Mediaplayer 4K/HDR/Dolby Vision met dual HDMI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Ik zoek een?
Mediaplayer 4K/HDR/Dolby Vision met dual HDMI zodat video direct naar TV kan en audio direct naar de Ambeo soundbar

Wat is je budget?
max 500 euro, rek naar boven

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
MKV hogere resolutie bestanden afspelen. Meestal UHD Bluray rips. Dus 2160p, Dolby Vision of HDR met hoge resolutie audio Dolby True HD of DTS-HD master

Wat heb je zelf al gevonden?
Dune zou dit kunnen.
https://www.dune-hd.com/products/dune-hd-pro-vision-4k-solo
Panasonic DP-UB824 is bijvoorbeeld geen optie. Speelt namelijk meeste hoge resolutie MKV files niet correct af.

Welke vragen heb je hier nog over?
hebben jullie nog suggesties? Shield is geen optie want heeft geen dual hdmi output. Dit heb ik nodig om geen audio dropouts op mijn Ambeo te hebben.
Ik heb nu de Oppo 103, dus eigenlijk zou de Oppo 203 ideaal voor mij zijn. Maar die is nergens meer te krijgen voor normale prijzen.

Must haves:
- Dual hdmi output
- HDR en Dolby vision ondersteuning
- Alle UHD MKV bestanden met hoge resolutie video en audio kunnen afspelen.

Nice to have:
- UHD bluray discs kunnen afspelen (dan kan mijn oppo 103 weg)

[ Voor 15% gewijzigd door daffie82 op 14-06-2022 15:19 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1992Mark
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 14:46
Hoezo heb je audio dropouts via TV -> Ambeo dan? Zou toch ook niet moeten gebeuren? Ik gebruik gewoon de Shield -> TV en TV -> Soundbar. Heb nooit last van audio dropouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

De Sennheiser Ambeo is een vzmb unieke soundbar qua aansluitmogelijkheden. 3 x HDMI in en 1x HDMI uit met ARC. Hij ondersteunt ook pass-through van 4k 60 Hz met HDR. Waarom zou je dan nog een mediaspeler met dual HDMI uit nodig hebben? Waardoor ontstaan die dropouts? Je sluit je mediaspeler toch direct aan op je soundbar?

Een Oppo 103 of 203 is in de basis een BR-speler. Dat zal dan niet anders zijn dan bij alle andere afspeelapparaten die "het mediaspeler gebeuren" erbij doen: je bent afhankelijk van alleen de voorgeïnstalleerde apps en verder niks. De lengte en frequentie van ondersteuning zijn vele malen kleiner dan bij een dedicated mediaspeler. Een dedicated mediaspeler naast je BR-speler heeft dan eigenlijk altijd de voorkeur als het gaat om ondersteuning en mogelijkheden. Alleen wanneer je perse een combi van BR-discs en mediaspeler wilt hebben, zou ik kijken voor een BR-speler. In alle andere gevallen voor een losse mediaspeler.

Er zijn ook Chinese mediaspelers met dual HDMI uit. De kwaliteit is lang niet altijd om over naar huis te schrijven én met DRM en apps moet je ook maar afwachten of alles kan. Ze zijn er wel voor minder dan 100 euro. Mogelijk heeft hier iemand anders ervaring met zo eentje.

Dan nog 1 opmerking over het geluid. Je wilt graag high-res 3d-audio uit je soundbar horen, maar dat gaat ook met een dure Ambeo niet werken. Het lijkt op surround, maar in vergelijking met speakers op de juiste plekken, is de ervaring totaal anders.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Ik wil hier echt niet de discussie over surround en soundbars gaan voeren.

Die dropouts zijn er gewoon. Dolby vision via de Ambeo geeft problemen (audio dropouts). Dit bij de Chromecast die direct op de Ambeo zit.
Via de LG en eARC gaat dolby vision wel gewoon goed. Probleem zit hier echt bij de Ambeo, is een probleem dat ik ook op andere forums tegenkwam.

En ook bluray op de oppo geeft problemen op de Ambeo als ik alles via 1 HDMI aansluit. Tenzij ik dus de audio en video splits, dan gaat het wel goed. Hoe dat komt, weet ik niet.

[ Voor 88% gewijzigd door daffie82 op 14-06-2022 16:34 ]

LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / Bluesound Node 2 / Redmi Note 12 Pro+ v1.0.15.0 (UMOEUXM)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
1992Mark schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:12:
Hoezo heb je audio dropouts via TV -> Ambeo dan? Zou toch ook niet moeten gebeuren? Ik gebruik gewoon de Shield -> TV en TV -> Soundbar. Heb nooit last van audio dropouts.
Op die manier heb ik ook geen dropouts. Maar dan heb ik geen DTS via de LG.
Daarom wil ik dual hdmi.

Ik heb enkel dropouts via de oppo als alles via 1 hdmi naar de Ambeo gaat. Als ik het splits is het opgelost.
En de Chromecast die meteen in de Ambeo gaat, geeft ook audio dropouts als er Dolby Vision content gespeeld wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door daffie82 op 14-06-2022 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:42
Je maakt het jezelf allemaal wel erg moeilijk zo.... Ik had die Ambeo al lang de deur uit gedaan als je dit soort problemen hebt.

Ik zou de shield echt niet laten lopen, omdat je LG geen DTS ondersteunt. DTS is toch een aflopende zaak, dat wordt steeds minder en minder ondersteunt. Daarnaast, Dolby Digital is toch prima, helemaal als je met een soundbar speelt (no offense uiteraard).

Een andere optie is kiezen voor een HTPC. Een NUC kan hiervoor een prima en kleine optie zijn. Dat is wel een stuk duurder dan een mediaspeler als een Shield, maar past wel prima in je budget. Daarnaast ben je met een HTPC wel weer een stuk flexibeler dan met een Shield.

[ Voor 38% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2022 11:40 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Hulleman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:31:
Je maakt het jezelf allemaal wel erg moeilijk zo.... Ik had die Ambeo al lang de deur uit gedaan als je dit soort problemen hebt.

Ik zou de shield echt niet laten lopen, omdat je LG geen DTS ondersteunt. DTS is toch een aflopende zaak, dat wordt steeds minder en minder ondersteunt. Daarnaast, Dolby Digital is toch prima, helemaal als je met een soundbar speelt (no offense uiteraard).

Een andere optie is kiezen voor een HTPC. Een NUC kan hiervoor een prima en kleine optie zijn. Dat is wel een stuk duurder dan een mediaspeler als een Shield, maar past wel prima in je budget. Daarnaast ben je met een HTPC wel weer een stuk flexibeler dan met een Shield.
Kan je de shield ook instellen dat hij de DTS audio eerst decodeert naar multi channel LPCM?

Dat zou dan wel via eARC kunnen doorgegeven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
daffie82 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Kan je de shield ook instellen dat hij de DTS audio eerst decodeert naar multi channel LPCM?

Dat zou dan wel via eARC kunnen doorgegeven worden.
Dat durf ik zo niet te zeggen, nooit uitgezocht. Ik kom op reddit wel een thread tegen met ongeveer dezelfde vraag als jij.

Kodi lijkt dit wel te kunnen op de Shield. Dus als je Kodi gebruikt als mediaspeler dan zou een DTS signaal gedecodeerd naar je tv worden gestuurd, dus als LPCM. Hier zit ook een stappenplan bij om dat werkend te krijgen. Altijd het proberen waard. Lukt het niet, dan kan de Shield altijd nog retour.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2022 11:50 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Hulleman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:50:
[...]

Dat durf ik zo niet te zeggen, nooit uitgezocht. Ik kom op reddit wel een thread tegen met ongeveer dezelfde vraag als jij.

Kodi lijkt dit wel te kunnen op de Shield. Dus als je Kodi gebruikt als mediaspeler dan zou een DTS signaal gedecodeerd naar je tv worden gestuurd, dus als LPCM. Hier zit ook een stappenplan bij om dat werkend te krijgen. Altijd het proberen waard. Lukt het niet, dan kan de Shield altijd nog retour.
thanks, dat is nuttig.

lees echter wel wat reviews vd Shield terugkomen ivm microstutter en het niet correct afspelen van 23.976 fps.

Review van OcmerK op tweakers :
Ben je gevoelig voor microstutter dan deze niet kopen. Speelt alles op verkeerde fps af, nl kodi maakt van 23.976 beelden alleen 24. Ook maakt hij van de bekende streaming diensten 60 beelden.(Met de nieuwe beta knop slecht 24 fps ivp 23.976). Ook in geen ondersteuning voor full frame 3D.

Review van boolean op tweakers :
Voor mij is dit een miskoop geweest. Deze doos mist alle features die vergezeld gaan met HDMI 2.1 en speelt film niet af zoals het bedoeld is. Als je op zoek bent naar een streaming device kun je op dit moment beter voor een Odroid N2 i.c.m. CoreELEC gaan.

Die microstutter is ook wel iets wat ik meteen zie (helaas).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millert
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Apple TV 4K (2e generatie) in combinatie met Infuse 7 Pro is misschien nog een optie. Deze kan ook DTS-HD MA doorgeven als LPCM en heeft geen moeite met de juiste framerate.

EV Hyundai Ioniq Electric 28 kWh | PV Oost 2960Wp / West 2560Wp | Thuisbatterij 1Komma5 17,2 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

In GoT we trust

daffie82 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:45:
[...]
Dat kan. Hier worden alleen DTS en DTS HD Master Audio gedecodeerd naar LPCM, alles van Dolby wordt bitstream doorgegeven. Ook geen issues met stutter of wat dan ook via de Nvidia Shield (TV Pro).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
daffie82 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:04:
[...]
Die microstutter is ook wel iets wat ik meteen zie (helaas).
De shield kan de framerate van je tv aanpassen aan de framerate van de content met de optie "match framerate".

Ik heb de shield al sinds het begin op 60fps staan (of 59 punt wat). Door je apps en menus scrollen met 24fps is toch niet te doen :P

[ Voor 19% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2022 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
Hulleman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:16:
[...]

De shield kan de framerate van je tv aanpassen aan de framerate van de content met de optie "match framerate".
Dus met die optie "match framerate" aan, wordt 23.976 content ook exact weergegeven op de LG G1 OLED TV als 23.976 fps ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
daffie82 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:08:
[...]

Dus met die optie "match framerate" aan, wordt 23.976 content ook exact weergegeven op de LG G1 OLED TV als 23.976 fps ?
Dat is wat die instelling doet. Een beetje zoals VRR. Ik heb daar geen ervaring mee, omdat ik het niet gebruik.
Goed om online eens te gaan lezen hoe goed dat werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Hulleman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:16:
[...]

Ik heb de shield al sinds het begin op 60fps staan (of 59 punt wat). Door je apps en menus scrollen met 24fps is toch niet te doen :P
Daar schiet je alleen niets me op als de Shield geen 23,976 als output kan hebben (weet niet of dat waar is, geen ervaring met de Shield). Tenzij hij dan alle 23,976 content versneld naar 24 FPS. De Apple TV 4K had hetzelfde probleem, maar dat is bij de nieuwe versie geloof ik opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 17-06-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daffie82
  • Nu online

daffie82

Minisforum UM773 Lite

Topicstarter
https://feintech.eu/produ...-audio-extractor-splitter

Zou dit ook een oplossing zijn?
Kwam dit tegen in LG OLED topic. Slechts 60 euro... Lijkt mij heel goedkoop.

Ik zou dan de Shield in die extractor steken en dan de audio only via hdmi in de Ambeo soundbar en de andere hdmi meteen in mijn LG G1 OLED voor het beeld.

Goed idee?

Pagina: 1