Metalstud icm gips muur + plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Beste klussers,

Ik krijg over een aantal weken mijn nieuwe huis opgeleverd en ga daar een 2 tal kamers maken met Metalstuds en Gips.

De zolder heeft een schuine kap met bruine beschotting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZLRkONr9IZOsPBztLbZPgT_B98=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JOokMpCv430PirBA40jY090B.jpg?f=user_large

Ik wil met metalstud de volgende constructie maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHRZe_mOsyQdr9ctfPHkVuMYdxc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VsMsIo0Nxj5KtrXXjvRadnjd.png?f=fotoalbum_large

De ingetekende ruimte met witte wanden is de reeds bestaande technische ruimte, met gipsbeton blokken opgebouwd.

Mijn vragen:

- Kan ik de metalstuds voor het verlaagde plafond direct op de bruine beschotting schroeven (eventueel met een wig om de schuinte in de beschotting te overbruggen)?
- Moet ik eerst het hele "geraamte" met elektra etc. plaatsen en op het eind de gips beplating? Dus plafond + muren? Of eerst het verlaagde (niet dragende) plafond afmaken (incl. gips, elektra, etc.) en daarna pas de muur/deuren?
- is het handig om de platen over de lengte te monteren of over de breedte op de metalstuds?
- Het plafond moet glad worden, dus ik kan normale gipsplaten met afgeschuinde kant gebruiken?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Mooiste is verticale platen en daarna stucen, maar als je niet wilt stucen dan inderdaad schuine zijkanten gebruiken.
Vwb eerst geraamte of eerst dak: wat monteert het makkelijkst denk je? Zodra het dak er is kan je niet makkelijk de verticale muur staanders monteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50
Tenzij je gaat stucen zou ik zogenoemde 4AK platen nemen. Die hebben aan alle kanten een afgeschuinde hoek van een paar cm.

Die schuine stukken komen dan tegen elkaar waarna je er kleefband op doet en daarna afsmeert met uniflott. Vervolgens schuren, resterende plekken weer insmeert en nog eens schuurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

De_Bastaard schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:10:
Tenzij je gaat stucen zou ik zogenoemde 4AK platen nemen. Die hebben aan alle kanten een afgeschuinde hoek van een paar cm.

Die schuine stukken komen dan tegen elkaar waarna je er kleefband op doet en daarna afsmeert met uniflott. Vervolgens schuren, resterende plekken weer insmeert en nog eens schuurt.
Nooit tussen de lagen schuren :)

En liefst papierband gebruiken IPV zelfklevende gaas, is veel sterker.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:07:
Mooiste is verticale platen en daarna stucen, maar als je niet wilt stucen dan inderdaad schuine zijkanten gebruiken.
Vwb eerst geraamte of eerst dak: wat monteert het makkelijkst denk je? Zodra het dak er is kan je niet makkelijk de verticale muur staanders monteren...
Wij laten het plafond, na afwerking, wit spuiten. De schuine wanden doen we later, als het uitgewerkt is. En mij lijkt het inderdaad gemakkelijker om eerst het gehele "geraamte" te maken, ook ivm elektra. Maar in een reactie van Gyproc vertelde ze mij dat het beter was om het gehele plafond eerst te doen. Maar dat lijkt mij lastiger en ook niet persee steviger ofzo. MIsschien een andere reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:04
99ruud99 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:07:
Juist wel, laserlijn neerzetten en de plafondstuds monteren, daarna de profielen op de vloer en dan schuif je de staanders er zo tussen. Die staanders vallen geheid om als je ze aan de bovenkant niet bevestigd, en als je er dan tegen aan stoot met een plafondligger valt de boel om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Dat is dus letterlijk wat ik zeg, eerst geraamte dan pas dakplaten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Als je het in hout ipv metalstuds uitvoert, kan je nog een vlierinkje maken om zooi op te leggen. Nu heb je loze ruimte over straks.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:06
Ja, eerst het plafond, dan kun je daarna de staanders er strak tegenaan plaatsen inderdaad. Ik zou wel een extra metalstud plaatsen van de staander naar het muurtje met gipsbetonblokken (zie foto). Anders is de overspanning misschien te groot voor het bevestigen aan het dakbeschot (bij het dakraam), misschien ook klosjes gebruiken en montagekit om het te bevestigen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-wNzDSeMe7FdK34hq8vA0xuX9c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v3XQrqTzCQEOBmm9dosBhNqM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
TwiSteD1 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:59:
Ja, eerst het plafond, dan kun je daarna de staanders er strak tegenaan plaatsen inderdaad. Ik zou wel een extra metalstud plaatsen van de staander naar het muurtje met gipsbetonblokken (zie foto). Anders is de overspanning misschien te groot voor het bevestigen aan het dakbeschot (bij het dakraam), misschien ook klosjes gebruiken en montagekit om het te bevestigen?[Afbeelding]
Goeie tip van die extra metalstud, ga ik inderdaad doen. Maar bedoel jij met "eerst het plafond" ook het gipswerk zoals Gyproc mij vertelde? Ik begrijp dat ik inderdaad moet beginnen met het plafond metalstud werk, maar ik ben geneigd op het laatst, als ook het framewerk van de muur er staat, te gaan gipsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:06
Dutchylex schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:07:
[...]

Goeie tip van die extra metalstud, ga ik inderdaad doen. Maar bedoel jij met "eerst het plafond" ook het gipswerk zoals Gyproc mij vertelde? Ik begrijp dat ik inderdaad moet beginnen met het plafond metalstud werk, maar ik ben geneigd op het laatst, als ook het framewerk van de muur er staat, te gaan gipsen.
Ik heb niet eerder met metalstud gewerkt, maar mij lijkt het ook logisch om eerst de basis (metalstuds) goed stevig te bevestigen en daarna daar gipsplaten aan te bevestigen inderdaad. Ook wegen die gipsplaten behoorlijk wat, dus dan heb je de verticale staanders sowieso nodig voor de stevigheid.

Al geven de gipsplaten wel extra stevigheid aan het plafond natuurlijk. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een houten frame tegen de nok aan te plaatsen, waar het metalstud plafond aan "hangt". Dan ga ik ervan uit dat de nokbalk van hout is.

[ Voor 14% gewijzigd door TwiSteD1 op 15-06-2022 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Dutchylex schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 06:55:
- Kan ik de metalstuds voor het verlaagde plafond direct op de bruine beschotting schroeven (eventueel met een wig om de schuinte in de beschotting te overbruggen)?
Een wig is niet nodig. Je kan de metalstud in de hoeken voorboren en vervolgens tegen het dakbeschot aanschroeven.

Overigens, waarom werk je in het plafond niet met een houten frame die je vervolgens met hout beplaat tot een kleine vliering voor opbergruimte?
- Moet ik eerst het hele "geraamte" met elektra etc. plaatsen en op het eind de gips beplating? Dus plafond + muren? Of eerst het verlaagde (niet dragende) plafond afmaken (incl. gips, elektra, etc.) en daarna pas de muur/deuren?
Eerst alle metalstud
Daarna alle electrapunten (zonder de hollewandinbouwdozen)
Vervolgens isoleren met steenweg
(optionele tussenlaag met 9mm of 12mm OSB, deze monteer je wel in tegengestelde orientatie dan het gips! zie opmerking bij je volgende vraag), mocht je ooit iets zwaarders dan een schilderij aan de muur willen ophangen
Daarna gips
Daarna hollewandinbouwdozen
- is het handig om de platen over de lengte te monteren of over de breedte op de metalstuds?[b]
Platen verticaal monteren. Je plaatst de metal studs op 60cm hart op hart afstand (behalve de eerst stud, die heeft een afstand vanaf de muur 60cm naar het hart van de volgende metal stud). Gipsplaten zijn íets kleiner dan 60cm waardoor je een smalle naad overhoud die bedoelt is om scheuren tegen te gaan na het stucen. (zie ook overige opmerkingen over stucpapier ipv gaas).
Het isolatiemateriaal komt vaak ook in 60cm breed waardoor je snel kan werken :)
- Het plafond moet glad worden, dus ik kan normale gipsplaten met afgeschuinde kant gebruiken?
Jazeker. Gewoon lekker overal dezelfde plaat gebruiken.

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
herofruit schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Een wig is niet nodig. Je kan de metalstud in de hoeken voorboren en vervolgens tegen het dakbeschot aanschroeven.

Overigens, waarom werk je in het plafond niet met een houten frame die je vervolgens met hout beplaat tot een kleine vliering voor opbergruimte?

[...]

Eerst alle metalstud
Daarna alle electrapunten (zonder de hollewandinbouwdozen)
Vervolgens isoleren met steenweg
(optionele tussenlaag met 9mm of 12mm OSB, deze monteer je wel in tegengestelde orientatie dan het gips! zie opmerking bij je volgende vraag), mocht je ooit iets zwaarders dan een schilderij aan de muur willen ophangen
Daarna gips
Daarna hollewandinbouwdozen

[...]

Platen verticaal monteren. Je plaatst de metal studs op 60cm hart op hart afstand (behalve de eerst stud, die heeft een afstand vanaf de muur 60cm naar het hart van de volgende metal stud). Gipsplaten zijn íets kleiner dan 60cm waardoor je een smalle naad overhoud die bedoelt is om scheuren tegen te gaan na het stucen. (zie ook overige opmerkingen over stucpapier ipv gaas).
Het isolatiemateriaal komt vaak ook in 60cm breed waardoor je snel kan werken :)

[...]

Jazeker. Gewoon lekker overal dezelfde plaat gebruiken.
Super, dank voor je heldere uitleg! Een opbergzolder hebben we overwogen maar de nok is maar 3,6 meter en de plafonds willen we gewoon 2,6 meter, net als de rest van het huis. Dan hou je een krappe meter over. Daarnaast begreep ik dat je voor een dragende plafond hele grote (vooral dikke) balken nodig hebt en weet niet het dragend vermogen van die schuine kappen voldoende is. Daarnaast moet je dan ook met een fliso trap aan de gang en is best wat gedoe. Al overweeg ik het nog steeds O-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• herofruit
Dutchylex schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:23:
[...]

Super, dank voor je heldere uitleg! Een opbergzolder hebben we overwogen maar de nok is maar 3,6 meter en de plafonds willen we gewoon 2,6 meter, net als de rest van het huis. Dan hou je een krappe meter over. Daarnaast begreep ik dat je voor een dragende plafond hele grote (vooral dikke) balken nodig hebt en weet niet het dragend vermogen van die schuine kappen voldoende is. Daarnaast moet je dan ook met een fliso trap aan de gang en is best wat gedoe. Al overweeg ik het nog steeds O-)
Ja, als het te veel werk is dan vooral niet doen. Maar in dat geval, waarom wil je de plafonds persé op 2,6 meter? Je verliest een meter aan volume wat ook afbreuk doet aan het ruimtelijke gevoel die een kamer kan hebben. Wij hebben boven ook nokken en dat maakt het karakteristiek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:07
Voor zijn ventilatie en verlichting blijkbaar (foto)..

Maar ik zou dat echt zo hoog mogelijk plaatsen, zodanig dat je amper hoogte verliest, en dus veel minder werk ook hebt met het plafond. Niet meer dus als de dikte van een ventilatiebuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
bottom line schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:00:

Maar ik zou dat echt zo hoog mogelijk plaatsen, zodanig dat je amper hoogte verliest, en dus veel minder werk ook hebt met het plafond. Niet meer dus als de dikte van een ventilatiebuis.
Dat zou je ook in de wand kunnen verwerken middels een vlakkanaal als je metalstudmaat 75 neemt.

https://www.hornbach.nl/s...258/artikeloverzicht.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:30

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik zou het plafond met houten balken doen, heb je ook een stuk meer stevigheid in je wand daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:00:

Er komen geen ventilatie kanalen o.i.d. Dat zijn de schematisch ingetekende elektra/netwerk leidingen :) Is allemaal nog niet definitief en meer om te kunnen schuiven en testen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dutchylex schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Er komen geen ventilatie kanalen o.i.d. Dat zijn de schematisch ingetekende elektra/netwerk leidingen :) Is allemaal nog niet definitief en meer om te kunnen schuiven en testen...
Hoe is de ventilatie van de rest van je huis?

Heb je centrale afzuiging en roosters bij de ramen of een WTW installatie?

Je zal voor deze kamers wel iets van een ventilatiemogelijkheid moeten hebben anders wordt het een vochtige boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
Wolly schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 19:44:
[...]

Hoe is de ventilatie van de rest van je huis?

Heb je centrale afzuiging en roosters bij de ramen of een WTW installatie?

Je zal voor deze kamers wel iets van een ventilatiemogelijkheid moeten hebben anders wordt het een vochtige boel.
Op de kopse kant zit een raam wat open kan voor de ene kamer, dan 1 dakraam voor de andere kamer, dan 1 dakraam voor de gang/overloop en dan een dakraam in de technische ruimte waar de WTW installatie etc. staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dutchylex schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:26:
[...]

Op de kopse kant zit een raam wat open kan voor de ene kamer, dan 1 dakraam voor de andere kamer, dan 1 dakraam voor de gang/overloop en dan een dakraam in de technische ruimte waar de WTW installatie etc. staat
Ik neem aan dat je er slaap of werkkamers van gaat maken, dan zou ik de wtw maar doortrekken of ga je in de winter het raam open zetten (en daarmee de balans in je huis door de war gooien)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-08 09:26
Heb een keer metalstud gebruikt maar doe het nooit meer. Volgende keer gewoon van hout, veel beter bewerkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• herofruit
ColeJ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:13:
Heb een keer metalstud gebruikt maar doe het nooit meer. Volgende keer gewoon van hout, veel beter bewerkbaar.
Wat wil je precies bewerken aan een wand dan? Je wilt toch gewoon dat het recht en stevig wordt, toch?

Met de juiste tools (blikschaar en fixeertang) en werkwijze is het voordeliger en sneller dan hout. En altijd recht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 29-08 09:26
Beetje lastig uit te leggen maar ik heb een aantal keer in de situatie gezeten dat de staanders erg dicht bij elkaar staan. Dan kom je er met geen mogelijkheid meer tussen met je gereedschap. Wat dat betreft is is een gaatje boren in hout veel makkelijker dan in die metalstuds. Kan me ook herinneren dat bij het vastschroeven van de gipsplaten het metaal soms naar achter wilde buigen. Op deze manier pakte de schroef/parker geen grip en was het lastig vast schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchylex
  • Niet online
ColeJ schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 23:13:
Ow, ik heb het juist allebei ervaren en vond metalstud veel gemakkelijker en sneller. Zo zie je maar, meningen verschillen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:52
IVM nokhoogte: zeker bij zolderkamers is het erg interessant om zo hoog mogelijk te gaan; dan kruipt de warmte (die in de zomer sowiezo binnenkomt en stijgt) in dat hoogste punt en is het draaglijker in de kamer. Ik heb thuis de zolder ingericht met 2 ruime kamers die ~4m hoog zijn (dak is ~5.5 dus allerhoogste stukje vlak gemaakt omdat dat gemakkelijker uitkwam met de balken in de top).
De overloop ernaast is laag, en heeft erboven een opbergnokje waar je nog in kan staan; maar dat was niet te doen als de zolder niet zo hoog was.
Ik zie niet in wat jij te winnen hebt met een vlak stukje plafond; het is meer werk en geeft een kleiner gevoel in de kamers. Ga gewoon tot de nok.

IVM ventilatie: ik heb type D geplaatst, toevoer in de 2 zolderkamers en afvoer in de overloop (in ruimte die later douche kan worden); helpt ook om de temperatuur op peil te houden (nachtkoeling in de zomer, en nooit echt koud in de winter). Ik zou sowiezo aanraden om iets te voorzien, anders wordt het snel warm en muf.

Achter al onze verticale wanden zit OSB onder de gipsplaten; zeker doen! De muren zijn veel steviger, veel minder lawaai wat er door komt, en je kan gemakkelijk zware dingen met een simpele houtschroef in de muur vastzetten.

Als je de dakramen nog moet plaatsen: groter is fijn, als het niet naar het zuiden is. Wij hebben binnengordijnen om het donker te maken (en zonwerend glas); achteraf gezien had ik mss beter ook buitenzonwering er bij geplaatst voor de warmte in de zomer.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:30

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

deWit schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:04:
Ik zou het plafond met houten balken doen, heb je ook een stuk meer stevigheid in je wand daarna.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0lsSY6vqxS7s9c6FYYnszVqnT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K9QvZE7NwPMmMBq4KPFYpZsi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R1bwkUt03GJ-OksoWbztQdXI0t8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tQsSHkunBjCsIxkpvFtcdGwP.jpg?f=fotoalbum_tile

Nog even terug gezocht, vergelijkbaar ding gedaan dus. Liggers van hout, daaronder de wand in metal stud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:38

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Misschien nog een alternatief die het benoemen waard is: Faay VP70 Prefab wand/deurkozijnpanelen

In combinatie met houten balken plafond, relatief simpel te monteren. Flexibele leidingwerk kan je door de voorgeboorde schachten heen werken. Ook is het mogelijk om deurkozijnen erbij te bestellen, die dan weer aansluiten op dit systeem.

Hoe dit systeem werkt kan je hier lezen.

1 keer mee mogen werken ondertussen en ik ben overtuigd :)

Het is mogelijk om op bestelling zelf de panelen compleet fabriek-af te laten afwerken, zodat alleen het plaatsen is van de wanden. Maar of je dat moet willen in jouw situatie betwijfel ik.

Kosten technisch scheelde het bij mij niet eens zoveel met als ik het op de conventionele manier had aangepast. Vooral de snelheid dat je iets kunt realiseren en het gemak was mij het wel waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon op 20-06-2022 12:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 13:19
@Dutchylex

Onze vliering (nouja zolder want het is 1,70 hoog) is uitgevoerd met 50x75 balken.
In 1930 was dit blijkbaar voldoende.
De grootste overspanning is ongeveer 3 meter.

Voor verhuisdozen en de kerstboom/ballen is dat meer dan prima.

Mocht je de ruimte loos laten, dan zou ik zeker de wand tot in de nok bouwen en het plafond achterwege laten.
Onze slaapkamer en die van mijn dochter hebben dat, en dat geeft echt een ruimtelijk effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Ik zou geen verlaagd plafond doen.
Beetje je best doen en de muren tot in de nok laten doorlopen en dan hoog aan de wand een wandlamp, veel mooier geheel.
Anders verlies je ruimte, warmte blijft hangen, enz enz.
Pagina: 1