Electra 1975 huis helemaal vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21-05 08:08
Hallo allen,

Ik zit momenteel een jaar in mijn huis die gebouwd is in 1975.
Dit huis is 2x verbouwd (achter en voor)

Hierdoor is de elektra vaak verlegd.

Toen ik het huis kocht was alleen de begaande verdieping geaard. Dit heb ik laten controleren door een elektricien en hij heeft geconcludeerd dat ik mijn eerste verdieping niet kan aarden. De zolder is nu wel geaard via de ketel.

Nu is dit mijn probleem:

Tijdens de verbouwingen (voor en achter) hebben ze de kabels niet opnieuw getrokken, maar doosjes ertussen gezet. Nu staat alles in mijn huis op 4 sub-groepen (mijn meterkast heeft 5 hoofdgroepen en 10 subgroepen).
Dit zorgt ervoor dat mijn meterkast om de zoveel tijd afslaat, omdat er teveel apparaten op staan.

Omdat ik maar een beperkt aantal geaarde stopcontacten heb, kan ik niet (voorbeeld) mijn wasmachine en ketel op een ander groep zetten.

Nu krijg ik van heel veel mensen te horen dat ik de muren maar moet open breken en de doosjes moet zoeken om uiteindelijk nieuwe kabels te trekken naar de verschillende sub-groepen in mijn meterkast.

Heeft iemand ervaring/ ideeën hoe ik dit mogelijk kan oplossen zonder hele muren open te breken?

Alvast bedankt!

gr Steven

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:15

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Hodor schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:51:
De zolder is nu wel geaard via de ketel.
Ik weet niet wat je daarmee bedoelt, maar aarden mag alleen via een PE draad naar de meterkast.
Nu staat alles in mijn huis op 4 sub-groepen (mijn meterkast heeft 5 hoofdgroepen en 10 subgroepen).
Wat bedoel je met groepen en subgroepen? Misschien een foto?
Dit zorgt ervoor dat mijn meterkast om de zoveel tijd afslaat, omdat er teveel apparaten op staan.
En heb je dan echt zo veel grote verbruikers aan staan?
Nu krijg ik van heel veel mensen te horen dat ik de muren maar moet open breken en de doosjes moet zoeken om uiteindelijk nieuwe kabels te trekken naar de verschillende sub-groepen in mijn meterkast.

Heeft iemand ervaring/ ideeën hoe ik dit mogelijk kan oplossen zonder hele muren open te breken?
Doosjes hadden nooit weggewerkt mogen worden. Dus mja, als je echt problemen hebt die opgelost moeten worden zal er dan nu gebroken moeten worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-05 09:21
Het netste is alles vervangen en nieuwe groepen maken.
Maar de simpelste oplossing en minste breekwerk is alleen voor je grootverbruikers nieuwe kabels trekken en daar aparte groepen van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Septillion
Er is een elektricien geweest en hij heeft de aarde draad gebruikt van 1 stopcontact die geaard was voor de ketel. Deze heeft die gebruikt om de rest te aarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reDFmBEo14zLq7q11W3z8-V3EVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hcYgvOIO4Y5f2WCqBtgQRXVU.png?f=user_large foto is niet mijn meterkast, maar vergelijkbaar. 5 grote schakelaars en 10 kleine.

Ik weet dat je wasmachine, ketel, droger etc het liefst ieder op een aparte groep wilt hebben. Maar als een voorbeeld heb ik op 1 groep (kleine schakelaar) :
- wasmachine
-ketel
- verschillende stopcontacten begaande grond
-verechillende stopcontacten 1ste verdieping
- verlichting voorkant begaande grond
- verlichting gang
- verlichting slaapkamer
- stopcontacten tuin

Dit is natuurlijk veel te veel. Dit heb ik geprobeerd om zo veel te verminderen om hier zo min mogelijk apparatuur op te zetten.

Dit lukt jammer genoeg moeilijk, omdat de eerste verdieping niet geaard kan worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat heet geen hoofdgroepen en subgroepen. Die brede units onderin zijn aardlekschakelaars en de smalle bovenin zijn de groepen.

1 aardlek bediend maximaal 4 groepen.

Een goede richtlijn is apparaten die meer dan 2000W kunnen gebruiken op een eigen groep, maar is volgens mij niet meer verplicht.

[ Voor 28% gewijzigd door Navi op 14-06-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:08
Simpel, tuin en was op een aparte groep. Wasmachine aarden, tuin bij voorkeur ook. Vrijwel alle andere apparaten hoef je niet te aarden. Behoudens droogtrommel en evt pc.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Waar staat alles? Je tuin kan je vast aanleggen door een grondkabel door van je meterkast door je kruipruimte naar de tuin te trekken. Hoef je alleen een paar gaten te boren in je vloer. Zelfde geldt voor alles op de begane eigenlijk. Stuk minder breekwerk voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Je kunt ook een deel van je huis gewoon (haha, 'gewoon') opnieuw bedraden. Daarmee maak je dat deel echt goed en maak je het probleem van het overblijvende oude deel aanzienlijk kleiner.

Dit kan echt. Met een basisleiding kun je een aantal stopcontacten voorzien. Dan sluit je bv de begane grond af van de huidige situatie en geef je die een eigen leiding.

Als je dit doet, plan vooruit. Als je een leiding infreest in de muur kun je al plannen om er meteen een 2e leiding voor een andere groep naast te leggen; bijvoorbeeld naar de achterkant van het huis. Die kun je dan later verder doortrekken naar boven en aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@MBvB Ik heb jammer genoeg geen kruipruimte onder mijn vloer (gecontroleerd bij het bouwkundig onderzoek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Navi Dankje! Zoals je merkt heb ik er niet te veel verstand van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@SkiFan Tuin en wasmachine zijn beide geaard, het probleem is dat alles op 4 groepen staat terwijl ik er 10 heb. In een eerdere reactie heb ik omschreven wat er bv op een groep staat, dit zorgt ervoor dat hij eruit knalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@MBvB Alles is aangesloten (dus ook de begaande grond) via de doos die dus in de muur zit. Dit heeft de elektricien ook gezegd dat dit niet mogelijk is na het controlleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:53
Een paar jaar geleden heb ik in een vergelijkbare situatie een hoop elektra opnieuw moeten aanleggen. Ook hier zaten er veel 'extra' doosjes tussen de leidingen. Ik heb uiteindelijk met een bevriend elektriciën een paar dagen gespendeerd waarin we een leidingzoeker hebben gebruikt om de leidingen te vinden, een heel aantal doosjes hebben gevonden door met de achterkant van een schroevendraaier op de muren te kloppen en te zoeken naar het holle geluid, en nog een deel van de doosjes hebben gevonden door een trekveer de leiding in te duwen en te luisteren waar die vast liep. Daardoor hoefden we alleen maar een stukje stucwerk weg te breken op plekken waarvan we een redelijk idee hadden dat er een doosje zou moeten zitten.
Twee nadelen: ten eerste kost het heel veel tijd. En als je iemand moet betalen om dit te doen gaat dat flink in de papieren lopen. Tweede nadeel is dat we nog steeds best vaak 'ten onrechte' een stuk muur open hebben gekapt omdat er tóch geen doosje zat. Ook heb ik op een aantal plekken een paar meter leiding helemaal vrij moeten kappen omdat we het doosje echt niet konden vinden. Dat is minder dan wanneer je gewoon alles nieuw legt, maar dat er stukken opnieuw gestuct moeten worden is eigenlijk niet te vermijden.

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zoals gezegd zijn dat dus geen 10 subroepen maar gewoon 10 groepen verdeeld achter 5 aardlekschakelaars. Nu is deze verhouding wel een beetje afwijkend daar het geheel dus ook achter 3 aardlekschakelaars had kunnen zitten = goedkoper dus meer gangbaar :+ Dus misschien toch even foto van je werkelijke kast plaatsen? Waarschijnlijk erg verhelderend.

Nu is 10 groepen absoluut niet krap te noemen. Dus op zich ligt het daar niet aan. Ja, het is wat gangbaarder dat de wasmachine zijn eigen groep heeft maar naast de wasmachine zie ik geen grote verbruikers. Ja, wel veel stopcontacten ja. Dus tenzij je overal 100W halogeen hebt zitten ipv led, op die stopcontacten een bitcoin farm of ultieme game PC hebt aangesloten, een jacuzzi in de tuin hebt staan of precies tijdens het wassen gaat stofzuigen zie ik geen reden dat het uit met gaan.

Maar goed, dit is één groep, je hebt er 10. Waar gaan die andere 9 dan heen, heb je dat duidelijk in kaart? En als je onze hulp daarin wilt, dan zou dat delen (op een kaartje) handig zijn. We kunnen je niet even helpen met alles verbouwen maar inschatten maar voorbereidend werk zou dan al gedaan kunnen zijn.

En misschien wel de belangrijkste hamvraag, wat tript er? Is het steeds dezelfde groep? Of steeds een ander? Vast moment?

En mja, dit is waarom ik er dus nooooooit aan zou denken mijn kruipruimte vol te storten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Septillion
Ik zal vanavond wel even een foto plaatsen van mijn werkelijke meterkast.
Ben momenteel mijn huidige lampen (halogeen) aan het vervangen met led. Met de hoop dat dit ook scheelt.

Van de 10 groepen worden er 5 gebruikt. Dus het hele huis staat op 5 groepen. Op 1 groep staat de oven en de rest van het huis op 4 groepen. Ik heb het allemaal gecontroleerd en opgeschreven, dus dat zal ik ook nog plaatsen naast de foto van de meterkast.

Uiteindelijk is er 1 groep die steeds knalt. Hier heb ik al zoveel mogelijk apparatuur vanaf gehaald, behalve de ketel en wasmachine, want die kunnen nergens anders geplaatst worden. Op die groep staan ook lampen, stopcontacten etc op aangsloten door heel het huis. Dit maakt het zo lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hodor
@Wormaap

De plekken waar de dozen mogelijk zouden kunnen zitten zijn inderdaad hol. Misschien heb je gelijk en moet ik dan op die plekken gaan breken. Ik heb ook zitten denken om een endoscoop aan te schaffen en gebruik te maken van een gat als je een lamp socket verwijderen, om de doos te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Okay, 5 van de 10 groepen gebruiken is ook wel apart :| Zijn je vorige bewoners er halverwege het verbouwen uit vertrokken?

Nu is 4 groepen + 1x oven niet heel ruim maar er zijn ook genoeg huizen die het er nog mee doen. Ik ben nog aan het verbouwen maar heb ook 5 groepen voor de gebruikers nu. Dus ben in je plaatje nog wel een beetje op zoek naar grote gebruikers. Ook al kan het ook snel aantikken met veel halogeen (batterij aan 50W spotjes ofzo). Maar de wasmachine is nu eigenlijk de enige. Zou dus ook nooit mogen gebeuren zonder dat die aan staat, klopt dat?

En is het een rijtjeshuis? Anders kan het nog een optie zijn om gewoon buitenom (door de grond) wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Septillion
De 2 verbouwingen zijn blijkbaar voor de vorige bewoners gedaan (15+ jaar geleden), dus die weten ook niet heel goed hoe het allemaal zit. Toen ik het huis kocht heb ik meteen de oude meterkast vervangen met een 3 fase meterkast (toen is ook mijn zolder geaard en gecontroleerd).

Ik wil graag zonnenpanelen, omdat ik mijn oude ketel (weet niet hoe oud die is of wanneer die voor het laatst gecontroleerd is omdat er geen boekje/ notities bij ligt) wil vervangen met een elektrische. Als ik nu al problemen heb met mijn bekabeling, wil ik niet weten hoe het dan gaat lopen.

De groep valt maak af en toe uit. Ik weet niet precies waardoor het komt. De wasmachine kan aanstaan en er gebeurt niks, maar het kan ook zijn dat de volgende ochtend de stop eruit ligt.

Ik woon in een rijtjes huis, jammer genoeg geen ruimte/ isolatie tussen de muren met de buren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:39
Helaas gaat dit een hoop zoek en breekwerk worden.
Ga maar beslissen in welke kleur je de muren en plafonds wilt hebben ;)

Ik ben het met de rest eens: als je de boel in orde gaat maken, leg het dan direct goed aan.
Direct overal moderne bedrading en aarde.

Direct de voorzieningen voor een warmte-pomp (i.p.v. de CV), inductie-kookplaat als je die nog niet hebt, dingen als dat.

En als je toch alle muren opnieuw moet doen: direct overal ethernet heen in de muur leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ahh, de vervanging van de (iets wat aparte) meterkast is door/voor jou gedaan. Had je toen al een idee voor de andere 5 groepen?

En mja, voor zonnepanelen en zeker een warmtepomp (dat hoop ik ten minste als je zegt elektrisch :)) zal je echt een aparte groep moeten trekken. Dat in combinatie met de slechte verdeling van de huidige groepen lijkt het mij onoverkomelijk om te moeten gaan breken. Daar het dan ingrijpend is zou ik dan wel echt een plan maken hoe het dan uiteindelijk moet worden incl eventuele toekomstige wensen. Want zonder kruipruimte (of buitenom) wordt het erg lastig.

En voor de groep, het is dus echt een groep die uit gaat, niet een aardlekschakelaar? Dan zou ik toch echt eens in kaart brengen wat er allemaal aangesloten zit. Dus werkelijk alles incl vermeld wattage op het apparaat. Elke lamp, adapter, apparaat, alles :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even 1 ding duidelijk: je zolder is niet geaard, tenminste, niet correct. Een electricien die dit goedkeurt mag wat mij betreft wieberen.iets aarden doen we al een tijdje niet meer via de CV of waterleiding…. Hoe is de rest van je woning geaard?

Post eens een foto van je groepenkast, dan kunnen we je goed helpen :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:37
Atlas schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:45:
Even 1 ding duidelijk: je zolder is niet geaard, tenminste, niet correct. Een electricien die dit goedkeurt mag wat mij betreft wieberen.iets aarden doen we al een tijdje niet meer via de CV of waterleiding…. Hoe is de rest van je woning geaard?

Post eens een foto van je groepenkast, dan kunnen we je goed helpen :)
Soms loont het om de rest van het topic even door te nemen ipv meteen op de OP te reageren :)
Hodor schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:34:
@Septillion
Er is een elektricien geweest en hij heeft de aarde draad gebruikt van 1 stopcontact die geaard was voor de ketel. Deze heeft die gebruikt om de rest te aarden.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hackerhater

De reden waarom ik de meterkast heb laten vervangen is, omdat het me geadviseerd werd door de persoon die het bouwkundig rapport heeft gemaakt. Jammer genoeg heeft dat in mijn geval maar weinig uitgemaakt, want ik heb nogsteeds problemen haha

Ik heb alles stap voor stap door gelopen. alles uit, 1 groep aan en alles in het huis doormeten. Zo ben ik elke groep langsgegaan om er zeker van te zijn wat nu precies op welke groep staat. Ik zal het lijstje vanavond in de topic zetten.

Als ik de ene groep uitzet, dan kan ik de aardelek weer omhoog zetten, dus het ligt echt aan die groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Wat ik nu wil doen, is met een endoscoop kijken of dat ik de dozen kan vinden.

Lampen en sockets eruit halen en kijken of dat ik iets kan vinden met de endoscoop. Het voorste gedeelte wat aangebouwd is klinkt hol, dus misschien kan ik daar de doos vinden zonder alles open te breken.

Wat ik hier lees, is het slimste om alles/gedeelte open te breken en alles opnieuw te laten doen, want het is een zooitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:03
Hodor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:39:
@hackerhater

De reden waarom ik de meterkast heb laten vervangen is, omdat het me geadviseerd werd door de persoon die het bouwkundig rapport heeft gemaakt. Jammer genoeg heeft dat in mijn geval maar weinig uitgemaakt, want ik heb nogsteeds problemen haha

Ik heb alles stap voor stap door gelopen. alles uit, 1 groep aan en alles in het huis doormeten. Zo ben ik elke groep langsgegaan om er zeker van te zijn wat nu precies op welke groep staat. Ik zal het lijstje vanavond in de topic zetten.

Als ik de ene groep uitzet, dan kan ik de aardelek weer omhoog zetten, dus het ligt echt aan die groep.
Tja, meestal hoort er in zo'n geval bij een meterkast vervangen ook de groepen opnieuw indelen en de elektra beter aanleggen. Een heel aantal groepen erbij en er dan een paar van overbelasten is niet goed opnieuw indelen ;) Daarnaast zijn kastjes in de muur wegstoppen al helemaal niet volgens de regels, want daarmee zorg je ervoor dat je niets meer kunt aanpassen omdat je niet meer bij je kabels/aansluitingen kunt.

Ik zou zelf iig alles vervangen zodra ik iets met de muren ging doen (precies wat ik met mijn huidige jaren 30 huis heb gedaan trouwens)

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Een trippende aardlek heeft niet direct met overbelasting te doen, maar lekstromen!
Nu verliest een wasmachine altijd wel wat, maar alleen die zou niet genoeg moeten zijn om de aardlek te trippen.

Dit betekent dat je dus ergens in je huis een levensgevaarlijke situatie hebt en dat de aardlekschakelaar zijn werk doet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar. Lees goed wat ie beschermt!

Het hoeft niet die ene groep te zijn. De kleine lekstroom van de wasmachine kan net genoeg zijn om de som van de lekstromen boven de drempelwaarde te duwen

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 15-06-2022 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hackerhater
Dat word dus weer de elektricien bellen, om alles door te laten meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hodor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:09:
@hackerhater
Dat word dus weer de elektricien bellen, om alles door te laten meten
Ja en snel. Vermeld zeker dat de aardlekschakelaar af slaat.
Het is btw zeer waarschijnlijk dan niet de bedrading, maar een of ander apparaat dat ingestoken is op die groepen (of meerdere)

[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 15-06-2022 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 23:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Hodor Slaat je ALS, of je zekeringsautomaat af? Dat kan ik niet duidelijk opmaken uit je posts (en ik weet dus ook niet waar @hackerhater leest dat het om de ALS gaat).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Compizfox schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:12:
@Hodor Slaat je ALS, of je zekeringsautomaat af? Dat kan ik niet duidelijk opmaken uit je posts (en ik weet dus ook niet waar @hackerhater leest dat het om de ALS gaat).
Aan deze zin van de TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Laatst online: 23:44

Compizfox

Bait for wenchmarks

hackerhater schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:13:
[...]

Aan deze zin van de TS

[...]
Ah, check, overheen gelezen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O03tAMgmbfyS1mKIt-EoBjzNz9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uLiGjzafKqecCZAXMWllZgfZ.png?f=user_large

Per verduidelijking:

Ik heb 3 aardelek schakelaren.

aardelek 1: Groep 1 t/m 4
aardelek 2: Groep 5 t/m 8
aardelek 3: Groep 9 en 10

Aardelek 2 en groep 6 valt uit. Zodra ik groep 6 omhoog doe kan ik aardelek 2 ook weer omhoog doen.

Hoop dat dit het wat verduidelijkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Een kortsluiting of overbelasting zou niet de aardlek moeten laten af slaan, alleen maar de groep.
Dit leest mij alsof ergens een fase-draad los zit en contact maakt met de aarde-leiding.

Wat een stroom geeft van meer dan 16 ampère (af slaande groep) en een aardlek waardoor de aardlek tript.
Levensgevaarlijk. Als dat tegen de behuizing aan is en jij raakt toevallig die behuizing aan is er een redelijk kans dat je dat niet naverteld.

@Hodor
De meeste aardleks slaan tegenwoordig af bij een lekstroom van meer dan 15 milliampère, aka 0.015 ampère.
Een groeps-zekering slaat af bij een stroom van meer dan 16A, dat is ruim 1066X de beschermings-waarde van de aardlekschakelaar.

[ Voor 23% gewijzigd door hackerhater op 15-06-2022 13:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Kijk, daarom vroeg ik eerder al wat uit ging, toen was het antwoord een groep :) Maar als steevast een groep samen met de aardlek uitvalt heb je waarschijnlijk gewoon ergens een niet constante sluiting tussen aarde en fase. Misschien in de installatie maar misschien in een apparaat.

Om te testen of het de installatie is, alles op die groep afkoppelen. Wat niet afgekoppeld kan even onthouden en proberen uit te zetten op het apparaat. Als het zich dan nog steeds voor doet dan zit het in de installatie of de dan nog (vast) aangesloten apparaten. Ben je er dan vanaf is het tijd om te zoeken naar je defecte apparaat.

Maar daar de groep naar de tuin gaat zou het mij niets verbazen als er ergens leuk een doosje/lampje/kabel met wat vocht hebt. Of een mieren kolonie, ja zal de eerste niet zijn :+ Ik zou dus ook eens de kabel die naar de tuin gaat binnen afkoppelen. Ook al is het nu het weer zonniger en droger wordt wat lastiger vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
En niet afkoppelen terwijl de groepen aan staan, just in case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@hackerhater haha ja dat zou vervelend zijn als ik dat zou vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hodor schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:38:
@hackerhater haha ja dat zou vervelend zijn als ik dat zou vergeten
Vooral als het een apparaat is waar net de behuizing onder stroom komt te staan.
Want dan is de kans behoorlijk aanwezig dat je partner een begrafenis-ondernemer kan gaan bellen.

Ik maak geen grapje, als 16A door je hartstreek heen gaat val je ter plekke dood neer (elektrocutie)
Tenzij iemand je kan reanimeren binnen minuten ben je er geweest.

Deze situatie is precies de reden waarom aardlekschakelaars tegenwoordig verplicht zijn.
De aarding in stopcontacten is niks anders dan de spanning een makkelijkere weg te bieden naar de grond toe dan door jouw heen. En indirect door de lekstroom de ALS te trippen.

[ Voor 19% gewijzigd door hackerhater op 15-06-2022 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Septillion sorry dan was ik niet duidelijk geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Hodor schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:51:
Hallo allen,

Ik zit momenteel een jaar in mijn huis die gebouwd is in 1975.
Dit huis is 2x verbouwd (achter en voor)

Hierdoor is de elektra vaak verlegd.

Toen ik het huis kocht was alleen de begaande verdieping geaard. Dit heb ik laten controleren door een elektricien en hij heeft geconcludeerd dat ik mijn eerste verdieping niet kan aarden.
Dit lijkt me heel vreemd, althans ik mis het waarom. Want een huis dat is gebouwd in 1975 is zo goed als altijd voorzien van centraaldozen. Ik bedoel daarmee dat in het midden van elke kamer in het plafond zo'n vierkante lasdoos zit waar je moeiteloos een aardedraad richting meterkast kan trekken en vanuit die centraaldoos naar alle gewenste punten in die kamer. Dat systeem is destijds heel bewust geïntroduceerd omdat uit de praktijk inmiddels bleek dat de lasdozen heel vaak na enkele jaren niet of moeilijk meer bereikbaar waren.
Heeft de vorige bewoner van het huis misschien alle plafonds verlaagd? Als dat het geval is ben je er natuurlijk mooi klaar mee. Je hebt dan niets aan dat mooie efficiënte centraaldozen systeem. Komt vaker voor dat daar hoegenaamd nooit over wordt nagedacht.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat een "handigerd" verschillende lasdozen er tussen heeft geplaatst en die vervolgens onzichtbaar weg gesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Techneut
Ik heb zelf de verlichting vervangen in mijn huis, maar kan me niet herinneren een centraaldozen tegengekomen te zijn.
Maar heb er misschien niet goed naar gekeken, zal van het weekend nog eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16-05 08:59
Het woord zegt het al: centraaldoos.
Zit in het midden van je ruimte, meestal boven een verlichtingsarmatuur.
Daar komt de bedrading samen van de contactdozen in de betreffende ruimte.

Even een random vraag: op welke hoogte zitten je stopcontacten in de verschillende ruimten?
Als ze laag bij de grond (30cm) zitten, dan zal er halverwege in de wanden ook flink geknutseld zijn, huizen van 1975 hadden de WCDs vroegah op zon 120cm zitten.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bij mij is alleen de keuken en de garage geaard (en misschien de badkamer, maar die wandcontactdoos zit zo hoog boven de spiegel dat ik die niet eens kan zien). De wandcontactdozen zijn wel allemaal zo dat je meteen ziet dat er geen aarding is (dus niet met niet aangesloten aarding). Dat is bij oudere woningen vrij normaal en wordt ook gewoon goedgekeurd bij een electrische keuring omdat het niet aan de eisen van 2022 hoeft te voldoen bij een huis uit de jaren 70. De meeste apparaten zijn ook ongeaard. Wat gebruik je boven? Scheerapparaat, telefoonlader dat is toch al ongeaard. Laptop en monitoren zijn geaard maar met behuizingen van plastic.

Geen advies, maar ik ga het niet aanpassen voor mijn woning uit '71.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Serpz0r

Ik zal het controleren.

Mijn stopcontacten zitten redelijk laag bij de "grond". Ik zeg "grond" omdat er 2 tegels vloeren onder mijn laminaat ligt.

In de keuken staan ze rond de 70cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Marzman

Ik heb in het begin veel thuis gewerkt en ik heb een hobby kamer met pc. Ik vind het toch prettiger als zoveel mogelijk dure aparaten op een geaard stopcontact zit (ookal zijn ze zelf niet geaard, puur gevoelsmatig is het dan).

Ik heb 1 stopcontact in mijn badkamer en die zit ook zo hoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Marzman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:02:
Dat is bij oudere woningen vrij normaal en wordt ook gewoon goedgekeurd bij een electrische keuring omdat het niet aan de eisen van 2022 hoeft te voldoen bij een huis uit de jaren 70.
Ja en nee. Bij renovatie van de elektra moet het wel voldoen aan de moderne bouwstandaarden.
Dus wanneer je de bedrading gaat vervangen/flink aanpassen moet je de boel omzetten naar geaard.

In het geval van de TS had het dus moeten voldoen aan de bouwstandaarden ter tijde van de verbouwing.
Dat geen hond het controleert bij woonhuizen tot er wat mee is, dat is een tweede.

[ Voor 16% gewijzigd door hackerhater op 15-06-2022 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Hodor schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:34:
@Septillion

[Afbeelding] foto is niet mijn meterkast, maar vergelijkbaar. 5 grote schakelaars en 10 kleine.

Ik weet dat je wasmachine, ketel, droger etc het liefst ieder op een aparte groep wilt hebben. Maar als een voorbeeld heb ik op 1 groep (kleine schakelaar) :
- wasmachine
-ketel
- verschillende stopcontacten begaande grond
-verechillende stopcontacten 1ste verdieping
- verlichting voorkant begaande grond
- verlichting gang
- verlichting slaapkamer
- stopcontacten tuin

Dit is natuurlijk veel te veel.
Nou, veel te veel? De enige zware gebruikers zijn de wasmachine en de droger. Die mogen met de huidige voorschriften gerust op één groep. De enige beperking kan zijn dat ze niet tegelijk moeten draaien, anders hen je kans op ongewenst uitschakelen. Voor de rest is het helemaal geen probleem.
Er is een aarde afgetakt van de cv zeg je. Ik hoop van harte dat dit gedaan is zoals het hoort. D.w.z. dat het van de geaarde aansluiting van de cv als zodanig is en niet zoals iemand anders meende te lezen op een metalen deel van de ketel of met een beugeltje om een verwarmingsbuis. Het mag duidelijk zijn dat dit absoluut niet is toegestaan, niet alleen nu, maar ook nooit in het verleden. Wel diende dat aftakken te gebeuren overeenkomstig de voorschriften, d.w.z. niet met een losse draad, maar gewoon via de lasdoos waar de geaarde ketel op is aangesloten. Mocht dat onverhoopt toch niet het geval zijn, dan heb ik niet zoveel vertrouwen in het vakmanschap van die elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Techneut
Ik zal vanavond wat foto's maken van hoe het is gedaan.
Ik hoop dat ik het verkeerd omschrijf, dan dat het verkeerd gedaan is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gvFSBmCveVYeet5bXAk1FLuCTF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMjUOCN5BkcX5TbKlw6jF2G0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1TGTtF0Ks0a8C-rzmJdy5Jryuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FXCj6behC9QOzkt5jcTqhva.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7Gl8G62jOIBH-9_K_s8FwpApdM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZOJAVVgfKli4w43SEetldFp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIBJdSZ7WVtaaRuELhZn49RO5sw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dd61zvKsw8XTF8gbdmmgxhG7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JBSkzGchqC6LBROmLePRx2IbEKE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAiofWor0XzyTrWCGWu5S3MC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ik zie hoegenaamd, wat ik hier eigenlijk wel verwachtte, geen aardedraden met groen-gele isolatie. Wel meen ik (of verbeeld ik me) een blanke draad te zien. En dat duidt op weliswaar een aardedraad, maar die hoort niet thuis in die lasdoos. Blank vertinde aarddraden zie je namelijk normaliter buiten de meterkast alleen in de badkamer. Uit de afbeeldingen kan ik uiteraard niet direct een oordeel vormen, maar ik vraag me wel af waar die draad, let wel in de buurt van de cv-ketel, dan wel vandaan komt. En de voor de hand liggende gedachte is dan of deze draad misschien toch ergens aan een buis of het gestel van de ketel is bevestigd en dat is op de foto's niet te zien. Maar als dat het geval is, dan is het zondermeer werk van meneer Beun de Haas.
Want elke echte elektricien dient te weten dat dit hartstikke verboden is en ook waarom. Namelijk dat met die manier van aarden een goede aardverbinding niet onder alle omstandigheden 100% zeker is. De leidingen zijn gewoon niet met die bestemming aangelegd en dat is niet vergezocht. Denk b.v. aan werkzaamheden aan de cv-buizen, of aan een deel ervan vervangen door kunststofleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Oh, wat een ellende als dit echt door het hele huis op één groep zit.

Ten eerste valt van alles uit als hij uitvalt. Ten tweede valt hij nogal eens uit. En ten derde weet je niet waarom en kun je het niet oplossen.

Er valt ook geen eer aan te behalen. Wat wil je in hemelsnaam doen als je de meeste wanddoosjes vindt?
In een hoekje gaan huilen? Een voodoo-pop van de vorige bewoner maken en die electrocuteren?

Haal in elk geval een deel van het huis van die groep af en zet dat deel op een nieuwe groep.
Houd er rekening mee dat je voor een belangrijk deel niet de huidige leidingen wilt gebruiken: Die zijn overal doorgelust en als je geen nieuwe aparte leiding aanlegt, wordt jij gedwongen om het gewoon wéér door te lussen.
Maak nieuwe kabels (met randaarde). Als dat deel van het huis naar een ander deel leidt (bv 1e verdieping leidt naar de 2e verdieping), leg dan de leidingen van weer een andere groep alvast aan door dat 1e deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Ik zie op je foto's van je groepenkast wel lasdoosjes boven je kast zitten.
Valt daar geen winst te behalen als je die op aparte groepen splitst?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
Mijn plan van aanpak momenteel:

- Meterkast uitzetten en per groep kijken waar de stopcontacten in mijn tuin op staan (dit heb ik nog niet gecontroleerd). Als ik zie dat deze op groep 2 staan (gedeeltelijk of helemaal) ga ik de meterkast helemaal uitzetten en de stopcontacten controleren op waterschade/loze contacten. Als ik hier niks kan vinden, wordt het kijken met een extra elektricien.

Voor het zoeken van de dozen in mijn muren/plafond. Ga ik de lampen in mijn woonkamer/eetkamer verwijderen en kijken of dat dit ook lasdozen zijn. Kijken met een trekveer waar deze uitkomen en hopelijk op deze manier de locatie van de dozen te vinden. Als dit niet werkt, wil ik de lampen sockets van mijn spotjes verwijderen en kijken of dat ik met een endoscoop iets kan vinden.

Wat ik zeker ga doen is alle halogeenlampen vervangen met LED

Klinkt dit als een solide plan? als er nog opmerkingen op tips zijn hoor ik het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Serpz0r

Dit zijn dozen die ik met de elektricien al hebben bekeken, maar daar valt niks te halen jammer genoeg. Het zijn puur connecties voor 1 stopcontact en worden verder getrokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Oké als jij het zegt, ik zie per doos 2 leidingen weg gaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hodor
@Serpz0r

er is 1 doos waar 2 leidingen uitkomen.
1 leiding gaat door naar de doos die ergens in de muur/plafond zit en de andere gaat naar een stopcontact die bij mijn voordeur zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
Sterker nog:
ik zie 3 lasdozen
1 daarvan gaan 2 leidingen weg.
2 daarvan gaan 3 leidingen weg.

Maar dit zal je zelf wel goed uitgezocht hebben.

Pagina: 1