Vreemde downloadsnelheden op mijn netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 04:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Na jaren vsn gekloot om te kunnen gamen op mijn Mac Pro heb ik eindelijk de oplossing gevonden. Maar dacht je dat ik daar mee tevreden was? Uiteraard weer niet, want nu het eindelijk kan op mijn Mac Pro dacht ik...hey, dan kan het ook op mijn tv?

Ik heb dus een Android TV (Philips 77OLED nog wattes) en daar kan je dus ook Steam link op downloaden. Dus gedaan en idd, ik kan dus vanaf mijn Steam Deck streamen naar de tv. Maar hmm, alleen in een waardeloze resolutie die de SD dus aankan.

En toen dacht ik, hey, ik heb een Windows PC staan in de mancave waar ook Steam op staat. Maar die wordt alleen gebruikt voor VR. Deze pc is ook verbonden met een tv, dus gamen met een muis en toetsenbord kan daar niet (geen bureau). Dus ik Remote Play aangezet op de Windows PC en eerst met de Mac Pro gekeken of dat werkt. En verrek, dat werkt als een trein met een perfecte resolutie ook nog (1440p).

Dus ik naar boven, naar de TV in de huiskamer. Ik start daat de Steam Link app en ja, hij ziet mijn Windows PC. Dus ik dacht, das kaassie. Knallen vanaf de bank (wel met een Steam Controller). Maar dat ging dus mooi niet door. Want als ik de game op startte op 1440p dan kreeg ik ineens een gigantische lag en een netwerk error icoontje in beeld. Je snapt, de irritaties beginnen op te lopen.

Afijn, ik terug naar de settings van de Steam Link app en ik begin een netwerktest uit te voeren. Welke de Mac pro gewoon de 105Mb/sec naar de Windows PC haalde, kon de tv niet verder komen dan 15Mb/sec. En ja, daar begon het gesodemieter. Hoe de fuck kan dit, dacht ik.

En nu komt het allemaal. Ik begin dus mijn netwerk te testen. Want misschien een rotte switch er tussen? Of een verkeerd afgewerkte utp kabel? Dus ik begon met de hoofdkabel te testen (welke in de switch zit die mijn tv, tv kastje etc. verbindt). Met een macbook en een 1Gbit hub teste ik de kabel op speedtest.net. Resultaat 500Mbit/sec up en down (en daar kwam irritatiepuntje nummer zoveel) terwijl ik een 1Gbit lijntje heb. Maar ala, das voor latere zorg.

Dus die kabel is goed. Toen heb ik die utp kabel terug in de Amplifi HD router gedaan en een utp kabel vanuit de router naar mijn macbook en kwam ik ook op 500Mbit up en down. Dus de output van de router lijkt mij ook in orde. In deze router zit dus de TV aangesloten. Dus toen ging ik de Windows PC te checken. Op speedtest kwam deze niet verder dan 270Mbit/sec. Vreemd. Dus ik trek de utp kabel uit de Windows PC en plug deze in mijn Macbook. Hmm, 500Mbit up en down. Dus het ligt niet aan de utp kabel.

Dan een check op mijn Mac Pro. Deze komt op 920Mbit up en down. Vreemd hoor. Naast mijn Mac Pro staat ook de Steam Deck welke een hub heeft met utp. Eerst controleer ik de utp kabel zelf op de Macbook. 500Mbit up en down. Blijf het vreemd vinden. Maar stop ik die eenzelfde utp kabel terug in de Steam Deck en doe een speedtest op de SD dan kom ik op, jawel, 930Mbit up en down.

Maar games streamen vanaf de Windows PC naar de Mac Pro gaat feilloos. Als ik een netwerktest doe in de Steam Link app naar de Windows PC toe, dan krijg ik de max van 105Mbit (verder test ie niet). Maar doe ik een netwerktest van de TV naar de Windows PC toe, dan kom ik niet verder dan 15Mbit 8)7

Speedtest.net checks
- Hoofd UTP naar TV 500Mbit up en down
- Hoofd UTP terug in router en vervolgens een UTP naar mijn macbook 500Mbit up en down
- Windows PC 270Mbit up en down
- UTP kabel uit de Windows PC en getest op Macbook 500Mbit up en down
- Mac Pro 920Mbit up en down
- UTP kabel uit de Steam Deck gehaald en getest komt op 500Mbit up en down
- UTP kabel in de Steam Deck kom ik op 930Mbit up en down

Dus vooralsnog concludeer ik het volgende:

- De 1Gbit utp hub voor de Macbook lijkt mij geen 1Gbit te zijn daar hij niet verder komt dan 500Mbit elke keer.
- Alle kabels lijken mij in orde. Waar ik de kabels vermoede komen deze toch sterk uit de speedtest.
- Mijn huis is bedraad met Amplifi HD routers. Nu kwam ik zelf op het idee dat het daar aan zou kunnen liggen, maar bij het plaatsen van Cisco 1Gbit switches kom ik op dezelfde waardes uit.
- Bottleneck leek mij de Windows PC, aangezien deze zelf al niet verder komt dan 270Mbit op speedtest. Maar mijn Mac Pro kan wel weer fatsoenlijk streamen ervan. Dus ik snap het ff niet meer.

Wellicht dat iemand hier zijn lichie over wilt schijnen? Nogmaals, dat de Windows PC niet verder komt dan 270Mbit vind ik persoonlijk al vreemd. Want de utp kabel welke deze heeft komt op een macbook tot zeker 500Mbit uit. Dus iets gaat er niet jofel op de Windows PC. Maar wat?

Bedankt voor alle suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:35
Als ik je hele verhaal lees heeft eigenlijk alleen verkeer van en naar je Windows pc problemen?
Het lijkt me dat het probleem dan daar zit?
Ik heb met Intel Ethernet Controller I225-V performance problemen gehad met de initiele drivers, mogelijk helpt het updaten van de drivers van je netwerkkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-05 04:27

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Topicstarter
Bazvv schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 18:39:
mogelijk helpt het updaten van de drivers van je netwerkkaart.
Na aanleiding van je bericht ben ik bezig geweest met het updaten van de driver. Er was idd een nieuwe versie aanwezig, maar helaas heeft me dat niet geholpen.

Ik heb ook nog de USB-C hub met 1Gbit nic aan de windows pc gehangen, maar ook daarmee kwam ik niet verder dan 250Mbit/sec. Dus er is iets met die Windows pc. Want het is idd de enige in het netwerk welke niet min. 500Mbit aantikt met speedtest.

Ben alleen zo benieuwd wat dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 07:49

Croga

The Unreasonable Man

Wellicht nog veel belangrijker;

250Mbit zou meer dan genoeg moeten zijn om je spellen te streamen. Ik had voorheen een 100Mbit netwerk en kon spellen op 1440p streamen zonder enige vorm van lag of problemen.

Ik zou het probleem eerder zoeken in netwerk topology. Het ziet er naar uit dat de packets van je Windows PC ergens vertraging oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squatto
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-05 12:51
Ligt het probleem niet bij de TV? Omdat je aangeeft dat je het streamen tussen je Mac en Windows PC wel goed lijkt te gaan. Misschien dat de NIC in je TV niet goed werkt of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Squatto schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:25:
Ligt het probleem niet bij de TV? Omdat je aangeeft dat je het streamen tussen je Mac en Windows PC wel goed lijkt te gaan. Misschien dat de NIC in je TV niet goed werkt of iets dergelijks.
Goed als in dat het werkt, niet dat het presteert naar wat je zou verwachten. ;)

@Yzord je hebt het over twee situaties met een tv, is in beide gevallen de TV hetzelfde apparaat of heb je twee verschillende TV's? TV's staan erom bekend brakke nic's aan boord te hebben. Je kunt dus ook de usb nic wellicht in de TV proberen. Andere optie op de Windows PC kan de duplex mode zijn.

Heb je ook een device zoals de nVidia Shield? Dan zou je het daarmee nog kunnen proberen. Misschien ook nandig om de specs van de Windows PC even te delen.

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 15-06-2022 08:40 ]

Pagina: 1