Inloop douche met tegels omzetten in douchebak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 14:21
Beste Tweakers,

Ik heb ongeveer 4 jaar terug mijn badkamer gerenoveerd. De badkamer heeft een inloopdouche, betegeld. De laatste paar jaar wilt het af en toe gaan lekken. Ik heb dit laten repareren door de aannemer toentertijd (tegels eruit, opnieuw geplaatst) alleen het probleem blijft voorkomen. De voegen ben ik steeds aan het repareren en het kitwerk wordt ieder jaar opnieuw gedaan. Nu lijken de tegels echt los te komen dus moet alles eruit. Ik wil een wat permanentere oplossing. Ook omdat het vocht naar de onderburen loopt.

Ik heb twee opties:

- Opnieuw alles tegelen door een professionele bedrijf en hopen dat alles nu wel goed gaat. Maar als het eenmaal gaat lekken dan wordt de cementlijm onder de tegels nat en kan ik opnieuw beginnen.

- Een douchebak laten installeren. Mijn badkamer is erg klein: 1.2 x 2 meter. De douche is 1.2 X 0.7. Ik heb meerdere douchebakken met dat exacte formaat gevonden. Dit lijkt mij de meest veilige optie. De tegels liggen op een cementvloer. In de cementvloer is een afvoer gezet, dit is een langwerpige afvoer en niet een opening van een buis. Die is zo geplaatst omdat we de badkamer gingen betegelen. Kunnen we de tegels verwijderen, douchebak plaatsen en de afvoer zo aansluiten dat we het cement kunnen laten zitten of is dat onbegonnen werk? Ik ga dit laten doen natuurlijk.

Foto van de douchevloer: https://imgur.com/a/g2I1g6e

Iemand ervaringen? Kan ik beter alles herregelen of is de douchevloer een goede optie?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-05 16:38

Releases

Ja maar!

Kitwerk en voegwerk zou je toch normaliter niet elke keer moeten vervangen.
Wat voor vloer zit er onder die tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ga zelf eens op je kieen en kijk of de kitnaden rondom de lange afvoerbak in de vloer echt goed vastzitten en afsluiten, ook de randen naar de wanden. Heb zelf ook zoiets gehad en de kitnaden zelf opnieuw gedaan, eerst goed ontvetten en schoonmaken. Heb zelf ook zoiets gehad vandaar ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletproof93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 14:21
Releases schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:41:
Kitwerk en voegwerk zou je toch normaliter niet elke keer moeten vervangen.
Wat voor vloer zit er onder die tegels?
Dat dacht ik ook inderdaad. Gebouw is 100 jaar houd. Op de steunbalken is een cement vloer geplaatst van 1.2 x 2 meter. Daarover zitten tegels.
keur0000 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:48:
Ga zelf eens op je kieen en kijk of de kitnaden rondom de lange afvoerbak in de vloer echt goed vastzitten en afsluiten, ook de randen naar de wanden. Heb zelf ook zoiets gehad en de kitnaden zelf opnieuw gedaan, eerst goed ontvetten en schoonmaken. Heb zelf ook zoiets gehad vandaar ;)
Die zitten nog goed vast aangezien ik het een paar maanden terug weer heb laten kitten. Maar toen was er al water naar binnen gekomen dus nu laten de tegels langzaam los. Kit werk is flexibel dus lijkt nog goed vast te zitten. Voegen zitten kleine barsten in. Nu maar even tijdelijk flinke laag transparante kit over gedaan tot we alles repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACoolDude
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-05 16:33
Hey!

Wat is nu uiteindelijk de oplossing geworden?
Ikzelf had hetzelfde probleem. Maar voordat ik de douchebak kon plaatsen eerst zeker weten dat het niet de afvoer is dat lekt. Dus 2 weken even elders gedouched. Afvoer is goed, het zijn dus randen en naden. Je blijft bezig. Uiteindelijk heb ik de vloer en een onderrand van de wanden met rubberseal ingesmeerd. Dat is geen sterke toplaag dus dan moet je iets. Ik heb een douchebak geplaatst. De medewerker bij die winkel waar altijd wat te doen is heeft alles gepakt en uitgelegd, ja ik ben die ene buurman van buurman en buurman. Afvoer met flexibele slang in de bestaande afvoer gelijmd. De onderkant afgesloten met watervast multiplex zodat daar de tegels weer netjes op kunnen.

Linux is like a wigwam - no windows, no gates, apache inside!