Vloerverwarming infrezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-05 15:57
Hallo allemaal,

Bij mijn broer zijn ze vandaag begonnen met het infrezen van de vloerverwarming in een bestaande cementdekvloer. De vloer is ca. 50 jaar oud.

Het bedrijf geeft aan dat een dilatatievoeg rondom de cementdekvloer (dus tussen vloer en wand) niet ingefreesd hoeft te worden. Het argument is dat de vloer al zo oud is dat deze nog maar amper zal werken.

Gevoelsmatig klopt dit toch niet? De uitzetting/krimp van de vloer heeft toch gewoon met temperatuur te maken en niet met de leeftijd van de vloer.

Ze geven aan de dilatatievoeg nooit te maken en dat dit nog nooit problemen heeft gegeven. Het is een groot bekend bedrijf hier in het zuiden.

Persoonlijk lijkt het mij verstandig om in ieder geval aan één zijde van de vloer een dilatatie te voorzien, zodat de vloer zich niet zal inklemmen tussen de wanden.

Vragen:
- Wat vinden jullie van deze stelling van het bedrijf?
- Heeft iemand hier toevallig vloerverwarming ingefreesd en hebben ze daar een dilatie gezaagd rondom?
Zo ja, waarom? Zo nee, heeft dit nog nooit problemen gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Voornaamste reden van een dilitatievoeg is, zo ik het begrijp, dat je de plaats kiest waar het beton barst. Of ie barst, wanneer en hoeveel, dat is wat anders. Maar als ie barst en je hebt er tegels op verlijmd dan heb je kans dat die knallend loskomen en dat is niet zo fijn als je rustig ligt te slapen.
Na 50 jaar kan ik me voorstellen dat de kans wat minder is dat ie nog gaat barsten; maar zonder die uitzetvoegen zal de barst dan gewoon komen "waar de vloer het zelf kiest".

Qua temperatuur: al eens aan een vloer gevoeld die een paar uur in de vlakke zon heeft gezeten? En aan diezelfde vloer in de winter? Vloerverwarming maakt je vloeroppervlak niet warmer dan 30°, en houdt de temperatuur veel constanter in de winter, dus die temperatuursverschillen vallen best mee.

Bij nieuwe vloer is er geen enkele twijfel, dan moet je zeker de dilitatievoegen goed verzorgen, maar ik ben er van overtuigd dat die 50j oude vloer die netjes zelf al heeft voorzien; kruip maar eens rond op je knieën op zoek naar barstjes (langs de muur langs, in de deuropening, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Krijnemans je bedoeld zoon xps randje wat soms bij nieuwe vloeren wordt geplaats? dat is doorgaans meer voor ontkoppeling dan echt dilitatie en nee, bij oude vloeren word er langs de randen eigenlijk nooit een voorziening getroffen bij het infrezen van vloerverwarming. de huidige vloer zal ook zijn scheuren al hebben gemaakt, valt weinig meer aan te sturen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:22
Heb hier persoonlijk nooit van gehoord voor vloeren. Zeker niet bij renovatie.

In ons uit hebben we ook gewoon de plavuizen er uit gesloopt en is vvw gefreesd in de dekvloer. Toen alles weer dichtsmeren en egaliseren. Geen dilatatie. Ook niks over gehoord en ook nergens gezien in foto's van bedrijven danwel klanten.

Je huis is inmiddels wel gezet, dus die vloer gaat echt geen gekke dingen meer doen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024