Computer blijft bevriezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vishengel728
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-12-2022
Mijn computer blijft de hele tijd op verschillende momenten bevriezen.
Het maakt niet uit wat ik aan het doen ben op de computer: zware game spelen, lichte game spelen, helemaal niks, opstarten, in alle gevallen kan de computer bevriezen en ik snap niet waarom aangezien ik naar mijn gevoel al alles heb geprobeerd.

De hardware van mijn computer:
- processor: AMD Ryzen 5 2600
- moederbord: ASrock B450M-Pro4
- voeding: Be quiet pure 11 400W
- ssd: crucial mx500 500gb
- hdd: Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB
- case: Fractal design focus g zwart
- ram: G.skill ddr4 aegis 2x8gb 3000Mhz
- videokaart: Sapphire Radeon rx580 8gb nitro+

Allereerst dacht ik dat het slechte ram was, ik zoek op hoe te checken voor slechte ram, doe alles wat ik kan vinden om te checken, niks geeft iets raars aan. Toch heb ik mijn task manager soms maar 8gb ram terwijl er 16gb ram in mijn computer zit, evenvaak als 8gb ram heb ik wel 16gb ram, ik snap niet meer hoe dit werkt, aangezien ik mijn ram sticks al wat meer in het slot heb geduwd. Ik zou denken 1 kapotte ram stick, maar waarom doet deze het dan soms wel? En zou dit geen effect moeten hebben op het feit dat mijn computer wel of niet een game aankan? Het maakt namelijk niet uit of 8gb of 16gb aan ram heb, de computer freezed alsnog.

De software kant heb ik al ook opgezocht, meerdere virusscanners (o.a. eset internet security en malwarebytes) gaven aan geen virus te kunnen vinden, dit valt dus af. Op internet las ik dat je terug kan zetten naar een oudere windowsversie (van ongeveer een weekgeleden, weet specifieke term niet, het is een soort rollback naar een eerder moment) en dat dit zou helpen tegen freeze problemen, ook dit helpt niet. Ik heb ook 2 keer gehad dat ik windows uberhaupt niet inkom bij het opstarten van mijn pc, je zit dan in een soort reparatie scherm, hier alles geprobeerd met behulp van het internet, moest uiteindelijk 2 keer mijn windows (en dus alle programma's) helemaal opnieuw installeren, ook dit heeft niet geholpen aangezien na 1 dag de computer gewoon weer bevriest, dit leidt mij naar hardware problemen.

Op internet heb ik niets meer kunnen vinden wat ik nog niet heb geprobeerd of onderzocht, ik zit te denken aan of een kapotte ram, videokaart of voeding. Alleen lees ik dat bij een kapotte voeding de pc uberhaupt niet aan moet kunnen gaan.

Als mijn computer bevriest moet ik hem met de knop op de kast zelf uitzetten en dan weer aanzetten, je kan helemaal niets met de computer zelf en het gebeurt soms meteen na opstarten en dan ongeveer 10 keer (daarna geef ik op met proberen op te starten) achter elkaar, dan ga ik meestal wat anders doen. Soms bevriest hij helemaal niet op een dag (dit zijn mijn geluksdagen), soms bevriest hij nadat ik een game opstart meteen, soms nadat ik 10 minuten game, soms nadat ik 2 uur game, het spel wat ik speel heeft hier geen invloed op, de onregelmaat blijft hetzelfde. Soms kan ik na het bevriezen wel weer gamen zonder problemen, soms blijft de computer bevriezen waardoor ik iets anders moet gaan doen.

Ik weet het persoonlijk echt niet meer, het lijkt een hardware probleem, maar wat er nou kapot is weet ik eigenlijk niet. Kan iemand hier helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:02
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Op welke snelheid loopt het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Eventvwr geeft helemaal niets aan?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:47

D4NG3R

kiwi

:)

Als het systeem de helft van de tijd maar de helft van het RAM detecteert zou ik toch echt verder gaan zoeken in die hoek, dat is geen normaal gedrag.

Op volgorde van belang:
- Draai je de laatste BIOS (UEFI) versie?
- Je zegt de DIMM's aangedrukt te hebben, heb je ze ook eens compleet er uit en weer er in gedaan?
- Op welke snelheid draait het RAM?
- Op welk voltage draait het RAM?
- In welke sloten zit het RAM?
- Komt er iets uit wanneer je een nachtje (Ja, letterlijk. Minstens 8u, liever langer) Memtest86 draait?

[ Voor 25% gewijzigd door D4NG3R op 15-06-2022 08:24 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou beginnen met je ram, omdat je zelf al aangeeft dat daar gekke dingen gebeuren. Haal er eens eentje uit en kijk of de boel dan wel stabiel is. Herhaal dit met het andere stripje.

Mijn laptop bevroor ook jarenlang soms, omdat het ssd-kaartje net niet lekker contact maakte. Als ik ging testen, werkte het natuurlijk wel. Het aha momentje: testen deed ik op een tafel, werken deed ik vaak op mijn schoot. Alleen als de laptop iets tordeerde, kreeg ik problemen.

Er zijn overigens tools om de log van Windows uit te breiden en te onderzoeken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-09 03:59
RAM is mogelijk meer een bijwerking van een ander probleem - moederbord zelf of voeding kunnen net zo waarschijnlijk 'vreemd' doen, en gezien de PC echt een 'harde' reset nodig heeft zit ik meer in die hoek te denken dan enkel RAM.

Had eens een vergelijkbaar probleem en daar bleek de voeding de boosdoener (nadat ik de voeding op
een ander moederbord probeerde te gebruiken waar het bord bijna helemaal niet meer aan wilde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zorg ervoor dat je de meest recente bios update hebt, en zet dan in de bios "virtualization" uit

(From the System Utilities screen, select System Configuration > BIOS/Platform Configuration (RBSU) > Virtualization Options > SR-IOV.)

Mogelijk ben je hiermee van je probleem af

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ov5_ujM3r3s33OfOArCZebt2qxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LyRsdbhgWvTJnrvZ9wXybCNn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2022 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inmiddels een week verder, ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat het probleem reeds opgelost was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 15:22:
inmiddels een week verder, ik denk dat we er veilig vanuit kunnen gaan dat het probleem reeds opgelost was
Toch wel lief dat ie dat dan ook komt melden, voor andere...
Pagina: 1