Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:15

sjirafje

No inspirational quotes here

Topicstarter
De schijf van mijn pc was encrypted met bitlocker. Ik wilde dit tijdelijk opheffen en heb bitlocker opdracht gegeven om de schijf te decrypten. Tijdens het decrypten heb ik de computer 1 of 2x opnieuw opgestart. Probleem is nu dat het decrypten gestopt is bij 82.9% en "iets" de schijf enkele seconden na het opstarten 100% bezet hield en geen enkel programma meer reageerde.

Het is me inmiddels in safe-mode wel gelukt om met "manage-bde -pause c:" bitlocker te pauzeren. Maar nu blijft de schijf deels encrypted. Het hervatten van bitlocker zorgt er weer voor dat het systeem niet meer reageert. Ik moet dan eerst weer in safe-mode bitlocker pauzeren voor ik weer iets met het systeem kan doen.

Een van de adviezen die ik gevonden heb was om chkdsk uit te voeren maar dat leverde op dat er geen problemen waren gevonden op de schijf (Samsung 980 Pro 2TB).

Op de microsoft fora worden alleen algemene tips gegeven als pauzeren en opnieuw starten (helpt niet), data recovery software installeren (ik kan gewoon bij alle data als bitlocker op pauze staat), de schijf veilig verwijderen en op een anders computer aansluiten (gaat niet, dit is de enige computer die ik heb waar deze ssd in past+het is mijn bootdrive).

De huidige status is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Volume C: []
[OS Volume]

Size:                 1862,40 GB
    BitLocker Version:    2.0
    Conversion Status:    Decryption Paused
    Percentage Encrypted: 17,0%
    Encryption Method:    XTS-AES 128
    Protection Status:    Protection Off
    Lock Status:          Unlocked
    Identification Field: Unknown
    Key Protectors:
        TPM
        Numerical Password
(ja het is mij ook opgevallen dat 82,9% + 17,0% samen geen 100% is)

Hoe zorg ik er nou voor dat het decrypten afgerond wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door sjirafje op 14-06-2022 23:42 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Beste antwoord (via sjirafje op 27-08-2022 13:28)

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:32
Data op een andere disk kopiëren. Via het netwerk of een losse USB schijf. Daarna de schijf opnieuw inrichten en wat je er verder nog mee wil doen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:43
Decrypten is best een tijdrovend en intensieve actie, dus dat de schijf 100% belast wordt en dat andere zaken niet reageren dan is hier normaal.

Hoe lang heb je gewacht totdat je dacht dat hij vast liep?
Ik zou adviseren om Bitlocker voor het slapen gaan te laten decrypten en kijken of de volgende ochtend alles gelukt is. Als hij dan nog steeds is vastgelopen dan is er wat aan de hand.

Maar ik gok dat alles prima decrypt wordt.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Is het normaal dat het systeem nergens op reageert? Zelfs het startmenu openen lukt niet, ook de toets combinatie Ctrl+Alt+Del levert een niets op, terwijl het systeem voor de 82.9% wel gewoon normaal te gebruiken was.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

sjirafje schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:24:
Is het normaal dat het systeem nergens op reageert? Zelfs het startmenu openen lukt niet, ook de toets combinatie Ctrl+Alt+Del levert een niets op, terwijl het systeem voor de 82.9% wel gewoon normaal te gebruiken was.
Zoals @Wylana zegt: ja dat kan. Gewoon aan laten staan en morgenmiddag melden of het opgelost is

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje

sjirafje

Topicstarter
Het heeft helaas niet geholpen om hem de hele nacht aan te laten staan. Scherm was uit, ging wel weer aan maar kreeg enkel de muis te zien. Ik kon de muis bewegen maar het systeem reageerde verder nergens op.

Heb de reset knop gebruikt om opnieuw op te starten in safe mode. Helaas was ik de eerste keer niet snel genoeg en reageerde het systeem al niet meer voor ik bitlocker kon pauzeren, weer de reset knop gebruikt om in safe mode op te starten en vervolgens snel via cmd bitlocker weer op pauze gezet (voor het systeem weer nergens op reageert). Daarna regulier opnieuw opgestart en de status is nog steeds gelijk (82,9% decrypted 17,0% encrypted)

Ik vind het inmiddels wel riskant worden om bitlocker te hervatten, als het tegen zit krijg ik het ook in safe mode niet meer voor elkaar om hem te pauzeren.

Iemand nog suggesties?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:32
Data op een andere disk kopiëren. Via het netwerk of een losse USB schijf. Daarna de schijf opnieuw inrichten en wat je er verder nog mee wil doen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1