Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterplop
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-04 09:13
Hallo,

Ik heb 2 routers gekocht op marktplaats vigor 2130 en wil deze graag achter mijn ziggo box gebruiken om een apart netwerk te hebben ivm knx/slimme wifi apperaten die ik al op een aparte acces point heb. cisco 145.

1.

Wat voor instellingen op de draytek moet ik hiervoor toepassen. nu zit de stekker van de ziggo in de lan dan draytek maar dat geeft nogal wat conflict.
Ik wil dit van elkaar scheiden en de ziggo router moet helaas blijven ivm met afspraken met mijn vriending:)

2.

De tweede router heb ik gekocht zodat ik deze bij mijn ouder kan neerzetten en site to site wil opzetten ivm knx en slimme apparaten. test opstelling voorlopig.

Wie zou mij er bij kunnen helpen?

Wouter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

1. Ziggo netwerk aansluiten op WAN van de Draytek
2. Poorten forwarden om de VPN server beschikbaar te maken

Nog wel een opmerking: de Drayteks zijn 13 jaar geleden op de markt gekomen. Bedenk dat er secureity wise best wel het een en ander gebeurd is in de afgelopen jaren...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterplop
Dankjewel Lier,

Super dus als ik vanuit een lan poort van de ziggo router naar de wan poort van de draytek leg dan is het een netwerk opzich zelf? is het dan nog wel benaderbaar of dat niet?

klopt inderdaar ze zijn gedateerd. maar ik wil graag testen of het zo werkt en of het goed werkt en de snelheid.
voordat ik een duurderere investering maak.

Is het makkelijk binnedringen op mijn netwerk mogelijk met wat ik zou willen proberen?

ze waren maar €20 voor beide namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Als je een netwerk op zich wil, dan is dat vanuit het Ziggo netwerk gezien niet benaderbaar.

Even afhankelijk van welke VPN service ondersteunt wordt is dit prima veilig tot niet zo heel veilig. Dan is het leuk dat je deze routers goedkoop kon kopen (maar iets met goedkoop en duurkoop).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Die 2130 ondersteund geen OpenVpn en heeft ook niet genoeg cpu power daarvoor.

Je kunt wel een ipsec VPN gebruiken, wat nog steeds als behoorlijk veilig beschouwd wordt.
PPTP VPN zou ik ver weg van blijven
zie:

https://docplayer.nl/8254...0-2130-en-2750-serie.html

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterplop
Dankjewel voor de andtwoorden!

De router werkt super samen met mijn cisco acces point.
Ik maak gebruik van shelly relais met tasmota de knx versie.

Weet iemand zo instellingen waardoor dit beter gaat.
snooping of qos instellingen?

Het netwerk werkt met multicast ip adress 224.0.23.12
wat kan ik instellen om zo dingen te verbeteren of voorang te geven voor alles.

Waar zou ik een mooie en begrijpelijke uitleg kunnen vinden over routers en vpn?
Ik snap youtube maar mijn kennis is nog niet zo breed daar in.
suggestie van personen op youtube zijn welkom:)

#Ben
Als ik mijn router zo instell zoals jouw document aangeeft dan werkt het uitzich zelf en hoef ik geen andere dingen op te starten of een abbonoment te nemen bij een vpn etc?

ipsec is veilig genoeg? ik heb niks thuis wat interesant kan zijn maar het maakt het me kwetsbaarder voor algemene dingen?

hoe moet ik dat interpreteren.

Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Een vpn is een encrypted tunnel tussen twee punten, de ene node encrypt de data en de andere decrypt het weer en daartussen is de data onleesbaar.
Je kunt een client server configuratie hebben of een site-to-site VPN.

De meest voorkomende vorm is een client server configuratie, waarbij je bijvoorbeeld een VPN server in je LAN hebt draaien die op een bepaalde poort luistert of er een inlog verzoek van een VPN client komt en als dat zo is, een VPN tunnel met die client opbouwt.
Zo kun je bijvoorbeeld veilig vanaf het internet met bijvoorbeeld je telefoon op je Lan komen.

Een site-to-site VPN bouwt een tunnel op tussen twee VPN servers zodat die twee Lan's veilig met elkaar in verbinding staan.

Een VPN abbo bij een VPN provider niets anders dan dat jij tegen betaling van de VPN servers van die provider gebruik mag maken.
Zo'n provider heeft in de hele wereld VPN servers draaien en als jij dan met een VPN client daar mee connect ziet het vanaf het internet eruit als jij vanaf die server komt en niet vanaf je eigen Lan.
Dat is een methode om anoniem het internet op je kunnen.
Het is dus een heel specifiek gebruik van een VPN, maar wordt oor vele als een VPN gezien maar het is alleen een bepaalt gebruik van een VPN.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouterplop
Dus zoals ik hieruit lees heb ik niks nodig en werkt dit opzichzelf.

Een site-to-site VPN bouwt een tunnel op tussen twee VPN servers zodat die twee Lan's veilig met elkaar in verbinding staan.

Kan ik dan ook remote acces control gebuiken op de draytek om vanaf een afstand in mijn thuis netwerk te komen.
zoals wat je hier dan beschrijft?
De meest voorkomende vorm is een client server configuratie, waarbij je bijvoorbeeld een VPN server in je LAN hebt draaien die op een bepaalde poort luistert of er een inlog verzoek van een VPN client komt en als dat zo is, een VPN tunnel met die client opbouwt.
Zo kun je bijvoorbeeld veilig vanaf het internet met bijvoorbeeld je telefoon op je Lan komen
Pagina: 1