Reciever gaat niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-10 17:23
Mijn vraag

Hoi allemaal,

Ik heb een reciever/versterker met 2 grote boxen mogen overnemen. Echter valt de receiver steeds uit. Ik heb een nieuwe kabel aangeschaft (jack naar tulp), omdat de oude steeds kraakgeluiden maakte of zo nu en dan een hoge piep veroorzaakte. Echter was ik vergeten dat mijn reciever ook wel eens uitviel.

Nu krijg ik hem helemaal niet meer aan de praat. Hij gaat alleen op standby aan. Eerst kon ik nog alles instellen, zo'n 10 minuten lang en daarna viel die uit. Het lijkt als hij dus een lange tijd (aantal maanden) heeft uitgestaan het weer even doet.

Ik heb een reciever waar ik een subwoofer kan aansluiten en/of boxen die links/rechts staan. Alles netjes aangesloten en ongeveer een jaar geleden deed de reciever het voor een langere tijd redelijk goed. De ingang is alleen mogelijk via tulp aansluiting en via mijn tv heb ik een optische mogelijkheid of de jack ingang. Wij gebruikten dus altijd de jack-ingang. Alleen lees ik nu dat met te hard geluid je de reciever kan opblazen? Heb ik dit per ongeluk gedaan?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Boxen opnieuw aangesloten.
Tv en boxaansluitingen eruit gehaald en getest of reciever het na een tijdje dan wel deed.
Reciever opengemaakt en getest op draadbreukjes, etc
Stof weggeblazen

Helaas helpt niks. En ik heb er echt geen verstand van. Hij gaat dus wel aan, maar alleen op standby. En als die het wel weer doet, klikt die uit en valt die terug op standby. Maar dat was dus maar één keer helaas vanavond.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:39
En om welk apparaat gaat het precies?

Merk en type?

[ Voor 18% gewijzigd door Visgek82 op 14-06-2022 23:06 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:38
Wat is het merk en type van de Receiver ? Het zou van alles kunnen zijn maar veel voorkomende problemen zijn slechte soldeer contacten, uitvallende relais of schakelaars/potmeters die vuil zijn, of slechte condensatoren in de voeding.

[ Voor 31% gewijzigd door Roderiktweaker op 14-06-2022 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Het gaat om de philips fr 740 00 receiver.

Ah dat is wel jammer dat het niet een typische storing/mankement is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cascade
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-10 15:23
Dus een receiver van pak em beet 23 jaar oud?

Je moet niet raar opkijken dat het ding gewoon versleten is, electronica gaat niet eeuwig mee.

Wat Roderiktweaker al schreef: soldeercontacten, schakelaars/relais/potmeters, (elektrolytische) condensatoren nakijken (staan ze bol?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Oh ik kon niet vinden hoe oud die was;)!

Ik ga daar uitgebreid naar kijken. Fijn jullie antwoorden!

De vraag of het klopt dat als je een audio jack/tulp kabel gebruikt via tv jack ingang dat je wel de reciever kan opblazen? Of dat het in ieder geval schadelijk is voor een reciever? Ik ga denk als dit alles niet lukt een nieuwe aanschaffen, maar die wil ik wel een tijd gebruiken.

En geluidskabels mogen elkaar niet raken, klopt dit? De haartjes zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Mo87 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:08:
Oh ik kon niet vinden hoe oud die was;)!

Ik ga daar uitgebreid naar kijken. Fijn jullie antwoorden!

De vraag of het klopt dat als je een audio jack/tulp kabel gebruikt via tv jack ingang dat je wel de reciever kan opblazen? Of dat het in ieder geval schadelijk is voor een reciever? Ik ga denk als dit alles niet lukt een nieuwe aanschaffen, maar die wil ik wel een tijd gebruiken.

En geluidskabels mogen elkaar niet raken, klopt dit? De haartjes zeg maar.
-De vraag of het klopt dat als je een audio jack/tulp kabel gebruikt via tv jack ingang dat je wel de reciever kan opblazen? Nee, als het inkomende signaal te hard is, dan hoor je dat wel. Versteker opblazen kan wel, maar dan moet je 'm helemaal opendraaien
-Of dat het in ieder geval schadelijk is voor een reciever? Nee, of je moet iets heel geks doen
-En geluidskabels mogen elkaar niet raken, klopt dit? Jep, klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:22
Zou me niet verbazen als dat komt door de bar slechte kwaliteit die Philips op het laatst heeft geleverd. Twee Philips surroundreceivers bij mijn ouders hebben na een paar jaar de geest gegeven. Geen garantie meer en repareren is de moeite niet.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mo87
Echt super super bedankt voor al jullie reacties! Heel leerzaam. Dan ga ik de reciever gewoon wegdoen. Tijd voor een andere en niet voluit draaien! Wel gedaan ;).
Pagina: 1