WCD onder waterkraan en afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-05 19:33
Sinds enkele weken heb ik een nieuwe huurwoning (via woningbouwvereniging).

Wat mij opvalt is dat ze een WCD geplaatst hebben klem onder afvoer voor de wasmachine, en 15 cm naast een waterleiding die daarboven de waterkraan heeft voor de wasmachine. Diagonaal is de afstand tussen waterkraan en WCD 70cm. Een meter verderop zit een soortgelijke constructie voor de CV, waar vroeger de oude wasmachine aansluiting zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjnQL6zcHfrRwK2E8EP-F5DS04A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HDFk5meCXTRDFgEMLzylUc2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri6p6MXH84Kk-6cP-rT4GubHfFY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcD7dIr6SGA8ptAZpZe0Hvoj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLcbmciCTmbDwyY0RQmn5ZS9KJ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUhycZvkcWtOsvm7zVTySN4k.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook in de badkamer heb ik een wat rare situatie. Oude elektradraden in de muur onder de wasbak afgedekt met een simpel plaatje wat je er zo op en af kan halen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tObUpAuq8MjPqxfhP-eW7k32qCM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTACKr32Yura35cXbduQ0J2U.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L3uBg_GKPOLsAMwrOWGnKgI6fyc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WyTL9IfiSZ5NJD9Y3kVglyBA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZiWHmfpaalwIFme3zJDOBe-3RM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VZNJn0HVC6pkwDDnUFUkI3M.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF7ZwqnHNXXPcLFXGrddMa78ThA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCG7iGCWEgQLkBL8bJaXzcAr.jpg?f=fotoalbum_tile

Levensgevaarlijk of ben ik gek?

[ Voor 52% gewijzigd door rr7r op 14-06-2022 20:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:37
Van de eerste weet ik niet zeker. Het is vrij typisch dat onder het aanrecht stopcontacten zitten. En aangezien bijvoorbeeld een afwasmachine typisch naast de gootsteen is, maar je liever het stopcontact hiervan bereikbaar hebt dan dat je de afwasmachine moet verplaatsen dat deze onder de gootsteen uitkomt.

Je tweede vraag lijkt juist een aardpunt te zijn. En hier hoor je o.a.je afvoer op te aarden (als deze van metaal is). Dus juist nuttig dat deze in de buurt zit.

Dus ik zou juist zeggen: ziet er best ok uit.

[ Voor 8% gewijzigd door OnTracK op 14-06-2022 20:54 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
OnTracK schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:51:
Je tweede vraag lijkt juist een aardpunt te zijn. En hier hoor je o.a.je afvoer op te aarden (als deze van metaal is). Dus juist nuttig dat deze in de buurt zit.
Bedankt. Ik heb er zelf weinig verstand van. Dus goed om te weten, maakt me ook wat minder angstvallig met schoonmaken / natmaken daar :+ .

Misschien dat anderen wat meer kunnen vertellen over de wasmachine situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat is je vraag precies? Kan het kwaad? Is het gevaarlijk? Zo lang het niet gaat lekken niet. En als het beveiligd is via een aardlekschakelaar (wat sowieso al een tijd vereist is in een natte ruimte) zit dat qua veiligheid ook wel goed. Kan het mooier? Zeker, maar ik kan me voorstellen dat als de cv-ketel vervangen wordt de woningbouw niet alle leidingen gaat weghalen, de muur open gaat hakken, leiding verleggen en weer dichtmaken zodat de stroom op een "mooiere" plek zit.

Het tweede ding is inderdaad een aardpunt, en dat is juist bedoeld voor de veiligheid. Kan je gewoon aanraken, niks aan de hand :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:58

Onbekend

...

Een wandcontactdoos hoort niet onder een kraan te zitten. In principe is het niet goed, maar ik zou het gewoon zo laten zitten. Als een kraan van de wasmachine gaat lekken heb je vaak ook andere (grotere) problemen.

Dat tweede is een centraal aardpunt. Deze zit vaak onder de wasbak of boven de wasbak achter de spiegel. Niets mee aan de hand.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
spone schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:05:
Wat is je vraag precies? Kan het kwaad? Is het gevaarlijk? Zo lang het niet gaat lekken niet.
Of het onveilig is ja. Leek mij dat je een WCD op gepaste afstand boven afvoeren/waterkranen plaatst, ipv eronder. Zeker bij de aansluiting die actief gebruikt wordt. Maar ben ook maar een simpele huurder vandaar dat ik het hier even toetste. Lijkt er op dat ik het zwaarder inzie dan meeste reageerders. De WCDs zijn van het geaarde soort, of het ook goed geaard is aangesloten zal ik op moeten vertrouwen / kan ik niet zelf zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 14:14
Onbekend schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:09:

[...]

Een wandcontactdoos hoort niet onder een kraan te zitten. In principe is het niet goed,

[...]
Ik ben goed bekend met alle geldende normen wat betreft elektrotechniek. Bij mijn weten staat nergens dat dit niet mag, het is alleen gewoon geen handige plaats.

Mocht iemand toch een norm weten waarin staat dat het niet mag houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
rr7r schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:21:
[...]
Leek mij dat je een WCD op gepaste afstand boven afvoeren/waterkranen plaatst, ipv eronder.
Helemaal mee eens, zou ook niet mijn eerste keuze zijn om een WCD onder een kraan te plaatsen. Maar er is niet direct echt een gevaar, en er zijn beschermingsmaatregelen aanwezig om in te grijpen mocht het toch fout gaan.

Tegelijkertijd zie je wel vaker dat stroom en water vrij kort op elkaar zitten (bijvoorbeeld in een keukenkastje voor een aansluiting van Quooker of vaatwasser, zitten in de regel onder de spoelbak naast de afvoer/sifon en warm/koudwaterleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNijpjes
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Die van de badkamer kan ik zeggen dat het zo hoort. Dat is je centrale aardpunt en geen stopcontact.

De rest geen commentaar

Te dure camere, te veel lenzen, te weinig tijd. O, en iets dat flitst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:49
rr7r schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:21:
[...]

Of het onveilig is ja. Leek mij dat je een WCD op gepaste afstand boven afvoeren/waterkranen plaatst, ipv eronder. Zeker bij de aansluiting die actief gebruikt wordt. Maar ben ook maar een simpele huurder vandaar dat ik het hier even toetste. Lijkt er op dat ik het zwaarder inzie dan meeste reageerders. De WCDs zijn van het geaarde soort, of het ook goed geaard is aangesloten zal ik op moeten vertrouwen / kan ik niet zelf zien.
In principe is vermijden het best natuurlijk maar dat is niet altijd mogelijk. Het is niet logisch vind ik, maar het is geaard dus dat scheelt al. Ik zou mij er niet te druk om maken als alles gezekerd is en je aarde is aangesloten.
Badkamer is volkomen normaal, das idd een aardpunt en het is alleen maar goed dat die er is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Joost075 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:36:
[...]

Ik ben goed bekend met alle geldende normen wat betreft elektrotechniek. Bij mijn weten staat nergens dat dit niet mag, het is alleen gewoon geen handige plaats.

Mocht iemand toch een norm weten waarin staat dat het niet mag houd ik me aanbevolen.
Ik heb het nagezocht, en er gelden inderdaad echt alleen duidelijke normen voor in "natte" ruimtes.
Over overige afstanden in andere ruimtes zijn er wel richtlijnen en een wcd onder een kraan is gewoon toegestaan. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Onbekend schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:10:
[...]
... een wcd onder een kraan is gewoon toegestaan. 8)7
Mits geaard, dat lijkt me wel een belangrijke toevoeging.

Het andere is je CAP oftewel Centraal AardPunt. Die MOET bereikbaar zijn maar wil je niet ergens in zicht hebben. De oplossing daarvoor: onder een wastafel, uit zicht maar wel bereikbaar. Het CAP zorgt er voor dat alle vreemde geleidende delen in je natte ruimte (badkamer) geaard zijn. Mocht er ergens een vreemde stroom lopen omdat je iets met kabels aan het doen bent onder de douche dan zorgt de aarding er mogelijk voor dat je die schok kunt overleven. Laat die blanke vertinde koperdraad daar alsjeblieft zitten, maak ze niet los en doe alsjeblieft het witte kapje er weer op. Het zit er voor jouw veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
sypie schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:15:
[...]

Laat die blanke vertinde koperdraad daar alsjeblieft zitten, maak ze niet los en doe alsjeblieft het witte kapje er weer op. Het zit er voor jouw veiligheid.
Ik ben er verder niet aan geweest. Ik begrijp nu dat het een CAP is, weer wat geleerd. Met de WCDs posities zal ik moeten leven begrijp ik, maar is blijkbaar minder onveilig dan ik dacht. In ieder geval bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Nog een aanvullende vraag:

Het stopcontact (1e post, 2e foto) lijkt geaard te zijn, maar zit niet op de aardlekschakelaar aangesloten.
Is dat wel veilig?

[ Voor 6% gewijzigd door rr7r op 25-07-2022 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-05 21:24
rr7r schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:21:
Nog een aanvullende vraag:

Het stopcontact (1e post, 2e foto) lijkt geaard te zijn, maar zit niet op de aardlekschakelaar aangesloten.
Is dat wel veilig?
hoe heb je dit getest ? waar denk je dat dit niet aangesloten zit ?

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
AjDuLion schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:24:
[...]

hoe heb je dit getest ? waar denk je dat dit niet aangesloten zit ?
De wasmachine is stuk, dus wilde de stroom eraf hebben. Ik de rechter schakelaar kwartslag gedraaid, overal alle stroom weg, behalve wasmachine. Pas toen ik de meest linkse (grijswitte) groepschakelaar overhaalde, ging de wasmachine ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyQl1spkmeOn2xol8CCJCYHSbio=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJT13oAw8EtfZKo62fpv41ID.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVF9iXx7B5qNwa8y-HZhqpwN1Xc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdmMxAHBuSaiXvB4bZFgq9Tu.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 25% gewijzigd door rr7r op 25-07-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Een wasmachine hoefde vroeger niet achter een aardlekschakelaar te zitten. Als de elektrische installatie de laatste jaren niet is gewijzigd, zal dat nog steeds zo zijn.
Ik kan helaas niet terugvinden of het nu wel verplicht is om een wasmachine achter een aardlekschakelaar te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Ik heb de aannemer maar even gebeld. Ik word er in loop van de week over teruggebeld door iemand met verstand ervan. Zal hier het antwoord wel posten.

[ Voor 30% gewijzigd door rr7r op 25-07-2022 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
@rr7r Is hier nog wat uit gekomen?
Pagina: 1