, noch dezelfde kwaliteit.
Ik had verwacht dat 16GB intern voldoende zou zijn, dank voor de tip.
Het verschil tussen 16GB en 32GB zal ook zeker niet zo groot zijn als van 8 naar 16. Maar in de datasets waar ik mee werk is PowerBI (wat niet heel veel meer is dan veredeld Excel) erg blij met het extra geheugen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Vaak kan je als je meerdere laptops zoekt nog met de prijs onderhandelen. Denk dat de aangedragen laptop prima is. Mogelijk 64 bit excel installeren ivm geheugen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Oid schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:57:
Vaak kan je als je meerdere laptops zoekt nog met de prijs onderhandelen. Denk dat de aangedragen laptop prima is. Mogelijk 64 bit excel installeren ivm geheugen gebruik.
Bedankt! Bedoel je dan die ProBook, of de Asus Zenbook, HP Pavilioen uit de best buy guides, die betere specificaties lijken te hebben voor een (lagere) prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Ik lees inmiddels dat ik voor Excel beter af ben met meer cores dus Ryzen. :) Dat zou ook het grote verschil kunnen zijn tussen mijn game pc en mijn huidige werk laptop. :)

Heb ik dat goed begrepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

PeterGamer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:12:
Ik lees inmiddels dat ik voor Excel beter af ben met meer cores dus Ryzen. :) Dat zou ook het grote verschil kunnen zijn tussen mijn game pc en mijn huidige werk laptop. :)

Heb ik dat goed begrepen?
Ik betwijfel het ten zeerste.

8GB is veel te weinig RAM voor een dergelijke sheet.
De 4 cores/8 threads van de i5 zou geen beperking mogen zijn. Nog sterker; de laptop is best netjes.

Voor dat geld ga je wellicht wel ergens iets beters krijgen maar nooit met de ondersteuning die HP op deze systemen biedt. Laat je IT er gewono 16GB in zetten (en eigenlijk liever nog 32) en je kunt gewoon goed vooruit met dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Croga schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:17:
[...]

Ik betwijfel het ten zeerste.

8GB is veel te weinig RAM voor een dergelijke sheet.
De 4 cores/8 threads van de i5 zou geen beperking mogen zijn. Nog sterker; de laptop is best netjes.

Voor dat geld ga je wellicht wel ergens iets beters krijgen maar nooit met de ondersteuning die HP op deze systemen biedt. Laat je IT er gewono 16GB in zetten (en eigenlijk liever nog 32) en je kunt gewoon goed vooruit met dit systeem.
Afbeeldingslocatie: https://static.techspot.com/articles-info/2481/bench/5-p_1100.webp

Die specifieke i5 bungelt onderaan terwijl de Ryzen 7 5800u of 5700u ergens in het midden zit. Ik lees bijvoobeeld dat Excel het gebruik van meerdere cores toelaat en dat de rijzen dat beter kan verdelen over meer cores. Op andere sites, overigens.

Ik begrijp dat je hieraan twijfelt, heb je daar een reden voor? Eerlijk, ik weet niet wat de waarheid is, dus ik vraag het gewoon.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

PeterGamer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:36:
[Afbeelding]

Pure ervaring...

Ja, als je veel ingewikkelde berekeningen er in hebt zitten zou dat kunnen helpen. De test die ze hier doen gaat ver, ver boven wat je met de dingen die je noemt gaat doen. Bij de data die je noemt en de gemiddelde analyse zal het verschil procentueel gezien mischien groot zijn maar in pure tijd niet zo heel veel.
Degene in je eerste post is een zakelijk model. De pavillion is een consumenten model. Dus nee, dat is niet dezelfde ondersteuning, noch dezelfde kwaliteit.
Het verschil tussen 16GB en 32GB zal ook zeker niet zo groot zijn als van 8 naar 16. Maar in de datasets waar ik mee werk is PowerBI (wat niet heel veel meer is dan veredeld Excel) erg blij met het extra geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Croga schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Pure ervaring...

[...]

[...]

Ik zie ook dat de HP ProBook windows Pro draait en niet windows home zoals de 2 in de best buy guides. De pro is een eis van onze IT-er. Niet geheel irreeel. Nog even kijken dan. Dank je wel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

PeterGamer schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:06:
[...]

Bedankt! Bedoel je dan die ProBook, of de Asus Zenbook, HP Pavilioen uit de best buy guides, die betere specificaties lijken te hebben voor een (lagere) prijs?
ik zou zelf zakelijk sowieso voor een probook of elitebook gaan. maar dat kiest iedereen voor zich, zie ook bedrijven die kopen een laptop bij de mediamarkt voor paar 100 euro en als die stuk gaat kopen ze weer een nieuwe.
Wat is eigenlijk de reden dat je de it-er zijn/haar keuze niet vertrouwd? Je kan altijd nog een laptop huren (desnoods voor korte duur om te testen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:26
Hoe lang doet de laptop er nu over om alles te berekenen? En wat voor cpu heeft die?
Pas als we dat weten kan er ingeschat worden of die i5 1135G7 voldoende is.

Ik werk zelf met sheets van 150 MB (ja, ik ben er volledig mee bekend dat Excel niet de juiste tool hiervoor is, wordt aan gewerkt).

Ik ben zelf van een 10e gen i5 (4 core) naar een 11e gen i7 (8 Core) gegaan en het verschil is gigantisch.

Ik blijf het bizar vinden dat werkgevers zo weinig kijken naar het gereedschap dat ze hun personeel geven. Bij ons zijn alle 15” gewoon 8 core H-spec (hoge TDP) en de 13” hebben 4 zuinige cores. (Geen idee of er al Alderlake-cpu zijn gearriveerd.) Alles heeft 16 GB ram.

Die zware zijn € 2.200, dat is bij 4 jaar gebruik dus nog geen € 600 jaar terwijl de medewerker die er aan werkt meer dan € 60k kost per jaar. Als de medewerker 1% efficiënter is, dan is de investering er al uit.

Met de eis voor Windows 10 Pro kom je sowieso bij iets zakelijks uit, met het genoemde budget zit er niet veel meer in. Maar ik zou inderdaad wel voor 16GB gaan (en uiteraard Excel 64bit indien mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterGamer
Hartelijk dank iedereen, ik ben erg blij met jullie hulp, advies en ideeen.

Ik wil ook graag EUR 2,200 uitgeven. Maar dat gaat niet gebeuren.

We zijn uiteindelijk gegaan voor een ProBook 630 G8 met 16GB en een i7 1165G7. Ik ben er best blij mee, ook al ben ik een voorstander van alle nieuwe snufjes dikke videokaarten enzo. Maar ja. Helaas :D

Onze IT-er is er ook blij mee dat we zelf even hebben gekeken en dat we nu dus voortaan voor iedereen een iets zwaardere bestellen. Of een Macbook.... Juist.

Nogmaals bedankt iedereen!
Pagina: 1