IPv6 achter Ziggo connectbox met Fritzbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-09 00:35
Bijna alle instellingen geprobeerd maar ik krijg het niet voor elkaar. iPv6 werkend krijgen achter de Ziggo Connectbox met een Fritzbox 7590 in router functie.

De Fritzbox is zo ingesteld dat hij achter de Connecbox staat (router achter router) met een eigen subnet.De connectbox staat (bewust) niet in Bridge mode. iPv4 werkt helemaal prima. Maar elke client op de Fritzbox krijgt geen iPv6 adres. Heeft iemand het wel werkend gekregen? Moet ik de connectbox in Stateful (DHCPv6) of Stateless (SLAAC) instellen? Alvast dank voor jullie antwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Joshua1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:06:
... Moet ik de connectbox in Stateful (DHCPv6) of Stateless (SLAAC) instellen? Alvast dank voor jullie antwoorden...
Maakt niet uit. Het gaat er om dat dhcp-pd werkt en dat doet het in beide gevallen.
Maar op je Fritz moet je dat ook aanzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
Brahiewahiewa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:04:
[...]

Maakt niet uit. Het gaat er om dat dhcp-pd werkt en dat doet het in beide gevallen.
Maar op je Fritz moet je dat ook aanzetten
Die staat aan in de Fritzbox, maar er gebeurt niks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCFh11QVdieY7by9avCxWxEeKLA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cAlH4AjIxs8DddV6uqwXv5vP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Briolet
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10-2022
Ik heb sinds vandaag ook een Connectbox. Bij mij hangt er een Synology RT 1900ac achter.

Het probleem is identiek. Op de eigen router kan ik IPv6 aan zetten, maar hij ziet geen prefix blokken om uit te delen. Mis ik wat, of wordt dit niet door de huidige Connectbox ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
krijg de fritzbox vanuit de ziggo router wel een ipv6 adres

en heb je de fritbox in access point modus staat als dat niet het geval is heb je 2 dhcp servers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Joshua1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Die staat aan in de Fritzbox, maar er gebeurt niks?

[Afbeelding]
Haal dat vinkje bij "This Fritzbox provides the standard internet connection" eens weg, dat doet hij in deze setup over v6 namelijk niet, dat doet de Connectbox. Mogelijk dat daarom je PD mis gaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zit je wel in een gebied waar IPv6 werkt? Nog niet alle ex-UPC gebieden hebben een IPv6 firmware gekregen. Check het Ziggo forum welke firmware het modem nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
dion_b schreef op zondag 19 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Haal dat vinkje bij "This Fritzbox provides the standard internet connection" eens weg, dat doet hij in deze setup over v6 namelijk niet, dat doet de Connectbox. Mogelijk dat daarom je PD mis gaat.
Ook geprobeerd, helaas zonder resultaat.
jadjong schreef op zondag 19 juni 2022 @ 22:10:
Zit je wel in een gebied waar IPv6 werkt? Nog niet alle ex-UPC gebieden hebben een IPv6 firmware gekregen. Check het Ziggo forum welke firmware het modem nodig heeft.
Ja zeker, aangezien het subnet voor de Fritzbox wel keurig een iPv6 adres krijgen. Fritzbox ziet ook ook de iPv6 dns servers van Ziggo maar de Fritzbox krijgt van de Connectbox simpelweg geen prefix adressen toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
@Joshua1 Kan je op de Connectbox een prefix hint opgeven? Wat is de grootte van de prefix die je krijgt op de Connectbox? Staat de firewall aan op de connectbox?

[ Voor 13% gewijzigd door Jay-B op 19-06-2022 23:42 ]

• Black Tiger 63
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
@Joshua1 Heb je dit nog weten te fixen?
Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem met een Fritzbox 7490.
Deze lijkt wel een ip te krijgen van Ziggo.
Althans op de WAN kant ziet hij 2001:1c05:xxxx:xxxx /64. In jouw screenshot staat hier nog - /0.

Maar ik krijg ook steeds deze melding in de log, kort achter elkaar.
code:
1
2
18:00:28 IPv6 internet connection established successfylly. IP address: 2001:1c05 etc etc.
18:00:44 Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL)

Mijn devices krijgen ip's die beginnen met fd00::c416 dus volgens mij klopt er iets niet.

Krijg geen gateway ip op ipv6 alleen op ipv4 en de monitor van de Fritz geeft aan dat er geen ipv6 connected is.

Firewall voor ipv6 heb ik al aan en uit gehad, maakt geen verschil.

Greetings, Black Tiger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joshua1
Black Tiger 63 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:54:
Althans op de WAN kant ziet hij 2001:1c05:xxxx:xxxx /64. In jouw screenshot staat hier nog - /0.

Maar ik krijg ook steeds deze melding in de log, kort achter elkaar.
code:
1
2
18:00:28 IPv6 internet connection established successfylly. IP address: 2001:1c05 etc etc.
18:00:44 Could not establish IPv6 internet connection: No response from DHCPv6 server (SOL)

Mijn devices krijgen ip's die beginnen met fd00::c416 dus volgens mij klopt er iets niet.

Krijg geen gateway ip op ipv6 alleen op ipv4 en de monitor van de Fritz geeft aan dat er geen ipv6 connected is.

Firewall voor ipv6 heb ik al aan en uit gehad, maakt geen verschil.
Nee, ik heb het opgegeven, van alles geprobeerd. Het zit 'm denk toch in de dicht getimmerde Ziggo modem. Fritzbox staat nu in IP-client modus. Niet de oplossing die ik wil maar uiteindelijk wel IPv6. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
@Joshua1 En anders toch het Ziggo modem in bridge modus zetten. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waarom je dat niet al had gedaan en of dat voor andere issues zorgt in jouw setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Niet online
Black Tiger 63 schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 23:54:
Ik heb zelf het modem in bridge staan dus kan het niet zo 1, 2, 3 checken maar ik vermoed dat je standaard gewoon een /64 krijgt geen prefix hint kan opgeven en dus ook verder geen kleinere subnets kan delegeren. Als je wilt knutselen aan IPv6 zou ik toch echt modem in bridge mode zetten en zelf een router neerzetten die de gewenste functionaliteit heeft (hint: neem geen UDM-P of UDM SE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua1
Jay-B schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:22:
@Joshua1 En anders toch het Ziggo modem in bridge modus zetten. Maar goed, ik weet natuurlijk niet waarom je dat niet al had gedaan en of dat voor andere issues zorgt in jouw setup.
Het gaat om de situatie waar mijn werkplek is, ik huur een gedeelte van het pand en van de eigenaar mag ik niks veranderen aan de modem. Als het mocht had ik zeker de Ziggo modem allang in bridge mode gezet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Tiger 63
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-09 23:25
@Joshua1 Nja thanks in elk geval, ik was er al bang voor.
Op een ander forum las ik dat het wel iemand gelukt was in cascade mode door niet de native ipv4 te gebruiken maar wat andere instellingen. Echter dan werkt ie via DS-Lite en da's niet de bedoeling.

@Jay-B Thanks. Andere router nemen gaat 'm niet worden. In bridge mode of ip client mode schijnt het te werken dus zal wel aan de Connectbox liggen dan ergens.
Volgens iemand anders ziet het er naar uit dat de Connectbox niet de volledige IA_PD gegevens door geeft naar de Fritz en dat zou dan de problemen bij gelijke gevallen kunnen verklaren lijkt me.
Maar ik hoef niet zo nodig op m'n LAN naar ipv6 op het moment, was maar eens om er wat mee te prutsen, als het niet lukt is jammer maar ook goed, dat komt dan later toch wel een keer.

Greetings, Black Tiger

Pagina: 1