magnetische power brick ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hylke Paulusma
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 27-08 11:44
Mijn vraag
kan je een magneet plakken aan een power brick om deze vervolgens op de koelkast of in mijn geval aan de monitor arm kan plakken

Relevante software en hardware die ik gebruik
ik werk nu met een asus rog strix g15 ryzen 5 5900hx en rtx 3070
ik heb nu een asus 240watt power brick helemaal afgesloten kan een normale voeding kabel in

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
voor mijn gevoel als ik er een magneet overheen haal is het heel erg lichtelijk magnetisch maar dan vraag ik mij af of dit schadelijk kan zijn voor de power brick als ik een grotere magneet hier onder plak

ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen hierbij

Hylke Paulusma.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnl12
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
Kon niet echt wat concreets maar misschien licht dit iets op: https://old.reddit.com/r/...et_damage_a_power_supply/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:23
Een permanente magneet die niet beweegt ten opzichte van een geleider induceert ook geen stroom in de geleider. Dus dit kan geen kwaad.

Als je je er zorgen om maakt, waarom gebruik je geen tie-raps of klittenbandtape?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
naarden 4ever schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:10:
Een permanente magneet die niet beweegt ten opzichte van een geleider induceert ook geen stroom in de geleider. Dus dit kan geen kwaad.
Een permanente magneet kan echter wel de kern van de HF transformator in een schakelende voeding in verzadiging brengen. Niet alleen kan dit de werking van de voeding verstoren, maar de impedantie van de trafo kan ook drastisch dalen, waardoor er zeer grote stomen in de aansturende transistoren kunnen gaan lopen.

Dit alles in theorie, ik denk dat het in de praktijk wel losloopt. Het hangt er maar net van af hoe de trafo ontworpen is, en/of de permanente magneet "open" noord- en zuidpolen heeft of netjes magnetisch is gesloten via het oppervlak waar hij tegenaan plakt.

Wil je de risico's minimaliseren, dan een afscherming tussen voeding en magneet plaatsen van Mu-metaal. De standaard afscherming van een voeding voldoet niet. Mu-metaal is echter vrij prijzig.

Tie-raps of klittenbandtape lijkt me inderdaad een veiliger keuze.