Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Goedemiddag, ze hebben mij gevraagd of ik de vertrekkende leidinggevende wil vervangen en nu zit ik met de volgende vraag:

Ik krijg pas loonsverhoging na 1 jaar goed functioneren omdat ze zeker willen weten of ik de nieuwe functie wel goed kan uitvoeren. Ze geven als voorbeeld dat ik als ik nu al loonsverhoging krijg en ik na een paar maand terug wil na mijn oude functie zij de loonsverhoging niet meer kunnen terugdraaien.

Nu snap ik deels wel dat ik mij eerst moet bewijzen in mijn nieuwe functie maar aan de andere kant vind ik het raar dat ik meer verantwoordelijkheid krijg voor hetzelfde geld.

Hoe zien jullie dit? Voor mij is het allemaal niet en misschien is dit vrij normaal. Alsvast bedankt voor de reacties

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 22:50
Dus je zou een jaar werk moeten verzetten in een hogere loonschaal, maar er niet betaald voor krijgen. Na een jaar krijg je te horen dat je toch niet de capaciteiten hebt. Eindstand; jaar voor Jan Lul gewerkt. Ik zou met een voorstel komen om het wellicht 2-4 weken uit te proberen, maar dat een jaar onacceptabel is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Een proefperiode voor een nieuw arbeidscontract is wat...een a twee maanden?

Als ze al zo'n bullshit regeling willen invoeren lijkt een maandje of twee mij meer dan genoeg, dit is gewoon een verkapte bezuiniging

Try SCE to Aux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:03
Als zij willen dat je meer verantwoordelijkheid krijgt, dan zal daar ook wat tegenover moeten staan: nu gelijk meer geld dus, en niet pas over een jaar. Als ze iemand nieuw aan moeten nemen, dan zouden ze ook direct met dat geld over de brug moeten komen.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:29

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik zou dan afspreken dat als je teruggaat dan ook je salaris wordt teruggedraaid. Wel zo fair, vind ik dan.

Of bijvoorbeeld ik 2 stappen afspreken 50% nu en 50% verhoging na 6 maanden ofzo. 1 jaar is wel heel lang

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-05 15:57
Dat is dubbel. Is er geen middenweg door een schriftelijke overeenkomst waarin jij akkoord gaat met je oude salaris in het geval je niet goed functioneert.

Alternatief is dat je de periode korter maakt. Een jaar is wel heel lang naar mijn mening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
Mr Pingu schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:03:
Ik zou dan afspreken dat als je teruggaat dan ook je salaris wordt teruggedraaid. Wel zo fair, vind ik dan.
Het überhaupt hebben over 'als je terug zou gaan naar je oude functie' vind ik sowieso al een gek verhaal, en getuigt niet van veel vertrouwen.
Of bijvoorbeeld ik 2 stappen afspreken 50% nu en 50% verhoging na 6 maanden ofzo. 1 jaar is wel heel lang
Dan loop je de eerste 6 maanden alsnog 50% van de verhoging mis, wat me nog steeds een slechte deal lijkt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:50

two

Ze kunnen je ook een bonus geven van het verschil wat je nu misloopt. Ongeacht of je het goed doet of niet. Dan kunnen jullie na 12 maanden om de tafel om te kijken of jullie het van beide kanten zien zitten.

Signature

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:29

jjust

Het leven is een strijd

Dit aanbod loopt niet over van vertrouwen maar goed.

Een mogelijke oplossing is dat ze je een tijdelijke toeslag op je huidige salaris betalen gelijk aan het salarisverschil. Aan het einde van het jaar vervalt de toeslag. Als je dan blijft als leidinggevende kunnen ze je na dat jaar in de juiste schaal plaatsen. Een jaar werken als leidinggevende zonder extra salaris lijkt mij in ieder geval niet de oplossing.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Rare toko

Of je werkgever heeft vertrouwen in je en steunt je door dik en dun om dit te laten slagen. Door de extra werkdruk heb je juist behoefte aan die extra waardering van het salaris. Van de zomer boek jij je lang verwachte dure vakantie om weer helemaal op te laden. Of ze laten je maar wat aanmodderen, jij rent je rot en over een jaar hebben ze een ander aangenomen voor die functie, jij weer terug naar je oude en bent er niks mee opgeschoten. Iedereen ziet je als gefaald en jij bent opgebrand, de komende 3 jaar sta je stil in functie want je bent er 1 jaar tussenuit geweest...

Ik zou het wel weten

[ Voor 18% gewijzigd door GrooV op 14-06-2022 18:12 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Vragen om een waarnemingstoelage, je neemt eigenlijk een jaar een hogere functie waar en daar hoort een beloning bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 21:24

DarkSide

theres no place like ::1

Iemand gaat weg met een hogere functie dan jij.
Je werkgever ziet in jouw een vervanger. Anders vragen ze je niet.
Dus ik zou zeggen dank voor dit vertrouwen en de baan en hoger salaris aannemen.

zaken uitstellen of 50/50 of iets dergelijks zou ik niet zien zitten.

Het lijkt me niet dat je hudige functie koffie bestellen is. Waardoor het idd een grote gok kan zijn om leidinggevende te worden.
Maar dat je het team e.d. al goed kent. En dat je dus zaken laat zien die je het waard maken om deze functie te vervullen.

De rest ziet er allemaal heel makkelijk uit voor de werkgever.
Nu jouw "promoten" je wel scoren op je nieuwe functie. Maar er niet voor betalen.
En dan kunnen ze rustig alsnog een vacature uitzetten. En dan zeggen."helaas, was hem toch niet"

En dan.... dan heb je je oude functie weer. Maar hoe kan je daar dan nog groeien....

Of nu bedanken voor het aanbod. Of met salaris bijbehorende de functie accepteren.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mema
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 09:00
Het zou niet mijn voorkeur hebben, maar je kan nu al vastleggen dat je het verschil in salaris na het eerste jaar als een bonus uitgekeerd krijgt.

Mema

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
haha doei, dit mogen ze echt gaan compenseren. Anders ga ik echt niet meer verantwoordelijkheden aan.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Vind meerdere oplossingen zoals hier geopperd prima oplossingen:

Eenmalige bonus
Verantwoordelijkheidstoelage

Daarmee omzeil je het hele "we willen niet meer hoeven betalen als je teruggaat in functie".

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:08

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wacht even, wie wil er eigenlijk dat jij dat baantje gaat opknappen?
Volgens mij hebben zij een probleem, en mogen ze blij zijn dat jij dat voor ze gaat doen, tegen de gebruikelijke betaling voor die functie. Voor jou zit er nu (behalve de titel) geen voordeel in, en wel nadeel want je wordt afgerekend op die functie.

Hun voorbeeld is incorrect, als het in je contract staat kunnen ze je rustig nu al meer betalen en bij onvoldoende prestaties terugzetten. Daarnaast betekent dit voorstel 0 risico voor ze en wel winst. Dat klopt dus niet. Lekker nee zeggen dus hiertegen of als tegenvoorstel 1 maand proefperiode (tegen volle betaling!) voorstellen.
Gezien een nieuwe manager recruteren ze rustig 30k aan werving kost denk ik dat ze eieren voor hun geld gaan kiezen :)

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-05 21:13
Dus jij krijgt extra verantwoordelijkheid op je schouders, maar krijgt daarvoor niks in terug. Ik zou het persoonlijk als een flinke belediging zien, wat een bedrijf. Ondernemen is risico's nemen en dat kost nou af en toe geld.

[ Voor 15% gewijzigd door NotSoSteady op 14-06-2022 19:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:29
sambalbaj schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:14:
Vragen om een waarnemingstoelage, je neemt eigenlijk een jaar een hogere functie waar en daar hoort een beloning bij.
Zo ben ik hem gewend. In sommige CAO's is dit ook zo geregeld.
Zou hier om vragen. Daarbij tevens inzetten op een half jaar ipv jaar.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Bedankt voor alle reacties!
Jullie reageren wel allemaal bijna hetzelfde 😁

Ik denk ook dat ik mijzelf harder moet opstellen in deze kwestie, ik heb namelijk deels nog wel begrip voor mijn werkgever. Als de functie mij namelijk niet bevalt heb ik wel een loonsverhoging gekregen die zij niet kunnen terugdraaien. Of ik moet dit gaan vastleggen in een soort contract.

Aan de andere kant is het natuurlijk vreemd dat ik meer taken en verantwoordelijkheden krijg voor hetzelfde loon. Enige vergoeding mag daar wel tegenover staan, ik hoef nog niet eens de voorledige loonsverhoging die ik zou krijgen.

Morgen maar weer even om tafel met mijn leidinggevende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:52
Vergeet ook niet dat als je pas over een jaar de loonverhoging krijgt, je dus een jaar achterloopt in verhogingen... Over 2 jaar gaan ze dan zeggen: je hebt vorig jaar al verhoging gehad .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:07
Wat al eerder is geopperd, een extra bonus per maand voor de komende 12 maanden. Zo doe je het niet voor J.L. en mocht het niet bevallen na een jaar dan kan de werkgever de bonus gewoon weer terugdraaien. De bonus moet dan ook als tijdelijk omschreven staan. Dit lijkt me een zeer redelijke oplossing voor beide partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:11

samo

yo/wassup

duimp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:24:

Ik denk ook dat ik mijzelf harder moet opstellen in deze kwestie, ik heb namelijk deels nog wel begrip voor mijn werkgever. Als de functie mij namelijk niet bevalt heb ik wel een loonsverhoging gekregen die zij niet kunnen terugdraaien.
In dat opzicht kan je aangeven dat je vindt dat loon en functie bij elkaar hoort. Ga je over een tijdje terug in functie, dan mogen zij met een daarbij passend loonvoorstel komen, rekening houdend met je extra ervaring en de jaarlijkse indexaties.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 20:17
Doe tegenvoorstel:
Na een jaar goed functioneren met terugwerkende kracht alsnog het hogere salaris toepassen. Dit is exact hetzelfde voorstel wat zij doen, maar dan vanaf de andere kant van de tafel gezien.
Misschien gaat er een lichtje branden ;)

Dit doen met nieuwe mensen toch ook niet :? Dat is ook altijd maar een gok of het gaat werken (doet die persoon zijn taak goed, is er een klik met het team enzenz)

[ Voor 25% gewijzigd door ybos op 14-06-2022 20:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:38

Just_I

What did you just say?

Klinkt als de snelle goedkope interim oplossing. Direct een vervanger die het bedrijf/ werkzaamheden al kent die ze pas gaan betalen als ze geen betere vervanging kunnen krijgen.

Dat ze nu niet direct willen betalen is een ondernemersrisico, daar hoef je echt geen begrip voor te hebben.

Zie het zo, jij werkt er al, zij hebben jou gevraagd, ze kennen je dus al een X periode. Als ze denken dat je het niet kan zouden ze het niet vragen.
Dus de logica dat je niet betaald zou worden voor de functie omdat je het misschien niet kan, komt er bij mij niet in.

Een compromis zou een persoonlijke toelage zijn om het loon te compenseren, maar zijn er daarnaast nog andere zaken die bij de functie horen? Denk aan auto, telefoon, laptop reiskosten etc. loop je daar ook bog iets mis?
Ook nog een aandachtspuntje is de vergoeding bij ziekte/vakantie/bijzonder verlof of bijvoorbeeld pensioenopbouw. Blijft deze dan gebaseerd op je huidige loon of deze van je nieuwe functie.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:09
ybos schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:16:
Doe tegenvoorstel:
Na een jaar goed functioneren met terugwerkende kracht alsnog het hogere salaris toepassen. Dit is exact hetzelfde voorstel wat zij doen, maar dan vanaf de andere kant van de tafel gezien.
Misschien gaat er een lichtje branden ;)
En na een jaar zeggen: "Sorry, je presteert niet goed genoeg" en vervolgens heb je een jaar lang voor Jan met de korte achternaam gewerkt?

Ik zou gewoon het salaris eisen wat bij die functie hoort en anders pech. Je bent namelijk al in dienst, je werkgever weet heus wel of hij iets aan je hebt of niet.

[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 14-06-2022 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:39

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik vind het allemaal wat negatief; uiteraard moet je kritisch blijven op deze constructie en is een jaar 'proef' echt te lang. Maar ik zou het oppakken als een uitdaging en een mooie optie om door te groeien. Maak daar bv afspraken over, en ook over extra training en opleiding. Ook duidelijk wat de succescriteria zijn: wat bepaald precies wat de proef doet slagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Bij ons komen specifieke senior functies in aanmerking voor een "verantwoordelijkheidstoeslag" . Dat zijn functies die meestal voor periodes van 3 jaar worden gedaan. Dat doet inderdaad niets voor je pensioen of vakantiegeld, maar geeft de flexibiliteit om weer terug te stappen.

Een jaar het gratis doen? Ammehoela. Zes maanden als toeslag en daarna salarisaanpassing of terugstappen, dat is imo niet onredelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 19:38

Just_I

What did you just say?

Ik denk ook dat ik mijzelf harder moet opstellen in deze kwestie, ik heb namelijk deels nog wel begrip voor mijn werkgever. Als de functie mij namelijk niet bevalt heb ik wel een loonsverhoging gekregen die zij niet kunnen terugdraaien. Of ik moet dit gaan vastleggen in een soort contract.

Aan de andere kant is het natuurlijk vreemd dat ik meer taken en verantwoordelijkheden krijg voor hetzelfde loon. Enige vergoeding mag daar wel tegenover staan, ik hoef nog niet eens de voorledige loonsverhoging die ik zou krijgen.

Je bent te lief voor het bedrijf imho. Om te onderhandelen sta je zo er zwakker voor en heb je een lagere kans om je zin te krijgen (loon naar werken/functie).

Even op een andere toer, zie je de functie zelf wel zitten, heb je de benodigde capaciteiten on de functie uit te voeren? Ik krijg het idee dat je hier zelf namelijk ook niet overtuigd van bent door je vraagstelling en je replies. Daarom lijkt het alsof je wil schikken naar de wil van het bedrijf.
Ik kan er natuurlijk naast zitten maar daarom vraag ik er ook naar.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
@Just_I Voor mij is een leidinggevende functie wel nieuw dus logisch toch dat je niet helemaal zeker bent hoe dat gaat lopen. Uiteraard heb ik er wel zin in maar tegelijkertijd ook vraagtekens hoe het gaat lopen.

Ons bedrijf hanteert vaker deze toepassing bij toekomstige leidinggevenden dus vandaar dat ik misschien eerder wil schikken omdat hij voor mij niet helemaal vreemd is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 11:35
Dit is een constructie die wel vaker wordt toegepast bij bedrijven, maar:
- een jaar is vrij lang;
- er staat vrijwel altijd een bonus of tijdelijke toelage tegenover.

In de huidige markt zou ik zeker een tegenvoorstel neerleggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Laatst online: 17-02 14:48
Mooie uitdaging! Groot compliment. Maar na een half jaar hebben ze toch ook wel de nodige inzicht? Een jaar lijkt me wat lang.

[ Voor 3% gewijzigd door absurdsmash op 14-06-2022 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22-05 15:30

Nikeo

Jawelles

Ik zou meteen een hoger salaris willen al dan niet via de bonusmanier maar wel al vastleggen op schrift. Je hebt van zo'n functie meteen stress en gezeur namelijk dus dat moet gecompenseerd worden.

Waar ik werk proberen ze het soms ook op deze manier (gezondheidszorg). Het zit vaak in de aard van het type mens dat daar werkt dat er niet goed voor zichzelf opgekomen wordt maar te veel aan de ander gedacht wordt waardoor het ze soms ook nog lukt iemand zo gek te krijgen iets onbetaald te doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-05 08:51
duimp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:23:
@Just_I Voor mij is een leidinggevende functie wel nieuw dus logisch toch dat je niet helemaal zeker bent hoe dat gaat lopen. Uiteraard heb ik er wel zin in maar tegelijkertijd ook vraagtekens hoe het gaat lopen.

Ons bedrijf hanteert vaker deze toepassing bij toekomstige leidinggevenden dus vandaar dat ik misschien eerder wil schikken omdat hij voor mij niet helemaal vreemd is
Is dat niet altijd met een nieuwe functie / plek? Je reageert niet op de vraag of je het zelf wel ziet zitten, daar ben ik ook wel benieuwd naar, want die indruk krijg ik nog niet helemaal.
Dat je gewoon voor het werk betaald moet worden lijkt me duidelijk. Ik vraag me alleen af of je echt een kNs krijgt of dat je tijdelijke opvulling bent. Dat laatst zou ik niet zien zitten. Weer teruggaan naar je functie kan overkomen als falen en de verhoudingen een beetje op scherp zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik zie het zeker wel zitten, ook veel zin in de nieuwe functie maar naar zo'n gesprek vanochtend liep ik wel weg met een raar gevoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:11
Wat ik hier nog aan zou willen toevoegen: Het argument dat jij kan maken is dat jij al langer binnen het bedrijf werkt en dat zij als het goed is precies weten wat je capaciteiten en skills zijn.

Stel je voor ze nemen een nieuw persoon aan, dan zal dat op basis van een aantal sollicitatiegesprekken zijn en een 'gevoel' van je baas. Dat lijkt me een groter risico dan jou aanstellen.

Dus gewoon voor die beloning gaan die er bij hoort. Nu leg je het risico bij jezelf en niet bij je werkgever (voor zover je van risico moet uitgaan in deze situatie)

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ISJ
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22-05 17:11

ISJ

Dit vind ik persoonlijk een van de meest nare dingen/trucjes die bedrijven toepassen.
Als je je hard opstelt(meer geld) vinden ze er wat van maar als je weigert vanwege een "gebrek aan vertrouwen" ben je bijvoorbeeld niet ambitieus genoeg. Dat maakt dat je in een nare split zit waar je dus eigenlijk al geen nee kan zeggen zonder reputatieschade en/of je toekomst te beperken.

Persoonlijk zou ik de kaart spelen dat het bedrijf je al kent en een goed beeld heeft. Daarbij kunnen ze echt wel een inschatting maken of jij dat in je mars hebt of niet. In mijn optiek rechtvaardigt meer verantwoordelijkheid ook direct meer salaris en dus geen tussenweg. Je kunt het natuurlijk wel hebben over hoeveel salaris je erbij krijgt, of dit bespreken waarbij bepaalde stappen contractueel vastgelegd worden en niet na pas een jaar.

Either way, het is niet bepaald chique en wellicht moet je het ook gewoon als zodanig benoemen. Dat je graag wil maar dat het bedrijf je op deze manier "klem" zet en dat het niet fair voelt. Als degene aan de overkant van de tafel dit niet wil of kan begrijpen dan voorspeld dat weinig goeds voor de toekomst in zijn algemeen.

Laat ze weten wat je waard bent en laat je niet zomaar met weinig afschepen, succes!

[ Voor 3% gewijzigd door ISJ op 14-06-2022 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-05 22:50
Gaat dit trouwens over de functie vulploegleider bij een blauwe supermarkt? Ifso; daar heb ik vaker gehoord van dit soort constructies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:23
duimp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:01:
Goedemiddag, ze hebben mij gevraagd of ik de vertrekkende leidinggevende wil vervangen en nu zit ik met de volgende vraag:

Ik krijg pas loonsverhoging na 1 jaar goed functioneren omdat ze zeker willen weten of ik de nieuwe functie wel goed kan uitvoeren. Ze geven als voorbeeld dat ik als ik nu al loonsverhoging krijg en ik na een paar maand terug wil na mijn oude functie zij de loonsverhoging niet meer kunnen terugdraaien.

Nu snap ik deels wel dat ik mij eerst moet bewijzen in mijn nieuwe functie maar aan de andere kant vind ik het raar dat ik meer verantwoordelijkheid krijg voor hetzelfde geld.

Hoe zien jullie dit? Voor mij is het allemaal niet en misschien is dit vrij normaal. Alsvast bedankt voor de reacties
Ze kunnen toch jou dan voor dat jaar een toeslag geven gelijk aan de loonsverhoging voor zolang als je deze functie op proef uitvoert?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22-05 17:33

Hoezo kunnen ze het niet terugdraaien? Bij ons namelijk wel Loon A hoort bij functie A als jij naar een lagere functie gaat (B) dan krijg je gewoon salarisschaal van B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-05 23:04

H-W

Je krijgt toch uiteindelijk een promotie tot leidinggevende? Dan hoort daar ook vanaf dag 1 het bijbehorende salaris bij. Dat je dan een afspraak maakt om het na bijvoorbeeld 3 maanden te evalueren met je werkgever lijkt me niet meer dan normaal. Is het niks, dan wordt je vriendelijk bedankt en ga je weer terug naar je oude stek met je oude salaris. Anders loop je inderdaad het risico dat je nu flink aan de slag gaat om jezelf te bewijzen in een hogere functie tegen je huidige salaris, je werkgever intussen ruim de tijd heeft een in hun ogen wellicht echte leidinggevende te zoeken, jij na x periode wordt bedankt en dus x periode tegen weinig kosten de tent hebt gedraaid ... nee dat gaat er niet in hoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

Reacher

oldschool

Lijkt mij dat je als leidinggegevende ook aan moet geven waar grenzen liggen? Dus ik zou dit zien als grens. Boter bij de vis.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Zie alleen maar negatieve aspecten in deze situatie:

Als je het niet redt in dat jaar ben je:
- loonsverhoging kwijt
- waarschijnlijk je baan want wie wil nu weer samen werken op zelfde manier met de mensen die je hebt zitten beoordelen.
- je reputatie besmet is
- jaar voor niets extra gewerkt
- waarom is de vorige manager weg? Wespennest waar je in komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Bij de overheid lossen ze dit op met een tijdelijke toelage. Dus niet als vast onderdeel van je salaris, maar als losse component die heel eenvoudig weer stop te zetten is.

Die component zouden ze vanaf dag 1 kunnen laten in gaan, bevalt het van 1 of beide kanten niet, stop je met de werkzaamheden en stopt de toelage.

Klinkt mij niet als een onlogische constructie als 1 van beide partijen (of zelfs beiden) twijfelt of het de juiste stap is.

Wellicht is zoiets ook mogelijk bij jouw werkgever?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 316512

duimp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:43:
Ik zie het zeker wel zitten, ook veel zin in de nieuwe functie maar naar zo'n gesprek vanochtend liep ik wel weg met een raar gevoel.
Ze zitten met een probleem in hun maag en proberen nu een goedkope oplossing extra goedkoop te maken door jou een wortel voor te houden.

Trap er niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik zou gewoon voor hetzelfde loon doorwerken,
en als je succesvol dit werk hebt gedaan - dan compenseren ze jouw gemiste loon in de laatste maand.

Immers: je hebt de effort gedraait; dan hoor je daar ook betaald voor te krijgen.

Hoe vind je die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estylicious
  • Laatst online: 09:38
Naar mijn idee zouden ze een ad interim functie voor je moeten aanmaken. Netjes regelen met bijbehorende toeslag om je te compenseren voor het extra werk/toename complexiteit. Ze zouden dan kunnen vastleggen wat je moet presteren om definitief te verhoging/nieuw functie te krijgen. Mocht je het niet redden dan ga je terug uit je tijdelijke (ad interim) functie naar je huidige werk en vervallen de betreffende toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:22
Wij hebben op werk senioren. De baas is nog hoger. De senioren zijn verantwoordelijk dat de werk goed verloopt, ze leiding geven en collega's helpen. Op werkvloer zie ik mijn baas dus niet. En de senioren verdienen meer dan ons, iets van €2 per uur meer. Als ze terugvallen op de functie van ons verdienen ze minder.

Ze hebben mij ook gevraagd als senior. Maar ik wil dit niet doen voor iets van €2,- per uur extra en alle verantwoordelijkheden, je moet overdag als s' avonds en alle dagen beschikbaar zijn + zaterdag verplicht.

Boven de senioren hebben wij de leidinggevende en die is de uiteindelijke verantwoordelijk voor alle processen en die verdiend zelfs nog veel meer.

In jouw situatie kun je zien als proeftijd. Bij ons op werk kan je zelfs niet vragen of je hogere kan verdienen. Toen ik binnen kwam 4 jaar geleden dit je salaris en kan niet erover worden gesproken. 1 april 6% verhoging gehad en 1 juli komt daar nog 2.5% bij

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Van der Berg schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:52:
Wij hebben op werk senioren. De baas is nog hoger. De senioren zijn verantwoordelijk dat de werk goed verloopt, ze leiding geven en collega's helpen. Op werkvloer zie ik mijn baas dus niet. En de senioren verdienen meer dan ons, iets van €2 per uur meer. Als ze terugvallen op de functie van ons verdienen ze minder.

Ze hebben mij ook gevraagd als senior. Maar ik wil dit niet doen voor iets van €2,- per uur extra en alle verantwoordelijkheden, je moet overdag als s' avonds en alle dagen beschikbaar zijn + zaterdag verplicht.

Boven de senioren hebben wij de leidinggevende en die is de uiteindelijke verantwoordelijk voor alle processen en die verdiend zelfs nog veel meer.

In jouw situatie kun je zien als proeftijd. Bij ons op werk kan je zelfs niet vragen of je hogere kan verdienen. Toen ik binnen kwam 4 jaar geleden dit je salaris en kan niet erover worden gesproken. 1 april 6% verhoging gehad en 1 juli komt daar nog 2.5% bij
Toch wel een erg andere situatie die jij beschrijft dan van TS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hahn

Wat wil je precies zeggen met dit verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat klinkt als de constructie van het bedrijf waar een vriend van mij werkt. Gevolg: De mensen die er al jaren werken willen die senior rol niet hebben voor de habbekrats die het oplevert. De senior rol ligt daardoor bij jonge medewerkers die nog denken dat het goed is voor hun carriere. De juniors sturen dus de seniors aan :F

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DCV191283
  • Nu online
De constructie die nu door werkgever wordt aangeboden is niet heel riant om het voorzichtig te zeggen. Tegelijk vind ik ook dat een aantal hier weer in de standaard tweakers houding "alle werkgevers zijn eikels" schieten en andersom dus ook wel erg kort door de bocht gaan...

Ik denk dat je eerst eens moet beginnen met de vraag of je leidinggevende wil worden. Lijkt het je leuk? Ben je nog vooral bezig met uitvoerend werk en doe je de planning of ben je echt heel de dag bezig met personeel aansturen? En zeker in dat laatste geval wil je dat? Het feit dat je je werk leuk vind wil zeker niet zeggen dat het leuk is om leidinggevende te zijn. Sinds een aantal jaar heb ik samen met een collega een gedeelde teamleiders rol, maar ik kan alleen maar dankbaar zijn dat zij de personeelszaken doet en ik de werkinhoudelijke zaken, anders had ik het echt nooit gedaan....

Dan de beloning: Er zijn prima schriftelijke afspraken te maken voor een tijdelijke persoonlijke toeslag zolang je leidinggevende bent of tot er een jaar voorbij is of iets dergelijks. Een daadwerkelijke salarisverhoging is inderdaad lastig terug te draaien, maar tijdelijke toeslag onder voorwaarden kan prima. Echter ga daar wel alleen mee akkoord als jij ook vind dat dit een reële optie is. Je hoeft niet voor niets meer verantwoordelijkheid te nemen. Tegelijk is zo'n tijdelijke verhoging misschien voor jezelf ook juist wel een uitkomst. Je koopt daarmee zelf ook een kans om na een aantal maanden aan te geven dat je je gewone werk leuker vond en de extra verantwoordelijkheid zwaarder weegt als de extra beloning en dat je graag terug wil. Dat gesprek wordt lastiger als alles al definitief is.

Laat in elk geval alles goed vastleggen. Ik heb te vaak gezien dat alles mondeling besproken was en "we komen er wel uit als het anders loopt" waarbij anders lopen bijna altijd ruzie werd. Als je het nu naar je zin hebt zorg dan dat je het over een jaar nog steeds naar je zin hebt, dat is het belangrijkste (en ja extra betaald krijgen is ook belangrijk, maar wat mij betreft wel één niveau minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-02 19:31
Volgens mij kan TS het beste heel duidelijk zijn: of graag, of niet. TS helpt zijn werkgever door ja te zeggen, want dan hebben ze continuïteit, geen recruteringskosten, minder inwerktijd nodig.

Dat bespaart meer dan de investering van een jaar iets meer salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

leonard_nl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:42:
Volgens mij kan TS het beste heel duidelijk zijn: of graag, of niet. TS helpt zijn werkgever door ja te zeggen, want dan hebben ze continuïteit, geen recruteringskosten, minder inwerktijd nodig.

Dat bespaart meer dan de investering van een jaar iets meer salaris.
Werkgever van TS helpt TS ook door TS deze kans te geven...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leonard_nl
unezra schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:48:
[...]

Werkgever van TS helpt TS ook door TS deze kans te geven...
In deze arbeidsmarkt vind ik de combinatie van matig vertrouwen en meer werken voor hetzelfde geld geen goede deal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

leonard_nl schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 15:58:
[...]

In deze arbeidsmarkt vind ik de combinatie van matig vertrouwen en meer werken voor hetzelfde geld geen goede deal.
Sure, maar dan zou babbelen over een redelijk compromis zinvol zijn. Een eenvoudig "take it or leave it" vind ik ook niet de juiste opstelling. Immers, TS heeft zich in die functie, met die verantwoordelijkheden, nog niet kunnen bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
unezra schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Sure, maar dan zou babbelen over een redelijk compromis zinvol zijn. Een eenvoudig "take it or leave it" vind ik ook niet de juiste opstelling. Immers, TS heeft zich in die functie, met die verantwoordelijkheden, nog niet kunnen bewijzen.
Zoals anderen ook al hebben aangegeven. Heel veel vertrouwen spreekt er niet uit. Een alternatieve optie die ik zou adviseren is: ga in gesprek, ga desnoods akkoord met een jaar "proberen" maar dwing een mooi pakket formele scholing af, die je daadwerkelijk goed beslagen ten ijs laat komen als het jaar voorbij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
two schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:06:
Ze kunnen je ook een bonus geven van het verschil wat je nu misloopt. Ongeacht of je het goed doet of niet. Dan kunnen jullie na 12 maanden om de tafel om te kijken of jullie het van beide kanten zien zitten.
Dit gebeurt bij ons ook. Ik heb begin deze maand iemand aan mijn team toegevoegd, die persoon maakt daarmee de stap van uitvoerend naar coördinerend / leidinggevend. Omdat het interne doorstroom is, heb ik een beeld van de capaciteiten en aandachtspunten, dus de proeftijd is drie maanden. Dat is zat om te bekijken of er voldoende ontwikkeling is op het leidinggevende vlak en de andere nieuwe taken.

Het salaris wordt die drie maanden middels een toeslag verhoogd tot het startsalaris van de nieuwe functie. Als alles loopt zoals verwacht dan volgt aan het eind van de drie maanden een permanente functiewijziging en aanpassing van het salaris.

Één verschil is wel dat deze collega al heeft mogen proeven aan aspecten van de nieuwe functie, maar ook zonder dat zou drie maanden genoeg moeten zijn (eventueel verlengd met de duur van opgenomen verlof, want zomer). Een jaar is mijns inziens volledig belachelijk en klinkt alsof je op de winkel mag letten tot ze een ander hebben gevonden.

Ik zou duidelijke afspraken maken over begeleiding/opleiding en een duidelijk pad naar definitief maken van de overstap, als je al akkoord zou willen gaan met een jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-05 10:36
unezra schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 16:15:
[...]

Net als elke andere kandidaat die ze extern hadden moeten binnenhalen. Als TS daar net 6 maanden werkt, ok, maar als TS daar al jaren werkt moet dat bedrijf enigszins weten met wie ze te maken hebben. Ze vertrouwen het niet voldoende, en met dat wantrouwen zetten ze veel op het spel. Ik hoop dat TS in ieder geval as we speak wel marktconform wordt gewaardeerd.

Als ik zo'n aanbod zou krijgen zouden ze een nieuwe leidinggevende én een nieuwe werknemer mogen zoeken.

Tevens had dit bedrijf de waardering en het vertrouwen ook op een meer tactische manier kunnen uitdrukken; je krijgt meerdere erkende cursussen en opleidingen om je klaar te stomen voor deze functie. Dát is een 50/50 aanpak, waarbij werkgever wel de kosten draagt en investeert, en TS ook buiten de werkgever iets met deze opgedane kennis kan presenteren.

Maar dat is ook eng, betalen voor kennis waar TS al dan niet na een jaar toch opvulling bleek maar wel elders aan de bak gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonard_nl
FlowSnake schreef op zondag 19 juni 2022 @ 13:09:
[...]

Net als elke andere kandidaat die ze extern hadden moeten binnenhalen. Als TS daar net 6 maanden werkt, ok, maar als TS daar al jaren werkt moet dat bedrijf enigszins weten met wie ze te maken hebben. Ze vertrouwen het niet voldoende, en met dat wantrouwen zetten ze veel op het spel. Ik hoop dat TS in ieder geval as we speak wel marktconform wordt gewaardeerd.

Als ik zo'n aanbod zou krijgen zouden ze een nieuwe leidinggevende én een nieuwe werknemer mogen zoeken.

Tevens had dit bedrijf de waardering en het vertrouwen ook op een meer tactische manier kunnen uitdrukken; je krijgt meerdere erkende cursussen en opleidingen om je klaar te stomen voor deze functie. Dát is een 50/50 aanpak, waarbij werkgever wel de kosten draagt en investeert, en TS ook buiten de werkgever iets met deze opgedane kennis kan presenteren.

Maar dat is ook eng, betalen voor kennis waar TS al dan niet na een jaar toch opvulling bleek maar wel elders aan de bak gaat.
Volledig mee eens. Het risico van deze "proef" volledig op TS afwentelen is bijzonder onfatsoenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

leonard_nl schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:39:
[...]
Volledig mee eens. Het risico van deze "proef" volledig op TS afwentelen is bijzonder onfatsoenlijk.
Daarom dus middelen. Beetje "risico" voor TS, beetje "risico" voor WG van TS.

Een kans als dit is, ook zonder directe financiële beloning, ook interessant voor TS. Het risico voor TS is nihil, zelfs met deze voorwaarden. Ja, interessanter werk waar mogelijk zinvol toekomst in zit. Maar da's een voordeel voor TS, geen nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
unezra schreef op zondag 19 juni 2022 @ 17:15:
[...]

Daarom dus middelen. Beetje "risico" voor TS, beetje "risico" voor WG van TS.

Een kans als dit is, ook zonder directe financiële beloning, ook interessant voor TS. Het risico voor TS is nihil, zelfs met deze voorwaarden. Ja, interessanter werk waar mogelijk zinvol toekomst in zit. Maar da's een voordeel voor TS, geen nadeel.
Het risico is groter dan nihil. Meer verantwoordelijkheden in een nieuwe functie betekent dat een werkdag meer (mentale) belasting met zich mee zal brengen. Ook staat TS een jaar stil qua salaris, want wellicht zou hij na 12 maanden op het startsalaris van die functie landen, terwijl hij al een jaar in die rol zit ("maar nu heb je 'm officieel").

En als laatste, zeker niet onbelangrijk: het is (max) 11 maanden onzekerheid. Mag TS dit blijven doen? Moet hij terug naar de oude functie? Is die nog wel leuk na x maanden iets anders? Zijn externe kansen genegeerd vanwege uitzicht op een permanente positie, terwijl er geen zekerheid is?

Los van de financiën is 12 maanden bizar lang. Een proeftijd moet lang genoeg zijn om competenties, output en potentieel te toetsen. Bij een interne medewerker mag dat niet zo lang kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:48
Veel discussie over salaris, maar biedt de werkgever iets anders tijdens de proeftijd? Bijvoorbeeld extra training, opleiding, coaching...? Een traject van een jaar waarin je een aantal waardevolle (management) opleidingen mag doen is ook wat waard voor je persoonlijke ontwikkeling en 'waarde' op de arbeidsmarkt. Je zou het einde van de proeftijd dan ook beter kunnen afbakenen, bijv. 'na succesvolle afronding van opleiding X en Y is de promotie definitief'.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-05 00:34

Mfpower

In dubio

Ik heb dit ook meegemaakt. Coördinator geworden en na 1 jaar zou ik bij goed functioneren een schaal omhoog gaan. Na een jaar kreeg ik (naast een uitstekende beoordeling) te horen dat er teveel mensen in die schaal zaten (die er eigenlijk niet hoorden). Dus ik kreeg niets. Let wel: mijn werkdruk en verantwoordelijkheden verdubbelden. Ik heb me echt genaaid gevoeld, inmiddels heb ik een nieuwe baan en ondanks dat ik lesgeven het leukste vind wat er is ben ik na een paar jaar hbo-docent het gebrek aan waardering en liefdewerk-oud-papier helemaal zat. Ik trap er niet meer in. 1 baan verder en ik verdien 2k per maand meer dan ik deed en heb minder werkdruk.
Pagina: 1